rockshox rs1

rockshox rs1
Fördelarna enligt min erfarenhet är styvheten (jämfört med RS SID och FOX 32). Fungerar bra.
Den största nackdelen är tyngden. Eftersom fjäderbenen rör sig oberoende av varandra är det något bökigare att få hjulet på plats men för min del har det funkat bra bara man har gaffeln i öppet läge. Så det är ingen deal breaker för min del. Annan navstandard kanske kan strula till det för vissa som har flera olika par hjul sedan tidigare.

rockshox rs1
Är det någon som använder RS-1 i XCO WC? Trodde RS-1 var en tandläkargaffel?
Är inte 2018 SID WC Boost styvare än både Fox32 och RS-1?
Fox32 är väl lättast, sedan SID WC https://www.sram.com/rockshox/products/sid-world-cup-0#sm.000d0nq0n16fscqbzla25tfk838o3, och tyngst RS-1 (+200 gram) https://www.sram.com/rockshox/products/rs-1-rlc#sm.000d0nq0n16fscqbzla25tfk838o3

Jag hade valt SID om jag fick välja. Utan minsta tvekan.

Edit: Annika Langvad är tandläkare. Hon körde RS-1 för något år sedan...
Langvad.jpg

...men även en tandläkare kan komma på bättre tankar och kör idag med SID. Och dropper. 34T. Fälg 25 mm inre bredd.
Langvad_2018.jpg

Senast ändrad:
rockshox rs1
Supersonic sa:
… Eftersom fjäderbenen rör sig oberoende av varandra är det något bökigare att få hjulet på plats men för min del har det funkat bra bara man har gaffeln i öppet läge …

+1

Dock, när man väl knäckt koden är det inte svårare än att få på hjulet på en vanlig gaffel.

Vet inte om det är en usp men det är lätt och billigt att bygga om en 120mm till 100mm. Åt andra hållet borde det vara gratis och lika lätt.
Gillar utseendet och att den är mycket lättare att hålla ren.
Ogillar att det saknas någon bra "mudgardlösning".

rockshox rs1
Sixten Fors sa:
Är det någon som använder RS-1 i XCO WC? Trodde RS-1 var en tandläkargaffel?
Är inte 2018 SID WC Boost styvare än både Fox32 och RS-1?
Fox32 är väl lättast, sedan SID WC https://www.sram.com/rockshox/products/sid-world-cup-0#sm.000d0nq0n16fscqbzla25tfk838o3, och tyngst RS-1 (+200 gram) https://www.sram.com/rockshox/products/rs-1-rlc#sm.000d0nq0n16fscqbzla25tfk838o3

Jag hade valt SID om jag fick välja. Utan minsta tvekan.

Edit: Annika Langvad är tandläkare. Hon körde RS-1 för något år sedan...

...men även en tandläkare kan komma på bättre tankar och kör idag med SID. Och dropper. 34T. Fälg 25 mm inre bredd.

I wco kör man på vad ens sponsor säger åt en, inte vad som är bäst.

rockshox rs1
Sixten Fors sa:
SID WC är kanske styvare, lättare, snabbare, vinner race = bättre. Sker det någon utveckling av tandläkargaffeln eller är det ett utdöende projekt?

Den är framförallt billigare.

Det visar sig nog snart, kommer det en ny, så kommer den åka wc.

rockshox rs1
marr sa:
Sixten Fors sa:
Kassler sa:
Aha, det är därför Nino vann hela 2017, gaffeln.:)
Nu kör han väl Fox och inte RS.
På damernas XCO nyss såg jag många SID, DT och Fox32. Men inga RS-1.
Det är ju fortfarande för att sid är nyare, går det inte in eller?
Nino kör rs.
SID har väl funnits i 20 år? RS-1 var en fluga.

Stämmer förstås att Nino kör RS, minnet lurades av förra årets (fula) orangea SID. Årets gula SID är inte direkt snyggare. Vad är det för problem med svart och svarta stickers? Poser ;)

rockshox rs1
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Kassler sa:
Aha, det är därför Nino vann hela 2017, gaffeln.:)
Nu kör han väl Fox och inte RS.
På damernas XCO nyss såg jag många SID, DT och Fox32. Men inga RS-1.
Det är ju fortfarande för att sid är nyare, går det inte in eller?
Nino kör rs.
SID har väl funnits i 20 år? RS-1 var en fluga.

Stämmer förstås att Nino kör RS, minnet lurades av förra årets (fula) orangea SID. Årets gula SID är inte direkt snyggare. Vad är det för problem med svart och svarta stickers? Poser ;)

Senaste modellen av sid är inte 20 år :p

Angående färg, så vet ja fan inte hur de tänkt. Orange var bara korkat, såg ut som fox för alla. Gul, ja den syns, men ser ut som ett par magura bromsar. Inte bra.

rockshox rs1
Jag gillar RS1an bättre än Sid... åkte på Sid för 2 år sen å förra året på RS1. Låt blev d Sid igen då den sitter på Epic... å jag inte lyckats få tag i nån ny RS1 me Brain.
Upplever RS1 som stabilare i alla lägen utom kanske när d går på skrå... dämpning å fjädring känns också behagligare på RS1.

Jävla skit att ja inte flytta me gaffeln till nya ramen!

Tillbaka
Topp