Sämsta cykeldelen

Sämsta cykeldelen
ohellstrom sa:
emmer sa:
ohellstrom sa:
Jag har slutat knäcka ventiler. Man behöver en lezynepump och ett ventilverktyg.
Det finns så många bra småpumpar med slang så det finns ingen anledning att inte ha det :-)

Utgår från att alla pumpar med gängad infästning mot ventilen är känsliga för samma användarfel.

Jag har två olika, med Lezynepumpen slår det aldrig fel, ventilen åker ur varje gång. Med Syncropumpen har det aldrig hänt.

Sämsta cykeldelen
Luthman Photography sa:
ohellstrom sa:
emmer sa:
ohellstrom sa:
Jag har slutat knäcka ventiler. Man behöver en lezynepump och ett ventilverktyg.
Det finns så många bra småpumpar med slang så det finns ingen anledning att inte ha det :-)

Utgår från att alla pumpar med gängad infästning mot ventilen är känsliga för samma användarfel.

Jag har två olika, med Lezynepumpen slår det aldrig fel, ventilen åker ur varje gång. Med Syncropumpen har det aldrig hänt.
Kan det vara så att gängan bottnar på problempumpen men inte på den andra?

Sämsta cykeldelen
Jag har inte haft problem med Lezyne-pumpar sen jag började dra åt alla ventiler lite extra med ventilverktyg varje gång jag köpt ny slang/tubdäck/ventilförlängare.
I början drev de mig fullständigt till vansinne.
Pumparna är fortfarande såpass bra att jag tycker den lilla extraförberedelsen samt att ha en liten ventilnyckel på mig är värt det.

Sämsta cykeldelen
Luthman Photography sa:
ohellstrom sa:
Har väldigt svårt att se det störiga i att man behöver se till att alla skruvar på en cykel är ordentligt åtdragna...

Okej, då är vi av olika åsikt om hur en pump ska fungera. Som Hans Rosling skulle sagt: Jag har rätt. Du har fel.

Faktiskt ett riktigt uselt tillfälle att dra in Hans Rosling. Nu känner jag inte dig så jag vet inte om du skriver det med glimten i ögat eller på fullaste allvar.

I det senare tillfället är det häpnadsväckande andefattig argumentation att hävda att jag har ovillkorligt fel för att jag anser att det är rimligt att man drar åt alla gängade samlingar på sin cykel.

Sämsta cykeldelen
Min erfarenhet av Lezyne Road Drive (et al) är fortfarande att ventilproblemet främst uppkommer om man inte släpper på trycket med lilla knappen innan man skruvar av slangen eller om ventilen var dåligt åtdragen från början. Alternativ åtgärd är att skruva av vid pumpskaftet först.

Sämsta cykeldelen
NLC sa:
Min erfarenhet av Lezyne Road Drive (et al) är fortfarande att ventilproblemet främst uppkommer om man inte släpper på trycket med lilla knappen innan man skruvar av slangen eller om ventilen var dåligt åtdragen från början. Alternativ åtgärd är att skruva av vid pumpskaftet först.

Jag är inte säker på att alla Lezyne pumpar har slik liten knapp.
Tror det finns/fanns snikmodeller utan.

Sämsta cykeldelen
Tjock-Jonne sa:
Sämsta delen på min cykel är puckot ovanpå.
Hade också det problemet förr, men löste det genom att sluta låna ut cykeln. ;-)

Vill nog nominera kedjan.
Lortar ned på såväl ben och händer som övriga delar i närheten, hoppar av och fastnar i kläm vid vevlagret, går av, behöver ständigt underhåll, är i vägen när man ska byta hjul snabbt, sliter på kuggar och slits själv. Det bara måste]/i] finnas en bättre lösning på kraftöverföringen.

Sämsta cykeldelen
Luthman Photography sa:
ohellstrom sa:
emmer sa:
ohellstrom sa:

Det skulle va kul att dessa it och flygnördar med punka och lezynepump i skogen

Sämsta cykeldelen
Pedaler som lossas med 8mm insex istf traditionell 15mm U-nyckel. 10 ggr knöligare om man alls får loss dem och risk för lackskador på ramen.

Plastfästena till tunga batterilampor, typ Philips.

Sadelstolplampor som sitter med fyrkantiga gummiband som inte håller, tex BM IX-post, eller som inte tål vattensprut från bakhjulet, eller med för veka plastfästen.

Framgaffel drop-outs med advokatläppar.

Medföljande ringklockor som bara håller för 100 pling.

Medföljande fastklämda orangea reflexblaffor i ekrarna som ramlar av av sig själva efter en tid.

Skoöverdrag som inte tål att gå med.

Sämsta cykeldelen
jonja sa:
Pedaler som lossas med 8mm insex istf traditionell 15mm U-nyckel. 10 ggr knöligare om man alls får loss dem och risk för lackskador på ramen.

Plastfästena till tunga batterilampor, typ Philips.

Sadelstolplampor som sitter med fyrkantiga gummiband som inte håller, tex BM IX-post, eller som inte tål vattensprut från bakhjulet, eller med för veka plastfästen.

Framgaffel drop-outs med advokatläppar.

Medföljande ringklockor som bara håller för 100 pling.

Medföljande fastklämda orangea reflexblaffor i ekrarna som ramlar av av sig själva efter en tid.

Skoöverdrag som inte tål att gå med.

Fast en lång insexa löser ditt problem, liksom en lång pedalnyckel är att föredra. Så här handlar det mest om att inte ha rätt verktyg till hands vilket kan vara nog så störigt.

Sämsta cykeldelen
Kung Stalle sa:
Jaha... kan vi få ihop en top fem?

1. Alubody
2. Contiventiler
3. Tejpremsan till styrlindor
4. Reverb
5. Slangar

Rätt så?

Stalle

Har vi pratat om "industry standards"? Som är giltiga lagom tills konsumenterna börjar acceptera dem?
Läste att 20 mm axeln är på väg tillbaka =)

Sämsta cykeldelen
Tejpremsan funkar om man värmer en eker på den gängade delen och sen smälter ihop skarven lite. Men så borde det inte behöva vara.

Sämsta cykeldelen
Skulle inte de där små rostfria pinnarna hindra kassetten från att käka upp bodyn? Skitpinnar...

DSC_0492.jpg
DSC_0496.jpg

Sämsta cykeldelen
1. BMX-bromsar med gyro.

Jag har jävlats länge nog med sonens cykel nu, och överväger starkt att låta gyrot vandra vidare till återvinningen.

2. Tillverkare som envisas om att använda både torx och insex trots att skruvarna i övrigt är i samma dimension.

3. Boost, halvboost, jätteboost, boostboost, nästanboost osv.

4. Ingen cykeldel, men faktumet att hjulstorlekar fortfarande anges i tum:

26”= 559mm, 571mm, 584mm, 590mm, 597mm
27”= 630mm
27,5”= 584mm
28”= 622mm, 635mm
29”= 622mm

Sämsta cykeldelen
Magura MT 5 bromsar. Svinjobbiga att lufta och mina ok fastnar i tid och otid. Tre av fyra ok senast... (Det är ifs på en lastcykel som rullar i ett saltstänkt Göteborg året runt, men ändå!).

Sämsta cykeldelen
? Har helt okej ben och mycket vikt att lägga bakom, men 200 mil på en body anser jag vara underkänt med råge...
Med tanke på det mycket märkliga "slitaget" så gissar jag att din kassett inte suttit fast. Eller så har du använt en extremt kass kassett (den har uppenbarligen lösa drev istället för spindel, en bra bit upp).

Sämsta cykeldelen
Med tanke på det mycket märkliga "slitaget" så gissar jag att din kassett inte suttit fast. Eller så har du använt en extremt kass kassett (den har uppenbarligen lösa drev istället för spindel, en bra bit upp).
Inte alls omöjligt. Vanlig allmän 10s Shimanokassett 11-25 (105 har jag för mig), med de tre största på gemensam spindel, resten lösa kedjehjul. Distans på insidan och åtdraget med 40Nm. Kan dock vara skit med kassetten ändå precis som du säger. Tycker också det ser konstigt ut. Vad skall man ha för kassett istället då?

Sämsta cykeldelen
Inte alls omöjligt. Vanlig allmän 10s Shimanokassett 11-25 (105 har jag för mig), med de tre största på gemensam spindel, resten lösa kedjehjul. Distans på insidan och åtdraget med 40Nm. Kan dock vara skit med kassetten ändå precis som du säger. Tycker också det ser konstigt ut. Vad skall man ha för kassett istället då?
Olika nav kan kräva olika tjocka distanser för att muttern ska klämma ihop kassetten ordentligt när den är åtdragen. Minsta lilla glapp och det ensamma drevet kommer ta ALL last och dessutom vilja vika sig. Det har hänt mig otaliga gånger att muttern bottnat i bodyn (eller egentligen mot det yttersta drevet, som bottnar mot bodyn) innan kassetten sitter fast, trots "rätt" distans. Så det gäller att kolla att den verkligen sitter fast.

Dyrare kassetter har generellt åtminstone två spindlar, men de minsta dreven saknar det oavsett. I alla fall på Shimano. Sram har väl en del som är frästa ur ett stycke och kostar multum.

Sämsta cykeldelen
Låter helt rimligt. Får ta och leta en bättre kassett alt. försöka feppla till någon extra distans och skaffa ny body. Tack för input!

Sämsta cykeldelen

Boost: löste inte nått problem jag hade men fick bygga ny hjul när jag böt ram för dyra pengar.
Microspline: frihjulsbodyn/kasset knakar under last. Fett löser det en kort stund.
reverb: sjukt meckig och sölig at serva + lufta.
pressfit: knak knak, bökigt att installera och avmontera Mot ett vanligt bsa.

Sämsta cykeldelen
Boost: löste inte nått problem jag hade men fick bygga ny hjul när jag böt ram för dyra pengar.
Microspline: frihjulsbodyn/kasset knakar under last. Fett löser det en kort stund.
reverb: sjukt meckig och sölig at serva + lufta.
pressfit: knak knak, bökigt att installera och avmontera Mot ett vanligt bsa.

Tack! Det blev fel i min citering, det var egentligen främst Microspline jag undrade på. Intressant, ska bli intressant att se om detta blir en allmänt vedertagen sanning. Verkar som att xD fortfarande är bäst isf.

Sämsta cykeldelen
Framväxel! Efter att helt ha vant mig av med att justera in dem på mtb:n är det riktigt meckigt att få precis rätt vinkel och wirespänning på landsvägshojen.

Tillbaka
Topp