Scott ångest

Scott ångest
Åkerskog sa:
-Kan man köra med org stora fram som inte är NW?
-finns det någon bättre lösning på Twinlock om man kör utan V växel?
Vad ska man ha för 11-46 kasett och vilka verktyg behövs?
Du behöver NW klinga. SLX är billigast.
TwinLock reglaget är väl ok även utan framväxel, jag skulle sätta ett nytt/annat dropperreglage för vänster tumme under styret.
Jag skulle välja Sunrace 11-46T, du behöver kassettverktyg och kedjepiska för att byta kassett. Insex för att byta klingor. Kedjebrytare/quick-link om du behöver korta kedjan (men den kanske redan är exakt lagom lång om du kör 11-46T bak och 32T NW fram).

Scott ångest
Scott ångest
Åkerskog sa:
Fick min 710 i dag. Tog en vecka. Supernöjd! Kommer från en spec Enduro och tycker att denna går i princip lika bra i det stökiga men så mycket bättre överallt annars. Jag tycker med att det är för mycket saker på styret men twinlocken är superbra. Och det hade jag inte vetat om jag inte upplevt vilken stor skillnad den gör. Mellanläget är mycket användbart med med 80 mm slag.

Nu kommer några nybörjarfrågor...

Sugen på att köra singelklinga.
-Kan man köra med org stora fram som inte är NW?
-finns det någon bättre lösning på Twinlock om man kör utan V växel?
Vad ska man ha för 11-46 kasett och vilka verktyg behövs?

//Åkerskog
Fy satan så snygg?
Vart hittade du den? Tycks inte hitta den på startfitness, kanske är slut?

Scott ångest
Tack för svaren!

Ja den ser bra ut och är mycket lämpad för stigkörning. Helrätt geo för halvjävliga stigar. Samtidigt som den är trampeffektiv.
Den är slut nu. Länken finns tidigare i tråden.

Jag skulle behöva få ner droppern någon cm till. Surt att den inte gick ner helt för det hade passat perfekt till mina ben. Hur löser man det... ?

Scott ångest
Sådärja, häromkvällen packade jag upp min Scale 710 plus och måste säga att jag är riktigt nöjd, men jäklar vilka feta däck det är på den. Känns lite som att åka pansarvagn med dem och jag funderar på att köpa ett par smalare däck också. Kanske dessa Conti Race King:

https://www.cykloteket.se/artikel/continental-cykelvasan-dackpaket-racesport/

Någon som har bättre förslag? Eller kanske borde jag direkt skaffa en extra uppsättning 29"-hjul som jag kör smalare däck på, så har jag två uppsättningar hjul för framtiden? Är dock inte gjord av pengar men nyfiken på vad ett par 29"-hjul som motsvarar de 27,5"-hjul som sitter på i original i ungefärlig prestanda skulle kunna kosta och kanske några förslag på vilka? Jag väger 98 kg. Följande vet jag om originalhjulen:

Syncros X-35 / 27.5" / Tubeless Ready 35mm wide / 32H / Sleeve Joint

Här finns info om hela cykeln om det kan vara värt något:

https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html

Scott ångest
Avve sa:
Sådärja, häromkvällen packade jag upp min Scale 710 plus och måste säga att jag är riktigt nöjd, men jäklar vilka feta däck det är på den. Känns lite som att åka pansarvagn med dem och jag funderar på att köpa ett par smalare däck också. Kanske dessa Conti Race King:

Någon som har bättre förslag? Eller kanske borde jag direkt skaffa en extra uppsättning 29"-hjul som jag kör smalare däck på, så har jag två uppsättningar hjul för framtiden? Är dock inte gjord av pengar men nyfiken på vad ett par 29"-hjul som motsvarar de 27,5"-hjul som sitter på i original i ungefärlig prestanda skulle kunna kosta och kanske några förslag på vilka? Jag väger 98 kg. Följande vet jag om originalhjulen:

https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html

Varför köpa en plus-cykel om du inte gillar feta däck? ;)

Men seriöst: Nej, det är inte en bra idé att sätta smalare (och då även lägre) däck på nuvarande 27.5-fälgar, eftersom cykeln förutom att den kommer se väldigt ful och töntig ut med en massa luft mellan däck & ram/gaffel, även kommer att bli lägre och markfrigången minskar så du riskerar att slå i pedaler lättare. Och dessutom får du mycket sämre framkomlighet.

Däremot, så är det en mycket bra idé att köpa en uppsättning 29-tumshjul och sätta på ett par lättrullade Race King 29x2.2" t.ex. som du kan ha för de snabba och rappa dagarna på grusväg och snabbare/enklare stig, och använda originalhjulen med plusdäck när du ska ut och "bröta" på mer besvärliga stigar med rotmattor och stenpartier, och kanske rent av i några centimeter pudersnö i vinter... :)

Förslag på nya 29-hjul av motsvarande standard som nuvarande har jag inga på rak arm (jag håller på och äter ägg och dricker kaffe just nu) men förhoppningsvis kommer Sixten eller någon annan in här och svarar snart.

Scott ångest
Örjan Lax sa:
Avve sa:

Varför köpa en plus-cykel om du inte gillar feta däck? ;)

Men seriöst: Nej, det är inte en bra idé att sätta smalare (och då även lägre) däck på nuvarande 27.5-fälgar, eftersom cykeln förutom att den kommer se väldigt ful och töntig ut med en massa luft mellan däck & ram/gaffel, även kommer att bli lägre och markfrigången minskar så du riskerar att slå i pedaler lättare. Och dessutom får du mycket sämre framkomlighet.

Däremot, så är det en mycket bra idé att köpa en uppsättning 29-tumshjul och sätta på ett par lättrullade Race King 29x2.2" t.ex. som du kan ha för de snabba och rappa dagarna på grusväg och snabbare/enklare stig, och använda originalhjulen med plusdäck när du ska ut och "bröta" på mer besvärliga stigar med rotmattor och stenpartier, och kanske rent av i några centimeter pudersnö i vinter... :)

Förslag på nya 29-hjul av motsvarande standard som nuvarande har jag inga på rak arm (jag håller på och äter ägg och dricker kaffe just nu) men förhoppningsvis kommer Sixten eller någon annan in här och svarar snart.

Ha, ha, tack för svaret, låter helt klart som en vettig idé med separata 29”-hjul då :-). Blir spännande att se vilka pengar det handlar om för ett par användbara hjul. Vore ju kul om det går att hitta för 2-3 tusen för så mycket mer vill jag nog inte lägga i dagsläget...

Scott ångest
Avve sa:
Ha, ha, tack för svaret, låter helt klart som en vettig idé med separata 29”-hjul då :-). Blir spännande att se vilka pengar det handlar om för ett par användbara hjul. Vore ju kul om det går att hitta för 2-3 tusen för så mycket mer vill jag nog inte lägga i dagsläget...
I väntan på utlåtande från Sixten så slänger jag upp två bra förslag på Boost 29" -hjulsats i den lägre prisklassen:

Shimano WH-MT600-TL 29" 24mm för ca 2160 sek https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-mt600-tl-29-mtb-boost-wheelset-727620

DT Swiss M 1900 Spline Two 29" 30mm för ca 3150 sek https://www.bike-discount.de/en/buy...-two-29-30mm-cl-shimano-boost-wheelset-672655

(jag hade valt DT Swiss-hjulen eftersom de är lättare, har gott rykte, och har en bra och modern innerbredd på 30mm)

Senast redigerad av en moderator:
Scott ångest
Tjena, blir mitt första inlägg här. Kört mycket motocross/Enduro och har nu börjat cykla en del stig. "Råkade" klicka hem en spark contessa 720 plus från start, bra peng! I efterhand funderar jag om bakstöten kommer fungera utan omshimsning? Grejat en del med MX-fjädring, rätt noga att setupen passar vikt och körstil.
Contessan verkar shimsad för en 57kilos person och herrmodellen 80kg? Jag har försökt googla fram vad det är för shimsstack i olika modeller utan lycka, det enda jag hittat är att med det 4 siffriga numret på dämparen går det via FOX hemsida få fram setupen i den. Dock skulle jag vilja veta hur mycket det skiljer mot herrmodellen. Jag väger 97kg såatte...
Är det ovanligt inom MTB att fippla med shimsning av stötdämperiet? Eftersom jag inte hittat någon info om stackarna.

Mvh: Anders

Scott ångest
Jaha, just nu känns ”nya hjulplanerna” inte så prioriterat tyvärr. Först hade Startfitness inte bytt plats på mina bromshandtag som de ju tidigare sagt att de alltid gör när de skeppar utrikes (så ni som beställer hoj därifrån påpeka att ni vill ha bromshandtagen på rätt sida...:-). Så igår kontaktade jag en cykelkunnig vän och vi bestämde att jag skulle åka hem till honom för att få hjälp att byta plats på ”hydraulslangarna” eller vad de nu kallas.

På vägen dit så börjar främre växelförare låta illa och till slut tar det stopp helt när jag ser att föraren hoppat mer och nu tar i kuggarna. Tänkte först att de måste missat att skruva åt de två skruvarna som fäster växelföraren. Väl framme hos vännen så var det en enkel sak för honom att lossa vevpartiet för att komma åt att justera upp växelföraren och för att skruva åt de två skruvarna. Och bromsslangarna fixade han också galant så jag var mycket nöjd med besöket.

Ända tills några hundra meter senare märkte att samma oljud kom från växelföraren/klingan och nu hade den återigen hoppat ned så att den tar i kuggarna på klingan. Men fan att det alltid ska bli så struligt när jag köper prylar då.

Nån som har tips på vad som är fel?

Bilagor

• 1CB0D083-2295-473B-BA5F-72D8581E462B.jpeg
    1CB0D083-2295-473B-BA5F-72D8581E462B.jpeg
    240.3 KB · Besök: 135
Scott ångest
Höj upp framväxeln. Det ser iofs nästan ut som att den redan är på sin högsta möjliga position på justerskruven. Vilket verkar konstigt då det ser ut som att framväxeln är ordentligt för låg.

Senast ändrad:
Scott ångest
Jo, alltså så var det nog det vi gjorde (har dålig koll på alla ord och begrepp ännu så länge...) och allt löpte fint i några hundra meter igen tills det började rassla igen efter att växelföraren återigen hoppat ner och slog i kuggarna. Sedan har jag inte orkat kika mer på det men som jag uppfattade det så höjdes alltså växelföraren eller växeln upp igen och drogs åt rejält men lik förbannat så hoppade den ner igen. I veckan ska jag kika på det ordentligt men tänkte kolla redan nu på förslag. Jäkligt konstigt hur den kan hoppa ner igen då vännen som verkar duktig på att meka bör ha dragit åt den ordentligt...

Tänkte att det kanske kan va nåt knas med vajer eller växelreglage som gör att det blir för spänt och tvingar ner växelföraren trots att den sitter bra?

Men såklart bättre att jag återkommer senare i veckan när jag hunnit kika lite mer på det. Jag återkommer men tack så länge :-).

Scott ångest
AdrenalineJunky sa:
Contessan verkar shimsad för en 57kilos person och herrmodellen 80kg? Jag har försökt googla fram vad det är för shimsstack i olika modeller utan lycka, det enda jag hittat är att med det 4 siffriga numret på dämparen går det via FOX hemsida få fram setupen i den. Dock skulle jag vilja veta hur mycket det skiljer mot herrmodellen. Jag väger 97kg såatte...
Är det ovanligt inom MTB att fippla med shimsning av stötdämperiet? Eftersom jag inte hittat någon info om stackarna.
Utan att veta tror jag att det är rätt ovanligt (1 på 100, 1 på 1000 etc) att cyklister orkar trixa med bakdämparens dämpning (shims, eller vad det nu sitter i den). Returen brukar ha ett tillräckligt stort reglerområde via spaken som du troligtvis har på dämparen. Kompressionen är inte justerbar, annat än det som styrs av ditt TwinLock-reglage, vilket säkert gör jobbet med de tre lägen som erbjuds. Fjädern hårdhet styr du ju via luften, och luftkammarens volym går kanske att anpassa (för ökad/minskad progressivitet) med volymreducerande band eller vad det nu kallas på rävspråk. Då Spark inte är en enduro/dh utan en xc/stigcykel tror jag nog att fjädring/dämpning går att ställa in tillräckligt bra för tänkt användningsområde, utan att byta/ändra shim.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Jag gillar Spark Plus för att det är en Spark 900 med:

- 130 mm istället för 120 mm gaffel. Det blir ½° flackare HA och lite längre hjulbas, lite mindre BB-drop (-36 mm jmf med -43 mm). Vilket enligt mig passar utmärkt i den rotiga och steniga terrängen i Lida/Hellas som jag trampar runt i. Spark 900 har relativt låg BB-höjd jämfört med andra 29" FS i klassen.
- Boost-hjulen 584x35 mm och 2,8" däcken som levereras med cykeln är användbara, de går även att sälja om man föredrar 29". Scale 900 levereras med 622x25 mm hjul och jag anser att 25 mm är för smalt för Lida/Hellas terräng. Så vill man som jag ha 622x30 mm hjul får man byta hjul oavsett.
- Spark Plus levereras med 740 mm styre, jämfört med 720 mm på Spark 900. Jag gillar 740 mm.
I övrigt är Spark Plus och Spark 900 "samma cykel".

Nja, riktigt så enkelt är det inte. I alla fall inte om vi antar att Spark 900 och 930 är i stort sett identiska i formfaktor.
Baktriangeln skiljer sig åt mellan Spark plus och Spark 930. Det går inte att köra plusformat på en 930, däremot fungerar det omvända. Bara så att ingen går och köper en 9xx i tron om att den går att konvertera till Spark Plus genom att byta air shaft i gaffeln. För att kunna köra 27.5+ på en Spark 9xx krävs betydligt större och dyrare ingrepp, dvs byte av baktriangeln.

(Detta gäller 2017 års Spark 930, vilken skiljer sig från 900 som har baktriangel i CF. 900:an kanske har större frigång? Och Scott kanske har ändrat till 2018 års modell? Mest troligt inte...)

Scott ångest
Kort update. Från mig som startade tråden.

Efter sjukligt velande så kom jag till scott (sorry men jag bor ju i Götet ?)

Det blev en Spark Contessa 710plus till slut.
Inköpt hos Cykelkraft i Götet.

Ungefär samma slutpris som hos Start Fitness.

Fin fin service då man hjälpte mig att få hem sista exemplaret från Täbybutiken.

Hämtades idag och när jag skulle cykla hem pärlan kom ett av sommarens hittills två regnväder.....

Inte mycket till test tur men den är fin och jag är löjligt nöjd.

Nu ska ska det bli sjukt kul att ge sig ut i skogen för test.

Scott ångest
Skulle det vara omöjligt för frugan som är 160cm, med en contessa spark 710 i storlek medium, med tanke på den korta reachen?

Scotts guide säger ju storlek small, men den finns tyvärr ej längre på startfitness. Hon kommer från en 2017 grand canyon storlek XS, vilket ser lite litet ut faktiskt...

Scott ångest
arvtheshark sa:
Skulle det vara omöjligt för frugan som är 160cm, med en contessa spark 710 i storlek medium, med tanke på den korta reachen?

Scotts guide säger ju storlek small, men den finns tyvärr ej längre på startfitness. Hon kommer från en 2017 grand canyon storlek XS, vilket ser lite litet ut faktiskt...
Edit: blandade ihop Spark och Scale...

Senast ändrad:
Scott ångest
arvtheshark sa:
Problemet är 44 cm sadelrör på Spark Medium, och en form som gör att längre droppers inte går att få ner tillräckligt långt i sadelröret. Jag har en Spark M som används av kort cyklist. Sålde Fox 125 mm droppern och köpte en Crankbrothers Highline v1.0 100 mm istället, och fick pengar över :) Den går inte hela vägen ner i sadelröret, fattas drygt 1 cm, men det räcker åt mig. Highline har bara 47 mm stackhöjd jmf med Fox125 som har 62 mm stack. Nya versionen av Highline (v2.0) som snart finns att köpa har 25 mm kortare underdel och därav mindre möjlighet att höja stolpen (75 mm jmf med 100 mm justermån i sadelröret), fortfarande med 47 mm låg stack.

CB Highline 100 mm v1.0 https://r2-bike.com/CRANKBROTHERS-Seatpost-Highline-Remote-100-mm

Scott ångest
Sixten Fors sa:
arvtheshark sa:
Problemet är 44 cm sadelrör på Spark Medium, och en form som gör att längre droppers inte går att få ner tillräckligt långt i sadelröret. Jag har en Spark M som används av kort cyklist. Sålde Fox 125 mm droppern och köpte en Crankbrothers Highline v1.0 100 mm istället, och fick pengar över :) Den går inte hela vägen ner i sadelröret, fattas drygt 1 cm, men det räcker åt mig. Highline har bara 47 mm stackhöjd jmf med Fox125 som har 62 mm stack. Nya versionen av Highline (v2.0) som snart finns att köpa har 25 mm kortare underdel och därav mindre möjlighet att höja stolpen (75 mm jmf med 100 mm justermån i sadelröret), fortfarande med 47 mm låg stack.

CB Highline 100 mm v1.0 https://r2-bike.com/CRANKBROTHERS-Seatpost-Highline-Remote-100-mm

Tack för svar Sixten! Glömde tillägga att hon har mer normal överkropp men lite kortare ben, så just droppern blir nog en issue som jag trott. Dock tror jag hon skulle uppskatta att sitta lite lägre, för att komma i lite mer upprätt position (och lite närmare styret). Hur lång var din korta cyklist, och hur upplevde denne avståndet till styret (långt/kort). Och, vad bör man ha för grenmått cirka för att det skulle funka med 100mm droppern som du föreslår i en mediumram?

Scott ångest
arvtheshark sa:
Sixten Fors sa:
arvtheshark sa:

Tack för svar Sixten! Glömde tillägga att hon har mer normal överkropp men lite kortare ben, så just droppern blir nog en issue som jag trott. Dock tror jag hon skulle uppskatta att sitta lite lägre, för att komma i lite mer upprätt position (och lite närmare styret). Hur lång var din korta cyklist, och hur upplevde denne avståndet till styret (långt/kort). Och, vad bör man ha för grenmått cirka för att det skulle funka med 100mm droppern som du föreslår i en mediumram?
Sadelhöjd (avstånd vevaxel till topp av sadel, i linje med sadelklämman) med CB Higline v1.0 100 mm är 65 cm. Med Highline v2 100 mm knappt 64 cm.

Mät hur högt hon sitter på valfri cykel, när sadeln är på högsta höjd för att sitta och trampa effektivt?

Min cyklist är 11 år och just nu 156 cm och har inte provat cykeln ännu, då hans gamla Scale också i medium men utan dropper används tills vidare.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Mät hur högt hon sitter på valfri cykel, när sadeln är på högsta höjd för att sitta och trampa effektivt?

Min cyklist är 11 år och just nu 156 cm och har inte provat cykeln ännu, då hans gamla Scale också i medium men utan dropper används tills vidare.

Japp, ska göra det när jag kommer hem. Frågan är också hur mycket man kan trixa med styrstam och vinkel/rise på styret, för att i alla fall delvis kompensera skillnaden i reach mellan canyon och sparken (370 mot 438), om det skulle upplevas lite långt för henne. Kan man bara lösa detta med rimliga medel så skulle hon trivas med den mycket längre hjulbasen nedför, då hon känner sig otrygg på sin canyon.

Är det rimligt att trixa bort 5-6cm i reach med att byta stam och styre, utan att sabba andra egenskaper?

Senast ändrad:
Scott ångest
Woohoo! Idag fick jag min scott spark contessa 720 plus levererad till dörren. Jag har även kompletterat med en uppsättning 29x2.30 hjul kompletta med skivor och drev. Så idag provade jag att cykla fulldämpad mountainbike för första gången, och det känns verkligen som premium. Tack till Sixten Fors, vars nyktra analyser gjorde att jag fick upp ögonen för detta köp/klipp. Bifogar en bild, eftersom jag tror att scott spark contessa 720 plus färgsättningen inte visats i denna tråd ännu (komplett med happyinkorrekta reflexer).

Bilagor

• scottspark720plus29er.png
    scottspark720plus29er.png
    948.9 KB · Besök: 143
Scott ångest
Idag dök även min Spark 710 upp. Har bara hunnit med en kort tur än så länge men jäklar, den känns snabb! Var rädd att jag skulle uppleva hjulen som väldigt små. Helt ärligt så nej, det gör jag inte. För lite drygt 18k så är det enligt mig en väldigt prisvärd cykel.
Framväxeln ska bort och ett annat reglage till droppern ska fixas. Någon som kan tipsa om något vettigt reglage till en rimlig peng?
LRM_EXPORT_20180808_222501.jpg

LRM_EXPORT_20180808_224001.jpg

LRM_EXPORT_20180808_223935.jpg

Passade även på att ta några nya bilder på tjejens Scale 710 plus som kom förra veckan.
LRM_EXPORT_20180808_224032.jpg

LRM_EXPORT_20180808_222809.jpg

Senast ändrad:
Scott ångest
Klickade hem en Spark 710 precis nyss efter läskning av ajajkaptens bilder. Tack Sixten Fors och andra för bra info i denna tråd.
Nu ska jag försöka sälja min Scale 930 också.

Scott ångest
Climb_76 sa:
Klickade hem en Spark 710 precis nyss efter läskning av ajajkaptens bilder. Tack Sixten Fors och andra för bra info i denna tråd.
Nu ska jag försöka sälja min Scale 930 också.
Härligt! Jag tror du kommer bli nöjd! =)
Som sagt, syskonmodellen Spark 730 fick fina betyg av Bikeradar förra året.

Senast ändrad:
Scott ångest
Ingen ångest mer än över egna flåset i värmen...
Fina bilder på era hojar!
Väntar på en oval 32t från Black. Ska bli kul å se hur det funkar. Sen blir det ev annan kasett om det behövs.

Bilagor

• 2A258F78-7F96-4957-B550-AC1ECE6D5826.jpeg
    2A258F78-7F96-4957-B550-AC1ECE6D5826.jpeg
    582.6 KB · Besök: 98
Scott ångest
Hur lång tid har det tagit för er att få era cyklar från startfitness från lagd order? Gissar att dom har att göra ett tag framöver ?

kunde inte motstå rean utan köpte en genius 700 till frugan igår, även om slaglängden är lite för stor i nuläget, då sparken tyvärr inte fanns i small...

Scott ångest
arvtheshark sa:
Hur lång tid har det tagit för er att få era cyklar från startfitness från lagd order? Gissar att dom har att göra ett tag framöver ?

kunde inte motstå rean utan köpte en genius 700 till frugan igår, även om slaglängden är lite för stor i nuläget, då sparken tyvärr inte fanns i small...
Beställde söndag den 29e juli, cykeln skickades från Start fitness i fredags. Kunde hämta ut cykeln igår, onsdag den 8e.

Cykeln blir hemlevererad om man är hemma. Behöver du hämta ut cykeln hos ett DHL ombud så se till att ha en stor bil eller släpkärra. Lådan är nästan orimligt stor. Gick precis in i en Volvo xc60.

Scott ångest
ajajkapten sa:
arvtheshark sa:

Beställde söndag den 29e juli, cykeln skickades från Start fitness i fredags. Kunde hämta ut cykeln igår, onsdag den 8e.

Cykeln blir hemlevererad om man är hemma. Behöver du hämta ut cykeln hos ett DHL ombud så se till att ha en stor bil eller släpkärra. Lådan är nästan orimligt stor. Gick precis in i en Volvo xc60.

Tack för svar, det var ju snabbt tycker jag, med tanke på deras rea (snabbare än både YT och Canyon då jag beställt lagercyklar)

Scott ångest
Fick min 710 idag, tog en vecka från order, riktigt bra! Riktigt fin hoj.

Har kört en kort testrunda och konstaterar att Fox droppern sjunker succesivt när man sitter på sadeln. Har justerat in max på vajerjusteringen och den verkar vara helt släppt. Ändå sjunker den.
Nån som har tips på hur man fixar detta?

Får kanske reklamera till Startfitness.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Höj upp framväxeln. Det ser iofs nästan ut som att den redan är på sin högsta möjliga position på justerskruven. Vilket verkar konstigt då det ser ut som att framväxeln är ordentligt för låg.

I helgen fick jag en stund över och skruvade återigen åt de två bultarna som fäster framväxeln i ramen och nu funkar det fint, men jag har ännu inte vågat att växla till lilla klingan i fram av rädsla för att samma problem ska uppstå igen. Vill njuta av nya cykeln ett tag nu så jag lugnar mig några veckor med att prova lilla klungan i fram men förhoppningsvis är problemet ur världen :-).

Edit: ändrat stavfel

Senast ändrad:
Scott ångest
Sixten Fors sa:

Nu är jag sugen att handla nya hjul igen och jag litar på ditt råd gällande Mavic-hjulen Sixten (om någon inte har några invändningar...? :-). Jag gissar att till min Scale 710 plus https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html så ska jag ha hjulversionen https://www.starbike.com/en/mavic-crossmax-29er/ som kallas "Front + rear Boost Shimano? Vill ju vara säker på att det jag beställer passar cykeln för med min vanliga otur är det ingen självklarhet...;-).

Och det är väl lika bra att köpa extra bromsskivor till hjulen när jag ändå håller på. Några förslag? Nuvarande heter "Shimano M425 Disc 180/F and 160/Rmm SM-RT54 CL Rotor"

Tillbaka
Topp