Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du behöver NW klinga. SLX är billigast.Åkerskog sa:-Kan man köra med org stora fram som inte är NW?
-finns det någon bättre lösning på Twinlock om man kör utan V växel?
Vad ska man ha för 11-46 kasett och vilka verktyg behövs?
Åkerskog sa:Ok! Ja, man kan ju helt klart testa innan man byter. Vad ska man ha för 32t då? Är Black oval värt eller ska man köra något runt?
Behövs inget verktyg. När du lossat två skruvar på vevarmen räcker det med baksidan av en tesked för att lossa och sedan dra åt vevarmsförspännaren innan åtetmontering av vänster vev.GetLucky sa:...glöm dock inte att köpa detta verktyg så du får lös vevpartiet https://www.bike24.com/p23504.html
Sixten Fors sa:Behövs inget verktyg. När du lossat två skruvar på vevarmen räcker det med baksidan av en tesker för att lossa och sedan dra åt vevarmsförspännaren innan åtetmontering av vänster vev.GetLucky sa:...glöm dock inte att köpa detta verktyg så du får lös vevpartiet https://www.bike24.com/p23504.html
Fy satan så snygg?Åkerskog sa:Fick min 710 i dag. Tog en vecka. Supernöjd! Kommer från en spec Enduro och tycker att denna går i princip lika bra i det stökiga men så mycket bättre överallt annars. Jag tycker med att det är för mycket saker på styret men twinlocken är superbra. Och det hade jag inte vetat om jag inte upplevt vilken stor skillnad den gör. Mellanläget är mycket användbart med med 80 mm slag.
Nu kommer några nybörjarfrågor...
Sugen på att köra singelklinga.
-Kan man köra med org stora fram som inte är NW?
-finns det någon bättre lösning på Twinlock om man kör utan V växel?
Vad ska man ha för 11-46 kasett och vilka verktyg behövs?
//Åkerskog
Avve sa:Sådärja, häromkvällen packade jag upp min Scale 710 plus och måste säga att jag är riktigt nöjd, men jäklar vilka feta däck det är på den. Känns lite som att åka pansarvagn med dem och jag funderar på att köpa ett par smalare däck också. Kanske dessa Conti Race King:
https://www.cykloteket.se/artikel/continental-cykelvasan-dackpaket-racesport/
Någon som har bättre förslag? Eller kanske borde jag direkt skaffa en extra uppsättning 29"-hjul som jag kör smalare däck på, så har jag två uppsättningar hjul för framtiden? Är dock inte gjord av pengar men nyfiken på vad ett par 29"-hjul som motsvarar de 27,5"-hjul som sitter på i original i ungefärlig prestanda skulle kunna kosta och kanske några förslag på vilka? Jag väger 98 kg. Följande vet jag om originalhjulen:
Syncros X-35 / 27.5" / Tubeless Ready 35mm wide / 32H / Sleeve Joint
Här finns info om hela cykeln om det kan vara värt något:
https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
Örjan Lax sa:Avve sa:Sådärja, häromkvällen packade jag upp min Scale 710 plus och måste säga att jag är riktigt nöjd, men jäklar vilka feta däck det är på den. Känns lite som att åka pansarvagn med dem och jag funderar på att köpa ett par smalare däck också. Kanske dessa Conti Race King:
https://www.cykloteket.se/artikel/continental-cykelvasan-dackpaket-racesport/
Någon som har bättre förslag? Eller kanske borde jag direkt skaffa en extra uppsättning 29"-hjul som jag kör smalare däck på, så har jag två uppsättningar hjul för framtiden? Är dock inte gjord av pengar men nyfiken på vad ett par 29"-hjul som motsvarar de 27,5"-hjul som sitter på i original i ungefärlig prestanda skulle kunna kosta och kanske några förslag på vilka? Jag väger 98 kg. Följande vet jag om originalhjulen:
Syncros X-35 / 27.5" / Tubeless Ready 35mm wide / 32H / Sleeve Joint
Här finns info om hela cykeln om det kan vara värt något:
https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
Varför köpa en plus-cykel om du inte gillar feta däck? ;)
Men seriöst: Nej, det är inte en bra idé att sätta smalare (och då även lägre) däck på nuvarande 27.5-fälgar, eftersom cykeln förutom att den kommer se väldigt ful och töntig ut med en massa luft mellan däck & ram/gaffel, även kommer att bli lägre och markfrigången minskar så du riskerar att slå i pedaler lättare. Och dessutom får du mycket sämre framkomlighet.
Däremot, så är det en mycket bra idé att köpa en uppsättning 29-tumshjul och sätta på ett par lättrullade Race King 29x2.2" t.ex. som du kan ha för de snabba och rappa dagarna på grusväg och snabbare/enklare stig, och använda originalhjulen med plusdäck när du ska ut och "bröta" på mer besvärliga stigar med rotmattor och stenpartier, och kanske rent av i några centimeter pudersnö i vinter... :)
Förslag på nya 29-hjul av motsvarande standard som nuvarande har jag inga på rak arm (jag håller på och äter ägg och dricker kaffe just nu) men förhoppningsvis kommer Sixten eller någon annan in här och svarar snart.
I väntan på utlåtande från Sixten så slänger jag upp två bra förslag på Boost 29" -hjulsats i den lägre prisklassen:Avve sa:Ha, ha, tack för svaret, låter helt klart som en vettig idé med separata 29”-hjul då :-). Blir spännande att se vilka pengar det handlar om för ett par användbara hjul. Vore ju kul om det går att hitta för 2-3 tusen för så mycket mer vill jag nog inte lägga i dagsläget...
Sixten Fors sa:2 K för 25 mm breda Mavichjul https://www.starbike.com/en/mavic-crossmax-29er/
Utan att veta tror jag att det är rätt ovanligt (1 på 100, 1 på 1000 etc) att cyklister orkar trixa med bakdämparens dämpning (shims, eller vad det nu sitter i den). Returen brukar ha ett tillräckligt stort reglerområde via spaken som du troligtvis har på dämparen. Kompressionen är inte justerbar, annat än det som styrs av ditt TwinLock-reglage, vilket säkert gör jobbet med de tre lägen som erbjuds. Fjädern hårdhet styr du ju via luften, och luftkammarens volym går kanske att anpassa (för ökad/minskad progressivitet) med volymreducerande band eller vad det nu kallas på rävspråk. Då Spark inte är en enduro/dh utan en xc/stigcykel tror jag nog att fjädring/dämpning går att ställa in tillräckligt bra för tänkt användningsområde, utan att byta/ändra shim.AdrenalineJunky sa:Contessan verkar shimsad för en 57kilos person och herrmodellen 80kg? Jag har försökt googla fram vad det är för shimsstack i olika modeller utan lycka, det enda jag hittat är att med det 4 siffriga numret på dämparen går det via FOX hemsida få fram setupen i den. Dock skulle jag vilja veta hur mycket det skiljer mot herrmodellen. Jag väger 97kg såatte...
Är det ovanligt inom MTB att fippla med shimsning av stötdämperiet? Eftersom jag inte hittat någon info om stackarna.
Sixten Fors sa:Jag gillar Spark Plus för att det är en Spark 900 med:
- 130 mm istället för 120 mm gaffel. Det blir ½° flackare HA och lite längre hjulbas, lite mindre BB-drop (-36 mm jmf med -43 mm). Vilket enligt mig passar utmärkt i den rotiga och steniga terrängen i Lida/Hellas som jag trampar runt i. Spark 900 har relativt låg BB-höjd jämfört med andra 29" FS i klassen.
- Boost-hjulen 584x35 mm och 2,8" däcken som levereras med cykeln är användbara, de går även att sälja om man föredrar 29". Scale 900 levereras med 622x25 mm hjul och jag anser att 25 mm är för smalt för Lida/Hellas terräng. Så vill man som jag ha 622x30 mm hjul får man byta hjul oavsett.
- Spark Plus levereras med 740 mm styre, jämfört med 720 mm på Spark 900. Jag gillar 740 mm.
I övrigt är Spark Plus och Spark 900 "samma cykel".
Edit: blandade ihop Spark och Scale...arvtheshark sa:Skulle det vara omöjligt för frugan som är 160cm, med en contessa spark 710 i storlek medium, med tanke på den korta reachen?
Scotts guide säger ju storlek small, men den finns tyvärr ej längre på startfitness. Hon kommer från en 2017 grand canyon storlek XS, vilket ser lite litet ut faktiskt...
Problemet är 44 cm sadelrör på Spark Medium, och en form som gör att längre droppers inte går att få ner tillräckligt långt i sadelröret. Jag har en Spark M som används av kort cyklist. Sålde Fox 125 mm droppern och köpte en Crankbrothers Highline v1.0 100 mm istället, och fick pengar över :) Den går inte hela vägen ner i sadelröret, fattas drygt 1 cm, men det räcker åt mig. Highline har bara 47 mm stackhöjd jmf med Fox125 som har 62 mm stack. Nya versionen av Highline (v2.0) som snart finns att köpa har 25 mm kortare underdel och därav mindre möjlighet att höja stolpen (75 mm jmf med 100 mm justermån i sadelröret), fortfarande med 47 mm låg stack.arvtheshark sa:Skulle det vara omöjligt för frugan som är 160cm, med en contessa spark 710 i storlek medium, med tanke på den korta reachen?
Scotts guide säger ju storlek small, men den finns tyvärr ej längre på startfitness. Hon kommer från en 2017 grand canyon storlek XS, vilket ser lite litet ut faktiskt...
Sixten Fors sa:Problemet är 44 cm sadelrör på Spark Medium, och en form som gör att längre droppers inte går att få ner tillräckligt långt i sadelröret. Jag har en Spark M som används av kort cyklist. Sålde Fox 125 mm droppern och köpte en Crankbrothers Highline v1.0 100 mm istället, och fick pengar över :) Den går inte hela vägen ner i sadelröret, fattas drygt 1 cm, men det räcker åt mig. Highline har bara 47 mm stackhöjd jmf med Fox125 som har 62 mm stack. Nya versionen av Highline (v2.0) som snart finns att köpa har 25 mm kortare underdel och därav mindre möjlighet att höja stolpen (75 mm jmf med 100 mm justermån i sadelröret), fortfarande med 47 mm låg stack.arvtheshark sa:Skulle det vara omöjligt för frugan som är 160cm, med en contessa spark 710 i storlek medium, med tanke på den korta reachen?
CB Highline 100 mm v1.0 https://r2-bike.com/CRANKBROTHERS-Seatpost-Highline-Remote-100-mm
Sadelhöjd (avstånd vevaxel till topp av sadel, i linje med sadelklämman) med CB Higline v1.0 100 mm är 65 cm. Med Highline v2 100 mm knappt 64 cm.arvtheshark sa:Sixten Fors sa:Problemet är 44 cm sadelrör på Spark Medium, och en form som gör att längre droppers inte går att få ner tillräckligt långt i sadelröret. Jag har en Spark M som används av kort cyklist. Sålde Fox 125 mm droppern och köpte en Crankbrothers Highline v1.0 100 mm istället, och fick pengar över :) Den går inte hela vägen ner i sadelröret, fattas drygt 1 cm, men det räcker åt mig. Highline har bara 47 mm stackhöjd jmf med Fox125 som har 62 mm stack. Nya versionen av Highline (v2.0) som snart finns att köpa har 25 mm kortare underdel och därav mindre möjlighet att höja stolpen (75 mm jmf med 100 mm justermån i sadelröret), fortfarande med 47 mm låg stack.arvtheshark sa:Skulle det vara omöjligt för frugan som är 160cm, med en contessa spark 710 i storlek medium, med tanke på den korta reachen?
CB Highline 100 mm v1.0 https://r2-bike.com/CRANKBROTHERS-Seatpost-Highline-Remote-100-mm
Tack för svar Sixten! Glömde tillägga att hon har mer normal överkropp men lite kortare ben, så just droppern blir nog en issue som jag trott. Dock tror jag hon skulle uppskatta att sitta lite lägre, för att komma i lite mer upprätt position (och lite närmare styret). Hur lång var din korta cyklist, och hur upplevde denne avståndet till styret (långt/kort). Och, vad bör man ha för grenmått cirka för att det skulle funka med 100mm droppern som du föreslår i en mediumram?
Sixten Fors sa:Mät hur högt hon sitter på valfri cykel, när sadeln är på högsta höjd för att sitta och trampa effektivt?
Min cyklist är 11 år och just nu 156 cm och har inte provat cykeln ännu, då hans gamla Scale också i medium men utan dropper används tills vidare.
Låter rimligt. 160 cm är kort för M med dropper. Min M kommer att användas av växande barn som troligen blir rätt långa till slut båda två.arvtheshark sa:Höjden blev ca 63cm, så vi får skippa iden på en Spark med ramstorlek M. Synd man inte såg detta tidigare...
Härligt! Jag tror du kommer bli nöjd! =)Climb_76 sa:Klickade hem en Spark 710 precis nyss efter läskning av ajajkaptens bilder. Tack Sixten Fors och andra för bra info i denna tråd.
Nu ska jag försöka sälja min Scale 930 också.
Sixten Fors sa:Grattis till tre nya och riktigt snygga cyklar :) och fina bilder dessutom.
Kanske läge att ändra trådrubriken från ångest till lycka?
Beställde söndag den 29e juli, cykeln skickades från Start fitness i fredags. Kunde hämta ut cykeln igår, onsdag den 8e.arvtheshark sa:Hur lång tid har det tagit för er att få era cyklar från startfitness från lagd order? Gissar att dom har att göra ett tag framöver ?
kunde inte motstå rean utan köpte en genius 700 till frugan igår, även om slaglängden är lite för stor i nuläget, då sparken tyvärr inte fanns i small...
ajajkapten sa:Beställde söndag den 29e juli, cykeln skickades från Start fitness i fredags. Kunde hämta ut cykeln igår, onsdag den 8e.arvtheshark sa:Hur lång tid har det tagit för er att få era cyklar från startfitness från lagd order? Gissar att dom har att göra ett tag framöver ?
kunde inte motstå rean utan köpte en genius 700 till frugan igår, även om slaglängden är lite för stor i nuläget, då sparken tyvärr inte fanns i small...
Cykeln blir hemlevererad om man är hemma. Behöver du hämta ut cykeln hos ett DHL ombud så se till att ha en stor bil eller släpkärra. Lådan är nästan orimligt stor. Gick precis in i en Volvo xc60.
Sixten Fors sa:Höj upp framväxeln. Det ser iofs nästan ut som att den redan är på sin högsta möjliga position på justerskruven. Vilket verkar konstigt då det ser ut som att framväxeln är ordentligt för låg.
Sixten Fors sa:2 K för 25 mm breda Mavichjul https://www.starbike.com/en/mavic-crossmax-29er/