Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
By turning the Trunnion shock upside-down, we can fully integrate it into the frame which results in several benefits. Since the Trunnion mount is the same width as the down tube and main pivot, we can have a very clean frame design in this critical area. The lack of tight transitions and small details allows for an effi cient, continuous carbon structure. Carbon material added to reinforce the shock mount also stiff ens the connection between the down tube, main pivot and bottom bracket, a key stiff ness path. The Spark down tube shock and linkage are clearly asymmetric, when looking from the top of the bike. Carbon fi bres achieve their full potential when used in smooth straight lines. Off setting the shock slightly to the left hand side of the bike gives a clean and continuous structure from the down tube through the shock mount to the main pivot. The fl ipped shock also lowers the frame’s center of gravity helping to give a more planted feel when riding. Unsprung mass is reduced since it is the lighter part of the shock, connected to the linkage, not the heavier body which must move during an impact – the suspension system can react faster. Our TwinLoc remote cable can be routed cleanly into the down tube.Skogling sa:Varför envisas Scott med att ha bakdämparen upp-och-ned?
Skogling sa:Intressant.
Som anställd på ett företag som tillverkar gasdämpare så är det en smula förbryllande. Vi rekommenderar nämligen alltid att ha kolven nedåt. I Scotts fall, så torde det vara extra utsatt att ha den monterat på det viset. Det har säkert sina fördelar som Scott säger men i längden, nackdelar.
Mehdina sa:Jag står och väljer mellan sen Scott Contessa Genius 710 Plus eller en Scott Contessa Genius 710 (ej Plus), båda från 2017 och hos Startfitness. Hur stor skillnad kommer jag märka på 27,5+ och vanliga 27,5 hjul? Specen är roligare på den med vanliga 27,5 tums hjul.
hm sa:"Alla" framdämpare sitter upp och ner också , utom upsidedown gafflar då :)
Hur lång? Är det Small du är ute efter, som finns i båda? Annars verkar 710 Plus (140/130 mm slag) finnas i Medium och 710 (150/150 mm slag) i Large. Genius Plus tar även 29" hjul.Mehdina sa:Jag står och väljer mellan sen Scott Contessa Genius 710 Plus eller en Scott Contessa Genius 710 (ej Plus), båda från 2017 och hos Startfitness. Hur stor skillnad kommer jag märka på 27,5+ och vanliga 27,5 hjul? Specen är roligare på den med vanliga 27,5 tums hjul.
Sixten Fors sa:Hur lång? Är det Small du är ute efter, som finns i båda? Annars verkar 710 Plus (140/130 mm slag) finnas i Medium och 710 (150/150 mm slag) i Large. Genius Plus tar även 29" hjul.Mehdina sa:Jag står och väljer mellan sen Scott Contessa Genius 710 Plus eller en Scott Contessa Genius 710 (ej Plus), båda från 2017 och hos Startfitness. Hur stor skillnad kommer jag märka på 27,5+ och vanliga 27,5 hjul? Specen är roligare på den med vanliga 27,5 tums hjul.
Ungefär storlekstabell 2017 Genius baserat på reach:
S 150-160 cm
M 162-172 cm
L 170-180 cm
XL 180-190 cm
Gamla Genius är små i storlekarna jmf med 2018 års Genius (och alla andra moderna cyklar).
Gamla Genius XL är som nya Genius Large. Scott själva säger att nya Large passar 178-188 cm cyklist.
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-genius-910?article=269766006
Skogling sa:Intressant.
Som anställd på ett företag som tillverkar gasdämpare så är det en smula förbryllande. Vi rekommenderar nämligen alltid att ha kolven nedåt. I Scotts fall, så torde det vara extra utsatt att ha den monterat på det viset. Det har säkert sina fördelar som Scott säger men i längden, nackdelar.
29" är standard i XCO, även för tjejerna som är 20 cm kortare och 20 kg lättare än dig :)MLC sa:Jag bor precis vid nackareservatet nära Hellas och siktar på något som ska funka för stig i området, men också kännas bra att cykla mer allround på platt, uppför och kanske något långlopp så småningom.177cm lång, ganska spinkig, 64kg. Kommit fram till att Scott Spark kan passa bra.
Fått tips om Scott contessa spark 710 2017 hos Startfitness för 1600 pund samt Scott Spark 940 på Westbrookcycles för 2000 pund och funderar kring dessa främst i nuläget.
Är exempelvis storlek M samma ramstorlek på dam och på herrcyklarna? På Cykloteket sa de att damcyklarna M brukade motsvara S i herrcykel.
Sedan är det detta med 27 vs 29 tum. Har ju 26 tum idag. Testade brorsans specialized stumpjumper storlek L 27.5 tum i helgen och tyckte den var lite klumpig på grötig stig och trångt mellan träden, men jag är ju väldigt ovan också. Men häftigt att kunna cykla på och låta fjädringen jobba! Är det stor skillnad på hanterbarhet mellan 27.5 och 29 skulle ni säga? Kommer nog välja M ram så kanske blir smidigare av den anledningen.
Sixten Fors sa:29" är standard i XCO, även för tjejerna som är 20 cm kortare och 20 kg lättare än dig :)MLC sa:Jag bor precis vid nackareservatet nära Hellas och siktar på något som ska funka för stig i området, men också kännas bra att cykla mer allround på platt, uppför och kanske något långlopp så småningom.177cm lång, ganska spinkig, 64kg. Kommit fram till att Scott Spark kan passa bra.
Fått tips om Scott contessa spark 710 2017 hos Startfitness för 1600 pund samt Scott Spark 940 på Westbrookcycles för 2000 pund och funderar kring dessa främst i nuläget.
Är exempelvis storlek M samma ramstorlek på dam och på herrcyklarna? På Cykloteket sa de att damcyklarna M brukade motsvara S i herrcykel.
Sedan är det detta med 27 vs 29 tum. Har ju 26 tum idag. Testade brorsans specialized stumpjumper storlek L 27.5 tum i helgen och tyckte den var lite klumpig på grötig stig och trångt mellan träden, men jag är ju väldigt ovan också. Men häftigt att kunna cykla på och låta fjädringen jobba! Är det stor skillnad på hanterbarhet mellan 27.5 och 29 skulle ni säga? Kommer nog välja M ram så kanske blir smidigare av den anledningen.
Därmed inte sagt att 27,5" är värdelöst, bara att 29" inte är något problem.
Är inte Contessa Spark 710 från StartFitness slutsåld, sedan rätt länge?
23800 kr för Spark 940 Medium från WBC https://www.westbrookcycles.co.uk/scott-spark-940-full-suspension-mountain-bike-2017-p314460 är väl en vettig cykel. Kommer med XT 2x11, lätt att bygga om till 1x11 med en Sunrace 11-50T kassett för 750 kr https://www.bike24.com om man vill.
21700 kr för nya 2019 Canyon Neuron AL 7 är riktigt fin, välutrustad och prisvärd https://happyride.se/forum/read.php/1/3433236/3433236#msg-3433236
Storleksmässigt är det Medium eller Large som är aktuell, precis som i Spark, jag skulle välja Large.
Neuron har bättre hjul än Spark 940 ovan, och jag gillar GX Eagle 1x12 drivlina bättre än XT 2x11.
26100 kr för nya 2019 RM Blizzard XCM 90-29 lite dyrare, utrustad cykel med SID RL 120 mm gaffel, GX Eagle + vevparti i kolfiber, likväl som kolfiberstyre och stolpe (ingen dropper alltså). Väger 12,1 kg. https://rockmachine.us/se/2019/edge/blizzard-xcm-90-29-25th-anniversary/matte-black-silver-black samt https://www.cykelkraft.se/rock-mach...nniversary-29x19-0-l-matte-black-silver-black
Enligt tillverkaren är Medium för 155-170 cm cyklist och Large för 170-190 cm cyklist. Jag håller med dem och skulle välja large.
NEURON AL 7.0salle sa:Bra tips! Neuronen ser ju bra specad ut för de pengarna, som dropper och 12-delat! 25 mm innermått på hjulen känns lite snålt bara. Jag slits mellan den, Kona HeiHei 2019 och Specialized Stumpy ST. Kan ju vara ngt för MLC att kolla in också.
rln sa:NEURON AL 7.0salle sa:Bra tips! Neuronen ser ju bra specad ut för de pengarna, som dropper och 12-delat! 25 mm innermått på hjulen känns lite snålt bara. Jag slits mellan den, Kona HeiHei 2019 och Specialized Stumpy ST. Kan ju vara ngt för MLC att kolla in också.
FELGENBREITE: 30MM VORNE / 25MM HINTEN
30 mm fram och 25 mm bak, jag tror det är innermåtten som avses.
Det är nog olika fram och bak. Inte första gången Canyon utrustar cyklar så. Varför är en helt annan fråga, eftersom det är korkat.Jimel sa:Är nog inner och yttermått på fälgen ;)rln sa:FELGENBREITE: 30MM VORNE / 25MM HINTEN
Ja, och dom har ju boost fram och 142 mm bak på vissa modeller också, om jag inte minns fel. Tysk humor?Sixten Fors sa:Det är nog olika fram och bak. Inte första gången Canyon utrustar cyklar så. Varför är en helt annan fråga, eftersom det är korkat.Jimel sa:Är nog inner och yttermått på fälgen ;)rln sa:FELGENBREITE: 30MM VORNE / 25MM HINTEN
Sixten Fors sa:Det är nog olika fram och bak. Inte första gången Canyon utrustar cyklar så. Varför är en helt annan fråga, eftersom det är korkat.Jimel sa:Är nog inner och yttermått på fälgen ;)rln sa:FELGENBREITE: 30MM VORNE / 25MM HINTEN
Standard från StartFitness är att de anpassar bromsreglage till "svenska" innan leverans. Utan att man behöver säga till.BroderBusk sa:Lite utanför tråden men ändå inte, tänker beställa en Scott genius 710 plus 2017 från startfitness.co.uk och har hört på omvägar att man ska be om att de monterar bromsar och växlar i icke EU standard? Stämmer det?
Sixten Fors sa:Standard från StartFitness är att de anpassar bromsreglage till "svenska" innan leverans. Utan att man behöver säga till.BroderBusk sa:Lite utanför tråden men ändå inte, tänker beställa en Scott genius 710 plus 2017 från startfitness.co.uk och har hört på omvägar att man ska be om att de monterar bromsar och växlar i icke EU standard? Stämmer det?