Scott Genius - Tråden

Scott Genius - Tråden
Du kan ju rengöra och fetta in lagret så länge? Sen köpa något vettigt styrlager istället. Inte värt att reklamera i min värld! Den på min genius var inte ens tätad med gummi tror jag. Är väl vanligt 44/56 så geniusen.
Min kom med någon distans för lite så är glad att ramen inte gick sönder.
Sant! Jo jag försökte öppna den lilla gummiringen men den ville inte öppna sig utan att gå sönder så vågade inte pilla mer, fettade in runt lagret för att hindra mer vatten att komma in. Ska se om butiken är villig att ersätta ett lager om jag köper det själv.

Angående distansen? Menar du den silvriga ringen som vilar ovanpå kullagret trädd på styrröret? Hur ska den se ut/sitta för att inte vara för liten? Eller menar du nån distans som sitter vid det undre lagret?

Scott Genius - Tråden
Något saknades så gick inte att få det tajt utan att det glappade, vet inte exakt vad utan slängde skiten, tätade ju inte vettigt oavsett.

Scott Genius - Tråden
Angående distansen? Menar du den silvriga ringen som vilar ovanpå kullagret trädd på styrröret? Hur ska den se ut/sitta för att inte vara för liten? Eller menar du nån distans som sitter vid det undre lagret?
Min 950 från 2018 som har en 140mm gaffel och 150mm bakdämning hade ett undre styrlager med 10mm inbyggd distans för att kompensera för den kortare gaffellängden.
Jag bytte till en 150mm gaffel och ett vanligt styrlager pga att lagret var kass och att Recon-gaffeln var rätt tråkig.
Edit: Ska försöka leta upp lagret och fota så distansen syns.
/Magnus

Scott Genius - Tråden
Hej,

Jag köpte nya lager och ett verktyg för att knacka ur samt en press, men de ligger kvar i kartong.
Att de är dåliga märks endast när allt är demonterat och jag drar runt med fingret.
När allt sitter ihop så är det "friktions fritt".

Jag gjorde som jag skrev tidigare, rent allt och tröck in nytt fett i lagret, la även på rikligt med fett på ovansidan för att förhindra att vatten tar sig in den vägen.

Den dagen det blir värre så byter jag.

Hade även missljud i vevlagret på drevsidan, gjorde rent i med nytt fett sen blev det bra.
(Har även nya vevlagret liggande för byte).

/Henrik

Scott Genius - Tråden
Topp tackar för hjälpen, försökte få loss det översta lagret men det satt som berget, behövs det en lagerpress? På min stumpy har jag för mig att det inte behövdes. Försökte knacka försiktigt men översta lagret rörde sig inte en mm

Scott Genius - Tråden
Nu har jag mailat återförsäljaren.

Tog 20min sen ringde dom och sade att pga syncros lagren var slut hos Scott (dom är väl trasiga allihop hehe) så skickar Scott ett set med Cane Creek lager istället direkt hem till dörren. Strålande bemötande av en affär, all heder och 5 tummar upp till Stampens cykel i Alingsås!!!

Nu har jag en fråga, han sa att skålarna är annorlunda i Cane creek vs syncros. Behöver jag en lagerpress då? Får väl ta och googla/youtuba lite i helgen.

Ska även ta och öppna allt länkade och fetta in samt även kanske vevlagret så står det emot det västkustska vädret lite mer...

Trevlig helg!

Scott Genius - Tråden
Går säkert att knacka ur så, går att installera med gummiklubba också om man är försiktig. Direkt från frysen ska tydligen hjälpa för varje kopp.

Scott Genius - Tråden
Vilka handtag passar att byta till om man fortfarande vill ha orginal reglaget för dämpare och stolpe? Nu vill jag ha is och snöfritt så man kan ut utan att halka runt.

Scott Genius - Tråden
Jag sågade jag med, men det ska tydligen ha följt med en plastbit i paket med diverse tillbehör om man köpte den i butik, jag köpte i butik men fick inte med nått annat än cykeln.

//Henrik

Scott Genius - Tråden
Okej, så har du den under orginalfästet bara? Men den sitter bra så?
Ja exakt som en liten distans… funkar kanon!

Jag sågade jag med, men det ska tydligen ha följt med en plastbit i paket med diverse tillbehör om man köpte den i butik, jag köpte i butik men fick inte med nått annat än cykeln.

//Henrik
Hmm ska ut o kolla i min påse. Men minns inte att det låg nån sån där

Scott Genius - Tråden
Min 950 från 2018 som har en 140mm gaffel och 150mm bakdämning hade ett undre styrlager med 10mm inbyggd distans för att kompensera för den kortare gaffellängden.
Då ska vi se.
Första bilden är alla delar i orginal styrlager för min 750 (felskrivning i förra inlägget) från 2018, den har alltså en kortare 140mm framgaffel än de dyrare modellerna som har 150mm.
PXL_20220212_093217762.jpg

Nästa bild är alltså nedre styrlager, delen som sitter i ramen. Obs att det är 10mm distans innan skarven till själva lagerytan, men varken jag eller mekanikern kunde dela lagerytan från distansen så jag köpte nytt vanligt lager och bytte därefter från 140 till 150-gaffel.
PXL_20220212_093248707.jpg

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Har en Genius 720 LT 2016 och sambon en Genius 930 2017 där ena bulten i baksvingen (se bilder) har spruckigt på båda hojarna. Medans jag googlade efter reserv-delar så kom jag också över infon, från flera Genius-ägare, om att dessa bultar är felmärkta och inte ska dras med 15Nm. Designen på dessa bultar är ju inte direkt gjord för att tåla att dras åt. Vad är er erfareneht av detta? (https://www.mtbr.com/threads/scott-genius-720-rear-pivot-bolts-broke.1057497/)

Vad drar ni era sving/lenkage bultar med för moment? Gäller aluminium-sving.

Har köpt ett reservdelskit från Bike24. Men eftersom sambon också hade en spricka i sin bult så försvann ju min tänkta reservbult. Blir nog att köpa ett till kit för att ha reserv hemma, men är ju mottligt kul att lägga pengar på ett helt kit för ett par bultar. Speciellt när jag redan har ett kit hemma...

Bilagor

• 20220329_215954.jpg
    20220329_215954.jpg
    668.8 KB · Besök: 90
  • Screenshot 2022-03-29 222042.png
    Screenshot 2022-03-29 222042.png
    19.1 KB · Besök: 80
Scott Genius - Tråden
Har enbart handlat om 2018+ genius. Men brukar vara 8-10nm på länkagebultar, ha på snällt locktite om det som sitter på från fabrik inte hjälper.

Scott Genius - Tråden
Någon som vet vilket styrlager jag ska köpa till min Genius 930 2021, då det har börjat låta illa. Helst något annat än syncro som passar rakt på :-)

Scott Genius - Tråden
Någon som vet vilket styrlager jag ska köpa till min Genius 930 2021, då det har börjat låta illa. Helst något annat än syncro som passar rakt på :-)
Köpte enligt tips tidigare i denna tråd PRO grejer från Bikeshop och det sitter kanon.
Satte på vanliga ringar istället för special syncros ringarna så det blir bättre mot övre mot lagret.

Scott Genius - Tråden
Bakdämpare och Genius igen... Glad var jag när jag köpte på mig en Rockshox Deluxe på Köp&Sälj, mindre glad är jag nu när jag konstaterade att luftventilen sitter lägre än på min Xfusion-dämpare. För lågt för att passa i min alu-Genius iaf.

Finns det flera varianter av Deluxe-dämparen där luftventilen sitter olika? ?
PXL_20220516_165131821.jpg

Scott Genius - Tråden
Tror andra lyckats utan sån mod.
Dvo topaz går med lite filande på något vred.
Dock inte koll på om det är olika på olika storlekar
Funkar nog om man kör en "standard" Super Deluxe Select utan kompressionsratten,det är den som tar i ramen.
Har en Ultimate med kompjustering,den går inte att få dit utan mod.
Iaf inte på 2018+ alu-Genius.

Scott Genius - Tråden
Egentligen skulle jag vilja lägga in en rant här, men jag orkar inte ens bli arg över cykeltillverkare som inte kan använda standardmått på sina eländes konstruktioner för bakdämpare...

Scott Genius - Tråden
Hej,

Ni som har Genius idag. Hur upplever ni storleken? Jag har varit och prov cyklat en 950 Medium som jag tycker kändes bra. (nybörjare). Men läser man storleks guiderna så är jag mitt i brytpunkten för Medium eller Large. Jag är 180/181cm lång.

Ska jag fortsatt gå på Medium? Brytpunkten för medium är på 180cm, Large går hela vägen upp till 190.

Scott Genius - Tråden
Hej,

Ni som har Genius idag. Hur upplever ni storleken? Jag har varit och prov cyklat en 950 Medium som jag tycker kändes bra. (nybörjare). Men läser man storleks guiderna så är jag mitt i brytpunkten för Medium eller Large. Jag är 180/181cm lång.

Ska jag fortsatt gå på Medium? Brytpunkten för medium är på 180cm, Large går hela vägen upp till 190.
Är runt 175cm,och har en 940 Medium.
Förvisso kortare styrstam än std,och riserstyre,men skulle inte vilja ha mindre storlek.
Kan i vissa lägen kännas ett uns "trång",men totalt sett rätt size.
Skulle testa även en Large om jag vore dej för att jämföra.?

Scott Genius - Tråden
Är runt 175cm,och har en 940 Medium.
Förvisso kortare styrstam än std,och riserstyre,men skulle inte vilja ha mindre storlek.
Kan i vissa lägen kännas ett uns "trång",men totalt sett rätt size.
Skulle testa även en Large om jag vore dej för att jämföra.?
Tack för info! ska se om jag kan hitta en Large i Göteborgsområdet men verkar dessvärre svårt..

Scott Genius - Tråden
Hej,

Jag är 178cm och har en Large och tycker den är lång, så jag kör 31mm styrstam plus 160mm slag fram.

Scott Genius - Tråden
Hej! I jakten på ny cykel för min sambo har jag nu snöar i Scott Genius 950. Jag själv kör en trek remedy 8/2020 då jag gillar att köra lite mer utför och hoppa en del. Sambons körstil är smala stigar i skog både uppför och nedför. Hela familjen kommer även att köra lite isaberg, bergsgård mm.

Är detta en cykel för henne!?

Och det ser mickligt ut med spakarna för dämningslåsning, är dom ivägen när ni kör!?

Varför ska vi välja denna framför en ex fuel?

Tack!

/Jocke

Scott Genius - Tråden
Hej! I jakten på ny cykel för min sambo har jag nu snöar i Scott Genius 950. Jag själv kör en trek remedy 8/2020 då jag gillar att köra lite mer utför och hoppa en del. Sambons körstil är smala stigar i skog både uppför och nedför. Hela familjen kommer även att köra lite isaberg, bergsgård mm.

Är detta en cykel för henne!?

Och det ser mickligt ut med spakarna för dämningslåsning, är dom ivägen när ni kör!?

Varför ska vi välja denna framför en ex fuel?

Tack!

/Jocke
Självklart ska hon ha Geniusen. Den är mer allround än en fuel ex. Har testat två fuel ex, och ägt två Genius. Twinloc funkar kanon, och jag har aldrig haft problem med att lära mig gilla reglaget för droppern. ??

Scott Genius - Tråden
Självklart ska hon ha Geniusen. Den är mer allround än en fuel ex. Har testat två fuel ex, och ägt två Genius. Twinloc funkar kanon, och jag har aldrig haft problem med att lära mig gilla reglaget för droppern. ??
Tack! Vi började att kolla på HT då hon inte kört så mycket förut men, hon gillar ju min remedy som sväljer allt samtidigt som hon gillar att cykla lite grusvägar/trail och då såg jag att man kunde låsa dämparna på denna ???

Från Allebike mb31 18t till denna 32t! ?

Varför köpte ni just denna modell!? Jag är lite rädd att den blir för mycket utförscykel till henne om man ser till merparten av hennes kommande cykling som kommer vara Stig.

Scott Genius - Tråden
När det gäller strl på Genius är så kör jag själv på strl M, medan frun kör på strl S. Vi har båda Genius 900 Tuned, dvs med Syncros kolfiberstyren med inbyggd styrstam. Om man går efter mina kroppsmått på Scotts web så är jag precis mitt emellan storlek S och M, men trivs mycket bättre på M. Har cyklat många mil, både XC och utför med båda cyklarna och kan iaf i mitt fall rekommendera att välja M istf S.
Bäst är såklart att testa olika storlekar.

@Joadoa Baserat på hur min fru cyklar (och resten av familjen) så skulle jag säga att Genius kommer göra jobbet bra i ert fall. Twinlock och dropper är inga problem, fungerar klanderfritt.

Scott Genius - Tråden
Att cykla stig med Genius fungerar kanon. Lätt och snabb. (c:a 12,5 kg) För frun, som inte är lika van som jag, vid rötter och stenar, är det en fördel och ingjuter bättre självförtroende som den extra dämpningen ger.
Hon gick från 100 mm-slag Giant Anthem till 150 mm Genius och det är bara på rena grusvägar som hon ibland kan sakna sin gamla hoj. Men då finns det å andra sidan gravel som än ännu snabbare...

Scott Genius - Tråden
Att cykla stig med Genius fungerar kanon. Lätt och snabb. (c:a 12,5 kg) För frun, som inte är lika van som jag, vid rötter och stenar, är det en fördel och ingjuter bättre självförtroende som den extra dämpningen ger.
Hon gick från 100 mm-slag Giant Anthem till 150 mm Genius och det är bara på rena grusvägar som hon ibland kan sakna sin gamla hoj. Men då finns det å andra sidan gravel som än ännu snabbare...
Är small så lätt? Har för mig att jag såg att den för 32t vägde in på 15kg?

Min sambo är 172 så hon är i längsta laget för en small.

Tillbaka
Topp