Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Simon89 sa:Helheten på deras cyklar ger ingen gedigen känslan tycker jag, det saknas lite i kvalité och utförande.
Jimmieboy sa:Vad har jag missat????
Läser på detta forum att Scott inte är bra eller Happy-ok och Scott nämns aldrig som en bra cykel.
Jag kör Scott har två stycken dessutom. Jag vill ha ett stort märke med muskler inom utveckling och kvalitet.
Scott är dyra dessutom..
Jag är helnöjd med mina cyklar men jag kanske tycker fel??
Vad är problemet med Scott??????????? Varför gillar ingen Scottcyklar. Jag är dessutom ensam på Scott-mtb i klubben har jag märkt..
Fattar inget........
Husabuse sa:Det är bara att ignorera, det är oftast tjockisar med skägg och flanellskjorta som envist hävdar att massproducerat är skit, oftast de som inte riktigt hänger med när det börjar gå fort i skogen... ;)
Alternativ två är de som rabblar Canyon i sömnen, det är de som letar jämförpriser och gärna väntar ett par månader på sin cykel, och sedan några månader till på garantiärenden...
/letar rätt på popcornskålen
Zargon sa:jag tycker scott är lite tråkigt..
Har svårt att se Scott som premium då de gör allt från 2000kr skräp upp till 50 000 kr monster.
Zargon sa:jag tycker scott är lite tråkigt..
Har själv gått från scott till att köpa en prisvärd fultysk eftersom man fick sjukt mycket mer komponenter för priset, till att gå till specialized för att få något gediget.
Har svårt att se Scott som premium då de gör allt från 2000kr skräp upp till 50 000 kr monster, svårt att se en prioriterad marknad med det utbudet.
Läser på detta forum att Scott inte är bra eller Happy-ok och Scott nämns aldrig som en bra cykel.
Jag kör Scott har två stycken dessutom. Jag vill ha ett stort märke med muskler inom utveckling och kvalitet.
Scott är dyra dessutom..
Vad är problemet med Scott??????????? Varför gillar ingen Scottcyklar. Jag är dessutom ensam på Scott-mtb i klubben har jag märkt..
Fattar inget........
Simon89 sa:Jag delar din åsikt, jag tycker även man kan ta det ännu längre och hävda att dom ligger i samma prisklass som dom gedigna tillverkarna(med liknade spec) som Cannondale och specialized men att dom ligger där enbart pga att det är hajpat, inte kvalitén eller finisch, och "lågpris" märkerna kan ofta kännas mer arbetade än scott,
Men alla har ju sin åsikt
eiskall sa:Kan det vara för att de säljs med beskrivningar som denna? :)
"Alla Scale-cyklar är snabba racermountainbikes för duktiga och/eller ambitiösa cyklister. Scott Scale 935 är dock mer än så - det är första kolfibercykeln i serien vilket ger en helt annan känsla i cyklingen. För dig som vill cykla riktigt snabbt, träna mycket och förmodligen cykla ett eller annat långlopp är detta en perfekt cykel.
Scott Scale 935 har 20 Shimano XT-växlar och givetvis hydrauliska skivbromsar. Ovanpå detta sitter Syncros-komponenter, och ramen har SDS-systemet (Shock Damping System) som ger en otrolig komfort även på de stökigaste underlagen. MEN - framförallt: inför 2016 har Scott Scale 935 fått en superfin luftgaffel från Fox vilket är ett rejält lyft för cykeln.
Med den större hjuldiametern (jämfört med klassiska 26”) minskar du risken för att sladda vilket märks extra tydligt i hala uppförsbackar. Cykeln blir också mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ”förlåtande” än 26-tummarna. Större hjul ger bättre rull och snabbare acceleration - och detta märks väldigt enkelt när du cyklar på raksträckor."
http://www.cykelkraft.se/scott-scale-935-2016
Jimmieboy sa:[ Ingen deg ingen Scott!!
Scott är dyra dessutom..
Fattar inget........
Ubu sa:Vad jag undrar är vart alla dessa Scott tar vägen, jag har cyklat i Hellas i 8 år snart och tror inte jag känner eller ens sett någon som cyklar på Scott. Är det stort främst ute i landet?
Kristoffer R sa:Ubu sa:Vad jag undrar är vart alla dessa Scott tar vägen?
Ställ dig i motionsfållan på ett långlopp!.
R sa:Jimmieboy sa:[ Ingen deg ingen Scott!!
En historia på ämnet: Det är i mitten av nittiotalet, jag sitter på pendeltåget hem mot stan efter en långsväng i Norrort med min då fullkomligt svindyra titan-HT, med varenda skruv utbytt till titan, en svincool Judy FSX, Syncros (på den tiden Syncros var ett företag som gjorde coola grejer som stack ut) titanstyre och stolpe, alla coola grejer som fanns. Träffar där en gammal klasskompis som då jobbade som DJ på häftiga ställen i stan och som var ute i svängen så att säga. Han börjar prata om min cykel, den obligatoriska frågar hur många växlar den har följt av frågan vad den kostar. Jag nämner en summa till honom, vilket är ungefär en femtedel av cykelns verkliga pris om man skulle knalla in i en butik och köpa den, varpå han utbrister "å coolt, nästan Scottklass på den!" Jag muttrar förmodligen något ohörbart kring ämnet "å du icke ännu upplysta" och börjar prata om något annat.
Jimmieboy sa:Resten kan det stå vilka bokstäver som helst på. Jag kör inte ett skit fortare för det. Däremot kommer jag aldrig köpa ett mindre märke hur fräcka grejer jag än får med.
eiskall sa:Ett tillägg till det jag skrev innan:
Om vi utgår från en Scale 935 så är det alltså en 29 HT med ett listpris på 24000.
Ett problem är att man smyger in riktiga snikgrejer i specen.
* Shimano M396-bromsar. Dvs under Deore-nivå. Reglagen på dessa är för långa så de funkar dåligt om man vill använda dom med endast pekfingret
* Shimano non-series vevparti
* Klassisk bakväxeltrimining, enda på cykeln som är XT är bakväxeln.
* Schwalbe-däck med Performance-gummi
* Syncros X-21 gissar jag är ett standard 2 kg-hjulset som man kommer vilja byta ut ganska snart (rätta mig om jag har fel, hittar inget när ja googlar
* Det finns säkert mer att fundera över om man orkar leta
Dessa delar ska inte sitta på cyklar i detta prissegment. Punkt.
Punkter som dom ovan tolkar jag som att man inte vänder sig till entusiaster i första hand, utan snarare till någon man hoppas inte ska upptäcka dessa snikdelar.
Det blir ologiskt när "Premium" innebär att man behöver byta ut ett fem-tio komponenter för att komma upp i t.ex fultyskarnas spec.
Det var nog inte riktigt poängen eiskall försökte få fram... Och nej, jag skulle inte säga att Scott har cyklar för alla kunder. Exempelvis prismedvetna kunder som vill ha bra utrustning per krona kan ha svårt att hitta något passande i deras sortiment.kay sa:eiskall sa:Ett tillägg till det jag skrev innan:
Om vi utgår från en Scale 935 så är det alltså en 29 HT med ett listpris på 24000.
* Shimano M396-bromsar. Dvs under Deore-nivå. Reglagen på dessa är för långa så de funkar dåligt om man vill använda dom med endast pekfingret
* Syncros X-21 gissar jag är ett standard 2 kg-hjulset som man kommer vilja byta ut ganska snart (rätta mig om jag har fel, hittar inget när ja googlar
Punkter som dom ovan tolkar jag som att man inte vänder sig till entusiaster i första hand, utan snarare till någon man hoppas inte ska upptäcka dessa snikdelar.
Det blir ologiskt när "Premium" innebär att man behöver byta ut ett fem-tio komponenter för att komma upp i t.ex fultyskarnas spec.
Exakt! Helt rätt!! Scott har cyklar för alla kunder. Från några tusen upp till 80.000:- Köpte i höstas själv Spark 920 2016 för att den specen passade mig och min budget. Körde en billigare Scale modell innan, som inte riktigt passade mina krav. Scott har ju verkligen en cykel för alla kunder. Och det är väl jätte bra :-)
kay sa:eiskall sa:Ett tillägg till det jag skrev innan:
Exakt! Helt rätt!! Scott har cyklar för alla kunder. Från några tusen upp till 80.000:- Köpte i höstas själv Spark 920 2016 för att den specen passade mig och min budget. Körde en billigare Scale modell innan, som inte riktigt passade mina krav. Scott har ju verkligen en cykel för alla kunder. Och det är väl jätte bra :-)
JPL sa:I sverige är Scott stora och har en rejäl marknadsandel i skogsmoppesegmentet, och därmed mainstream. Och hur bra det än är, så finns det många som är skitnödigt rädda för att få stämpeln mainstream och därmed av principskäl måste tycka att det är skit.
Sedan finns det självklart kunniga personer som kan peka på brister på modeller från Scott eller att tex deras geometri och tekniska detaljer inte passar dem, men ibland undrar jag om inte förstnämnda orsaken (skitnödigheten) är den dominerande.
Jimmieboy sa:En bra ram och fjädring med maximal trampeffektivitet är viktigt för mig.
JPL sa:I sverige är Scott stora och har en rejäl marknadsandel i skogsmoppesegmentet, och därmed mainstream. Och hur bra det än är, så finns det många som är skitnödigt rädda för att få stämpeln mainstream och därmed av principskäl måste tycka att det är skit.