Scott MTB

Scott MTB
Scott är som Volvo =)

Folk som inte vet nått om cyklar köper Scott, för det "har dom hört talas om". Samtidigt finns det folk som kan mycket om cyklar, och köper Scott. För det är "kvalitet"...

Anledningen till att happy inte gillar Scott är för att dom är ganska oprisvärda... Som Volvo ;)

Jag gillar Volvo :) V60 Polestar är awesome...

Scott MTB
Helheten på deras cyklar ger ingen gedigen känslan tycker jag, det saknas lite i kvalité och utförande.
Även deras geometri går att förbättra
Men man har ju olika uppfattningar om det givetvis

Scott MTB
Visst är Scott lite dyrare än vissa andra märken med typ samma komponenter på. Men jag betalar hellre lite mer för en cykel jag vill ha. Snygg, kanon att cykla på och det är väl inte för inte som Nino Schurter och jenny Rissveds kör på Scott :-). Och om man får tro tidningen: Allt om MTB. Så är Scott Spark en riktig MONSTERCYKEL (iofs 700 RC) men ändå, hehe!! Kör själv nu en Spark 920 - 2016. Och nästa cykel kommer garanterat bli av samma märke.

Scott MTB
Jimmieboy sa:
Vad har jag missat????
Läser på detta forum att Scott inte är bra eller Happy-ok och Scott nämns aldrig som en bra cykel.
Jag kör Scott har två stycken dessutom. Jag vill ha ett stort märke med muskler inom utveckling och kvalitet.
Scott är dyra dessutom..
Jag är helnöjd med mina cyklar men jag kanske tycker fel??
Vad är problemet med Scott??????????? Varför gillar ingen Scottcyklar. Jag är dessutom ensam på Scott-mtb i klubben har jag märkt..
Fattar inget........

Jag gillar Scott, är jag ingen då?

Scott MTB
Det är bara att ignorera, det är oftast tjockisar med skägg och flanellskjorta som envist hävdar att massproducerat är skit, oftast de som inte riktigt hänger med när det börjar gå fort i skogen... ;)

Alternativ två är de som rabblar Canyon i sömnen, det är de som letar jämförpriser och gärna väntar ett par månader på sin cykel, och sedan några månader till på garantiärenden...

/letar rätt på popcornskålen

Senast ändrad:
Scott MTB
Husabuse sa:
Det är bara att ignorera, det är oftast tjockisar med skägg och flanellskjorta som envist hävdar att massproducerat är skit, oftast de som inte riktigt hänger med när det börjar gå fort i skogen... ;)

Alternativ två är de som rabblar Canyon i sömnen, det är de som letar jämförpriser och gärna väntar ett par månader på sin cykel, och sedan några månader till på garantiärenden...

/letar rätt på popcornskålen

GIF-Chair-Dis-gon-b-good-Dis-gonna-be-good-Drama-Pull-up-a-seat-Seat-This-gonna-be-good-GIF.gif

Scott MTB
Kan det vara för att de säljs med beskrivningar som denna? :)

"Alla Scale-cyklar är snabba racermountainbikes för duktiga och/eller ambitiösa cyklister. Scott Scale 935 är dock mer än så - det är första kolfibercykeln i serien vilket ger en helt annan känsla i cyklingen. För dig som vill cykla riktigt snabbt, träna mycket och förmodligen cykla ett eller annat långlopp är detta en perfekt cykel.

Scott Scale 935 har 20 Shimano XT-växlar och givetvis hydrauliska skivbromsar. Ovanpå detta sitter Syncros-komponenter, och ramen har SDS-systemet (Shock Damping System) som ger en otrolig komfort även på de stökigaste underlagen. MEN - framförallt: inför 2016 har Scott Scale 935 fått en superfin luftgaffel från Fox vilket är ett rejält lyft för cykeln.
Med den större hjuldiametern (jämfört med klassiska 26”) minskar du risken för att sladda vilket märks extra tydligt i hala uppförsbackar. Cykeln blir också mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ”förlåtande” än 26-tummarna. Större hjul ger bättre rull och snabbare acceleration - och detta märks väldigt enkelt när du cyklar på raksträckor."

http://www.cykelkraft.se/scott-scale-935-2016

Scott MTB
jag tycker scott är lite tråkigt..

Har själv gått från scott till att köpa en prisvärd fultysk eftersom man fick sjukt mycket mer komponenter för priset, till att gå till specialized för att få något gediget.
Har svårt att se Scott som premium då de gör allt från 2000kr skräp upp till 50 000 kr monster, svårt att se en prioriterad marknad med det utbudet.

Scott MTB
Zargon sa:
jag tycker scott är lite tråkigt..

Har själv gått från scott till att köpa en prisvärd fultysk eftersom man fick sjukt mycket mer komponenter för priset, till att gå till specialized för att få något gediget.
Har svårt att se Scott som premium då de gör allt från 2000kr skräp upp till 50 000 kr monster, svårt att se en prioriterad marknad med det utbudet.

Jag delar din åsikt, jag tycker även man kan ta det ännu längre och hävda att dom ligger i samma prisklass som dom gedigna tillverkarna(med liknade spec) som Cannondale och specialized men att dom ligger där enbart pga att det är hajpat, inte kvalitén eller finisch, och "lågpris" märkerna kan ofta kännas mer arbetade än scott,
Men alla har ju sin åsikt

Scott MTB
Hur kan man inte tycka Scott är snygga t.ex ;)

Bilagor

• Genius-LT-700-Plus.jpg
    Genius-LT-700-Plus.jpg
    58.2 KB · Besök: 134
  • 241343_120076_png_zoom_1.jpg
    241343_120076_png_zoom_1.jpg
    190 KB · Besök: 78
  • ScottGeniusPlus01.jpg
    ScottGeniusPlus01.jpg
    139.4 KB · Besök: 95
  • 241316.jpg
    241316.jpg
    184.6 KB · Besök: 91
Scott MTB
Jimmieboy sa:
Vad har jag missat????
Läser på detta forum att Scott inte är bra eller Happy-ok och Scott nämns aldrig som en bra cykel.
Jag kör Scott har två stycken dessutom. Jag vill ha ett stort märke med muskler inom utveckling och kvalitet.
Scott är dyra dessutom..
Vad är problemet med Scott??????????? Varför gillar ingen Scottcyklar. Jag är dessutom ensam på Scott-mtb i klubben har jag märkt..
Fattar inget........

Kan du inte bara cykla på det du själv tycker om, och skita i vad andra tycker?

Scott MTB
Jag har senaste året kört två olika Scott-MTB av deras finnivå. Riktigt bra cyklar. Men inget som höjer sig över mängden i jämförelse med mina Canyonhojar. Jag kör gärna en Scott igen, de är trevliga hojar. Som sagt Volvo-aktiga men där ingår ju även en form av trygghetskänsla. Har kört både Spech och Cannondale av finaste modeller och måste säga att de är väldigt likvärdiga i kvalitet. Scotts fördel är att de inte hittar på en massa egensinninga egenpåhittade märkespecifika standarder. Men kvalitetsmässigt är de i nivå med andra i samma prisklass. Att de sedan är överprissatta är ju en väl känt, men det är ju även övriga hojar av stora märken. Så har man det som urvalskriterium hamnar man ovillkorligen hos tyskarna. Själv tycker jag att det är kul med kompetenta och trevliga hojar och bryr mig inte så mycket om från vilket märke de kommer.

Scott MTB
Simon89 sa:
Jag delar din åsikt, jag tycker även man kan ta det ännu längre och hävda att dom ligger i samma prisklass som dom gedigna tillverkarna(med liknade spec) som Cannondale och specialized men att dom ligger där enbart pga att det är hajpat, inte kvalitén eller finisch, och "lågpris" märkerna kan ofta kännas mer arbetade än scott,
Men alla har ju sin åsikt

Har inte upplevt någon kvalitétsskillnad mellan Scott och t.ex. Specialized, så vad är det Spec gör bättre då enligt dig?

Scott MTB
eiskall sa:
Kan det vara för att de säljs med beskrivningar som denna? :)

"Alla Scale-cyklar är snabba racermountainbikes för duktiga och/eller ambitiösa cyklister. Scott Scale 935 är dock mer än så - det är första kolfibercykeln i serien vilket ger en helt annan känsla i cyklingen. För dig som vill cykla riktigt snabbt, träna mycket och förmodligen cykla ett eller annat långlopp är detta en perfekt cykel.

Scott Scale 935 har 20 Shimano XT-växlar och givetvis hydrauliska skivbromsar. Ovanpå detta sitter Syncros-komponenter, och ramen har SDS-systemet (Shock Damping System) som ger en otrolig komfort även på de stökigaste underlagen. MEN - framförallt: inför 2016 har Scott Scale 935 fått en superfin luftgaffel från Fox vilket är ett rejält lyft för cykeln.
Med den större hjuldiametern (jämfört med klassiska 26”) minskar du risken för att sladda vilket märks extra tydligt i hala uppförsbackar. Cykeln blir också mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ”förlåtande” än 26-tummarna. Större hjul ger bättre rull och snabbare acceleration - och detta märks väldigt enkelt när du cyklar på raksträckor."

http://www.cykelkraft.se/scott-scale-935-2016

+1
well spotted

Scott MTB
Jimmieboy sa:
[ Ingen deg ingen Scott!!

En historia på ämnet: Det är i mitten av nittiotalet, jag sitter på pendeltåget hem mot stan efter en långsväng i Norrort med min då fullkomligt svindyra titan-HT, med varenda skruv utbytt till titan, en svincool Judy FSX, Syncros (på den tiden Syncros var ett företag som gjorde coola grejer som stack ut) titanstyre och stolpe, alla coola grejer som fanns. Träffar där en gammal klasskompis som då jobbade som DJ på häftiga ställen i stan och som var ute i svängen så att säga. Han börjar prata om min cykel, den obligatoriska frågar hur många växlar den har följt av frågan vad den kostar. Jag nämner en summa till honom, vilket är ungefär en femtedel av cykelns verkliga pris om man skulle knalla in i en butik och köpa den, varpå han utbrister "å coolt, nästan Scottklass på den!" Jag muttrar förmodligen något ohörbart kring ämnet "å du icke ännu upplysta" och börjar prata om något annat.

Det där är väl Scott i ett nötskal. Bland alla de ännu icke upplysta som inte läst alla nummer av MBA och inte funderat så mycket på optimal kedjelinje har Scott väldigt bra rykte. Mycket det här med att det representerar en premiumtyp av cykling. Kanske känner trådskaparen igen sig? För många cykelforumsbesökare är det här med att välja vilket märke man ska köra på en riktig pärs numera. Tillhör jag den skara som det går verkligen bra för här i livet, och som har råd med en Spesh? Tillhör jag dem som det inte går så bra för så att jag köper en fultysk? Tillhör jag dem som det går väldigt bra för men som inte behöver visa det så mycket och därmed väljer det förnuftiga Canyon, men som i varje diskussion i ämnet kring varumärken visar att de minsann inte faller för en Spesh utan är en fritänkare och väljer cykel utifrån specifikation, vilket visar på en annan sorts upplysthet, att stå över allt märkeshets. Inga lätta grejer.

Jag själv? Jag har en Scott mtb numera, av samma skäl som TS fast från andra hållet. Jävligt fet hoj serrö.

Scott MTB
Jag gick i gubbfällan när jag var "ny i branschen" och köpte en Scott Scale Elite 29er. Jag köpte väldigt fint beganad och gav väl 12 mot 16 ny i butik så jag slapp det där premium-pålägget. När jag sedan köpte fulldämp så fick man väldigt mycket sämre komponenter (prisklass >30') jämfört med en hopbyggd Transition. Kommer troligen aldrig att köpa Scott eller Specialized eller liknande "märkes"-cyklar mer. När jag köpte CX blev det en Rose.

Scott MTB
Jimmieboy sa:
Vad har jag missat????
Scott är dyra dessutom..
Fattar inget........

Är du helnöjd, cykla på bara.

Scott MTB
Vad jag undrar är vart alla dessa Scott tar vägen, jag har cyklat i Hellas i 8 år snart och tror inte jag känner eller ens sett någon som cyklar på Scott. Är det stort främst ute i landet?

Scott MTB
Ubu sa:
Vad jag undrar är vart alla dessa Scott tar vägen, jag har cyklat i Hellas i 8 år snart och tror inte jag känner eller ens sett någon som cyklar på Scott. Är det stort främst ute i landet?

Ställ dig i motionsfållan på ett långlopp!

Tror också många står i cykelförråd och garage och samlar damm. Jag har faktiskt en Scott som gör just det.

Scott MTB
Kristoffer R sa:
Ubu sa:
Vad jag undrar är vart alla dessa Scott tar vägen?

Ställ dig i motionsfållan på ett långlopp!.

Jag tycker nog det är nästintill lika många Specialaized i motionsfållan också?Så alla motionerer kör ju inte Scott. Som sagts så kör ju några av världseliten på Scott så!! Nu skulle dom nog säkerligen vara lika snabba på en Canyon eller liknande. Men det finns nog en orsak till varför dom kör Scott ?

Scott MTB
Ett tillägg till det jag skrev innan:

Om vi utgår från en Scale 935 så är det alltså en 29 HT med ett listpris på 24000.

Ett problem är att man smyger in riktiga snikgrejer i specen.

* Shimano M396-bromsar. Dvs under Deore-nivå. Reglagen på dessa är för långa så de funkar dåligt om man vill använda dom med endast pekfingret
* Shimano non-series vevparti
* Klassisk bakväxeltrimining, enda på cykeln som är XT är bakväxeln.
* Schwalbe-däck med Performance-gummi
* Syncros X-21 gissar jag är ett standard 2 kg-hjulset som man kommer vilja byta ut ganska snart (rätta mig om jag har fel, hittar inget när ja googlar
* Det finns säkert mer att fundera över om man orkar leta

Dessa delar ska inte sitta på cyklar i detta prissegment. Punkt.

Punkter som dom ovan tolkar jag som att man inte vänder sig till entusiaster i första hand, utan snarare till någon man hoppas inte ska upptäcka dessa snikdelar.

Det blir ologiskt när "Premium" innebär att man behöver byta ut ett fem-tio komponenter för att komma upp i t.ex fultyskarnas spec.

Missförstå mig rätt, jag är helt med på att man vill ha betalt för sin utveckling och varumärkesbyggande.

Men bygg då cyklar med hela växelgrupper, skit i att montera budgetdelar på 25k-cyklar och ta betalt vad ni tror att folk vill betala.

Senast ändrad:
Scott MTB
R sa:
Jimmieboy sa:
[ Ingen deg ingen Scott!!

En historia på ämnet: Det är i mitten av nittiotalet, jag sitter på pendeltåget hem mot stan efter en långsväng i Norrort med min då fullkomligt svindyra titan-HT, med varenda skruv utbytt till titan, en svincool Judy FSX, Syncros (på den tiden Syncros var ett företag som gjorde coola grejer som stack ut) titanstyre och stolpe, alla coola grejer som fanns. Träffar där en gammal klasskompis som då jobbade som DJ på häftiga ställen i stan och som var ute i svängen så att säga. Han börjar prata om min cykel, den obligatoriska frågar hur många växlar den har följt av frågan vad den kostar. Jag nämner en summa till honom, vilket är ungefär en femtedel av cykelns verkliga pris om man skulle knalla in i en butik och köpa den, varpå han utbrister "å coolt, nästan Scottklass på den!" Jag muttrar förmodligen något ohörbart kring ämnet "å du icke ännu upplysta" och börjar prata om något annat.

Så vare ju alltid back in the days. Frågade nån vad ens cykel kostade och man svarade 14tkr då svarade ofelbart frågaren att han hade en kompis som hade en Scott som kostade "nämnd summa" + 3tkr (alltså i detta fall 17tkr). :-)

Stalle

Scott MTB
I sverige är Scott stora och har en rejäl marknadsandel i skogsmoppesegmentet, och därmed mainstream. Och hur bra det än är, så finns det många som är skitnödigt rädda för att få stämpeln mainstream och därmed av principskäl måste tycka att det är skit.
Sedan finns det självklart kunniga personer som kan peka på brister på modeller från Scott eller att tex deras geometri och tekniska detaljer inte passar dem, men ibland undrar jag om inte förstnämnda orsaken (skitnödigheten) är den dominerande.

Scott MTB
Jimmieboy sa:
Resten kan det stå vilka bokstäver som helst på. Jag kör inte ett skit fortare för det. Däremot kommer jag aldrig köpa ett mindre märke hur fräcka grejer jag än får med.

Då är du en perfekt Scott-kund! :)

Själv tycker jag en sådan spec är som att bli serverad en bit perfekt tillagad oxfilé med snabbmakaroner och en mugg äppeljuice. För 600 spänn.

Senast ändrad:
Scott MTB
eiskall sa:

Om vi utgår från en Scale 935 så är det alltså en 29 HT med ett listpris på 24000.

* Shimano M396-bromsar. Dvs under Deore-nivå. Reglagen på dessa är för långa så de funkar dåligt om man vill använda dom med endast pekfingret
* Syncros X-21 gissar jag är ett standard 2 kg-hjulset som man kommer vilja byta ut ganska snart (rätta mig om jag har fel, hittar inget när ja googlar

Punkter som dom ovan tolkar jag som att man inte vänder sig till entusiaster i första hand, utan snarare till någon man hoppas inte ska upptäcka dessa snikdelar.

Det blir ologiskt när "Premium" innebär att man behöver byta ut ett fem-tio komponenter för att komma upp i t.ex fultyskarnas spec.

Exakt! Helt rätt!! Scott har cyklar för alla kunder. Från några tusen upp till 80.000:- Köpte i höstas själv Spark 920 2016 för att den specen passade mig och min budget. Körde en billigare Scale modell innan, som inte riktigt passade mina krav. Scott har ju verkligen en cykel för alla kunder. Och det är väl jätte bra :-)

Scott MTB
kay sa:
eiskall sa:

Exakt! Helt rätt!! Scott har cyklar för alla kunder. Från några tusen upp till 80.000:- Köpte i höstas själv Spark 920 2016 för att den specen passade mig och min budget. Körde en billigare Scale modell innan, som inte riktigt passade mina krav. Scott har ju verkligen en cykel för alla kunder. Och det är väl jätte bra :-)
Det var nog inte riktigt poängen eiskall försökte få fram... Och nej, jag skulle inte säga att Scott har cyklar för alla kunder. Exempelvis prismedvetna kunder som vill ha bra utrustning per krona kan ha svårt att hitta något passande i deras sortiment.

Scott MTB
kay sa:
eiskall sa:

Jag tror att du förstår vad jag menar, annars får du läsa mitt inlägg igen :)

Scott MTB
JPL sa:
I sverige är Scott stora och har en rejäl marknadsandel i skogsmoppesegmentet, och därmed mainstream. Och hur bra det än är, så finns det många som är skitnödigt rädda för att få stämpeln mainstream och därmed av principskäl måste tycka att det är skit.
Sedan finns det självklart kunniga personer som kan peka på brister på modeller från Scott eller att tex deras geometri och tekniska detaljer inte passar dem, men ibland undrar jag om inte förstnämnda orsaken (skitnödigheten) är den dominerande.

Huvudet på spiken JPL!
Själv cyklar jag en Scott Genius, den har för mig rätt geometri, rätt standard med 142mm o.s.v plus Twin Lock som inget annat märke hade 2013 när jag köpte den.
Sen tycker jag Åbro Original är god och att fina, kostsammare mörka öl är äckliga.
Men då jag är en medioker cyklist så har jag råd att vara "mainstream".
/Ebbe

Scott MTB
Jimmieboy sa:
En bra ram och fjädring med maximal trampeffektivitet är viktigt för mig.

Nu har jag lite dålig koll på Scott men är inte det helt vanliga fauxbar-länkage? Jag menar om man är intresserad av just trampeffektiviteten så är väl det den minst optimerade lösningen? (funkar säker att få till det bra ändå med nån sorts plattformdämpning iofs)

Scott MTB
Det är inte min känsla. Läser man på och ser att man inte får dropper post och klart sämre komponenter alt. lägga på 5-7000 spänn för en SCOTT eller Specialized så är valet lätt för mig. Jag stör mig mer på att man tror att man får något mervärde (och ev. andrahandsvärde, yeah right på en MTB som slits hårt) pga att det är ett stort märke.

JPL sa:

Scott MTB
Scott har länge varit största MTB-märket i Sverige. Tror inte att de har blivit omseglade på den fronten. Och det spelar ingen roll hur mycket folk på Happy skränar om vad som gäller eller inte. Aktiva Happyskränare är ändå förhållandevis få jämfört med startfältet på Cykelvasan, klubbmedlemmar i olika cykelklubbar ute i landet, random lökcyklister. Likväl som att Hellascyklisterna är i minoritet även om de tror att de är väldens mittpunkt :-)

Stalle

Tillbaka
Topp