Scott spark the tråd

Robinioo

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej alla!

Ny här i detta forum och behöver någon rutinerad till hjälp.
Jag är helt såld på spark. Jag står i valet mellan 950 eller 920. Är det värt att lägga extra för att få 920? Detta blir även min först fs som jag kommer ha till lite blandat men inget för överdrivet och tror den passar den typ av cykling jag gör. Sjukt fina är dom ?
 

Jay Jay

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Robinioo sa:
Hej alla!

Ny här i detta forum och behöver någon rutinerad till hjälp.
Jag är helt såld på spark. Jag står i valet mellan 950 eller 920. Är det värt att lägga extra för att få 920? Detta blir även min först fs som jag kommer ha till lite blandat men inget för överdrivet och tror den passar den typ av cykling jag gör. Sjukt fina är dom ?
Spark är jättefin. Har själv en 940 -18. Det är f ö den jag hade gått på med årets spec också. Gaffeln är avgörande för mig (kralligare), vidare får du mkt finare bromsar de som sitter på 950 (samma som på min 940 -18) har lite tveksam kvalite. Dessutom får du en finare bakväxel. Själv tycker jag inte kolfiber är värt prisskillnaden. Hellre köpa en alu och lägga mellanpengarna på ett annat hjulsett samt optimering av cockpit och sadel. Men det är jag det.
 

Jensen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jay Jay sa:
Robinioo sa:
Hej alla!

Ny här i detta forum och behöver någon rutinerad till hjälp.
Jag är helt såld på spark. Jag står i valet mellan 950 eller 920. Är det värt att lägga extra för att få 920? Detta blir även min först fs som jag kommer ha till lite blandat men inget för överdrivet och tror den passar den typ av cykling jag gör. Sjukt fina är dom ?
Spark är jättefin. Har själv en 940 -18. Det är f ö den jag hade gått på med årets spec också. Gaffeln är avgörande för mig (kralligare), vidare får du mkt finare bromsar de som sitter på 950 (samma som på min 940 -18) har lite tveksam kvalite. Dessutom får du en finare bakväxel. Själv tycker jag inte kolfiber är värt prisskillnaden. Hellre köpa en alu och lägga mellanpengarna på ett annat hjulsett samt optimering av cockpit och sadel. Men det är jag det.
Man kan ju vrida det åt andra hållet. Köpa 920 och senare finare hjul och cockpit är ju billigare än att köpa billigare ram, fina hjul och cockpit, för att senare ta ramen ett steg. Ramen är hjärtat. Visst kommer man känna mer på hjul och har man inte tänkt plöja ner mer i hojen eller äga den kortsiktigt så kan aluramen vara vettig väg att gå. Personligen skulle jag ju skaffa något som är en bra grund att bygga vidare på, men så byter jag ju det mesta på mina hojar över åren, så det är jag det. Alla prioriterat ju olika.
 

Jay Jay

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jensen sa:
Jay Jay sa:
Robinioo sa:
Hej alla!

Ny här i detta forum och behöver någon rutinerad till hjälp.
Jag är helt såld på spark. Jag står i valet mellan 950 eller 920. Är det värt att lägga extra för att få 920? Detta blir även min först fs som jag kommer ha till lite blandat men inget för överdrivet och tror den passar den typ av cykling jag gör. Sjukt fina är dom ?
Spark är jättefin. Har själv en 940 -18. Det är f ö den jag hade gått på med årets spec också. Gaffeln är avgörande för mig (kralligare), vidare får du mkt finare bromsar de som sitter på 950 (samma som på min 940 -18) har lite tveksam kvalite. Dessutom får du en finare bakväxel. Själv tycker jag inte kolfiber är värt prisskillnaden. Hellre köpa en alu och lägga mellanpengarna på ett annat hjulsett samt optimering av cockpit och sadel. Men det är jag det.
Man kan ju vrida det åt andra hållet. Köpa 920 och senare finare hjul och cockpit är ju billigare än att köpa billigare ram, fina hjul och cockpit, för att senare ta ramen ett steg. Ramen är hjärtat. Visst kommer man känna mer på hjul och har man inte tänkt plöja ner mer i hojen eller äga den kortsiktigt så kan aluramen vara vettig väg att gå. Personligen skulle jag ju skaffa något som är en bra grund att bygga vidare på, men så byter jag ju det mesta på mina hojar över åren, så det är jag det. Alla prioriterat ju olika.
Exakt. Håller med dig hela vägen. Beror ju på var man vill landa. I det här specifika fallet tycker jag att man får mer om man köper 940 och sedan lägger 10k på uppgraderingar. Den är i allra högsta grad fin nog att köra som den är. Vidare bygger mitt resonemang på att man kanske ändå vill byta vissa saker såsom sadel och styre. 920 har f ö bara framtriangel i kolfiber. Baktriangel är samma. Jag tycker aluramen är riktigt fin att bygga vidare på och ser ingen riktig poäng att gå på kolfiber annat än av viktskäl.
 

Robinioo

Ny medlem
Scott spark the tråd
Okej jag hör vad ni säger och förstår hur ni tänker. Jag själv är egentligen ej kräsen om det är alu eller car men när ja ändå är uppe i de summorna så tänkte jag det kanske lika bra är att ta carbon. Jag vet ja vill ha 34 gaffel. Problemet med 940 för min egna del är färgen. Och det spelar stor roll för min del. Ja vill köpa en cykel och göra den tubeless och egen cockpit. Möjligtvis sadel. Vill ej ändra på något efter det. Det är jobbigt att färgen är det som påverkar mkt men måste känna mig ”sugen” bara jag ser den. Kommer ej tävla något alls. Har en kona big honzo för stunden. Bra hardtail men tycker den är för tyng så vikten spelar in. Första fs som sagt och vill få det så rätt jag kan om ni förstår. Tack för svaren ?
 

Jay Jay

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Robinioo sa:
Okej jag hör vad ni säger och förstår hur ni tänker. Jag själv är egentligen ej kräsen om det är alu eller car men när ja ändå är uppe i de summorna så tänkte jag det kanske lika bra är att ta carbon. Jag vet ja vill ha 34 gaffel. Problemet med 940 för min egna del är färgen. Och det spelar stor roll för min del. Ja vill köpa en cykel och göra den tubeless och egen cockpit. Möjligtvis sadel. Vill ej ändra på något efter det. Det är jobbigt att färgen är det som påverkar mkt men måste känna mig ”sugen” bara jag ser den. Kommer ej tävla något alls. Har en kona big honzo för stunden. Bra hardtail men tycker den är för tyng så vikten spelar in. Första fs som sagt och vill få det så rätt jag kan om ni förstår. Tack för svaren ?
I s f är det väl ”bara” att leta upp en 940 2018. Finns säkert ngn handlare kvar i rätt storlek. Blir billigare och bättre spec/krona. Det enda jag tycker är lite trist är bromsarna... men de är ju samma som 950 har 2019. Dessutom GX rakt igenom och halvt kilo lättare.
 

JockeS

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Är någon annan än jag som haft problem med att bakaxeln skruvar ur sig själv?

har ju en RC 900 team, där jag vid 3 tillfällen blivit tvungen att dra åt thru axeln till bakhjulet pga att det börjat glappa efter att axeln skruvat ur sig själv ca ett kvart/halvt varv?
När jag drar åt så känns det även jäkligt konstigt mot tidigare hojjar jag haft, nästan som om gängorna går jättetorrt men allt ser hur bra ut som helst.
Vågar ju heller inte dra för hårt för att riskera knäcka något.

Vet att jag har en bekant med en RC 900 WC med samma fenomen, så han blivit tvungen att dra ett buntband runt svingen och axeln för att hindra den att skruva ur sig.

Vände cykeln upp o ner i helgen och skruvade ur axeln, och då ramlade nästan hjulet av svingen då svingen är ca 5-6mm bredare i dropsen än hjulnavet?
Normalt?
 
Scott spark the tråd
JockeS sa:
Är någon annan än jag som haft problem med att bakaxeln skruvar ur sig själv?

har ju en RC 900 team, där jag vid 3 tillfällen blivit tvungen att dra åt thru axeln till bakhjulet pga att det börjat glappa efter att axeln skruvat ur sig själv ca ett kvart/halvt varv?
När jag drar åt så känns det även jäkligt konstigt mot tidigare hojjar jag haft, nästan som om gängorna går jättetorrt men allt ser hur bra ut som helst.
Vågar ju heller inte dra för hårt för att riskera knäcka något.

Vet att jag har en bekant med en RC 900 WC med samma fenomen, så han blivit tvungen att dra ett buntband runt svingen och axeln för att hindra den att skruva ur sig.

Vände cykeln upp o ner i helgen och skruvade ur axeln, och då ramlade nästan hjulet av svingen då svingen är ca 5-6mm bredare i dropsen än hjulnavet?
Normalt?
Det där lät inget vidare. Har en likadan själv men inte märkt något.
 

Doctor C

Medlem
Scott spark the tråd
Någon här som har erfarenhet av att köra den senaste generationens Spark (ej RC) med 130mm gaffel.
Har ett 130mm air shaft liggandes och funderar på om det är en bra idé att slänga i det i samband med underbensservice.
 

ers

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ni som "wrapar" om era ramar, hur gör man? Har en 940 2018 som jag inte är 100% nöjd med färgsättningen på...
 

Goddamn72

Medlem
Scott spark the tråd
Kör krympslang överallt ;-). Nädå, jag kör vanlig eltejp och det blir faktiskt förvånansvärt diskret och billigt. Finns 50mm eltejp på Bauhaus som funkar bra över de bredare partierna och fördelen med eltejp är hur följsam och flexibel den är.
 

Jay Jay

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:
Ja det är enkelt.
Antar att alla har olika relationer till vad ”enkelt” innebär. Själv tycker jag det verkar hyfsat bökigt. Har du ngn uppfattning om vad en butik tar (misstänker att du aldrig övervägde det alternativet...)? Är själv lite sugen på att testa med 140mm.
 

error_fatsug

Ny medlem
Scott spark the tråd
Går i köptankar och vill gärna få lite feedback (forcering av beslutsångest :)) angående Scott Spark 950. Vet att den varit uppe tidigare i tråden, men ni som kan får gärna fylla på lite mer: https://www.cykelkraft.se/scott-spa...WAAaldI7okGlE9O1-F6X2SoTD6VWiBkRoCAvEQAvD_BwE

Har kört HT 29' (Degavi) hittills men ska nu skaffa en FS 29' med dropper-post. Finns ju så mkt att välja mellan, men jag gillar bland annat Scotts twin-lock system och märkets "pålitlighet" (?) och fina recensioner. 950-versionen känner jag ligger lagom i nivå vad gäller vikt/pris, vad jag behöver etc.

Cyklar XC i Skåne (mest Genarp/Häckeberga för er som känner till den delen av Sverige) och kommer i stort sett uteslutande använda cykeln på stigar likt dessa.

Vill ha:

*29' hjul
*dropper-post (är väl typ standard på alla FS iofs)
*bra kombonenter som håller (kommer dock inte tävla, har därför valt bort kolfiber och superlätta komponenter som kostar skjortan)

Är 950-versionen en bra idé? Tankar?

Tack på förhand!
 

Jajjas

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag kör en spark 940. Funkar klockrent i genarp. Både att hoppa på klinten och kör snabbt på t.ex risenslingan. Vikten är lite tråkig bara men har man inga ambitioner att tävla så kvittar det.
Skillnaden på 940 och 950 är väl att 940 har ett steg bättre dämpare och 10-50 kassett istället för 11-50 som Nx eagle. Möjligtvis bättre hjul men hjulen på 940 är ändå svintunga.
 

R.Linus

Ny medlem
Scott spark the tråd
Tjena,

Ska hämta ut min nya 900 WC 2019 imorgon och har en enkel fråga.
Hur löser ni garmin fäste på den nya cockpiten? Finns det alternativ till syncross egna?

//Linus
 

error_fatsug

Ny medlem
Scott spark the tråd
Jajjas sa:
Jag kör en spark 940. Funkar klockrent i genarp. Både att hoppa på klinten och kör snabbt på t.ex risenslingan. Vikten är lite tråkig bara men har man inga ambitioner att tävla så kvittar det.
Skillnaden på 940 och 950 är väl att 940 har ett steg bättre dämpare och 10-50 kassett istället för 11-50 som Nx eagle. Möjligtvis bättre hjul men hjulen på 940 är ändå svintunga.
Yes, det låter lovande :) Ska kolla på 940 också, för mig att 950 2019 ligger på 13.9 kg vilket väl får ses som iaf ok. Vad fick dig att välja Scott spark? Har du testat många andra cyklar?

Tänkte ta mig förbi Team Sportia i Malmö och testa sparken i veckan. Dom har en liten yta/bana man kan svänga runt på och få lite mer feedback än bara recensioner på nätet. Annars verkar det sisådär lätt att hitta någon butik där man kan testa innan man köper. Bor iofs i Lund och utbudet här är väl lite mer begränsat jmf med Malmö...
 

lasseihamre

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej
Fick hem min nya Scott Spark RC 900 Comp 2018 idag. Jag tänker uppgradera den med dropper OneUp Components 150 mm. Jag har inte provat än men det ser ut att bli en utmaning att få in vajer och hölje till droppern i ramen. Tacksam för tips om någon här gjort det på sin cykel.
 

Ubbe73

Medlem
Scott spark the tråd
lasseihamre sa:
Hej
Fick hem min nya Scott Spark RC 900 Comp 2018 idag. Jag tänker uppgradera den med dropper OneUp Components 150 mm. Jag har inte provat än men det ser ut att bli en utmaning att få in vajer och hölje till droppern i ramen. Tacksam för tips om någon här gjort det på sin cykel.
PM skickat.
 

lasseihamre

Ny medlem
Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
lasseihamre sa:
Hej
Fick hem min nya Scott Spark RC 900 Comp 2018 idag. Jag tänker uppgradera den med dropper OneUp Components 150 mm. Jag har inte provat än men det ser ut att bli en utmaning att få in vajer och hölje till droppern i ramen. Tacksam för tips om någon här gjort det på sin cykel.
PM skickat.
Tack! Lite stökigt var det men nu sitter droppern på plats.
 

Ubbe73

Medlem
Scott spark the tråd
Letar efter en bult till en Spark RC 2018, se bild. Någon som vet om man kan köpa denna separat? Fått ett artikelnr. 266000 från Scott. Kan dock ej hitta detta att köpa.
 

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer