Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Cyklar idag på en Scott Scale från -06 i storlek small som kanske är aningen liten, jag är
1,69 lång med 77cm benlängd

Vilken ska jag välja SMALL eller MEDIUM , RC 700 eller RC 900 ???

kommer cykla XC och långlopp och är trött på ryggsmärtor

Scott spark the tråd
Skickade ett mail till Scott på deras hemsida och frågade varför de inte hade vikterna med. Har inte fått svar men nu har vikterna dykt upp. Dock saknas fortfarande för 910/710/20/30. Inlägget/listan med vikterna tidigare i tråden stämmer ungefär. Det är 100g fel på vissa.

Scott spark the tråd
Lång reach och flack gaffelvinkel anses ju numer vara bra. I alla fall happykorrekt. Men hur är det egentligen med den långa hjulbasen som kommer med på köpet? Kan det inte tillslut blir för mycket där?

Scott spark the tråd
matte and sa:
Cyklar idag på en Scott Scale från -06 i storlek small som kanske är aningen liten, jag är

kommer cykla XC och långlopp och är trött på ryggsmärtor

Ryggsmärtor KAN vara mer komplext än att välja mellan två storlekar. Har du gjort allt det andra: tränat core, anpassat sittställning på olika sätt etc.

Scott spark the tråd
Ryggont försöker jag förebygga ja, det är inte bara det som är anledningen till att jag vill köpa en Spark
Men vilken kommer jag trivas bäst på?
S/M?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Vad tror ni om spark 945 till cykelvasan?
Kommer att cykla blandat stig/grusväg och uppskattar om cykeln är snabb på grusväg.. tänker att man byter till 2,25-däck för cykelvasan.
Stig kommer vara fornstigen och ursvik.
Rätt cykel för mig?

Scott spark the tråd
Bubblan163 sa:
Vad tror ni om spark 945 till cykelvasan?
Kommer att cykla blandat stig/grusväg och uppskattar om cykeln är snabb på grusväg.. tänker att man byter till 2,25-däck för cykelvasan.
Stig kommer vara fornstigen och ursvik.
Rätt cykel för mig?
Förutsätter att det är 2017 du menar.
Jag hade kollat upp vad det går att köra för största framklinga på den där först. För snabb grusväg/CV vill du nog minst ha 34 och helst 36T, och det sitter 30T original.

Scott spark the tråd
Ja det måste ju bli cykelvasan 2017, men det var bara ett exempel.
Tack för tipset. Får försöka kolla upp det.
Vad säger ni om geometrin för snabb grusväg?

Scott spark the tråd
Bubblan163 sa:

Så vida du inte är en åkare som satsar på sub 2:50 tror jag inte du kommer känna en banbrytande skillnad mellan olika geometri för att cykla CV. Det är viktigare vilken utväxling du sätter i så fall. Men du ska ju definitivt ha en 29a om grusväg är primära åkandet. Och är snabb grusväg ditt prio skulle jag nog satsat en hardtail istället för en fullgungare. Jag själv cyklar hardtail i nuläget och den enda anledningen att jag vill ha en spark är att jag vill klara av mycket mer stökig terräng utan att behöva jobba så jävla mycket över alla rötter och stenar.

Scott spark the tråd
lucifer579 sa:
Bubblan163 sa:

Så vida du inte är en åkare som satsar på sub 2:50 tror jag inte du kommer känna en banbrytande skillnad mellan olika geometri för att cykla CV. Det är viktigare vilken utväxling du sätter i så fall. Men du ska ju definitivt ha en 29a om grusväg är primära åkandet. Och är snabb grusväg ditt prio skulle jag nog satsat en hardtail istället för en fullgungare. Jag själv cyklar hardtail i nuläget och den enda anledningen att jag vill ha en spark är att jag vill klara av mycket mer stökig terräng utan att behöva jobba så jävla mycket över alla rötter och stenar.

Frågan om klinga fram är skickad till scott.
29" blir det. Kör ht idag men cyklar nog med stök för att vilja ha en fs.
Bäst hade varit 2 cyklar men någon ska betala :)

Scott spark the tråd
Bubblan163 sa:

Som jag förstår det är frågan om år var inte riktad till vilket år du ska cykla, utan vilken årsmodell av hoj du tänkt dig eftersom geometrin skiljer mellan 2016 och 2017 års modeller.

Scott spark the tråd
Bubblan163 sa:

Tror det inte är några problem överhuvudtaget då flack gaffelvinkel i kombination med längre hjulbas kommer ge ökad stabilitet nedför.
Kort kedjestag med kort styrstam ger snabb styrning samtidigt som man gjort sadelstolpen brantare för bättre viktfördelning för att kompensera längre reach. Massan har centraliserats vilket också ger stabilitet och mer lättsvängd.
Den parametern man kan påverka är styrstammen för att anpassa.

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Bubblan163 sa:

Som jag förstår det är frågan om år var inte riktad till vilket år du ska cykla, utan vilken årsmodell av hoj du tänkt dig eftersom geometrin skiljer mellan 2016 och 2017 års modeller.
Tänkte inte på det! Cykel av årsmodell 2017 är det som gäller.

Scott spark the tråd
matte and sa:

Det viktigaste måttet är det horisontella från sadeln och vevpartiet mot styrhuvudet.
Reach mellan S och M skiljer hela 30mm, det enda sättet är att prova.
Vissa kan köra med större ram och kortare styrstam.

XCM --> M. XCO--> S ?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Mjölner sa:
Förekommer det försäsongsrabatter? Har sett annonser från norska butiker som ger 25% rabatt (!) vid förbeställning.

Jag fick ca 15% hos LBS, dock vet jag inte om det var någon generell förbeställningsrabatt. Jag brukar få schyssta priser/deals då jag handlar en del hos dem.

Scott spark the tråd
Har också sett att norska butiker ger 25% rabatt på förhandsbeställningar nu, verkar vara allmänt vedertaget i Norge när man läser på terrengsykkel. Är det så i Sverige med? Annars är det nästan värt att beställa och köpa den i grannlandet trots att det är långt...

Scott spark the tråd
niaan sa:
Har också sett att norska butiker ger 25% rabatt på förhandsbeställningar nu, verkar vara allmänt vedertaget i Norge när man läser på terrengsykkel. Är det så i Sverige med? Annars är det nästan värt att beställa och köpa den i grannlandet trots att det är långt...

Norge är inte med i EU så där åker man på både tull och moms.

Scott spark the tråd
joacef sa:
niaan sa:

Norge är inte med i EU så där åker man på både tull och moms.

Har hört att när man åker in i Norge är norska tullen noga med att kolla vad man för med. Men att det inte alls visas samma intresse åt andra hållet. Förutsatt att man åker dit och hämtar. Men ska man vara laglydig ska man ju deklarera allt man tar in

Scott spark the tråd
Svårt att se att jag skulle åka på tull och moms på en cykel om jag åker dit själv och köper den. Har åkt över gränsen många gånger och kan ju inte påstå att det är något större intresse vid gränsen.
För att inte hamna helt OT så var mer frågan vad man kan förvänta sig för rabatter i Sverige just nu på Spark då tråden redan var inne på det, framförallt från LBS runt Stockholm.

Sen en fundering, är det något som tänkt 27,5+ modellen för att kunna kombinera både 29 och 27,5+? Som jag förstått det är det den modellen som gäller då. Är det en dum idé för er som är lite bättre på geo och vad som händer då?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Aha har aldrig beställt en ny cykel , men trodde nog minst 10% iaf var standard på förhandsbeställningar, så fel man kan ha.

Scott spark the tråd
Det är spännande att det förväntas rabatter på helt nya produkter, är det inte då handlarna ska försöka hålla uppe marginalerna?

Pris, service, kunskap, tillgång. Svårt att se att nån butik är bäst på samtliga punkter.

Förra året gjorde Scott åtgärder så att dom rek priserna som finns inte ska vara "fiktiva"
En cykel som tidigare hade ett ca rek pris på 40.000 kan nu tex ha ett rek pris på 35.000 men med samma inköpskostnad.
Är ju onödigt att säga att den kostar 40.000 om alla handlare ändå "drar ner byxorna" och säljer den för 35.000

Scott spark the tråd
Jo men handlarna ska ju lägga beställningar för hur många cyklar dom ska köpa in till nästa år snart .
Och då vill dom såklart ha större marginal på dom cyklar dom tar in i lager och ev får sålda nästa år innan rean än på en sån cykel som redan är betald innan dom ens beställer .
Räcker ju att gå 10 % i vinst på en sån enkel affär . Mot säg 30-50% på en vanlig ...

Scott spark the tråd
Det är mycket snack om priser och rabatter nu. Vad hände med geometrifrågorna? Blir det inte lite väl lång hjulbas med nya geometrin?

Scott spark the tråd
Halloj!

Dags att komplettera cykelparken med en FS. Men behöver lite feedback känner jag då jag inte är så insatt i komponenter osv.
Har kikat runt en del och det känns som nya sparken 2017 kan passa mig. ( vill förstås först klämma och känna på den när den kommer till butik om någon månad)

Har just nu 3 val.
930
920
Alt den lite dyrare 900 rc PRO .

Vad ska man köra på så jäkla svårt ?

Budget 30-45. Jag får 15% hos lbs

Scott spark the tråd
Kör några lopp varje år men hitintills bara kört i motionsklass. Har dock funderingar på att gå med i någon klubb till nästa år så man kan köra lite i tävlingsklass istället. Så frågan är om man ska gå upp på rc:n ? Skiljer ju en del i vikt på den och 930:n . Sen har jag lite dålig koll på om andra komponenter är bättre på rc:n?

Scott spark the tråd
Går ju att tävla med 120 mm slag med. Men den lägre vikten på rc är ju trevlig. Rätta mig om jag har fel, men Pro modellen är väll motsvarande den som heter 910/710 i år?

Scott spark the tråd
Finns även 910/710 på 2017 års modeller.
Och sen flera olika 900 (premium, ultimate, rc osv. ) inte lätt att välja. ?.
Har sållat på bort 920 nu iallafall
Så det står mellan 900 rc PRO och 930.

Scott spark the tråd
image.png

Scott spark the tråd
konscious sa:
matte and sa:

Det viktigaste måttet är det horisontella från sadeln och vevpartiet mot styrhuvudet.

XCM --> M. XCO--> S ?

Beställde en RC Pro medium på Sportson till ett bra pris :)
Leverans i februari

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Det brukar finnas ett visst brytdatum. Innan det beställs cyklar med mer i rabatt.
Stora kedjor typ Evans beställer sina kanske ett halvår innan så får dom näst pris och 2017cyklar snabbt.

10% i en butik borde gå bra.

120mm verkar sköj.

Scott spark the tråd
matte and sa:
konscious sa:
matte and sa:

XCM --> M. XCO--> S ?

Beställde en RC Pro medium på Sportson till ett bra pris :)
Leverans i februari
Vad fick du pröjsa? 900?

Tillbaka
Topp