Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
De handlare som har kvar hojar av 2016 bör ha vilja att sänka priserna på de kvarvarande hojarna. Själv har jag prutat ner 2016 års hojar mellan 20-40% i nuläget.

Scott spark the tråd
Sprillans nya orörda cyklar. Jag har beställt hojar utomlands, i första hand från Tyskland. Bäst relation har jag med Bunnyhop som ger bra rabatter på många modeller om man ringer till dem och snackar.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ord priser på RC:

Pro. 48000kr
WC. 63000kr
Ultimate 75000kr
SL. 93000 eller 95000, minns ej exakt. Var över 90000kr i af. Bekräftat av butik och Scott.

Apropå resonemanget tidigare. Jag förbokade en Ultimate med 15 % förbokningsrabatt. Att tänka på när ni ser sänkta 2016 års modeller som ligger kring drygt den siffran på prisjakt, men de finns å andra sidan exempelvis knappt någon Spark RC 2016 att få tag på.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Ord priser på RC:

Pro. 48000kr
WC. 63000kr
Ultimate 75000kr
SL. 93000 eller 95000, minns ej exakt. Var över 90000kr i af. Bekräftat av butik och Scott.

Apropå resonemanget tidigare. Jag förbokade en Ultimate med 15 % förbokningsrabatt. Att tänka på när ni ser sänkta 2016 års modeller som ligger kring drygt den siffran på prisjakt, men de finns å andra sidan exempelvis knappt någon Spark RC 2016 att få tag på.
Tackar :)
Lokala handlaren lyckades inte få fram priset än....

Scott spark the tråd
Har precis kört ML12h i solo. Hade problem för en månad sedan iom att jag inte tränat och att min lätta 27.5 Ht, brakade ihop med trasigt bakhjul, öra och växel precis när jag behövde få in några mil. Så vad göra?

Köpa en begagnad Spark 930 förstås! Uppgraderad med kolfiberbaksvingen, XTR-bromsar och lättare hjul. Fick renovera drivlinan (och behöver byta bussningar och serva gaffel och dämpare på sikt) men oj vilken hoj det är! Kör den i låga läget och har inga problem med pedalislag. Race-ready med rejäl sadel vägde den in på 10.8kg (strl L) och gick som ett lok över rötter och sten i Vidingsjö, trots klena ben och en defensiv taktik.

På önskelistan står lite bredare fälgar, sexigare vevparti och kanske en sänkstolpe så har jag nog en riktig kompetent 12h-maskin sedan!

Scott spark the tråd
Tänker byta upp mig från Scale 20 till Spark och väljer mellan Premium för 78k eller 910 som kostar 45k
Jag vill gärna ha 2 klingor fram

Scott spark the tråd
Av dessa två skulle jag ha köpt Premium om jag hade pengarna. Däremot vet jag inte om jag skulle ha valt 900-serien eller 700-serien. Jag skulle i alla fall ha testat 29"-modellen riktigt ordentligt. Om inte den duger så skulle jag nog fega lite och välja 700-serien.

Scott spark the tråd
Vad tror herrarna å damerna om en Spark 945? Känns som vettiga komponenter samt 1x11. Tanken var en billig instegsmodell åt min sambo.
Tycker de är lite dåligt specat av Scott på bakdämparna. Står ju fox nude trunion på alla modeller. Men kollar man på bilderna verkar det ju ändå skilja mellan modellerna.

Scott spark the tråd
945 ser ju trevlig ut, ganska skaplig mtb om man väljer att kalla den för "billig instegsmodell".

Med 1x11 sköter man allt växlande med ena handen, enklare, men jag är väl lat av naturen.. som motionär har jag hittills inte saknat den andra framklingan.

Scott spark the tråd
inzani sa:
Vad tror herrarna å damerna om en Spark 945? Känns som vettiga komponenter samt 1x11. Tanken var en billig instegsmodell åt min sambo.
Tycker de är lite dåligt specat av Scott på bakdämparna. Står ju fox nude trunion på alla modeller. Men kollar man på bilderna verkar det ju ändå skilja mellan modellerna.

Jag tror 945 eller 950 blir min nästa. Kan inte med att lägga mer pengar på cykel, tyvärr.
Men Spark 2017 verkar ha allt jag vill i övrigt. Spontant lockar ju 945 mer, men beror ju på prislappen - har den kommit än?

Längst ned i denna tycker jag de specar rätt bra?

https://d3m303jms8wnir.cloudfront.net/pages/spark/TFR_Spark_2017_LoRes_EN.pdf

Scott spark the tråd
Inte ett ord på Scotts hemsida (med reservation för att jag knappt kan hitta min egen röv ens om jag använder bägge händerna) om de bägge guldmedaljörerna. Vill de inte bygga vidare på succén?

Scott spark the tråd
Peth sa:
Inte ett ord på Scotts hemsida (med reservation för att jag knappt kan hitta min egen röv ens om jag använder bägge händerna) om de bägge guldmedaljörerna. Vill de inte bygga vidare på succén?

Det är p.g.a. "Rule 40" som innebär att de märkena som sponsrar enskilda atleter och inte sponsrar hela os som Nike, Coca cola t.ex osv. Så Scott har inte fått skriva om sina medaljer tills nu några dagar efter os är avslutat. Konstigt tycker jag

Scott spark the tråd
Bankrånarn sa:
Är inte scott lite väl mycket för märket, man pröjsar ju så j mycket för märket istället för prestandan,

Där håller jag inte med, du får det du betalar för. Man kan inte jämföra med typ allebike som köper ramar från Taiwan. Olika priser olika bra cyklar. O ska man jämföra scotts priser med de andra stora märkena är de varken billigast eller dyrast i förhållande till vad du får.

Scott spark the tråd
axelhoglund sa:
Bankrånarn sa:
Är inte scott lite väl mycket för märket, man pröjsar ju så j mycket för märket istället för prestandan,

Där håller jag inte med, du får det du betalar för. Man kan inte jämföra med typ allebike som köper ramar från Taiwan. Olika priser olika bra cyklar. O ska man jämföra scotts priser med de andra stora märkena är de varken billigast eller dyrast i förhållande till vad du får.

Håller både med och inte.
Det jag ser som fördelen är att det är ett väletablerat märke och av vad jag hört bra service och garantier. Samt att det går att köpa hos LBS, vilket man får betala för. Men däremot gör de ju cyklar främst för "mass market" och är inte alltid så anpassade som många trail-pumpare här på happy vill ha. Jag tror inte att Scott faktiskt har avsevärt bättre kvalitet än flera andra märken och utlåtandet "olika bra priser, olika bra cyklar" behöver absolut inte stämma.

Jag personligen kör ju idag en Scale 50 och har aldrig varit besviken med den, därmed är det lätt att återkomma. Men jag tror det kan vara bra att vidga sina vyer också.

Scott spark the tråd
lucifer579 sa:
axelhoglund sa:
Bankrånarn sa:

Håller både med och inte.
Det jag ser som fördelen är att det är ett väletablerat märke och av vad jag hört bra service och garantier. Samt att det går att köpa hos LBS, vilket man får betala för. Men däremot gör de ju cyklar främst för "mass market" och är inte alltid så anpassade som många trail-pumpare här på happy vill ha. Jag tror inte att Scott faktiskt har avsevärt bättre kvalitet än flera andra märken och utlåtandet "olika bra priser, olika bra cyklar" behöver absolut inte stämma.

Jag personligen kör ju idag en Scale 50 och har aldrig varit besviken med den, därmed är det lätt att återkomma. Men jag tror det kan vara bra att vidga sina vyer också.
Jag håller med om att "olika bra priser, olika bra cyklar" inte stämma behöver stämma. Men där med att de gör cyklar främst för "mass market och är inte alltid så anpassade som många trail-pumpare" handlar ju dock mer om att folk här har någon, i mina ögon, löjlig syn att det inte är "creddigt" att cykla på en cykel från de större märkena Scott, Specialized, Trek osv. En bra cykel är en bra cykel oavsett vad det står på ramen.

Scott spark the tråd
axelhoglund sa:
Bankrånarn sa:

... Köper inte scott sina ramar av giant? :)

Man betalar inre listpris. Gör ni det på xxl också? Ju dyrare desto mer i rabatt :)

Nya sparken verkar fin. Inte cyklat dock.

Scott spark the tråd
Om man ser ur ett rent produktperspektiv så är det en ohygglig palett. 30 versioner i fyra storlekar vardera... Blir något för LBS att ha på hyllan när jag kommer och ska provköra i höst ;)

Skämt åsido så ska det bli lite ball att jämföra spark RC serien mot Spark serien.

Scott spark the tråd
Funderade över storleken på nya spark. Dom verkar ha samma rekommendationer på den nya när man kollar hemsidan. Däremot är ju den nya mycket större än den gamla väl? Mer reach t.ex.

Är 190cm och tvekar mellan L och XL.

Scott spark the tråd
axelhoglund sa:
Bankrånarn sa:

Det lustiga är att Scott Sparks kolfiberramar är tillverkade i Taiwan

Scott spark the tråd
Paulie sa:
Funderade över storleken på nya spark. Dom verkar ha samma rekommendationer på den nya när man kollar hemsidan. Däremot är ju den nya mycket större än den gamla väl? Mer reach t.ex.

Är 190cm och tvekar mellan L och XL.

Exakt lika lång och exakt samma fundering.
Har nu en gammal Spark från 2010, känns för stor trots sina 26" fälgar. Velade då också mellan L och XL.
Visst, helt och hållet ny geometri så klart på de nya... vilket gör det valet svårt återigen. Men jag tror ändå mer på L.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp