Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Vad tror ni om rock shok som ser ut att sitta på nästa års rc wc jämfört mot fox gaffeln.
Lite skumt om den bara har 2 lägen när Scotts "grej" är 3 lägen på dämperiet...

Scott spark the tråd
Jag är toknöjd med min sid WC, foxen har jag ingen koll på, men den som sitter på årets spark RC WC är ju performance-varianten, så det borde vara ett lyft.

Scott spark the tråd
hm sa:
Vad tror ni om rock shok som ser ut att sitta på nästa års rc wc jämfört mot fox gaffeln.
Jag har en sid rl3 på min scale 2015. Den känns som att de tre lägena skiljer sig mer åt än Fox sc factory på spark rc ult. Fox blir dock stummare när den låses. Kan vara jsg som är dålig på att uppleva skillnad också.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
hm sa:
Jag har en sid rl3 på min scale 2015. Den känns som att de tre lägena skiljer sig mer åt än Fox sc factory på spark rc ult. Fox blir dock stummare när den låses. Kan vara jsg som är dålig på att uppleva skillnad också.

Blir inte xx gafflarna helt stumma med, alltså de med xloc. Men kanske inget scott kör med

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
hm sa:

Kanske jag som läst för "noga" och fick det till 2 lägen . Rs kanske också har 3?

Scott spark the tråd
Detta är OT men jag går i funderingar att köpa wattmätare till min spark rc ultimate. Jag har sett att Dr_Rydell kör med quarq, vad har du att säga om den? Något att rekommendera? Eller har någon koll på quarq vs stages för mtb?

Scott spark the tråd
Mjölksyra sa:
Tergorotas sa:
Mjölksyra sa:
43k för 920
39k för 930
33k för 940
30k för 950

Herre j***ar, de är ju redan dyra som det är?
Är inne på att köpa en 910 om mitt sparande till en Yeti misslyckas, kanske lika bra att köra på årets och hålla tummarna för en fin och trevlig höst-REA,
Observera att det är helt andra specar på 2018 mot 2017 så det är svårt att jämföra priser rakt av bara utifrån modellnamnet.

Eftersom 920 -18 ser ut som något mellan 920-930 -17 så känns det onödigt att chansa då den även är dyrare. Det blev en 910 -17 och den är jag mycket nöjd med. :)

Scott spark the tråd
Jätrenöjd med Quarq.
+Tycker batteritiden är klart bättre än mina Stages.
+ mäter bägge och jag får sidoskilnadsinfo (oklart om tekniken är 100% gjort för det, men den ger den infon iaf)
+ Wattmätaren sitter ej i vevarmen (om du slår i en sten)

- går ej flytta mellan cyklar på ett enkelt sätt. Man väljer boost eller icke boost.
- väger 100 g. Stages säger 20 g. Är ej 100 % säker att Stages motsvarande xx1 Eagle väger 20 g mer än den. Stages säger så. Men jag har ej sett bildbevis på det.
Ev. Minus: möjligen gör den det svårare få plats med en 38 på spark rc. Enl Scott hade ninos OS hoj med 38 klinga repor i ramen. En jag vet kör med samma hoj som mig säger att hans ram ej är skrapad med 38. Jag har provat med 38'och eltejp under. Skrapad tejp, ej ram efter 10 min. Satt på 38 igen och kör Vasan med den imorgon. Tejpen slipad efter 1 h idag. Ej kikat under ännu.

Är vikten noga och du vill flytta mellan cyklar. Köp Stages. Annars är nog Quarq bättre. Kolla att vikten är 20g plus på en xx1 Eagle vevarm innan du köper i så fall. För det har Stages sagt att vikten är. Enl vågen på r2 hemsida väger den mer. Det ska enl Stages vara en äldre modell.

Vägde sparken idag. 9.58 kg med pedaler, garminfäste och flaskställ. Bagagevåg från Kjell.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jätrenöjd med Quarq.
+ mäter bägge och jag får sidoskilnadsinfo (oklart om tekniken är 100% gjort för det, men den ger den infon iaf)

- går ej flytta mellan cyklar
- väger 100 g. Stages säger 20 g. Är ej 100 % säker att Stages motsvarande xx1 Eagle väger 20 g mer än den. Stages säger så. Men jag har ej sett bildbevis på det.
Ev. Minus: möjligen gör den det svårare få plats med en 38 på spark rc. Enl Scott hade ninos OS hoj med 38 klinga repor i ramen. En jag vet kör med samma hoj som mig säger att hans ram ej är skrapad med 38. Jag har provat med 38'och eltejp under. Skrapad tejp, ej ram efter 10 min. Satt på 38 igen och kör Vasan med den imorgon. Tejpen slipad efter 1 h idag. Ej kikat under ännu.

Är vikten noga och du vill flytta mellan cyklar. Köp Stages. Annars är nog Quarq bättre. Kolla att vikten är 20g plus på en xx1 Eagle vevarm innan du köper i så fall. För det har Stages sagt att vikten är. Enl vågen på r2 hemsida väger den mer. Det ska enl Stages vara en äldre modell.

Vägde sparken idag. 9.58 kg med pedaler, garminfäste och flaskställ. Bagagevåg från Kjell.
Tack så mycket för svar med dina synpunkter. Ska fundera lite så får vi se hur det blir. Btw så ska min spark rc World cup 2018 komma nu I slutet av augusti!

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ett minus till jag kom på. Du väljer boost eller icke boost på Quarq. Stages passar bägge.

Klämde på rc wc -18 idag. Fin hoj. Den var ej exakt spec. Hade 160 mm skiva fram. Den måste torde väga närmare 11 kg med pedaler (300g) i originalspec är min gissning. Kan ha fel.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jätrenöjd med Quarq.

- går ej flytta mellan cyklar på ett enkelt sätt. Man väljer boost eller icke boost.

Vad har du bytt på din? Trodde de vägde 10,1kg enligt scott. O det brukar ju vara utan pedaler osv.

Scott spark the tråd
Min vägde ungefär 10 kg utan pedaler originalspec. Wc 2017 vägde lite mer. Wc 2018 har en del tyngre komponenter. Så jag gissar 10.5-10,8 originalspec utan pedaler.

Scott spark the tråd
Är det nån som kör typ en 730 eller liknande av årets modell?
Geometrin ser ju riktigt bra ut.
Är nyfiken på hur den klarar sig i stöket.
Har 140/130 idag och är lite orolig att 120 blir för tunt.

Scott spark the tråd
Bytt hjul, sadel (dock en 235 g sadel och därmed tyngre än original), styre, Quarq (tyngre än original xx1 Eagle), större klinga (tyngre), styrstam (lika i vikt ungefär). Det är hjulen m a o som dumpar vikten. Styret är liksom 30-50 g lättare och enbart köpt för att jag ska kunna ha sahmurai sword i styrändarna.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hade 38 på Vasan. Slipade bara tejpen:). . Dock var det svårt att få i 10:an. Kunde ta 5 sek ibland. Men det är nog justeringsfråga. Ska lämna in den i veckan och se om det går. Är ju gratis första året med service. Jävligt gött med 38-10 på detta lopp. Kunde trycka på när det lutar nerför vilket är viktigt för mig som kör så lugnt i kurvorna att jag måste ta igen det på annat.

Bilagor

• IMG_3654.JPG
    IMG_3654.JPG
    285.9 KB · Besök: 99
  • IMG_3655.JPG
    IMG_3655.JPG
    353.2 KB · Besök: 126
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Bytt hjul, sadel (dock en 235 g sadel och därmed tyngre än original), styre, Quarq (tyngre än original xx1 Eagle), större klinga (tyngre), styrstam (lika i vikt ungefär). Det är hjulen m a o som dumpar vikten. Styret är liksom 30-50 g lättare och enbart köpt för att jag ska kunna ha sahmurai sword i styrändarna.

Så du har kapat typ 700g på hjul o styre (styrets lött inga äta ju typ upp av sadel o vevar då?)?

Scott spark the tråd
Rocket ron snake x2 satte på original. Nästan 200 g där också. Tävlingshjul väger 1299 g utan tejp och ventiler. Ej vägt med. Lättare handtag också. Ej vägt original med den bagagevåg jag har nu då originalvikt är estimerat.

Scott spark the tråd
william lewis sa:
Tack, ska hålla det i minnet men inköpet dröjer ett tag så jag ska kolla upp priserna lite mer innan jag beställer.

Scott spark the tråd
Ska du köra 12 eller 11-delat? Vill du inte behöva bry dig alls och ha kedjefångare på är max 36 rund, 34 oval, skulle jag tippa (originalklingor). Med tanke på att det skiljer sig mellan märken avseende diametern så kan det vara värt kolla upp innan du beställer. Du kommer bli nöjd. Helt rätt att köpa Quarq om du ska köpa nytt vevparti. Ett rent Eagle kostar ju flera tusen så enl "Emil i Lönneberga-logik" får du en wattmätare för mindre peng än konkurrenten Stages.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Klämde på rc wc -18 idag. Fin hoj. Den var ej exakt spec. Hade 160 mm skiva fram. Den måste torde väga närmare 11 kg med pedaler (300g) i originalspec är min gissning. Kan ha fel.

Var finns de att klämma på? Verkar som att 2018 finns tillgängliga tidigare än andra år eller?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Ska du köra 12 eller 11-delat? Vill du inte behöva bry dig alls och ha kedjefångare på är max 36 rund, 34 oval, skulle jag tippa (originalklingor). Med tanke på att det skiljer sig mellan märken avseende diametern så kan det vara värt kolla upp innan du beställer. Du kommer bli nöjd. Helt rätt att köpa Quarq om du ska köpa nytt vevparti. Ett rent Eagle kostar ju flera tusen så enl "Emil i Lönneberga-logik" får du en wattmätare för mindre peng än konkurrenten Stages.

Är det special infästning för kedjestyraren med?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:

Jag ska fortsätta med 11-delat som sitter på nu, byter bara vevparti, lager och klinga.
Jag kör med oval 34 nu, då sitter kedjestyraren på maxhöjd, vill jag köra 36 så får det bli en rund.

Scott spark the tråd
glitch sa:
Har jag fattat det rätt att 2018 finns Spark 27.5 endast med plusdäck?
Trist när de verkar fått till en så grym geo 2017.

Så nu är det "29-tum" som gäller för alla sparkcyklar? Låter lite konstigt. Hoppas att det inte stämmer. Vad ska Nino cykla på i så fall?

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Är det special infästning för kedjestyraren med?
Jag vet inte om jag förstår frågan. Fästet till den har inget med vevpartiet eller påverkas av det på något sätt. Det måste dock tas av när man kör en manlig klinga (läs 38), men kan vara kvar med androgyna/unisex-klingor (36 och därunder).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp