Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Ska unna mig en lite finare cykel än vad jag skulle gjort om vi inte fått möjlighet till förmånscykel via jobbet. 920 och 900 rc team har i princip samma pris. Största fördelen som gör att jag funderar på rc är drygt 1,5 lägre vikt. Mindre fjädringsväg kan jag nog leva med, gillar flow a la Rörbäcksnäs mer än stök även om jag måste klara all sten hemmavid med. Dropper saknas på rc men går ju alltid att lägga till.

Finns det något annat som jag missat som gör att jag som motionär (blir nog inte så mycket tävlande mer än någon gång) inte borde välja rc?

Om inte annat så tycker jag nog att färgen är snyggare på rc. :)

Scott spark the tråd
Marlinmtb sa:
pme sa:
Marlinmtb sa:
Fast om jag som idag har ca 30% i sag ca13mm men bara fjädrar till 32 av 45mm möjliga så använder jag ju just inte så mycket av fjädringsvägen som jag borde kunna.
...

Det kan inte vara så enkelt att du bara kör med Trail på bakdämparen? Då är den fysiskt begränsad till 85 mm slag (från 120 mm) vilket stämmer väldigt väl med 32/45 på dämparen.
Kolla att du det blå vredet verkligen roterar hela vägen när du ändrar till Decend.

klart en intressant tanke men jag känner rätt stor skillnad på när jag trampar på mitten och mjukast läget tycker jag. medans fram märker jag ingen riktigt skillnad på dess lägen.

när jag först började cykla på den så låste inte framdämparen så jag fick spänna vajern och då blev den helt sten hårt låst. nu efter 30 mil ca så blir den inte lika låst hur mycket jag än spänner vajern.
vad kan de bero på? ska pröva korta vajern något för jag har slut på gänga nu men med tanke på att den blir klart hårdare så antog jag att jag är i lock läget

Jag har precis samma upplevelse som dig med både framdämpare och bakdämpare. Får inte ut hela slaget på bakdämparen utan att gå ner på typ 45-50% sag.. Och då känns ingenting bra. Funderat väldigt mycket huruvida den är låst i trailläge trots att den blåa brickan är var den skall vara..
Jag hade en 730 2015 och den kändes som att den hade mycket längre fjädringsväg än vad denna har.. Något är väldigt skumt med bakdämparen eller länkaget tycker jag. Verklogen inte nöjd med bakändan.

Även framdämpare tycker jag känns för hård trots att jag har tillräckligt lågt tryck för att kunna bottna ut den utan att behöva göra några större drops

Scott spark the tråd
Mjölksyra sa:
Ska unna mig en lite finare cykel än vad jag skulle gjort om vi inte fått möjlighet till förmånscykel via jobbet. 920 och 900 rc team har i princip samma pris. Största fördelen som gör att jag funderar på rc är drygt 1,5 lägre vikt. Mindre fjädringsväg kan jag nog leva med, gillar flow a la Rörbäcksnäs mer än stök även om jag måste klara all sten hemmavid med. Dropper saknas på rc men går ju alltid att lägga till.

Finns det något annat som jag missat som gör att jag som motionär (blir nog inte så mycket tävlande mer än någon gång) inte borde välja rc?

Om inte annat så tycker jag nog att färgen är snyggare på rc. :)
Man tar alltid den man tycker är snyggast, det är receptet för ett lyckligt cykelägande. ;-)

Scott spark the tråd
Kan man blanda Sram och Shimano? Alltså om man har en hoj med shimano 11 delat...går det att köra med Sram 11-kassett fast med shimano växel samt reglage? (och annan body ja)
Det skulle ju iaf minska problemet med att inte få plats med så stor klinga fram när kassetten har 10 som minsta drev

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Det har jag aldrig testat. Då jag varit uppe på högre watt har det ju varit brant och då behövs ju inte stor klinga för hög effekt.

Jag är inte säker på vad du menar med ditt svar.

Vad jag menar är att i ditt fall, där du har minsta möjliga marginal till kedjestaget med 38, så vore det intressant att veta din uppmätta maxeffekt.

Om du exempelvis repar eltejpen med en effekttopp på 800 watt, så kanske du är halvvägs in i kolfibern vid en 1500 w spurt, med tanke på hur mycket mer allt flexar då.

Scott spark the tråd
Lager till en Spark 940 2013
Vart skall man beställt?

Och för att fortsätta tjöta drev så kör jag på ett oval 36, 11-40 funkar fin fint.

Scott spark the tråd
tullan sa:
Kan man blanda Sram och Shimano? Alltså om man har en hoj med shimano 11 delat...går det att köra med Sram 11-kassett fast med shimano växel samt reglage? (och annan body ja)
Det skulle ju iaf minska problemet med att inte få plats med så stor klinga fram när kassetten har 10 som minsta drev

Javisst det går bra att kan köra Shimano växlar och reglage med SRAM XX1-kassett. Men du måste så klart byta bodyn på bakhjulet till en XD. Med 36 i fram och 10 i bak så håller man 49,9 km/h med 100 i kadens och det räcker ju rätt bra...

Scott spark the tråd
eiskall sa:
Dr_Rydell sa:
Det har jag aldrig testat. Då jag varit uppe på högre watt har det ju varit brant och då behövs ju inte stor klinga för hög effekt.

Jag är inte säker på vad du menar med ditt svar.

Vad jag menar är att i ditt fall, där du har minsta möjliga marginal till kedjestaget med 38, så vore det intressant att veta din uppmätta maxeffekt.

Om du exempelvis repar eltejpen med en effekttopp på 800 watt, så kanske du är halvvägs in i kolfibern vid en 1500 w spurt, med tanke på hur mycket mer allt flexar då.
vet inte om det beror på det. Jag kan bända in vevarmen med den rakt bakåt mot ramen. Snarare tänkt att det beror på cykelns lutning och krafter i just detta utsatta läge, snarare än kraften så att säga rakt ner. Har nog inte varit uppe i mer än 1100 w i nån brant backe. Kört 2 gånger förutom Vasan.

Scott spark the tråd
Just tillbaka efter premiärturen med min 930. Blev en del stigåkande i Ulricehamn och delar av sträckningen för tidigare Västgötalopp.
Fantastisk trevlig hoj, kom på mig själv att sitta o flina lite larvigt vissa stunder.

Hade jag vetat att skillnaden mellan min gamla Scale 50 (26) och denna var sååå stor, hade jag bytt innan.

Scott spark the tråd
IMG_2145.JPG
Körde Vasan med 36a, när jag la på 32an igen så såg jag att jag varit i ramen med 36an. Alla skruvar i svingen sitter fast så visst flexar det om man tar i! Missa det där med att sätta eltejp på ramen.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Märkligt. Jag har rc med Quarq-Eagle boost. 36 utan problem. 38 skrapat tejp. Vet en som kör rc, original Eagle med 38 utan skrap.

Spark RC 900 eller spark 900?

Scott spark the tråd
900 RC ultimate. Eagle orginal Boost 36a.
Kan ju va skit som följt med runt, är inga direkt djupa märken men ändå.
Tyckte faktiskt svingen bitvis kändes lite svajig under resan mellan Sälen och Mora.

Scott spark the tråd
Hej.

Har tänkt att sätta transparent skyddsfilm på min nyinköpta SPARK 930 2017 i stl M på lite "utsatta" ställen.
Finns det någon SCOTT-guru här som har koll på vilka mått olika delar av ramen har eller vart man kan få tag i exakta sådana?
Kanske finns någon som har gjort samma sak och skrivit ner de olika måtten? Kanske finns någon mall att använda sig utav?
Generella tips på hur man går tillväga för att applicera skyddsfilm. Något speciellt man bör tänka på osv. osv.

Tacksam för alla inputs :)

/VH Danne

Scott spark the tråd
dannelasson sa:
Hej.

Har tänkt att sätta transparent skyddsfilm på min nyinköpta SPARK 930 2017 i stl M på lite "utsatta" ställen.
Finns det någon SCOTT-guru här som har koll på vilka mått olika delar av ramen har eller vart man kan få tag i exakta sådana?
Kanske finns någon som har gjort samma sak och skrivit ner de olika måtten? Kanske finns någon mall att använda sig utav?
Generella tips på hur man går tillväga för att applicera skyddsfilm. Något speciellt man bör tänka på osv. osv.

Tacksam för alla inputs :)

/VH Danne

Jag köpte denna och klippte lite själv till min Spark 920, blev helt ok.

http://www.wiggle.se/sports-cover-bikeshield-skydd-for-cykelram/

Scott spark the tråd
Kikade på bilden på dator nu Tobias. Avståndet ser väl tillräckligt ut. Jag tror nån fastnat mellan kedja och ram. Dubbekolla ändå att det inte är nåt spel i vevpartiet efter remonteringen. Sätt sedan på något skydd. Det som länkas ovan kanske är värt det, tror jag ska köpa det nästa gång jag beställer från Wiggle.

Scott spark the tråd
Klurar på att köpa FS, och Spark är ett av alternativen. Tycker x40 är en lagom nivå (och riktigt snygg färgsättning :-) )
Hur ska man resonera kring 740 kontra 940? Har en Scale 29" idag och tycker 29 är nice - men visst kan jag tänka mig att 27,5 är smidigare emellanåt. Har man samma markfrigång på båda?
Cyklar mest singletrack, både platt och kuperat.
Ni som kör 2017 års Spark - Är det här med att vevarmar tar i som man kan läsa en dealbreaker om ni hade fått göra om cykelköp?

Scott spark the tråd
740 är något lägre i vevlagerhöjd än 940 tror jag.

Hade inte gjort om mitt köp pga vevarmar som tar i. Har en 930.

Här tror jag att twinlock hjälper en del.
Mellanläget vid stökig klättring så tycker jag inte att det slår i så mycket faktiskt.

Tror att den "låga" vevlagerhöjden bidrar till en del bra saker som stabilitet när det går utför mm.
Men är på tok för färsk för att ha en åsikt egentligen.

Scott spark the tråd
ilvered sa:
Klurar på att köpa FS, och Spark är ett av alternativen. Tycker x40 är en lagom nivå (och riktigt snygg färgsättning :-) )
Hur ska man resonera kring 740 kontra 940? Har en Scale 29" idag och tycker 29 är nice - men visst kan jag tänka mig att 27,5 är smidigare emellanåt. Har man samma markfrigång på båda?
Ni som kör 2017 års Spark - Är det här med att vevarmar tar i som man kan läsa en dealbreaker om ni hade fått göra om cykelköp?

Om du ska köpa en -18 så blir valet enkelt för då finns inte 740 länge och jag tror det blir svårt att hitta någon 7xx -17 kvarvarande, då det känns som nästan ingen handlare tog in dom.
Kör man dämparna på mjukaste läget i Twinlock så slår det i en del, men det läget kör jag bara i när det är riktigt stökigt och går utförs. Jag hade köpt samma cykel igen, mycket nöjd allt som allt.

Scott spark the tråd
GetLucky sa:
ilvered sa:

Om du ska köpa en -18 så blir valet enkelt för då finns inte 740 länge och jag tror det blir svårt att hitta någon 7xx -17 kvarvarande, då det känns som nästan ingen handlare tog in dom.
Kör man dämparna på mjukaste läget i Twinlock så slår det i en del, men det läget kör jag bara i när det är riktigt stökigt och går utförs. Jag hade köpt samma cykel igen, mycket nöjd allt som allt.

ok, tack för input.
Hur använder ni era cyklar? Singletrack? Stökigt upp och ner?

Scott spark the tråd
Spark 950 -2017 (tyvärr alltför få mil än så länge).
Användning:
* Grusväg för mängdträning (både platt och kraftigt kuperat).
* Enklare stigar.
* Halvstökiga stigar.
* Släppa på utför.... ;) Går fort när man har en cyklist på 110+ kg...
* Lokal MTB cup.
* CV.

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Filipod sa:
Supersonic sa:
Du har en ram med boost, och behöver därför också ett vevparti som klarar detta, vilket den ovanstående gruppen inte gör.

Jag skulle hellre föreslå att du köper detta https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391 och sedan själv konverterar vevpartiet till 1x11 genom att ta bort lillklingan och sätta på en dedikerad 11-klinga i storlek 34 eller mer. 32 fram i kombination med 11 bak ger en låg högstafart.

Ok så jag skulle kunna köra
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391
och en framklinga med 104bcd? står dock 104 pcd på specen, hittar lite olika bud vare sig det skiljer sig eller inte?
typ denna https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-x01-chainring-34t-104mm-alu-136243/wg_id-5252

Funkar 11spd cassette på standardhjulen, jag har ju en 10spd cassette idag utan spacer, men om jag kollar baknavet så skall det vara kompatibelt med 11spd? borde jag inte haft en distans nu när jag har 10spd på då?

Ja ovanstående grupp passar på din hoj. Hos Shimano är det så att om hjulen är avsedda för 9&10-delat klarar de även Shimanos 11-delat (men inte SRAM då den har annan body). Kedjan på 11-delat är smalare och samma med kassetten vilket gör att de får plats med 11-delad kassett på samma yta som 10. När det gäller framklingan vågar jag inte svara, där kan säkert någon annan ge dig klart besked.
Hoppar på här lite med samma hoj och funderingar att konvertera till 1x11. Behöver man byta vevparti eller kan jag ta det som sitter på och bara ta bort lilla drevet och byta det stora till ett NW-drev? Eller behöver man flytta in främre drevet med nnat vevparti eller distanser. Funderar att sätta på ett Sunrace 11-50 11sp bak.

Scott spark the tråd
Gissade fel på World Cup. Spec 10.30 kg, tyckte den såg tyngre ut med de däcken som satt på. SL på 9.6 kg är imponerande. Synd med begränsningen på klinga fram på Spark RC. Jag hade nog tittat på en annan modell om jag valt idag, ex. BMC. Ett lopp som vasan kan man ju köra 40-42 fram för att få bättre kedjelinje, på Spark risk för ramskrap på 38.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Har haft skyddsfilmen ovan, roligt bra, men köpte senaste instegsskydd på biltema. O måste säga att materialet är typ detsamma, likaså vidhäftning och tjocklek. Med skillnaden att man betalade en bråkdel för 5m rulle.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Skyddsfilm-2000034957/

De har någon annan med som är kostar 250kr eller något.

Tack för tipset. Köpte en annan variant på Biltema som var betydligt bredare dock.

Men jag har inte hunnit applicera den ännu. Ska nog komplettera med ovanstående. Då slipper man skära och klippa som en dåre :-)

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Gissade fel på World Cup. Spec 10.30 kg, tyckte den såg tyngre ut med de däcken som satt på. SL på 9.6 kg är imponerande. Synd med begränsningen på klinga fram på Spark RC. Jag hade nog tittat på en annan modell om jag valt idag, ex. BMC. Ett lopp som vasan kan man ju köra 40-42 fram för att få bättre kedjelinje, på Spark risk för ramskrap på 38.

Tolkar det som sl är specad utan slangar? Och då hamnar den där .

Och ganska trött på ditt gnäll om att den inte tar 38 klinga på ett landsvägslopp den inte alls är byggd för , och ändå vanns det på en rc... inte det minsta intresserad av att customisera klinjan nån mm utåt verkar du vara heller...

Scott spark the tråd
Vasan vanns på en RC med 38 klinga. Hade vunnits på en större om det gått att få på. Inte hittat någon praktisk bra och säker lösning att flytta ut klingan. Då konkurrenter tillåter större finns det fog för kritik, ffa när poster boy (Shurter) revar ramen med en 38 (enl Scott) och SRAM gör kassetter som möjliggör ett spann för alla ändamål. Kan du inte se det så har du huvudet så långt upp i arslet att jag inte kan hjälpa dig.

Scott spark the tråd
Ahlstrand sade ju själv att han förstod att ingen hängde med 38t - 11 i målspurten och det räckte tydligen väldigt bra.
Om man absolut vill ha stor klinga så är det enklaste, väl bara att mäta innan man köper cykeln, eller köptes den utifrån "poster boy" Nino?

Scott spark the tråd
Precis. Hade Absalon vunnit hade det blivit BMC. Hade Kuhlavy (stavning?) vunnit hade det blivit Specialized. Hade ingenting med LBS-sortiment och rabatt osv att göra.

Tillbaka
Topp