Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Precis. Jsg mindes också att den gick att vrida många steg. Jag hade inte skruvat på något sätt innan den var i detta läge. Kanske var otydlig. Får länna in den igen då.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Precis. Jsg mindes också att den gick att vrida många steg. Jag hade inte skruvat på något sätt innan den var i detta läge. Kanske var otydlig. Får länna in den igen då.

Den är nog max vriden åt nåt håll så den fastnat.
Lämna in känns overkill, ganska lätt fixat.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Den sitter som berget. Jag får inte något grepp om den. Max med fingrarna går ej och en tång får inget fäste eftersom den är ojämn i formen.

Man plockar bort allting och sätter bara dit den svarta högst upp så får man fäste men fingrarna, sen kan du passa på att serva den när du håller på ?.

Scott spark the tråd
Bprct sa:
Dr_Rydell sa:
Den sitter som berget. Jag får inte något grepp om den. Max med fingrarna går ej och en tång får inget fäste eftersom den är ojämn i formen.

Man plockar bort allting och sätter bara dit den svarta högst upp så får man fäste men fingrarna, sen kan du passa på att serva den när du håller på ?.
Den är nyservad av butik. Sen är det fri service första året och jag har begränsat med tid. Detta får någon som får betalt för det göra (och som orsakat det).

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
ancientacid sa:
Dr_Rydell sa:
eiskall sa:
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Jensen sa:
Ska fox gafflarna bli helt stumma då? Trodde de fortfarande hade ett lite hårdare läge, alltså firm, inte locked

Just så.
Så min är normal, dvs som en rockshox av ett par år äldre modell, går att trycka förbi motståndet. Får gå ner i vikt och sluta med bänkpress samt vrida på reglaget som enda lösning då?

Min 2016 Performace Fit4 blir tvärstum när man låser. Kan inte trycka mig förbi läget som man kunde på de äldre gafflarna.
Dock är det känsligt att vajerspänning är tillräcklig.
Vad tar du i bänkpress??

Lika för mig, tvärstum Fit4 av 2016 årsmodell i låst läge.
Eftersom du började med bänkpress-spåret så får du nog berätta först vad du tar, så kan vi andra kontra sen och säga om den uteblivna låsningen beror på presstyrka eller inte ;-)
0,1 ton. PR 4x0,11 ton. Kan dock inte träna det pga bröstmuskeln som spökar för tillfället. Fram till för ett par mån sen inte kunnat köra på 1,5 år pga axel. Inte mkt som är helt tyvärr och därför cyklar jag bara benen, tunga intervaller istället för gym. Har väl en dröm att kunna träna på 110 i bänken igen men ser hopplöst ut. Kan inte köra press ovan huvudet pga axeln. Nåt är fel, men magnetkameraundersökning säger att axeln är i princip frisk, tecken till impingement men ej skadad ac-led som vi (jag och axelkirurgen) trodde.
Om topic: Hört mig för lite och det verkar inte bättre än att det är så här. Lite stummare ny. Ej helt stel i låst läge. Bara bita ihop och köra.

Verkar konstigt, jag har 2st Fox gafflar av 2016 årsmodell (en 32 Fit4 Performance, och en 32 Fit4 Elite) varav den sistnämnda har open mode adjust likt en factory-gaffel som jag gissar att du har?
Offtopic så tar jag ca 50% mer än dig i bänk, men kan likväl inte pressa ihop någon av gafflarna i låst läge.
Däremot är läget med vajern extremt känsligt, så det har krävt en del finlir för att få allt helt perfekt, men är fullt möjligt.

Så, troligtvis har något gått fel när dämparenheten servades. Högst troligt när själva remoten monterades, verkar vara noga med korrekt förspänning av returfjäder bla.
Fox har utförliga instruktioner på hemsidan, att öppna remoten och justera in är ett enkelt ingrepp.

Scott spark the tråd
.....vad är en tråd utan bilder:)
Det kommer mera.
/sommis

Bilagor

• 20170929_135713.jpg
    20170929_135713.jpg
    123.6 KB · Besök: 142
Scott spark the tråd
Började brumma lite bak på scotten

En liten urgröpning på lagerbanan
Men nytt fett och ut i skogen medan man väntar på nytt :)

Trampa på :)

Bilagor

• F4C0A83D-149B-4259-B6D7-5201FC7DA18C.jpeg
    F4C0A83D-149B-4259-B6D7-5201FC7DA18C.jpeg
    200.6 KB · Besök: 104
Scott spark the tråd
Jag försöker tolka Scotts beskrivning av gaffeln på 700 plus tuned för att förstå vilka nav som passar. Det är "15x110mm QR axle", men jag försöker förstå om den är boost eller vanlig QR15. Någon som vet?

Scott spark the tråd
Eveningstar sa:
Bergsmannen sa:
Någon som vet om det kommer en alu-version av RC-ramen. Vore fint tycker jag.
Det här borde vara vad du söker efter:
https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-spark-rc-900-comp-bike?article=265232009

32' oprutat: https://www.cykeltjanst.com/product/scott-spark-rc-900-comp-2018

Super! Men nu blev jag ju än mer sugen ?
Kanske kan pruta då jag var sponsrad av Cykeltjänst för ca 20 år sen.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Först måste cykeln rivas isär för att sen plockas ihop igen....är dessutom allergisk mot jagwire höljen så det är det första som rycks ur ramen?
Bestämde mig även för att hålla mig till 2st färger på cykeln. Svart och orange, alltså åkte folien fram för att täcka över de turkosa fälten??
//sommis

Bilagor

• 20170929_200228.jpg
    20170929_200228.jpg
    239.2 KB · Besök: 99
Scott spark the tråd
sommis sa:
Bprct sa:
Snyggt, men vad orsakar denna allergin egentligen, och vilka är bättre? ?

Tycker inte vajern löper lika lätt i jagwire höljena. Dessutom är det ful silvrig text på höljet, bara en sån sak?
Nä shimano sp41 höljen med ordentliga tätningar ska det vara??
/sommis

Okej, blir väl o se över nya wc när den kommer, ska ha det höljet i åtanke, man vill ju att igel ska funka optimalt :D.

Scott spark the tråd
ÄNTLIGEN! jag har hittat rätt.

Har under några år kört Specialized och deras modell Epic, Detta är en kvick xc racer men samtidigt är de en kompromiss med Brain systemet. Detta har gjort att jag inte till 100% trivts med cykeln.
När det nu skulle köpas nytt inför 2018 sneglade jag över till Scott. Nu har jag hittat hem.
Valet blev en Scott Spark RC 900 Ultimate och den har allt jag saknat med epicen, förstår nu alla som lovordar cykeln.

Scott spark the tråd
Jag åker fortfarande Epic. Men det är ju inte utan att man funderar på vad nästa hoj ska bli. Det är ju lätt att bara se fördelar i andra hojar. I den här tråden har ju sparken hyllats. Men finns det verkligen inga nackdelar med sparken? Jag är tex lite fundersam över det här med CTD. Behöver man verkligen 3 lägen? Och sparken ser ju ut som en julgran med alla vajrar, höljen och spakar.

Scott spark the tråd
Oggler sa:
Jag åker fortfarande Epic. Men det är ju inte utan att man funderar på vad nästa hoj ska bli. Det är ju lätt att bara se fördelar i andra hojar. I den här tråden har ju sparken hyllats. Men finns det verkligen inga nackdelar med sparken? Jag är tex lite fundersam över det här med CTD. Behöver man verkligen 3 lägen? Och sparken ser ju ut som en julgran med alla vajrar, höljen och spakar.

Sparken är grym, använder alla tre lägen på den rc900 wc jag kör nu.

Nackdelen är väl fågelbadet under dämparen, men inte svårare än att vända cykeln upponer en snabbis efter tvätt.

Angående vajrar o spakar så verkar det vara julgran som gäller vid seger i mästerskap och världscuper.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Oggler sa:

Jag har kört en hel del på spark 930. Minus för mig blir:
- Lite väl lågt BB för stökig stig tycker jag. RC modellen är ju ännu lägre dessutom.
- Fågelbadet. Det känns som att det kommer att dra ner smuts genom gummi-bussningen till låsningen = risk för ännu trögare reglage än vad det redan är.
- Stökig cockpit - jag är inget fan av låsning från styret som adderar till kabelhärvan. Kör jag stig så har jag öppet för det mesta ändå. Kanske svinbra för folk som gillar att pressa asfalt och långa klättringar men för mig är det ointressant, speciellt som cykelns dämperi är tramp-effektivt.

Förutom de små punkterna tycker jag det är en nära nog perfekt stig-hoj.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Bprct sa:
Oggler sa:

Angående vajrar o spakar så verkar det vara julgran som gäller vid seger i mästerskap och världscuper.
Alltså den där gamla... Detr ni konsumenter som betalar proffsens lön och träningstid. Förmodligen hade tex Nino presterat lika bra i ett annat stall...
Annara skulle väl top 800 långloppscupen vara enbart Scott spark om det är cykeln som gör allt.

Sen att det är en bra cykel är ju givet. Relativt lågt BB och i flera fall fula färger är väl nackdelarna. Fördelarna är fler så att säga :) (bland annat lätt).

3 steg är bättre än 2 då man kan ha tex helt låst på asfalt eller fin grusväg/ lång uppförsbacke, halvlåst på sämre grusväg eller väldigt lätt stig och helt öppet i bröt.

Mellanläget är en bra kompromiss mellan komfort och effektivitet.

Scott spark the tråd
Jag funderar på att sälja "dropperposten" som sitter på min spark 930, men då har dom givetvis ett reglage som sitter ihop med twinlocen. Har sökt runt litegrann men inte hittat något löst ersättningsreglage. Nån som vet om det finns?

Scott spark the tråd
CTD verkar ju vara en bra tanke. Och bra när det fungerar. Men många vittnar ju om att de inte upplever någon större skillnad mellan de olika lägena. Har det adderats för mycket funktionalitet på bekostnad av driftssäkerheten, tro?

Det där fågelbadet under dämparen var en av de första grejerna jag reagerade på när jag såg en spark för första gången. Dessutom kommer det ju upp en vire där. Det är väl bara en tidsfråga innan hela ramen är full med lera/smutsvatten?

Scott spark the tråd
Tycker dämparlåsningen fungerar alldeles utmärkt. Lite fundersam i början då jag var van att ha separata reglage fram och bak. Använder den ibland mer än jag växlar.
"Fågelbadet" är egentligen inget bekymmer. Visst samlas det lite vatten vid tvätt men inget som stör. Enda gången då det samlats någon lera var under Västgötaloppet. Å andra sidan så samlades det då lera precis överallt.

Om jag skulle ändra på någonting så skulle det väl vara att bb kan kännas lite väl lågt ibland.

Är i alla fall mycket nöjd och Sparken får vara med även 2018.

Scott spark the tråd
Jag upplever ingen skillnad fram på öppet och mellanläget men iaf lite lite bak , dvs den gungar nada på mellanläget och har en liten tendens till gung bak i öppet. Men är sammantaget 100gr bättre än epic's brainsystem .

Även det låga bb stör jag mig ganska ofta på , men kommer ju fördelar med lågt bb också som inte märks lika tydligt som pedalislag så det går att leva med.
kommer på nu att det nog var en sak som gjorde att jag inte trivdes så bra på epic'n kändes som jag satt uppe på den istl för i.

Lite "svårt" att få ner få ner styret pga av den flacka gaffeln och låga bb't , men med en slammad -17° stam får det duga.

20170831_193504.jpg

Scott spark the tråd
hm sa:
Jag upplever ingen skillnad fram på öppet och mellanläget men iaf lite lite bak , dvs den gungar nada på mellanläget och har en liten tendens till gung bak i öppet. Men är sammantaget 100gr bättre än epic's brainsystem .

Även det låga bb stör jag mig ganska ofta på , men kommer ju fördelar med lågt bb också som inte märks lika tydligt som pedalislag så det går att leva med.
kommer på nu att det nog var en sak som gjorde att jag inte trivdes så bra på epic'n kändes som jag satt uppe på den istl för i.

Lite "svårt" att få ner få ner styret pga av den flacka gaffeln och låga bb't , men med en slammad -17° stam får det duga.

Jag håller med om att epicen är hög. Och går man på storleksrekommendationerna så får man en fördjäkla liten och kort hoj. Jag åkte ju första säsongen på en L. Sedan trotsade jag alla förståsigpåare och gick upp på en XL. Allt blev så mkt bättre förutom att den är hög som ett höghus i nosen. Man får köra med en kraftigt negativ stam.

Finns det någon som har en spark RC 29" i storlek XL i Uppsala? Det vore intressant att provsitta en sådan vid tillfälle. Den senaste modellen alltså.

Scott spark the tråd
Behöver hjälp med mitt beslut av ny hoj, ska användas allround stig nick, Järva och långlopp typ cykelvasan.
Funderar på beg 2017 PRO drygt 30' kr eller WC drygt 40' kr. Vad är stora skillnaden, marginellt i vikt, bättre framgaffel och 12vxl på WC?
Alternativ en ny 2018 920 för ca 36'.
Vad skulle du välja och varför?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ante1 sa:
Behöver hjälp med mitt beslut av ny hoj, ska användas allround stig nick, Järva och långlopp typ cykelvasan.
Funderar på beg 2017 PRO drygt 30' kr eller WC drygt 40' kr. Vad är stora skillnaden, marginellt i vikt, bättre framgaffel och 12vxl på WC?
Gaffel samma. WC lättare, sram 1x12-drivlina. XTR-bromsar. Pro tyngre. Ren XT 1x11. Shimano vs SRAM. 1x12 vs 1x11. För prisskillnaden skulle du kunna köpa ett par lätta tävlingshjul och då väger de nog rätt lika. Så frågan är nog mest, sram vs Shimano och om du vill ha 1x11 eller 1x12. Med 12 delat kan du ha en större klinga fram. Nu har ju GX kommit i 1x12 så det blir inte lika dyrt att köpa nya slitagedelar.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Ante1 sa:
Gaffel samma. WC lättare, sram 1x12-drivlina. XTR-bromsar. Pro tyngre. Ren XT 1x11. Shimano vs SRAM. 1x12 vs 1x11. För prisskillnaden skulle du kunna köpa ett par lätta tävlingshjul och då väger de nog rätt lika. Så frågan är nog mest, sram vs Shimano och om du vill ha 1x11 eller 1x12. Med 12 delat kan du ha en större klinga fram. Nu har ju GX kommit i 1x12 så det blir inte lika dyrt att köpa nya slitagedelar.
Tack, har tänkt tanken att lägga pengarna på bra hjul i framtiden.
Alternativet att köpa en ny 920, d fr jag en mer trailinspirerad cykel med dropper, dock 2 kg tyngre. hur fungerar en RC när de blir stök? Läst om den långa vevlager höjden.

Tillbaka
Topp