Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jensen sa:Har ingen spark eller just sådant vevlager. Men det min upplevelse är att lager (om vi inte pratar skitdyra, inte ens då är det nå garanti) är något som kan hålla länge eller kort. Det räcker ju med så lite när det gäller om saker trängt in för att det ska börja ”kärva”. Så i ditt fall är det väldigt svårt att säga om det är normalt eller inte eftersom det är så många faktorer. Att du lägger fett imellan dammkåpan o lagret, visst är det bra. Men vill man att fet ska vara en ”riktig” barriär är det ju nästan marinfett som gäller annars är det ju snart en fett o vatten blandning man har där. Vilket i o för sig kan vara bättre än inget :-)
ething sa:Jensen sa:Har ingen spark eller just sådant vevlager. Men det min upplevelse är att lager (om vi inte pratar skitdyra, inte ens då är det nå garanti) är något som kan hålla länge eller kort. Det räcker ju med så lite när det gäller om saker trängt in för att det ska börja ”kärva”. Så i ditt fall är det väldigt svårt att säga om det är normalt eller inte eftersom det är så många faktorer. Att du lägger fett imellan dammkåpan o lagret, visst är det bra. Men vill man att fet ska vara en ”riktig” barriär är det ju nästan marinfett som gäller annars är det ju snart en fett o vatten blandning man har där. Vilket i o för sig kan vara bättre än inget :-)
Precis så sade vi om fyrkantsvevlager för 15 år sedan... Eller nej, det gjorde ingen för de höll i åratal. Tyvärr har viktshets och behovet med att få rum med mycket runt vevpartiet tvingat fram standarder med underdimensionerade lager som får ses som förbrukningsvara. Tyvärr får det ses som standard idag att byta minst en gång per säsong. Trist men sant.
Goddamn72 sa:ething sa:Jensen sa:Har ingen spark eller just sådant vevlager. Men det min upplevelse är att lager (om vi inte pratar skitdyra, inte ens då är det nå garanti) är något som kan hålla länge eller kort. Det räcker ju med så lite när det gäller om saker trängt in för att det ska börja ”kärva”. Så i ditt fall är det väldigt svårt att säga om det är normalt eller inte eftersom det är så många faktorer. Att du lägger fett imellan dammkåpan o lagret, visst är det bra. Men vill man att fet ska vara en ”riktig” barriär är det ju nästan marinfett som gäller annars är det ju snart en fett o vatten blandning man har där. Vilket i o för sig kan vara bättre än inget :-)
Precis så sade vi om fyrkantsvevlager för 15 år sedan... Eller nej, det gjorde ingen för de höll i åratal. Tyvärr har viktshets och behovet med att få rum med mycket runt vevpartiet tvingat fram standarder med underdimensionerade lager som får ses som förbrukningsvara. Tyvärr får det ses som standard idag att byta minst en gång per säsong. Trist men sant.
Får nog tyvärr hålla med dig att tillverkare många gånger offrar en del som drabbar konsumenten på ett eller annat sätt och jag kan köpa att vevlagret är en slitdel men i denna takten pratar vi inte ett byte om man kör året runt utan kanske upp till 4-5ggr fler.
Nya lager åker in idag så får vi se hur långe det håller. Med nya verktyget på ingång kan jag ju ta ut och fetta om så jag borde kunna köra längre.
NickPick sa:Problemet är nog att det har kommit in vatten i något av lagrena. De flesta verkar cykla tills det är "slut". Enligt min erfarenhet så går det att cyklarätt länge utan märkbar skillnad när det börjar bli sämre. Nytt fett INUTI är ju smutt. Annars är det billigt med ett nytt lager (min är slut på en cykel inköpt på semestern, kommer inte yrka på garanti).
Winberg sa:Jag har en Scott spark 910 2016. Styrlagerna är redan helt kass, och jag tvättar inte med högtryckstvätt.
Jag undrar först och främst vad är det för typ av lager (länka gärna leverantörer)?
Tar gärna emot tips om hur man får det tätare också.
Goddamn72 sa:NickPick sa:Problemet är nog att det har kommit in vatten i något av lagrena. De flesta verkar cykla tills det är "slut". Enligt min erfarenhet så går det att cyklarätt länge utan märkbar skillnad när det börjar bli sämre. Nytt fett INUTI är ju smutt. Annars är det billigt med ett nytt lager (min är slut på en cykel inköpt på semestern, kommer inte yrka på garanti).
Jo att vatten har kommit in tror jag också men som jag skrivit tidigare har jag aldrig högtryckstvätt, haft loss allt och gjort rent och fettat in 3-4ggr
(ej inne i lagret dock men utanpå). Det är min lbs som tycker att det gått för fort sönder och tycker det är en garantifråga och jag tar såklart tacksamt emot.:-)
Supersonic sa:Premiärturen på nya Scott Spark 700 Plus Tuned. Den går så himla tryggt och ändå kul på stigarna, grymt grepp i 27+ däcken.
Väntar 29-tumshjul att variera med beroende på typ av runda.
Kypasjärvi sa:Hej. Har en Scott Spark 900 RC World Cup 2017 och har problem med låsningen av framdämparen. Någon fler som är drabbad eller vet om det är vanligt?
Kypasjärvi sa:Att den inte låser.
Kypasjärvi sa:Hej. Har en Scott Spark 900 RC World Cup 2017 och har problem med låsningen av framdämparen. Någon fler som är drabbad eller vet om det är vanligt?
Cyklist sa:Duke Lucky Jack SLS 299 har precis släppts och ser riktigt fina ut. Inte kört Duke själv än, men har verkligen bara hört gott om dem (även av bekanta, inte bara läst) och ska köra deras enduro-version Fury Jack på min kommande Genius.
Hade ett par av gamla icke SLS-versionen i handen för ett år sen och det var då väldigt fin finish.
Carbon-Ti har precis släppt uppdaterade baknav med 56T ratchet, så ett par såna och exempelvis Sapim CX-Ray ekrar och du skulle ha ett par riktigt grymma hjul som dessutom borde hamna en bit under 1200g.
https://r2-bike.com/DUKE-Rim-29-Lucky-Jack-SLS-299-Carbon-UD-tubeless-ready
hm sa:1577 € pengar med carbon ti och Duke 299.
1177gram
https://r2-bike.com/Wheelset-29-Carbon-Ti-Hubs-Duke-Lucky-Jack-Carbon-Rims-Sapim-CX-Ray-XC-MA
Ola68 sa:Funderar på en Spark 945 på höstrea. Är 170 cm med innerbensmått 80 cm. Vad tror ni, S eller M?