Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Sådär! Premiären på tisdag. Ska bli sjukt kul att se vad denna är kapabel till jämfört med min 2016 Epic Expert.

Bilagor

• 252AED2F-05E0-4685-919F-C47B56AF4F16.jpeg
    252AED2F-05E0-4685-919F-C47B56AF4F16.jpeg
    269.3 KB · Besök: 94
Scott spark the tråd
Hej
Har en Spark 930 2017 som köptes in i slutet av juni och redan har vevlagret på drivsidan börja kärva. Någon med samma upplevelse? Har ej kört högtryck (tvättar dock efter varje tur), haft isär vevaxel och gjort rent samt nytt fett tre gånger under denna tid men funderar ändå på om det är något jag missat i skötseln. Tre månader känns ju löjligt kort tid och jag nästan hoppas att det är pga av något jag gjort för att inte misströsta helt över kvalitén.

Scott spark the tråd
Byt vevlager, kostar drygt 300kr om det är sram gxp.

Brukar gå bra att fetta om dom annars.
Har du plockat bort gummitätningen och fettat själva lagret? Annars gör det ingen nytta :P

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Har inte haft verktyget för att plocka ut lagren (beställt ett idag) men har vid alla tillfällen lagt fett utanpå själva lagret innanför gummitätningen och trots det ger det upp på så kort tid. Finns ju annat kul att lägga 1200kr/år på kan jag tycka.
Var mest nyfiken på om fler upplevt så kort livslängd.

Scott spark the tråd
Har ingen spark eller just sådant vevlager. Men det min upplevelse är att lager (om vi inte pratar skitdyra, inte ens då är det nå garanti) är något som kan hålla länge eller kort. Det räcker ju med så lite när det gäller om saker trängt in för att det ska börja ”kärva”. Så i ditt fall är det väldigt svårt att säga om det är normalt eller inte eftersom det är så många faktorer. Att du lägger fett imellan dammkåpan o lagret, visst är det bra. Men vill man att fet ska vara en ”riktig” barriär är det ju nästan marinfett som gäller annars är det ju snart en fett o vatten blandning man har där. Vilket i o för sig kan vara bättre än inget :-)

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Har ingen spark eller just sådant vevlager. Men det min upplevelse är att lager (om vi inte pratar skitdyra, inte ens då är det nå garanti) är något som kan hålla länge eller kort. Det räcker ju med så lite när det gäller om saker trängt in för att det ska börja ”kärva”. Så i ditt fall är det väldigt svårt att säga om det är normalt eller inte eftersom det är så många faktorer. Att du lägger fett imellan dammkåpan o lagret, visst är det bra. Men vill man att fet ska vara en ”riktig” barriär är det ju nästan marinfett som gäller annars är det ju snart en fett o vatten blandning man har där. Vilket i o för sig kan vara bättre än inget :-)

Precis så sade vi om fyrkantsvevlager för 15 år sedan... Eller nej, det gjorde ingen för de höll i åratal. Tyvärr har viktshets och behovet med att få rum med mycket runt vevpartiet tvingat fram standarder med underdimensionerade lager som får ses som förbrukningsvara. Tyvärr får det ses som standard idag att byta minst en gång per säsong. Trist men sant.

Scott spark the tråd
ething sa:
Jensen sa:

Precis så sade vi om fyrkantsvevlager för 15 år sedan... Eller nej, det gjorde ingen för de höll i åratal. Tyvärr har viktshets och behovet med att få rum med mycket runt vevpartiet tvingat fram standarder med underdimensionerade lager som får ses som förbrukningsvara. Tyvärr får det ses som standard idag att byta minst en gång per säsong. Trist men sant.

Får nog tyvärr hålla med dig att tillverkare många gånger offrar en del som drabbar konsumenten på ett eller annat sätt och jag kan köpa att vevlagret är en slitdel men i denna takten pratar vi inte ett byte om man kör året runt utan kanske upp till 4-5ggr fler.
Nya lager åker in idag så får vi se hur långe det håller. Med nya verktyget på ingång kan jag ju ta ut och fetta om så jag borde kunna köra längre.

Scott spark the tråd
Du behöver inget verktyg för att fetta om lagret, du behöver en brytbladskniv att pilla bort tätningen med, sen blåser du ur allt gammalt fett med bromsrengöring och blåser tort med tryckluft, sen i med nytt fett (som tål vatten). Allt går att göra med lagret kvar i ramen.

Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:
ething sa:
Jensen sa:

Får nog tyvärr hålla med dig att tillverkare många gånger offrar en del som drabbar konsumenten på ett eller annat sätt och jag kan köpa att vevlagret är en slitdel men i denna takten pratar vi inte ett byte om man kör året runt utan kanske upp till 4-5ggr fler.
Nya lager åker in idag så får vi se hur långe det håller. Med nya verktyget på ingång kan jag ju ta ut och fetta om så jag borde kunna köra längre.

Nu sitter där ju säkerligen inga värstinglager, kan säkerligen finns något som överlever längre. Men så lär det kosta lite mer

Scott spark the tråd
Vi får se om jag haft otur helt enkelt. Nya lager installerade idag och ett par extra på garantin i reserv så förhoppningsvis är jag säker för vintersäsongen iallafall. Det pratas en del om keramiska lager, är det värt pengarna?

Scott spark the tråd
Problemet är nog att det har kommit in vatten i något av lagrena. De flesta verkar cykla tills det är "slut". Enligt min erfarenhet så går det att cyklarätt länge utan märkbar skillnad när det börjar bli sämre. Nytt fett INUTI är ju smutt. Annars är det billigt med ett nytt lager (min är slut på en cykel inköpt på semestern, kommer inte yrka på garanti).

Scott spark the tråd
NickPick sa:
Problemet är nog att det har kommit in vatten i något av lagrena. De flesta verkar cykla tills det är "slut". Enligt min erfarenhet så går det att cyklarätt länge utan märkbar skillnad när det börjar bli sämre. Nytt fett INUTI är ju smutt. Annars är det billigt med ett nytt lager (min är slut på en cykel inköpt på semestern, kommer inte yrka på garanti).

Jo att vatten har kommit in tror jag också men som jag skrivit tidigare har jag aldrig högtryckstvätt, haft loss allt och gjort rent och fettat in 3-4ggr
(ej inne i lagret dock men utanpå). Det är min lbs som tycker att det gått för fort sönder och tycker det är en garantifråga och jag tar såklart tacksamt emot.:-)

Scott spark the tråd
Jag har en Scott spark 910 2016. Styrlagerna är redan helt kass, och jag tvättar inte med högtryckstvätt.
Jag undrar först och främst vad är det för typ av lager (länka gärna leverantörer)?
Tar gärna emot tips om hur man får det tätare också.

Scott spark the tråd
Winberg sa:
Jag har en Scott spark 910 2016. Styrlagerna är redan helt kass, och jag tvättar inte med högtryckstvätt.
Jag undrar först och främst vad är det för typ av lager (länka gärna leverantörer)?
Tar gärna emot tips om hur man får det tätare också.

Mitt nedre har också gett sig men efter bara tre månaders användning. Lager verkar man inte lagt något krut på i cyklarna är bara att konstatera. Fick nya även där på garantin.

Scott spark the tråd
Hej!
Vad kör ni med för vevlager på era Spark hojar? Jag har en 2015 Spark 900 Premium med ett kasst vevlager.
Lät förjävligt under dagens tur i det blöta.

Enligt specen så ska det sitta ett Shimano XTR SM-BB94-41A lager monterat.
Är det ett nytt sånt som gäller eller finns det bättre alternativ?

Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:
NickPick sa:

Jo att vatten har kommit in tror jag också men som jag skrivit tidigare har jag aldrig högtryckstvätt, haft loss allt och gjort rent och fettat in 3-4ggr
(ej inne i lagret dock men utanpå). Det är min lbs som tycker att det gått för fort sönder och tycker det är en garantifråga och jag tar såklart tacksamt emot.:-)

Fettar du utanför lagrena så kapslar du väl egentligen bara in eventuellt vatten? :D Det räcker att cykla i grisväder så kan man få problem tyvärr.
Det är exakt samma visa med styrlagret (det nedre som krånglar pga att det är mer utsatt) att man får öppna upp _lagret_ och fylla på fett i det. Lite fett i själva ramen kan vara kanon om man har problem med knakande cykel också.

Scott spark the tråd
IMG_20171019_213652_318.jpg
Någon som vet den fullständiga benämningen på adaptern på bilden?
Det är den bakre bromsoksadaptern på en Scott Spark 940 2017.
Allt som står på den är 180mm.
IMG_20171019_213652_318.jpg

Scott spark the tråd
Premiärturen på nya Scott Spark 700 Plus Tuned. Den går så himla tryggt och ändå kul på stigarna, grymt grepp i 27+ däcken.
Väntar 29-tumshjul att variera med beroende på typ av runda.

20171021_094001.jpg

Scott spark the tråd
Vänder mig till experterna i ämnet hjul!

Jag söker ett par carbonhjul till min spark 900 RC PRO 2017, budgeten ligger på runt 20tkr. Det är ju en hel Jungel det här med hjul.

Vad kör ni med ? Några förslag samt recensioner skulle uppskattad :)

Scott spark the tråd
Jag personligen hade köpt nextie fälgar eller light-bicycle fälgar, carbon-ti nav och nå trevliga ekrar och låtit någon duktig hjulbyggare här hemma bygga dem.

Scott spark the tråd
Duke Lucky Jack SLS 299 har precis släppts och ser riktigt fina ut. Inte kört Duke själv än, men har verkligen bara hört gott om dem (även av bekanta, inte bara läst) och ska köra deras enduro-version Fury Jack på min kommande Genius.
Hade ett par av gamla icke SLS-versionen i handen för ett år sen och det var då väldigt fin finish.

Carbon-Ti har precis släppt uppdaterade baknav med 56T ratchet, så ett par såna och exempelvis Sapim CX-Ray ekrar och du skulle ha ett par riktigt grymma hjul som dessutom borde hamna en bit under 1200g.

https://r2-bike.com/DUKE-Rim-29-Lucky-Jack-SLS-299-Carbon-UD-tubeless-ready

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag stod i samma sits till min spark, har kört specialized med deras Roval control sl fälgar och varit grymt nöjd med dom. Jag valde mellan Tune Skyline 1200g och Roval control Sl 1330g, det blev nya modellen av roval fälgarna. fick tag på dom för runt 15k. väntar på leverans nu.
Kört tidigare med Enve M50, Ritchey carbonhjul, Tune skyline Tub, men Roval hjulen har känts bäst. Känns kvicka och riktigt robusta.
lycka till

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Väldigt nöjd med de hjul jag köpte i våras.
Carbon-ti straight pull nav och mcfk fälg. Inte de allra lättaste med strax över 1300g men känns som att dom tål det mesta. Har kört närmare 400 mil på dom utan problem.
DSC_0185.JPG

Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Duke Lucky Jack SLS 299 har precis släppts och ser riktigt fina ut. Inte kört Duke själv än, men har verkligen bara hört gott om dem (även av bekanta, inte bara läst) och ska köra deras enduro-version Fury Jack på min kommande Genius.
Hade ett par av gamla icke SLS-versionen i handen för ett år sen och det var då väldigt fin finish.

Carbon-Ti har precis släppt uppdaterade baknav med 56T ratchet, så ett par såna och exempelvis Sapim CX-Ray ekrar och du skulle ha ett par riktigt grymma hjul som dessutom borde hamna en bit under 1200g.

https://r2-bike.com/DUKE-Rim-29-Lucky-Jack-SLS-299-Carbon-UD-tubeless-ready

Gäller att man kan bygga hjulen själv nästan då. För det lär ju trilla in på nära 20k för materialet med duke fälgar (även om det skulle slå högre än LB med säkerhet)

Men ja carbon-ti alla gånger över tune nav :-)

Scott spark the tråd
Både Newmen och Acros lär vara säkra kort kvalitetsmässigt.
Han som startade Newmen kom från Syntace/Liteville som ju helt klart är bra prylar, och Acros är ju tysk kvalité det med. Har inte kört Acros nav men väl deras växelsystem och det var sjukt fint, och gillar helt klart hur frihjulsmekanismen ser ut i deras nav.

Kom bara ihåg att det som sagt numera finns två Duke Lucky Jack-fälgar, dels den vanliga som sitter i Acros-hjulen länkade ovan och dels SLS 299 som går att välja på R2. Har för mig de vanliga som jag fick hem vägde in på 345g medan SLS som namnet antyder ska väga kring 299g.

Scott spark the tråd
Har i år kört på stans notubes valor carbon hjul till min spark rc ultimate, lätta, styva och sköna att köra på. Stans har släppt nya carbon hjul nu, podium srd och de ser ännu finare ut samt lättare. Men vart riktigt nöjd med mina valor.

Tillbaka
Topp