Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Någon som vet var man kan serva sin Nude bakdämpare (Spark 930 2017) eller var man kan få tag på ett servicekit? JBP skriver på sin hemsida att de inte får serva dessa dämpare. Är det samma air sleeve kit som till en vanlig Float tro?
Det är alltså service av luftburk jag är ute efter.

Scott spark the tråd
Hej!

Håller på att bli tokig här. Någonstans har jag sett en bild på olika varianter av "täcklock" som man sätter i ramen på sin cykel för att modifiera ramen, från färre kabeldragningar till helt igensatt. Är det någon här som har koll på vad jag letar efter.

Scott spark the tråd
Snart nytt år är=nytt bygge ???
/sommis

Bilagor

• 20181017_124335.jpg
    20181017_124335.jpg
    262.1 KB · Besök: 294
Scott spark the tråd
sbozic sa:
Hej!

Håller på att bli tokig här. Någonstans har jag sett en bild på olika varianter av "täcklock" som man sätter i ramen på sin cykel för att modifiera ramen, från färre kabeldragningar till helt igensatt. Är det någon här som har koll på vad jag letar efter.

Hej!
Du letar efter 2018 Scott Bike Techbook, jag har sett den på nätet, men hittar den inte nu. Har dock laddat ner den så jag skickar dig ett PM med länk.

Scott spark the tråd
sbozic sa:
Hej!

Är det de här varianterna du letar efter?
Finns för olika mängd och tjocklek på kablar:
https://www.bike24.com/p2287827.html

Scott spark the tråd
werand sa:
sbozic sa:
Hej!

Det ser så ut. Jag vill nu hitta någon som täcker hela hålet. Tack för länken.

Scott spark the tråd
sbozic sa:
werand sa:
sbozic sa:
Hej!

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=287750;menu=1000,2,99,101;page=25

Scott spark the tråd
såkket sa:
sbozic sa:
werand sa:
sbozic sa:
Hej!

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=287750;menu=1000,2,99,101;page=25

....eller hardcore alternativet: https://r2-bike.com/HOPP-CARBON-PARTS-Kabelfuehrung-Rahmeneinsatz-Kit-fuer-Scott-Scale-Spark-2017

Billigt o bra:)

Scott spark the tråd
Din närmsta Scott-handlare kanske redan har alla varianter hemma eller annars kan ta hem kvickt.

Annars så är det här varianten som satt på 2017-ramarna:

På 2018 är det detta kit som gäller:
https://r2-bike.com/SCOTT-Kabelfuehrung-Steuerrohr-fuer-Scott-Scale-Spark-Genius-2018

Är något annorlunda passform på 2018 men eftersom det är plast går det att slipa till lite vid behov och montera på en 2017. Det som är bra med nya kitet, förutom att plast-varianterna är lättare, är att gummi-insertsen tar bort risken för eventuella missljud av att höljen/slangar låter eller skaver mot inserten.

Men är bra med pluspoäng för HOPP-varianten som Oggler länkade till ovan!

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Scott spark 910 2019 "sommis" custom.
Folierat bort det röda på cykeln för en cleanare look. Tune sadel, negativ syncros styrstam 17° syncros carbon riser styre, tune/crest hjul. Bytt till absolute black 34 framdrev. Orginalhjulen väntar på ett par maxxis rekon 29x2.6 däck blir bra när man känner för att inte ha så bråttom.
11.5kg inkl pedaler o flaskställ på bilden. Helt ok.

Bilagor

• 20181017_164948.jpg
    20181017_164948.jpg
    301.2 KB · Besök: 336
Scott spark the tråd
Jag har byggt om min Spark 930 2017 till 27.5+ genom att använda en längre gaffel (130 mm) och baktriangel från en 2017 730 Plus. Till detta HR2 2.8" fram och Rekon+ 2.8" bak på 40 mm fälg.

Cykeln är galet låg i detta utförande. Ja, den var rätt låg redan som 930 men detta är i särklass. Man slår i pedalerna i stort sett hela tiden, vilket inte är så konstigt med tanke på att de bara har några centimeters markfrigång när cykeln är belastad. Har provat att öka trycket i bakdämparen (minskad SAG) inom rimliga gränser men det gör ingen större skillnad. Vill inte gå upp så pass mycket i lufttryck att den blir okänslig. Dessutom verkar länkaget vara ganska progressivt och jag är inte ens i närheten av att bottna fjädringen när jag skickar mindre drop, typ 70 cm.

Börjar fundera på om det är något jag missat. Såvitt jag vet är en 7xx plus en 9xx med annan baktriangel (i alla fall 2017) och 1cm mer slaglängd i fronten. Dvs precis som jag har byggt min. Var det mer som skilde dessa åt? Längd på vevarmar? Rocker-länken?

Gillar verkligen cykeln - delvis för att den är låg - men det blir lätt störande när man slår i pedalerna konstant.

Scott spark the tråd
Enligt scotts spec så har en 27+ 2mm högre bb än en 29
dock så lär det vara mätt med icke komprimerade däck och en 27+ med lågt lufttryck kommer ju sjunka någon cm.

Jag har en 2018 spark 700 och det krävs att man nyttjar twinloc ganska frekvent så man kör den i tractionmode när man skall
trampa där det är brötigt.

170mm vevar är något jag övervägt att byta till tills nästa säsong.

Scott spark the tråd
Även en ”äkta” 7XX plus är galet låg. Jag precis hem från en tur i steniga Lunsen och jag svor över alla de gånger jag slår i där jag aldrig gjort det förut med andra cyklar under 25 år i den skogen.

Scott spark the tråd
såkket sa:
170mm vevar är något jag övervägt att byta till tills nästa säsong.
Jag överväger också det nu, dock irriterande att det skall behövas. 170mm vevar och ytterligare 10mm i fronten kanske?

mcperand sa:
Även en ”äkta” 7XX plus är galet låg. Jag precis hem från en tur i steniga Lunsen och jag svor över alla de gånger jag slår i där jag aldrig gjort det förut med andra cyklar under 25 år i den skogen.
Precis så. Det som ställer till det ordentligt är ju de ställen som man normalt sett inte slår i. Större stenar och rötter försöker man ju tajma med pedalerna men när det kommer en 5 cm rot så tänker man sig inte för och slår i.

Scott spark the tråd
Någon som kört 36t klinga från Garbaruk eller Absoluteblack på nya spark RC och kan bekräfta om de får plats eller inte utan att ta i kedjestaget? Att Eagleklingan får plats vet jag om

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Någon som kört 36t klinga från Garbaruk eller Absoluteblack på nya spark RC och kan bekräfta om de får plats eller inte utan att ta i kedjestaget? Att Eagleklingan får plats vet jag om

Om inte en rund 38 får plats. Eller är tight lär det ju bli lika med en oval 36t. Om inte dub gjort att lite mer utrymme finns eller om man offrar kedjelinje

Scott spark the tråd
Sixten Fors sa:
Det är inta jätteskillnad i markfrigång oavsett modell av Spark, vid 50% sag skiljer det +/- 1,5 mm.
Jag tror hjulradien skiter sig minst 10mm neråt av vikten på cyklisten på en + gentemot en vanlig och den i praktiken därav blir lägre än vad listan visar såvida man inte pumpar typ 2bar i däcken men det blir ju lite motsägelsefullt och jävligt studsigt.

Att langa på 29” löser nog absolut problemet till viss del men då får man ju gå på lite smalare däck

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Jim.E sa:

Om inte en rund 38 får plats. Eller är tight lär det ju bli lika med en oval 36t. Om inte dub gjort att lite mer utrymme finns eller om man offrar kedjelinje

Är rund 36a jag frågade om. Skulle nog skrivit de

Scott spark the tråd
såkket sa:
Sixten Fors sa:
Det är inta jätteskillnad i markfrigång oavsett modell av Spark, vid 50% sag skiljer det +/- 1,5 mm.
Jag tror hjulradien skiter sig minst 10mm neråt av vikten på cyklisten på en + gentemot en vanlig och den i praktiken därav blir lägre än vad listan visar såvida man inte pumpar typ 2bar i däcken men det blir ju lite motsägelsefullt och jävligt studsigt.
Att langa på 29” löser nog absolut problemet till viss del men då får man ju gå på lite smalare däck
Eget val av fälgar och däck gör stor skillnad, betydligt större än skillnaden mellan Sparkmodell X eller Y.

Till skillnad mot vad jag läser ovan, att modell X är jettelåg och modell Y minsann e mykke bättre, när de är i princip identiskt låga från fabrik. Dvs. okunnigt tyckande av de som inte orkar eller kan räkna och ta reda på hur det står till i verkligheten.

Scott spark the tråd
Sixten Fors sa:
Till skillnad mot vad jag läser ovan, att modell X är jettelåg och modell Y minsann e mykke bättre, när de är i princip identiskt låga från fabrik. Dvs. okunnigt tyckande av de som inte orkar eller kan räkna och ta reda på hur det står till i verkligheten.
Du kan raljera hur mycket du vill, men om man läser diskussionen från de senaste dagarna säger skribenterna just det att de olika modellerna alla är låga. Peka gärna på det inlägg som fick dig att ranta loss. Det som sägs är att om man sätter mindre hjul på en 29a så blir den ännu lägre. Duh!

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Jensen sa:
Jim.E sa:

Gör absoluteblack nå runda? Därav att jag utgick från oval :-) rund bör passa. I alla fall absoluteblack. På garbaruk skulle det vara om det skiter sig pga långa tänder

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Jim.E sa:
Jensen sa:
Jim.E sa:

Gör absoluteblack nå runda? Därav att jag utgick från oval :-) rund bör passa. I alla fall absoluteblack. På garbaruk skulle det vara om det skiter sig pga långa tänder

Japp de gör dom. Jo Garbaruk har ju rejäla tänder så de lär knappast funka. Tack för svar iaf

Scott spark the tråd
Jungfruresan. Nöjd i stort. Nya däck för blöt vinter på ingång och sen tublesskonvertering och sadeln skall sänkas lite. Sen funderar jag på kortare vevar men men det får bli ett framtida projekt.

Bilagor

• IMG_20181108_111143.jpg
    IMG_20181108_111143.jpg
    513.8 KB · Besök: 278
Scott spark the tråd
Storleks-fråga: funderar på en Spark 960, jag är 180cm lång med ganska långa ben (85cm) så jag ligger lite på gränsen mellan storlekarna M och L. Jag tror att gällande reach så skulle en M passa mig bättre, men det ser ut att bli väldigt långt utstick på sadelstolpen då? Vad är maxhöjd på sadeln på en M? Det hittar jag inte med mina google-skills. Risk också att sadel/styre-dropp blir rätt stort... Kanske bättre i så fall att gå på L och skaffa en kortare styrstam om nödvändigt?

Scott spark the tråd
DanielS sa:
Storleks-fråga: funderar på en Spark 960, jag är 180cm lång med ganska långa ben (85cm) så jag ligger lite på gränsen mellan storlekarna M och L. Jag tror att gällande reach så skulle en M passa mig bättre, men det ser ut att bli väldigt långt utstick på sadelstolpen då? Vad är maxhöjd på sadeln på en M? Det hittar jag inte med mina google-skills. Risk också att sadel/styre-dropp blir rätt stort... Kanske bättre i så fall att gå på L och skaffa en kortare styrstam om nödvändigt?
Enklaste är väl att åka till din lokala scottbutik.
Jag skulle ha tagit m. 85cm är väl inte dödslånga ben?

Scott spark the tråd
Har en 2019 RC team som jag kört några tio tal mil på.

Skulle idag skruva bort vevarmarna för att komma åt bättre att lägga skyddsfolie och rengöra.
Fick fan ta i så jag blev blå för att rubba skruven och sedan lossnade den med ett otrevligt knakljud.
När jag skruvade loss vevarmen såg jag att hela inre tunn del av lagret ploppat ut med armen?
Försökte få tillbaka den men då sprack den.

Har jag gjort något fel följde instruktionen på sram hemsida är ju egentligen bara lossna bulten med 8mm insex?
Eller har Scott galet moment vid montering av vevarmen?
Eller har Sram gjort dåliga lösning på GX /DUB lager?

Det finns ju risk att man någon gång vill byta framdrev själv utan att lämna cykeln på service?

Gav iaf upp själv då jag saknar verktyg för att byta lager och lämnade in den där den köptes?

Scott spark the tråd
Hedlund80 sa:
Har en 2019 RC team som jag kört några tio tal mil på.

Skulle idag skruva bort vevarmarna för att komma åt bättre att lägga skyddsfolie och rengöra.
Fick fan ta i så jag blev blå för att rubba skruven och sedan lossnade den med ett otrevligt knakljud.
När jag skruvade loss vevarmen såg jag att hela inre tunn del av lagret ploppat ut med armen?
Försökte få tillbaka den men då sprack den.

Har jag gjort något fel följde instruktionen på sram hemsida är ju egentligen bara lossna bulten med 8mm insex?
Eller har Scott galet moment vid montering av vevarmen?
Eller har Sram gjort dåliga lösning på GX /DUB lager?

Det finns ju risk att man någon gång vill byta framdrev själv utan att lämna cykeln på service?

Gav iaf upp själv då jag saknar verktyg för att byta lager och lämnade in den där den köptes?

Handhavandefel brukar vara en vanlig felkälla

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
bearthefear sa:
Ubbe73 sa:
Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?

Något sånt här?
https://r2-bike.com/SCOTT-Kabelfuehrung-Steuerrohr-fuer-Scott-Scale-Spark-Genius-2018

Det ser det ut som. Får kolla vidare om jag kan få tag i det hos någon LBS.

Vilken lbs som säljer scott borde kunna ta hem åt dig

Tillbaka
Topp