Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
https://r2-bike.com/SCOTT-Kabelfuehrung-Steuerrohr-fuer-Scott-Scale-Spark-Genius-2018
Det ser det ut som. Får kolla vidare om jag kan få tag i det hos någon LBS.
Vilken lbs som säljer scott borde kunna ta hem åt dig
Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
https://r2-bike.com/SCOTT-Kabelfuehrung-Steuerrohr-fuer-Scott-Scale-Spark-Genius-2018
Trodde jag med. Men att ta 400 spänn i frakt? Det ger jag inte. Blir att beställa själv.
Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
Trodde jag med. Men att ta 400 spänn i frakt? Det ger jag inte. Blir att beställa själv.
400 kr i frakt? Du menar att handlaren vill ha det i pris utöver kostnaden för delen isig?
Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
400 kr i frakt? Du menar att handlaren vill ha det i pris utöver kostnaden för delen isig?
Jepp, menar att frakten kostar typ 400:- enligt LBS. Inget påslag av LBS påstår man... . Fick iallafall Scotts orginalnr.på det jag behöver........
Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
Jepp, menar att frakten kostar typ 400:- enligt LBS. Inget påslag av LBS påstår man... . Fick iallafall Scotts orginalnr.på det jag behöver........
Skitsnack säger jag. Delarna är väldigt små och ryms i kuvert, varför skulle frakten vara som för en cykel
NickPick sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
Skitsnack säger jag. Delarna är väldigt små och ryms i kuvert, varför skulle frakten vara som för en cykel
Det fungerar så hos butiker i Sverige, men väntar man tills dom har kommit upp till fraktfritt från leverantören så blir det såklart gratis. Inget ovanligt alls. Tyck synd om butiken istället.
Jensen sa:NickPick sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
Det fungerar så hos butiker i Sverige, men väntar man tills dom har kommit upp till fraktfritt från leverantören så blir det såklart gratis. Inget ovanligt alls. Tyck synd om butiken istället.
Fast 400kr kostar inte frakten. Inte ens om de får betala för den. Inte i närheten.
NickPick sa:Jensen sa:NickPick sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:Jensen sa:Ubbe73 sa:bearthefear sa:Ubbe73 sa:Skaffat en dropper till min Spark RC 2018. Vet någon var man får tag på de små gummipluttarna som sitter i ramen där vajern kommer ut?
Något sånt här?
Fast 400kr kostar inte frakten. Inte ens om de får betala för den. Inte i närheten.
Hur vet du det? Och vilket land skickas den ifrån? Vad skulle butiken tjäna på att ljuga om det?
Doominator1 sa:Jobbar själv hos en scotthandlare. Hade en kund som ville ha en småpryl från Scott, inga problem tänkte jag. Delen kostade 149kr rek till kund. Skulle vi plocka hem den, betala frakten (drygt 100 kr) och sedan få in den i vårt kassasystem och lägga på moms, så skulle vi behöva plocka ut 399kr för denna grej för att ens gå jämt ut. För något med rek 149 kr!
Jag fick således meddela kunden att hen gör en bättre affär från en tysk webbplats. Tråkigt men sant.
Doominator1 sa:Jobbar själv hos en scotthandlare. Hade en kund som ville ha en småpryl från Scott, inga problem tänkte jag. Delen kostade 149kr rek till kund. Skulle vi plocka hem den, betala frakten (drygt 100 kr) och sedan få in den i vårt kassasystem och lägga på moms, så skulle vi behöva plocka ut 399kr för denna grej för att ens gå jämt ut. För något med rek 149 kr!
Jag fick således meddela kunden att hen gör en bättre affär från en tysk webbplats. Tråkigt men sant.
Det stora problemet är att det system som just nu används (jag gillar det inte) för att kunna sälja en artikel vi inte plockat in tidigare, alltså lägga upp en ny artikel, tar för mycket tid. Fraktkostnaden är inte det stora problemet, utan hur systemet ser ut. Är det en pedal man kan tänkas sälja 100 par av på några månader är kostnaden för att skapa artikeln relativt liten per såld pedal, men är det en skruv som sitter på ett ställe på en cykel, kostar det mer än det smakar.Cyklist sa:Fast det där beror nog lite på hur man jobbar som butik, det är inte alltid lätt men vi har då mig veterligen aldrig nekat en kund om det gäller något från en leverantör vi jobbar någorlunda mycket med. Man får helt enkelt kolla igenom hyllorna och alltid är det något litet mer man kan behöva plocka hem så får man det att gå jämnt ut åtminstone och får en kund som kommer tillbaka. Vissa tillfällen och saker får man helt enkelt se lite mer som kundservice än ren försäljning.
75 kr in. 100 kr frakt. En massa jobb för att kunna sälja produkten rätt (läs svaret till Cyklist) så blir det tyvärr de summorna. Jag önskar vi var en butik som har en hel cykel av varje serie (spark, scale, genius) liggandes i delar, men tyvärr är vi inte det.Jensen sa:Doominator1 sa:Jobbar själv hos en scotthandlare. Hade en kund som ville ha en småpryl från Scott, inga problem tänkte jag. Delen kostade 149kr rek till kund. Skulle vi plocka hem den, betala frakten (drygt 100 kr) och sedan få in den i vårt kassasystem och lägga på moms, så skulle vi behöva plocka ut 399kr för denna grej för att ens gå jämt ut. För något med rek 149 kr!
Fast var det då 399 för delen eller 399 för enbart frakten? Så som det sägs ovan att butiken krävde, om jag inte läst inlägget helt fel. Men undrar oxå, 140kr över rekommenderat pris plus 100kr frakt? 60% påslag? Momsen är ju inte i närheten. Om delen har ett rekommenderat pris på 150kr, så köpt ni väll inte in den för 150kr? Eller vad missar jag?
Doominator1 sa:75 kr in. 100 kr frakt. En massa jobb för att kunna sälja produkten rätt (läs svaret till Cyklist) så blir det tyvärr de summorna. Jag önskar vi var en butik som har en hel cykel av varje serie (spark, scale, genius) liggandes i delar, men tyvärr är vi inte det.Jensen sa:Doominator1 sa:Jobbar själv hos en scotthandlare. Hade en kund som ville ha en småpryl från Scott, inga problem tänkte jag. Delen kostade 149kr rek till kund. Skulle vi plocka hem den, betala frakten (drygt 100 kr) och sedan få in den i vårt kassasystem och lägga på moms, så skulle vi behöva plocka ut 399kr för denna grej för att ens gå jämt ut. För något med rek 149 kr!
Fast var det då 399 för delen eller 399 för enbart frakten? Så som det sägs ovan att butiken krävde, om jag inte läst inlägget helt fel. Men undrar oxå, 140kr över rekommenderat pris plus 100kr frakt? 60% påslag? Momsen är ju inte i närheten. Om delen har ett rekommenderat pris på 150kr, så köpt ni väll inte in den för 150kr? Eller vad missar jag?
wiknil sa:Blev en beggad 2018 WC för min del. Hoppas bara det torkar upp lite så man kan testa.
Någon som är sugen på en grymt fin Trek Superfly SL100? 10,3kg race ready FS raket.
grenhall sa:Kan någon peka på en riktigt bra butik/onlinehandel för att köpa Scott MTB? Vet att Bunnyhop har men inte med några jätterabatter direkt. Är lite sugen på att byta märke till nästa säsong nämligen.
Supersonic sa:Jag tolkar snarare att han menar bra som i låga priser, inte som i stort utbud.
Oggler sa:Är det någon som prioriterat en aluminiumram framför kolfiber och lagt pengarna på att uppgradera till lite finare komponenter istället?
Hur lågt ner i modellserien kan man gå och ändå få en vettig bakdämpare och framgaffel? ettig bakdämpare i alla fall.
Det där reglaget såg smutt ut! Skulle gärna ha ett sånt på min Spark 710 istället för det kassa som är original...Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
http://themtblab.com/public_html/wp-content/themes/thesis_186/custom/images/2017/06/sg_twin.jpg
Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
http://themtblab.com/public_html/wp-content/themes/thesis_186/custom/images/2017/06/sg_twin.jpg
Johge sa:Sambon köpte nyss en Spark 950 för 16500kr på en butiksutförsäljning , känns som ett riktigt bra pris...Ska även bli kul att jämföra den mot min nyinköpta Ibis Ripmo.
Sputnik sa:Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
Kommer att byta till just ett sådant i samband med att jag byter från 2x till 1x på min Genius. Det reglage som sitter på 2018-modellerna är som sagt helt kass!
Ubbe73 sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
Kommer att byta till just ett sådant i samband med att jag byter från 2x till 1x på min Genius. Det reglage som sitter på 2018-modellerna är som sagt helt kass!
Är detta inte 2018 års modell?
En av Cyklotekets butiker stänger i Stockholmnordicmonkey sa:Johge sa:Sambon köpte nyss en Spark 950 för 16500kr på en butiksutförsäljning , känns som ett riktigt bra pris...Ska även bli kul att jämföra den mot min nyinköpta Ibis Ripmo.
Vart hittade du en Spark 950 för det priset?
Sputnik sa:Ubbe73 sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
Är inte säker, det finns några varianter. Jag har 710, dvs den med 2x11 - då sitter dropper-reglaget till höger och är konstruerat så att du inte kommer åt skruven för att justera/flytta det utan att lossa vajern från själva droppern. Twinlocken sitter på vänster sida, men då monterad på ovansidan av styret eftersom framväxeln tar upp undersidan.
Det är alltså dropper-reglaget som är kass för att förtydliga. Till 2019 har de ändrat konstruktionen som jag förstått det.
pme sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
Är inte säker, det finns några varianter. Jag har 710, dvs den med 2x11 - då sitter dropper-reglaget till höger och är konstruerat så att du inte kommer åt skruven för att justera/flytta det utan att lossa vajern från själva droppern. Twinlocken sitter på vänster sida, men då monterad på ovansidan av styret eftersom framväxeln tar upp undersidan.
Det är alltså dropper-reglaget som är kass för att förtydliga. Till 2019 har de ändrat konstruktionen som jag förstått det.
Med 2018-reglaget tycker jag att det är bökigt att sänka droppen när det är lite stökigt. Tummen behöver lyftas för långt upp för min stela anatomi.
Är det bara jag dom sneglar på att byta till Wolftooth-reglage till droppern och DT-Swiss till dämparna?
Bergsmannen sa:pme sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
Med 2018-reglaget tycker jag att det är bökigt att sänka droppen när det är lite stökigt. Tummen behöver lyftas för långt upp för min stela anatomi.
Är det bara jag dom sneglar på att byta till Wolftooth-reglage till droppern och DT-Swiss till dämparna?
Jag kör med detta till min Brand-x-stolpe
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...versal-dropper-lever/p/14265/?colorCode=black
pme sa:Bergsmannen sa:pme sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Sputnik sa:Ubbe73 sa:Har monterat en dropper på min Spark RC Team. Blev en Brand-x. Inte helt nöjd med relagets utformning och placeringen på styret. Vet att Scott har en kombi med dropper och twinlock. Någon som vet vad man kan få tag på en sådan och vad den kostar? Andra förslag på reglage/placering?
Jag kör med detta till min Brand-x-stolpe
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...versal-dropper-lever/p/14265/?colorCode=black
Den gör väl också att tummen måste upp (och bak) ganska mycket om man samtidigt har en dämparlåsning a la Scott?