Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har väll tänkt mig att cykla sträckor på 50-70 km till att börja med. Men det du nämner låter vettigt att packa med sig. Jobbigt om det skiter sig en bit hemifrån., hehe.Jocke77 sa:Finns några bra trådar om randonnee på forumet där det finns packlistor etc.
Grundfrågan är vad som räknas som en längre tur och sen vad syftet med turen är. Jag körde en 400km förra lördagen och hade då en liten sadelväska med följande: 1 slang, 2 däckjärn, 1 liten insexsats, kolsyrepatron och självhäftande laglappar.
+1 förstaförband kanske ska stå först ;) kan hjälpa andra också, pengar och telefon kanskeBengt-re sa:växelvajer, två slangar, reservdäck, miniverktyg, två kedjelås, pump, två däcksjärn, laglappar, första förband, engångshandskar, pappersservetter.
Beroende på längd och årstid.
Något förstärkningsplagg, solskyddsgucka.
Men tänk själv och värdera riskerna. Punka och kedjebrott är bra att kunna fixa i fält för det är skit som händer. En växelvajer väger inget och kan rädda dagen. Däck är kanske överdrivet och inte alltid det åker med.
Finns dock lika många svar som cyklande muppar.
Hasse#7 sa:Jag överväger att ta med en foliefilt till BRM600. Om man rullar in sig noga tror folk kanske att man är en manick som tillhör luftskåpet på macken.
Jag tycker att multiverktyget skall ha en kedjebrytare. Man skall ha med ett passande kedjelås som går att låsa och öppna igen. Man skall vet hur man gör också.
kais01 sa:jula har ett bra och lätt litet kedjeverktyg som faktiskt fungerar. räddade nyligen dagen för en medcyklist. hade inte kunnat fixas med bara kedjelås
UrTomas sa:kais01 sa:jula har ett bra och lätt litet kedjeverktyg som faktiskt fungerar. räddade nyligen dagen för en medcyklist. hade inte kunnat fixas med bara kedjelås
En sån har jag, Jobsworth tror jag det står på den. Beställde nånstans men minns inte var. Riktigt bra måste jag säga!
Om jag åker bort tar jag naturligtvis med mig mer saker än om jag tar en tur hemma. Men inte orkar jag släpa på däck och växelöron och grejor till vardags.Raggamuffin sa:Jag har faktiskt växelöra till mina lvg med... Men det beror väl på hur frekvent man haft asfaltsallergi och hur ovanlig hoj man har. Räddade min vecka på Mallis en gång.
Överlag har man annars för mycket med sig.
Det på Crank Brothers multiverktyg har jag använt ett gäng gånger både för att ta isär och fuskarva. Kräver lite nyp i fingrarna men fungerar bra.Bengt-re sa:UrTomas sa:kais01 sa:jula har ett bra och lätt litet kedjeverktyg som faktiskt fungerar. räddade nyligen dagen för en medcyklist. hade inte kunnat fixas med bara kedjelås
En sån har jag, Jobsworth tror jag det står på den. Beställde nånstans men minns inte var. Riktigt bra måste jag säga!
Har kedjebrytare i multiverktyget - testa den faktist hemma senast jag kortade en Connex 11 kedja och det gick. Tungt, med verktyget höll iaf.
Ärtsoppa borde vara bättre ur näringssynpunkt.IngvarW sa:Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.
Vad gäller överlevnadsmat är det väl en plastkorv med risgrynsgröt som gäller nu..?
IngvarW sa:Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.
Vad gäller överlevnadsmat är det väl en plastkorv med risgrynsgröt som gäller nu..?
https://silca.cc/products/seat-roll-premiolindengbg sa:Vad använder ni för att transportera dito prylar på era LVG?
* Sadelväska
* Verktygslåda i flaskformat i flaskställ
* Fickorna bak på cykeltröjan
* Annat
Klurar på minimalistisk sadelväska men de flesta ser ut som rejäla h*ngp*ngar..
IngvarW sa:Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.
Är nöjd med min https://www.cykelkraft.se/vaska-bontrager-elite-seat-pack-sadelvaska-micro-svartlindengbg sa:Vad använder ni för att transportera dito prylar på era LVG?
* Sadelväska
* Verktygslåda i flaskformat i flaskställ
* Fickorna bak på cykeltröjan
* Annat
Klurar på minimalistisk sadelväska men de flesta ser ut som rejäla h*ngp*ngar..
ohellstrom sa:IngvarW sa:Vad gäller överlevnadsmat är det väl en plastkorv med risgrynsgröt som gäller nu..?
Har hört att detta är det nya svarta i Stoccolmo. I Skåne äter vi när vi kommer fram ;)
ohellstrom sa:IngvarW sa:Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.
Har hört att detta är det nya svarta i Stoccolmo. I Skåne äter vi när vi kommer fram ;)
tinkerbell sa:ohellstrom sa:IngvarW sa:Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.
Är det inte så att en skåning äter när det finns mat? Man vet ju aldrig när man får mat nästa gång...
Det leder naturligtvis till att en skåning aldrig kan ha mat med sig, för då ska den ätas upp...
Rödvitgrön sa:På den tiden man använde kontanter fick jag tipset att en sedel kan användas på insidan av däcket för att täta lagom stora revor.