Service kit ute på vägarna.

Finns några bra trådar om randonnee på forumet där det finns packlistor etc.

Grundfrågan är vad som räknas som en längre tur och sen vad syftet med turen är. Jag körde en 400km förra lördagen och hade då en liten sadelväska med följande: 1 slang, 2 däckjärn, 1 liten insexsats, kolsyrepatron och självhäftande laglappar.

Jocke77 sa:
Finns några bra trådar om randonnee på forumet där det finns packlistor etc.

Grundfrågan är vad som räknas som en längre tur och sen vad syftet med turen är. Jag körde en 400km förra lördagen och hade då en liten sadelväska med följande: 1 slang, 2 däckjärn, 1 liten insexsats, kolsyrepatron och självhäftande laglappar.
Jag har väll tänkt mig att cykla sträckor på 50-70 km till att börja med. Men det du nämner låter vettigt att packa med sig. Jobbigt om det skiter sig en bit hemifrån., hehe.

växelvajer, två slangar, reservdäck, miniverktyg, två kedjelås, pump, två däcksjärn, laglappar, första förband, engångshandskar, pappersservetter.

Beroende på längd och årstid.
Något förstärkningsplagg, solskyddsgucka.

Men tänk själv och värdera riskerna. Punka och kedjebrott är bra att kunna fixa i fält för det är skit som händer. En växelvajer väger inget och kan rädda dagen. Däck är kanske överdrivet och inte alltid det åker med.

Finns dock lika många svar som cyklande muppar.

För 50-70km:

- en slang.
- däcksjärn
- 'pump' (kan vara co2).
- multiverktyg
- möjlighet att ringa en vän om det skiter sig totalt.

Bengt-re sa:
växelvajer, två slangar, reservdäck, miniverktyg, två kedjelås, pump, två däcksjärn, laglappar, första förband, engångshandskar, pappersservetter.

Beroende på längd och årstid.
Något förstärkningsplagg, solskyddsgucka.

Men tänk själv och värdera riskerna. Punka och kedjebrott är bra att kunna fixa i fält för det är skit som händer. En växelvajer väger inget och kan rädda dagen. Däck är kanske överdrivet och inte alltid det åker med.

Finns dock lika många svar som cyklande muppar.
+1 förstaförband kanske ska stå först ;) kan hjälpa andra också, pengar och telefon kanske

Jag överväger att ta med en foliefilt till BRM600. Om man rullar in sig noga tror folk kanske att man är en manick som tillhör luftskåpet på macken.

Jag tycker att multiverktyget skall ha en kedjebrytare. Man skall ha med ett passande kedjelås som går att låsa och öppna igen. Man skall vet hur man gör också.

Hasse#7 sa:
Jag överväger att ta med en foliefilt till BRM600. Om man rullar in sig noga tror folk kanske att man är en manick som tillhör luftskåpet på macken.

Jag tycker att multiverktyget skall ha en kedjebrytare. Man skall ha med ett passande kedjelås som går att låsa och öppna igen. Man skall vet hur man gör också.

Jag har kedjelås till 9, 10 och 11 delat med... Har en cyklar med de tre valen och flyttar med reservdelskitet kan en ge sig på att fel kedjelås är med den dagen en behöver det. Fördelen är ju att det ökar chansen att en kan bistå en olycksbroder i någon dikraren.

jula har ett bra och lätt litet kedjeverktyg som faktiskt fungerar. räddade nyligen dagen för en medcyklist. hade inte kunnat fixas med bara kedjelås

Bilagor

• IMG_0152.JPG
    IMG_0152.JPG
    28.5 KB · Besök: 55
kais01 sa:
jula har ett bra och lätt litet kedjeverktyg som faktiskt fungerar. räddade nyligen dagen för en medcyklist. hade inte kunnat fixas med bara kedjelås

En sån har jag, Jobsworth tror jag det står på den. Beställde nånstans men minns inte var. Riktigt bra måste jag säga!

UrTomas sa:
kais01 sa:

En sån har jag, Jobsworth tror jag det står på den. Beställde nånstans men minns inte var. Riktigt bra måste jag säga!

Har kedjebrytare i multiverktyget - testa den faktist hemma senast jag kortade en Connex 11 kedja och det gick. Tungt, med verktyget höll iaf.

Slang, pump, multiverktyg m. kedjebrytare, kedjelås, några strips, ett par varv gaffatejp på pumpen, några enrgitabletter och bakväxelöra(på mtb).

Jag har faktiskt växelöra till mina lvg med... Men det beror väl på hur frekvent man haft asfaltsallergi och hur ovanlig hoj man har. Räddade min vecka på Mallis en gång.

Överlag har man annars för mycket med sig.

Raggamuffin sa:
Jag har faktiskt växelöra till mina lvg med... Men det beror väl på hur frekvent man haft asfaltsallergi och hur ovanlig hoj man har. Räddade min vecka på Mallis en gång.

Överlag har man annars för mycket med sig.
Om jag åker bort tar jag naturligtvis med mig mer saker än om jag tar en tur hemma. Men inte orkar jag släpa på däck och växelöron och grejor till vardags.

Ett par engångshandskar är alltid bra att ha, så man slipper kladda ner allt efter reparationer.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
UrTomas sa:
kais01 sa:

Har kedjebrytare i multiverktyget - testa den faktist hemma senast jag kortade en Connex 11 kedja och det gick. Tungt, med verktyget höll iaf.
Det på Crank Brothers multiverktyg har jag använt ett gäng gånger både för att ta isär och fuskarva. Kräver lite nyp i fingrarna men fungerar bra.

Vad använder ni för att transportera dito prylar på era LVG?

* Sadelväska
* Verktygslåda i flaskformat i flaskställ
* Fickorna bak på cykeltröjan
* Annat

Klurar på minimalistisk sadelväska men de flesta ser ut som rejäla h*ngp*ngar..

Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.

Vad gäller överlevnadsmat är det väl en plastkorv med risgrynsgröt som gäller nu..?

IngvarW sa:
Istället för ett helt däck kan man ta med en bit avklippt gammalt däck att kunna lägga inne i det däck som eventuellt pajat. Jag har dock inte haft något sånt haveri så vet inte hur det brukar vara när däcken får spader.

Vad gäller överlevnadsmat är det väl en plastkorv med risgrynsgröt som gäller nu..?
Ärtsoppa borde vara bättre ur näringssynpunkt.

IngvarW sa:

Har hört att detta är det nya svarta i Stoccolmo. I Skåne äter vi när vi kommer fram ;)

IngvarW sa:

En liten bit gaffatejp funkar väl bra annars? Lindad runt pumpen eller något annat man inte använder så ofta. På den tiden man använde kontanter fick jag tipset att en sedel kan användas på insidan av däcket för att täta lagom stora revor.

lindengbg sa:
Vad använder ni för att transportera dito prylar på era LVG?

* Sadelväska
* Verktygslåda i flaskformat i flaskställ
* Fickorna bak på cykeltröjan
* Annat

Klurar på minimalistisk sadelväska men de flesta ser ut som rejäla h*ngp*ngar..
Är nöjd med min https://www.cykelkraft.se/vaska-bontrager-elite-seat-pack-sadelvaska-micro-svart
Rymmer slang, multiverktyg med kedjebrytare, kedjelås, pump, gaspatron, 2 st däckjärn, gummihandskar, lagningslappar och buntband.

ohellstrom sa:
IngvarW sa:

Har hört att detta är det nya svarta i Stoccolmo. I Skåne äter vi när vi kommer fram ;)

Är det inte så att en skåning äter när det finns mat? Man vet ju aldrig när man får mat nästa gång...
Det leder naturligtvis till att en skåning aldrig kan ha mat med sig, för då ska den ätas upp...

tinkerbell sa:
ohellstrom sa:
IngvarW sa:

Är det inte så att en skåning äter när det finns mat? Man vet ju aldrig när man får mat nästa gång...
Det leder naturligtvis till att en skåning aldrig kan ha mat med sig, för då ska den ätas upp...

Goe mad o mye mad o mad i rättan tid, heter det. ;-)

Jo, förresten, betr nödutrustning har man väl med sig hela kittet; ekrar, slangar, däck, laglappar, vevlagerverktyg, nödproviant osv alternativt utrustning för det mest sannolika. Punka.

Senast ändrad:
Rödvitgrön sa:
På den tiden man använde kontanter fick jag tipset att en sedel kan användas på insidan av däcket för att täta lagom stora revor.

+1

Faktiskt störande att jag inte hittade någon sedel när jag för en gång skull skulle ha användning för den...

20-lapp att täta däcksrevor med. Kan vid nöd även bytas mot en snickers inför slutstämpling när visakortet har flugit ur ryggfickan.

Skulle jag cykla riktigt långt skulle jag överväga även vajrar och ekrar. I övrigt många bra förslag ovan. Jag förvarar i ryggfickan vid träning och i allehanda väskor vid breveter. Långlopp är väl enda gången väskor anses stilfullt.

Tillbaka
Topp