Shimano 12s kassetter, byta sprockets mellan serier?

språkförbistring...?

tolkar det som att ts vill byta till framkrans (kedjehjul) från annan serie eller märke? och så länge de är till för mer än 9-växlat bör det gå utan problem att mixa framkransar som man vill.

för den mer exotiska frågan att byta olika enskilda drev (sprockets) i kassetten på bakhjulet går också detta bra, men lite känsligare situation. lösa drev går bra utan vidare 9-åtm 11, man behåller original spacer. men de mindre dreven med sidoklack skall helst vara för rätt antal växlar, och undvika drev för fler växlar än kedjan är avsedd för.

kör t ex på flera hjul shimano 12t och 13t på sramkassetter. inga bekymmer med detta.

någon kommer invända att det inte blir harmoni mellan växelramperna, men finns de bara där kommer allt att funka. de är dessutom lätta att slipa till själv.

Jag är ute efter lösa drev till min XTR kassett då jag inte hittar nya drev/sprockets så tänkte jag ev kunde köpt en billigare kassett. Det är oftast de mindre som slits först vid distans ändå.

Men då har jag fått svar på min fråga. Tackar!

det finns för det första lösa drev att köpa, t ex på tyska ebay, eller här.

men är det bara slitage som är problemet finns en enklare väg...

Besv frågar om 12s kassetter, dom är för body med MicroSpline, du kan inte köpa för 10s och sätta på en sådan.
självklart:) ts får söka sina drev själv, om det nu finns sådana som passar. är det vanliga splines är det bara att slipa spacerklacken lite smalare.

men jag hade som sagt inte brytt mig, utan renoverat. är det överdrivet slitage på de minsta dreven kan det vara bra att fundera på en större framkrans.

Jag är ute efter lösa drev till min XTR kassett då jag inte hittar nya drev/sprockets så tänkte jag ev kunde köpt en billigare kassett. Det är oftast de mindre som slits först vid distans ändå.

Men då har jag fått svar på min fråga. Tackar!
@Besv

Här har du 10-12T (2-pack) original Shimanos till XTR i lager i Sverige (!) om du är intresserad. Behöver du flera storlekar?

Tackar för länkar ?

Ja det står lite olika så är inte solklart om xt passar xtr etc.
R2 säger att de passar medans bike discount säger att vissa inte är kompatibla, och de har inte 10-12 på lager.

Men den svenska hade så det är bra ?

Tackar för info, happyride hjälper till som vanligt!

Men den svenska hade så det är bra
Det är ju en ordinarie shimanoprodukt, se nr på påsen på bilden.
20211123_140251.jpg

Därför borde alla svenska shimanohandlare kunna beställa hem samma "påse",
dvs om Shimano Sverige kan leverera åtminstone.

Men du borde även fundera på
är det överdrivet slitage på de minsta dreven kan det vara bra att fundera på en större framkrans.

Redigerat: Bilden

Det är ju en ordinarie shimanoprodukt, se nr på påsen på bilden.
20211123_140251.jpg

Därför borde alla svenska shimanohandlare kunna beställa hem samma "påse",
dvs om Shimano Sverige kan leverera åtminstone.

Men du borde även fundera på

Redigerat: Bilden
De flesta listar 3-4 månader på kassetter och reservdelar. Så ville hitta där de har i lager.

Jag har en 38t fram så det är inte så mkt att göra där. ?

38 : 10 borde ge en hastighet på >45 km/h.
Om det är din vanliga hastighet borde du börja tävla, du kommer att sopa rent!

Eller är det din kadens du behöver träna?
Jag ligger nästan aldrig på 10 efter jag bytt till 38 så inga superben här tyvärr. ?
Jag vill byta ut de tre dreven efter ist för att köpa en hel är ny kassett så jag har fräscha grejor inför sommaren.

Att köpa ett par nya drev ist för en helt ny kassett för 4k känns som det mest ekonomiska som sagt

? Som vanligt verkar de stränga Jantelags-Happy-reglerna vara att man ska ha en utväxling där man måste kunna ligga länge och orka mala med bra kadens på den högsta växeln man har, absolut inte tredje högsta eller näst högsta växeln. Annars måste man genast byta till mindre framdrev för att kunna orka använda minsta kassettdrevet mest. Värdelöst resonemang både ur slitagemässig och ekonomisk synvinkel.

(Kör med 38/28T fram på "snabb-mtb:n" och vill inte ha mindre. Fast då visserligen med 11 bak som minsta.)

Senast redigerad av en moderator:
ja, inte direkt skulle jag säga, varken slitagemässigt eller haverimässigt. förtroendet för sram-kedjor är inte på topp.

men känner mig inte som någon shimanokramare för det. kör gärna även wippermann och kmc.

Som vanligt verkar de stränga Jantelags-Happy-reglerna vara att man ska ha en utväxling där man måste kunna ligga länge och orka mala med bra kadens på den högsta växeln man har, absolut inte tredje högsta eller näst högsta växeln.
Varför betala för växlar man inte använder?
Varför slita på 10 (11?) istf de 12 man har (för 4k SEK!)?
Är inte det ett värdelöst resonemang både ur slitagemässig och ekonomisk synvinkel?

Kör med 38/28T fram på "snabb-mtb:n" och vill inte ha mindre. Fast då visserligen med 11 bak som minsta.
+1
Även för mig räcker det, och blir för det mesta även över, med 11 som minsta bak.

Varför betala för växlar man inte använder?
Det undrar jag också. Jag använder alla mina växlar regelbundet. Men det innebär inte att jag måste bevisa att jag kan ligga och pressa på allra högsta (med 11 eller 10 bak) i flera mil på platten på landsväg vid transportsträckor. Den används mest bara kortare stunder vid svaga medlut eller i svackor på kuperade böljande grusvägar när jag vill krama ur det sista och ta fart inför motlutet som kommer strax därefter.

Men en MTB som nästan enbart används för stigar och fjäll är det ju lite annorlunda såklart, då räcker ju ofta 30T eller 32T singelklinga fram, enligt mig.

Tillbaka
Topp