Shimanos klasser?

• Trådstartare Trådstartare Ego
  • Start datum Start datum

Ego

Aktiv medlem
Shimanos klasser?
Hej,

nån som kan ge en kort, opartisk, beskrivning av Shimanos klasser från Alivio - XTR?

Går det tex. att indexera varje klass i kategoreierna pris, robusthet, lättservad, vikt och prestanda om Deore har index 100 på samtliga?

/Erik

Shimanos klasser?
xtr - ren xc tävlings grupp
saint - freeridegrupp
xt - xc grupp som kostar 60% av xtr och är väldigt prisvärd (nog den mest prisvärda gruppen)
lx - mtb grupp för träning/motion.. duger för de flesta.
deore - ren motionsgrupp/tränings grupp.. inget för tävlande
alivio - ingen vidare grupp.. sitter typ på lite dyrare biltema cyklar.

skulle nog vilja säga (har inte testat eller hört så mycke om saint) men att xtr är både lättast, robustast och helt klart dyrast.. har både bromsar och bakväxel av modell xtr och kan inte bli mer nöjd med bromsarna.. bakväxeln fungerar väldigt bra.. men den har börjat ge med sig på sin andra säsong.

Senast redigerad av en moderator:
Shimanos klasser?
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> xtr - ren xc tävlings grupp
> saint - freeridegrupp
> xt - xc grupp som kostar 60% av xtr och är väldigt
> prisvärd (nog den mest prisvärda gruppen)
> lx - mtb grupp för träning/motion.. duger för de
> flesta.
> deore - ren motionsgrupp/tränings grupp.. inget
> för tävlande
> alivio - ingen vidare grupp.. sitter typ på lite
> dyrare biltema cyklar.
>
> skulle nog vilja säga (har inte testat eller hört
> så mycke om saint) men att xtr är både lättast,
> robustast och helt klart dyrast.. har både bromsar
> och bakväxel av modell xtr och kan inte bli mer
> nöjd med bromsarna.. bakväxeln fungerar väldigt
> bra.. men den har börjat ge med sig på sin andra
> säsong.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-08-23
> 20:49.

Har hört någostans att xt vevparti ska vara lättar än xtr!
Vet inte om det är sant.

/Fredde

Shimanos klasser?
Glöm inte bort Hone! Vet inte men tror det är snäppet under Saint (?) och alltså en freeridegrupp.

Kom även ihåg att den minst viktiga komponenten är bakväxeln (nåja) men det är oftast den man visar upp för spekulerande kunder. Dvs. XT på bakväxeln, deore på resten och så en sunkig gaffel längst fram. Men vaddå, tänker köparen, det sitter juh XT på cykeln då är den kanon...

Har Ego blivit biten av prylbögeri efter en tur med Happy? Byt inget som inte är trasigt, är mitt generella råd.

Shimanos klasser?
Ett tillägg till TnTs kommentar om att inte byta om det inte är trasigt:

Är det rostigt har man också rätt att byta även om det kanske inte är så vanligt på de flesta komponenter...

Shimanos klasser?
tnt:
jo jag håller med dig.. det är svagaste länken som brister.. men nu råker det vara så att det var vad som erbjöds när jag köpte hoj, köpte min begagnad av en fd tävlingscyklist som byggde ny hojj för säsongen o fick tävlingsförbud av läkaren pga knäskada och då sålde han den sågott som okörd.

det där är ett försäljningstrick som ofta går hem då folk stirrar sig blind.. själv så skulle jag inte stoppa på ett par xt reglage o en xtr bakväxel.. men nu kommer jag inte ens köpa shimano nästa gång så jag behöver itne bry mig så mycke om det :)

Något jag ser som prioriterat är faktiskt växelvajer höljen.. med taskig överföring fungerar det inte bra.. det är bara att kika på all bilsport.. det är växellåda och andra länkage/överföringar som strular och inte minst kostar pengar jäntemot vad det gör..

vad jag vill komma till är att ett bra växelsystem kan förlora sin funktion genom dålig vajer och vajerhölje.

Shimanos klasser?
Lite lera på/i själva växelkomponenterna kan också ställa till det... Tog loss mina och tvättade dom i avfettning och med vatten varefter trissor och dyl. fettades in igen. Växlarna blev som nya och uppgraderingsplanerna gick om intet.

Shimanos klasser?
Tack för svaren.
Vill köpa en helt ny cykel men det är svårt att veta vilken nivå man skall lägga sig på.
Calderan har ju mest Deore, kanske skall lägga till lite (nåja) för att få LX eller XT över allt (tex. någon Focus). Svårt att begränsa sig när snålvattnet rinner. Sen kanske klassen på växlar och bromsar inte är det viktigaste på cykeln över huvudtaget?
Som nybörjare kan jag omöjligt bedöma en cykel efter lite körning på trottoaren utanför butiken...
/Erik

Shimanos klasser?
du får en fokus med full xt för 13-14 tusen spänn på tcmcykel i tyresö.. vad det var för gaffel kommer jag dock inte ihåg.. men har för mig att den var helt okej.

ram o gaffel är prio före växlar o bromsar enligt mitt tycke.

Shimanos klasser?
Hmm Bromsar kanske är viktigare än växlar? Men växlar som inte fungerar klockrent blir man lätt förbannad på och är det en ny hoj, ja då kan det bli kostsamma raseriutbrott...

Shimanos klasser?
Håller med Mathias. Deore är mer än tillräckligt och är billigt att byta ut om du t.ex. landar på bakväxeln.

Valde själv att köpa en billigare sram-bakväxel (x.7) när jag havererade den gamla 9.0:an och märker *ingen som helst* skillnad.

Shimanos klasser?
Vad ska man prioritera vid köp av en cykel.
1. Ram - rätt storlek och rätt känsla (är väldigt personligt)
2. Hjul - bra kvalite på nav, bra fälg (behöver inte vara så lätt men hållbar) och bra byggda
3. Dämpare - helst med oljedämpare
4. Bromsar - se upp billiga skivbromsar
5. Växlar
6. Vevpart
7. Resten

Många cykel tillverkare gör tvärt om.
1. Fina växar (i alla fall bak)
2. Kaske ram
3. Bromsar
4. Dämpare
5. Hjul - billiga nav och dåligt byggda
6. Vevparti - billigt vevlager
7. Resten - billig styrlager.

Shimanos klasser?
den gamle:
givetvis men när du börjar komma upp på en dyrare hojj så är det inte snålat på hjul, styrlager o så.. men visst känner man igen den symptomen från tillvärkaren.

till att börja _måste_ du hitta en ram/cykel som passar dig sedan så får grejjerna på komma efter det.

Shimanos klasser?
Förmodligen har dom snålat på ramen också i många fall, vilket man inte kan verifiera (monetärt) om den inte finns på eftermarknaden. *cynisk ;-)*

"Visst delarna är inte så bra men du har en ram att växa med...", lätt att påstå detta när känslan är kass. Det är ju lätt att hitta på ett "värde" på en ram som inte säljs lös.

Men nog luktar det lite bondfångeri (tex "bakväxel-tricket") ibland vilket är synd.

Ang freeride/dh grupperna kan man väl påstå att Saint=FR-XTR och Hone=FR-LX, eller är detta helt off?

Shimanos klasser?
Jag som började med stel framgaffel kanske inte har så stora krav på dämpare. Men jag tycker att den bör ha oljedämpare och inte vara alltför tung. Sedan så är det ju så att vissa komponenter t.ex. Dämpare, fälgar och hjul kan vara av OEM-typ. Vilket betyder att de är av en eklare modell än de som säljs som fristående delar.

Shimanos klasser?
Jonas Skrev:
> Ang freeride/dh grupperna kan man väl påstå att
> Saint=FR-XTR och Hone=FR-LX, eller är detta helt
> off?

Jag skulle säga att Saint ligger mellan xt och xtr och Hone runt lx, kanske lite mot xt. Men det är ju prisklass, i funktion så ska man jämföra dem med varandra, inte mot xc-grupperna.

Tillbaka
Topp