Skivbrom vs "klämbroms"

Skivbrom vs "klämbroms"
Har cyklarna gått i samma förhållanden? Mitt totala mek med skivor är inte speciellt många minuter. De bara funkar (både mekaniska och hydraliska).

Nej inte alls. Mtb badar lera och pendlaren går i salt, regn och skit. Racrarna upplever bara regn när SMHI har fel.....

Skivbrom vs "klämbroms"
Skivbroms med skiva är en liten skivbroms. Fälgbroms är en stor företrädesvis mekanisk skivbroms. Fälgbromsens fördel är som jag ser det, att man nästan till 100% kan lösa eventuella problem. Skivbromsens största fördel, enligt mig, är att har du svindyra fälgar kommer de inte ta slut på grund av bromsande i alla fall.

Skivbrom vs "klämbroms"
Har haft klämbroms i mitt fall cantilever bromsar och v-broms på en Ss mtb för pendling och en cresent landsvägs hoj båda fungerade bra för gata sålänge fälgen inte är för skev.
En lerig v broms tar väldigt dåligt ibland inte alls, och slits hårt i dåliga förhållande.

Skivbroms kan du ha en rejält skev fälg dom tar lika bra endå, dom tar lika bra i leriga och blöta förhållande.
Jag har alltid kört på mekaniska skivbromsar mest av enkelhet och kostnad har iår bytt till beggade hydraliska och med min vikt och det jag utsätter cykeln för är det magiskt bra!

Kort o gott i din fråga, klämbromsarna är förlegade men dom fyller sitt syfte i den vanliga pendlarens vardag, till allt annat skivbroms vare sig det handlar om fart på landsväg eller vikt att stanna massan i stökig terräng.

Så anser jag ?

Skivbrom vs "klämbroms"
Kommer flera gånger i veckan trådar om läckande skivbromsok och luftning av hydraulsystem.
Trumbroms är väl den enda som inte är klämbroms.

Skivbrom vs "klämbroms"
Har haft klämbroms i mitt fall cantilever bromsar och v-broms på en Ss mtb för pendling och en cresent landsvägs hoj båda fungerade bra för gata sålänge fälgen inte är för skev.
En lerig v broms tar väldigt dåligt ibland inte alls, och slits hårt i dåliga förhållande.

Skivbroms kan du ha en rejält skev fälg dom tar lika bra endå, dom tar lika bra i leriga och blöta förhållande.
Jag har alltid kört på mekaniska skivbromsar mest av enkelhet och kostnad har iår bytt till beggade hydraliska och med min vikt och det jag utsätter cykeln för är det magiskt bra!

Kort o gott i din fråga, klämbromsarna är förlegade men dom fyller sitt syfte i den vanliga pendlarens vardag, till allt annat skivbroms vare sig det handlar om fart på landsväg eller vikt att stanna massan i stökig terräng.

Så anser jag ?
Bra sammanfattat (så snart blir du kallad politiker...).

Skivbrom vs "klämbroms"
Tror att 97% av förvirringen beror på lvg vs mtb/åretruntpendlare.
När jag brukade cykla mtb i alla väder med v-bromsar så bytte jag belägg ett antal gånger om året och behövde dessutom justera några gånger per kloss för att ha bästa möjliga bromsverkan. Saknar inte heller skiten från klossarna.
Har för övrigt fortfarande 3(!) cyklar med v-broms i min ägo, senaste köpt beg förra året. Men nu blir det nog bara skivor framöver. Hade tex svårt att hitta de klossar som jag ville ha. Kommer bara bli värre antagligen.

Skivbrom vs "klämbroms"
Ändå verkar det funka hyfsat för dh-folket (så nån fördel verkar det ju finnas). Sätter du en tia på att fälgbromsar är på väg tillbaka? :)
När man väger samman faktorer tycker jag skivbroms hamnar långt bort från sweet spot. Men i vissa situationer är säkert skivbroms bra. Skulle jag få för mig att cykla DH skulle jag troligen vilja göra det tillsammans med ett skivbromsat ekipage. :)

Marknaden styrs av trender och vad cykelindustrin kan tjäna pengar på. Fälgbromsen är elegant och färdigutvecklad och helt ointressant för cykelindustrin, så nej, jag tror inte att fälgbromsen är på väg tillbaka :)

Skivbrom vs "klämbroms"
När man väger samman faktorer tycker jag skivbroms hamnar långt bort från sweet spot. Men i vissa situationer är säkert skivbroms bra. Skulle jag få för mig att cykla DH skulle jag troligen vilja göra det tillsammans med ett skivbromsat ekipage. :)

Marknaden styrs av trender och vad cykelindustrin kan tjäna pengar på. Fälgbromsen är elegant och färdigutvecklad och helt ointressant för cykelindustrin, så nej, jag tror inte att fälgbromsen är på väg tillbaka :)
Inget är utan nackdelar. Dock tycker jag fälgbromsar helt enkelt har mer nackdelar än skivbromsar (oavsett vad matknaden vill). Fast på landsvägshojar är det INTE vackert med skivbromsar...

Skivbrom vs "klämbroms"
Undrar om motionsloppsarrangörerna tillhandahåller öronproppar nu när skivbroms börjar bli vanligt bland motionärerna? Siljan runt för två år sedan var en plåga i klungorna...

Skivbrom vs "klämbroms"
En fördel med skivbromsar är att man inte behöver någon ringklocka för att varna övriga trafikanter. Bromsa lite och tant Agda får hjärtinfarkt alt flaxar iväg åt obestämt håll likt en nackad höna.
Ljudet från skitiga fälgbromsar är mer hjärtskärande (plånboksskärande) för den som bromsar än för stackars Agda.

Skivbrom vs "klämbroms"
Bromsar lika kort på mitt gamla Sachs Orbit trumbromsnav från 1990 som Maguras MT8.

Trumbromsar tillhör en svunnen tid men de är inte sämre på att göra sitt jobb. Billigare att bygga eller bara imp- faktorn med skivor?

Skivbrom vs "klämbroms"
Undrar om motionsloppsarrangörerna tillhandahåller öronproppar nu när skivbroms börjar bli vanligt bland motionärerna? Siljan runt för två år sedan var en plåga i klungorna...
Du har aldrig varit på en tävling i cykeltrial runt år 2000? ?
Magura hs33 och remvax på fälgarna ...

edit: fälgsidorna bearbetades dessutom med vinkelslip för att få bra låsning..

Skivbrom vs "klämbroms"
Bromsar lika kort på mitt gamla Sachs Orbit trumbromsnav från 1990 som Maguras MT8.

Trumbromsar tillhör en svunnen tid men de är inte sämre på att göra sitt jobb. Billigare att bygga eller bara imp- faktorn med skivor?
Skivor går väl kallare än trumbromsar också? Inte för att det är nåt stort problem med för varma bromsar under vanlig cykling, men det är ju inte vanligt folks behov som styr utvecklingen. Om världsmästaren i DH behöver en viss typ av bromsar för årets hårigaste åk, så är det bästa bromsen även för glada amatörer.

Skivbrom vs "klämbroms"
Endast hotad på tronen av en HS33a med gröna coust på nygrindad fälg. Squeeeeeek.
Kan fortfarande känna känslan i hela kroppen från att köra nerför en längre slänt där man var tvungen att bromsa lite hela vägen.... vibrationer från helvetet och ljud som om jorden delar på sig ?

(Höga farter på helstel 20” är inte optimalt)

Skivbrom vs "klämbroms"
jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög! fick justera klossar varannan dag, byta efter varje regntur och fälgen höll 1 max 2 vintrar. mini-v gjorde upplevelsen något bättre. fyfan för fälgbroms. kan ju bara vara flat-earthers och antivaxxare som vill ha fälgbroms ?
Har exakt samma upplevelse, just med canti. Såå skönt, för när man läser fälgbroms-apologeter och canti-hipsters på detta forum är det lätt att börja tänka att det är mig det är fel på och att iiiingen annan har det som jag (insert stråkar).

Frågan är om man hade kunnat göra något annorlunda för att slippa sitt förbittrade hat mot fälgbroms med givet use case (i mitt fall pendling året runt i Stockholm)?

Skivbrom vs "klämbroms"
Trumbromsar är på många vis överlägsna
Trumbromsar är på många vis överlägsna
Hade ett par gamla Sachs trumbromsar på pendlarhojen ett tag.
jag hade en cx med cantis förut, det var sånt jävla mög!
Min första MTB hade cantisar med ”smooth post”-klossar.
Visst, rent bromsmässigt så funkade de också. Men att justera in dem var aldrig kul.
Cantisar med gängad pinne är betydligt mer användarvänliga. Mindre att hata där.

Skivbrom vs "klämbroms"
Största fördelen med skivbroms är att fälgarna kan göras snyggare och billigare. Vill inte gå tillbaka till fälgbroms på mtb och annan smutscykling.

För vanlig landsvägscykling i torrt väglag tycker jag att fälgbroms fungerar bra. Enkel konstruktion som kräver mindre underhåll än skivbromsar.
Hjulen lär vara omoderna tills fälgarna är förbrukade.

Skivbrom vs "klämbroms"
Läser frågan ånyo:
"Har hört att skivbromsar bromsar sämre än de gamla vanliga klämbromsarna mot fälgen."
Svaret blir blir i normalfallet ja.

En fälg är allt för bred, för att passa in i bromsok!

Ett lämpligare alternativ för skivlösa, kan vara hydraulisk fälgbroms. Den klämmer mot fälgen!

Skivbrom vs "klämbroms"
Man kan ju alltid montera både fälg- och skivbroms i samma hjul för att vara garderad. Fast då krävs ju tandem om händerna skall räcka till. Eller fotbroms bak, kanske?

Tillbaka
Topp