Skydda cykel mot salt

Lejon

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Där ser man, så kan det gå när man köper en cykellampa, jag känner mig nästan lite kriminell nu, bra med all kunskap här. :-)

Kör min på "Low: 60 lm" och hoppas att den ändå inte bländar så farligt...
Kom också ihåg att många här på Happy - åtminstone de som hörs mest och argumenterar starkast - ofta är människor med starka övertygelser som inte alltid delas av alla andra. Jag menar att i de flesta fall funkar det rätt bra med sunt förnuft som måttstock.

Om tex lampan har tvåtusen lumen och riktas fel är det dåligt men om samma lampa körs på lägsta läget och riktas i rimlig riktning är det rätt ok även om det kanske finns något bättre alternativ i teorin....
 

pebr

Ny medlem
Skydda cykel mot salt
Kapa tråden lite;

Behövs det en rejäl sopning på cykelstråk för att saltet ska försvinna eller har det ”smält undan” tillsammans med snön?
Någon som vet?

Extremt sugen på att komma ut och cykla men vill inte ta ut ”fincykeln” för tidigt...

Saltet är s.k. sopsalt, det regnar inte riktigt bort.

Ska du ta fincykeln är det avspolning av allt under sadelstolpen som gäller fram tills grusresterna är bortsopade som gäller.
 

kais01

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Hmmm, man bör alltså inte följa däckens rekommenderade däcktryck vid asfaltscykling? Jag brukar pumpa upp mina däck på pendlarhojen till ca max-rekommendationen ca en gång / vecka just nu.

Har ni några bra guider eller liknande så att jag kan läsa mer om det här, vore bra att lära sig något samt få bättre rull på hojen. (Har haft en period av mtb cyklande i skog och då var det så klart en totalt annan sak men nu är jag lite förvirrad.)
nej det bör man inte, om man inte väger typ 120 pannor på en 30 kilos cykel.

känner man durret i underlaget går det långsamt. och dessutom på grusade cykelbanor; som jag skrev tidigt i tråden, hårda däck gräver ner sig och bromsar något väldigt.

på asfalt är inte problemet med för högt tryck lika stort, men det finns där. och råkar du med dina stenhårda däck pricka en glasbit eller grusskärva blir det lätt punka.

lose-lose.

du behöver ingen guide, du behöver en tryckmätare. prova dig sedan fram i förhållande till din tyngd och däckens träighet. som någon skrev träiga kräver högre tryck. en annan effekt av detta är sämre grepp.

lose-lose. igen.

lättrullande däck med rätt tryck är bland de lägst hängande frukterna när du skall optimera din framfart på cykel.
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Jag har aldrig riktigt fattar logiken med att tvättning skulle vara så viktigt för hållbarheten på en pendlarcykel (praktiken tycker jag visar att jag tänker rätt också).
Tvätta gör man i första hand för att det ska SE snyggt och fräscht ut (kan vara viktigt iofs, men det är ett helt annat argument) på en pendlare som går i slask.
Jag tänker nämligen så här: om det är slask och/eller sopsaltat så är ju cykelns drivlina maximalt skitig och blöt inom ca en kilometer (kanske två om du har riktigt bra skärmar). Om du då har säg tio kilometer enkel väg så har du ju 19 km pendling om dagen med en smutsig drivlina och en kilometer med en ren. Det kan inte göra stor skillnad på slitaget i slutändan.

Däremot är det extremt viktigt att kedjan inte är osmord förstås. Således smörjer jag kedjan varje dag i slaskföre men tvättar pendlaren högst sporadiskt (även om jag ibland spolar av drivlinan med vatten före smörjning mest för att det känns bra).
Problemet med saltet är ju inte när cykeln rullar utan hur länge saltskiten sitter kvar.
Om du arbetar 8 timmar och har 2 timmar total pendling och sedan tvättar cykeln när du kommer hem så är cykeln saltskitig ca 10 timmar per dygn. Om du inte tvättar den är den salttskitig 24 timmar per dygn. Det äter upp cykeln.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
nej det bör man inte, om man inte väger typ 120 pannor på en 30 kilos cykel.

känner man durret i underlaget går det långsamt. och dessutom på grusade cykelbanor; som jag skrev tidigt i tråden, hårda däck gräver ner sig och bromsar något väldigt.

på asfalt är inte problemet med för högt tryck lika stort, men det finns där. och råkar du med dina stenhårda däck pricka en glasbit eller grusskärva blir det lätt punka.

lose-lose.

du behöver ingen guide, du behöver en tryckmätare. prova dig sedan fram i förhållande till din tyngd och däckens träighet. som någon skrev träiga kräver högre tryck. en annan effekt av detta är sämre grepp.

lose-lose. igen.

lättrullande däck med rätt tryck är bland de lägst hängande frukterna när du skall optimera din framfart på cykel.

Ja, jag får laborera lite, har som sagt pumpat upp mina Schwalbe Marathon Winter Plus 42-622 till ca 5 bar en gång / vecka under vintern. Nu lär jag dock skifta dem till helgen. Jag har jättebra asfaltsvägar en majoritet av sträckan men jag tvivlar inte (längre) på att jag legat lite för högt även om jag som sagt upplevt det som bra, cykeln har känts bra, greppet också. Punkteringar kommer väl men inga ännu åtminstone. Det är ju skönt att veta att lite lägre tryck kommer göra min pendling snabbare, en bonus, jag kan ta flera unga skalper. 😉
 
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Problemet med saltet är ju inte när cykeln rullar utan hur länge saltskiten sitter kvar.
Om du arbetar 8 timmar och har 2 timmar total pendling och sedan tvättar cykeln när du kommer hem så är cykeln saltskitig ca 10 timmar per dygn. Om du inte tvättar den är den salttskitig 24 timmar per dygn. Det äter upp cykeln.
Jag avsåg mest drivlinan iofs. Men det här att cyklar som cyklats i salt ”äts upp” har jag hört talas om men själv aldrig upplevt eller sett. Jag själv har en Focus cross disc i aluminium som är tillverkad 2007-08 ungefär. Har gått alla vintrar sen dess, alla utom de sista två i salt. Åtskilliga tusen mil sammanlagt. Ramen är felfri vad gäller sprickor eller korrosion så vitt jag kan bedöma. Men det är ju förstås så kallad anekdotisk bevisföring.
 

jesperC

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Problemet med saltet är ju inte när cykeln rullar utan hur länge saltskiten sitter kvar.
Om du arbetar 8 timmar och har 2 timmar total pendling och sedan tvättar cykeln när du kommer hem så är cykeln saltskitig ca 10 timmar per dygn. Om du inte tvättar den är den salttskitig 24 timmar per dygn. Det äter upp cykeln.

Jag brukar cykla på mina vintercyklar dagligen, under december~februari, utan att någonsin tvätta dem (eller ens titta på dem).
Plötsligt blir det vår och då gömmer jag undan dem längst in i cykelförrådet. Typ nio månader senare sladdar jag omkull på nån isfläck och tänker att det kanske skulle vara bra med något dubbdäcksförsett. Går då ner och letar i förrådet och vintercyklarna brukar troget stå kvar helt o-uppätna.
i samband med detta så smörjer jag normalt upp drivlinor och kollar om bromsbelägg behöver bytas men jag har hitintills aldrig tvättat någon av dem.

//j
 
Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Jag avsåg mest drivlinan iofs. Men det här att cyklar som cyklats i salt ”äts upp” har jag hört talas om men själv aldrig upplevt eller sett. Jag själv har en Focus cross disc i aluminium som är tillverkad 2007-08 ungefär. Har gått alla vintrar sen dess, alla utom de sista två i salt. Åtskilliga tusen mil sammanlagt. Ramen är felfri vad gäller sprickor eller korrosion så vitt jag kan bedöma. Men det är ju förstås så kallad anekdotisk bevisföring.
Jag brukar cykla på mina vintercyklar dagligen, under december~februari, utan att någonsin tvätta dem (eller ens titta på dem).
Plötsligt blir det vår och då gömmer jag undan dem längst in i cykelförrådet. Typ nio månader senare sladdar jag omkull på nån isfläck och tänker att det kanske skulle vara bra med något dubbdäcksförsett. Går då ner och letar i förrådet och vintercyklarna brukar troget stå kvar helt o-uppätna.
i samband med detta så smörjer jag normalt upp drivlinor och kollar om bromsbelägg behöver bytas men jag har hitintills aldrig tvättat någon av dem.

//j
Glömde skriva i mitt inlägg att informationen inte är baserad på egna erfarenheter utan istället vad jag har läst och hört ska vara anledningen till att daglig avspolning ska vara nödvändig. Borde ha klargjort det.

Vad gäller drivlinan håller jag med i stort sett. Den slits ju mer när den är skitig vilket den blir snabbt. Då hjälper inte avspolning efteråt så mycket eftersom "skadan" redan är skedd. Då är det istället preventiva åtgärder som krävs (egolapp etc.). Skadar förstås inte att skölja av ändå.
 

CBrandel

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Att det känns som att det går fort när däcken är hårda är rimligt, däremot går det inte fortare, åtminstone om man inte har bra däck. Det som händer är att däcken, istället för att smidigt deformera och glida över ojämnheter studsar på dem. Det stjäl energi och därmed fart, men upplevs som snabbare, eftersom cykeln vibrerar mer. Ett logiskt felslut av hjärnan som är svårt att komma ifrån om man inte känner till det 🙂

Det är lite som när man tar bort ljuddämparen på bilen och plötsligt känns det som att det går jävligt fort och att man ökat effekten med 100 häst.

Sen tittar man ut ur sin gamla Golf och ser en cyklist swisha förbi . Det gick visst bara 30, men lät (kändes) som 200 😅.
 

CBrandel

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Saltet är s.k. sopsalt, det regnar inte riktigt bort.

Ska du ta fincykeln är det avspolning av allt under sadelstolpen som gäller fram tills grusresterna är bortsopade som gäller.

Sopsaltning betyder att man sopor rent för att sedan salta. Det är fortfarande vanligt salt (NaCl).

Det blandar sig sedan i snön/isen och sänker fryspunkten till cirka -7 istället för 0. Sen rinner det bort, om det inte blir kallare än -7 för då fryser det igen.

När de slutat salta och det torkat till, eller efter ett riktigt regn är det lugnt att cykla skulle jag säga.
 

kais01

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Ja, jag får laborera lite, har som sagt pumpat upp mina Schwalbe Marathon Winter Plus 42-622 till ca 5 bar en gång / vecka under vintern. Nu lär jag dock skifta dem till helgen. Jag har jättebra asfaltsvägar en majoritet av sträckan men jag tvivlar inte (längre) på att jag legat lite för högt även om jag som sagt upplevt det som bra, cykeln har känts bra, greppet också. Punkteringar kommer väl men inga ännu åtminstone. Det är ju skönt att veta att lite lägre tryck kommer göra min pendling snabbare, en bonus, jag kan ta flera unga skalper. 😉
jusy dom där däcken trivs med lite högre tryck helt klart, men det lär vara bättre med gissningsvis kring 3,5 bar.

de är också i för hög utsträckning drabbade av dubbpunka. körde nyss förbi en drabbad dam..
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
jusy dom där däcken trivs med lite högre tryck helt klart, men det lär vara bättre med gissningsvis kring 3,5 bar.

de är också i för hög utsträckning drabbade av dubbpunka. körde nyss förbi en drabbad dam..

Ja vi får väl se, de höll åtminstone denna säsong. Vet du dubbdäck som är mindre punkteringsbenägna, tips?
 

dogday

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Ja vi får väl se, de höll åtminstone denna säsong. Vet du dubbdäck som är mindre punkteringsbenägna, tips?

Vissa har haft många problem. Andra, som jag, inga. Har för mig att nån hade en teori om att de höll sämre kvalitet under ett visst årsspann. Håller dina så är det inget att bekymra sig om. Kör själv SMW men tänker köpa Continental Contact Spike när det är dags att byta. De är skönare, men då dubbdäck av naturen är trista känns det inte värt att uppgradera innan mina SMW är slut.
 

Argos

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Vissa har haft många problem. Andra, som jag, inga. Har för mig att nån hade en teori om att de höll sämre kvalitet under ett visst årsspann. Håller dina så är det inget att bekymra sig om. Kör själv SMW men tänker köpa Continental Contact Spike när det är dags att byta. De är skönare, men då dubbdäck av naturen är trista känns det inte värt att uppgradera innan mina SMW är slut.
Ja Marathon Winter uppdaterades ju för 2-3 (?) år sedan med tjockare slitbana/stomme och fick då tilläggsnamnet Plus, så efter det kanske problemet med dubbgenomträngning in mot slangen har försvunnit eller åtminstone minskat.

Men myter och dåliga rykten har trots åtgärd av orsak en negativ tendens att leva kvar år efter år, helt utan substans i många fall. Det gäller ju många saker, både här och i samhället i stort.
 

Oblignash

Ny medlem
Skydda cykel mot salt
Cykelpendlar ca 8 mil i veckan, senaste åren mest på sopsaltat. Min vinterskötsel är simpel smörj kedjan när det gnisslar (fn gillar jag mucoff wet) ett par gånger på vinterhalvåret, tvätt+kedjebyte till våren. var 3-4 år byte av drivlina. Servicekostnad drivlina på 3 år ca 1000 spänn. Tidsåtgång : Ca 2 timmar/ 3år. Pendlarhoj en enkel aluracer med typ Tiagra nivå. Står inne hemma men ute på jobbet. Funkar som en klocka.
 
Skydda cykel mot salt
Nån som testat vaxning mot salt? Alltså hårdvax eller kemiskt hårdvax för bilvård. Hjälper kanske?
Rostskyddsmedel för hålrum hjälper iaf hålla insidan av ramarna från att rosta sönder. Och så bör man väl se till att evakueringshål i botten av ramen inte är blockerade..
Tycker "Shimano bike polish" och "Muc-Off bike protect" är bra produkter för sommar halvåret men lite tunna för att hjälpa mot salt o slask, annan åsikt om det?
 

sdx

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Nån som testat vaxning mot salt? Alltså hårdvax eller kemiskt hårdvax för bilvård. Hjälper kanske?
Rostskyddsmedel för hålrum hjälper iaf hålla insidan av ramarna från att rosta sönder. Och så bör man väl se till att evakueringshål i botten av ramen inte är blockerade..
Tycker "Shimano bike polish" och "Muc-Off bike protect" är bra produkter för sommar halvåret men lite tunna för att hjälpa mot salt o slask, annan åsikt om det?
Dopp den i flytande fett då är den skyddad mot allt jävelskskap även klåfingriga.
 

kais01

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Ja vi får väl se, de höll åtminstone denna säsong. Vet du dubbdäck som är mindre punkteringsbenägna, tips?
det finns flera, men för bekymmerfri pendling år efter år rekommenderar jag suomi w106.

gillar schwalbe marathon winters rull och grepp, men deras benägenhet till dubbpunka ger en osäker gnagande känsla ute på vägen. funderat på att rycka dubben för att slippa problemet, men än så länge bara slipat ned dubben lite, med diamantklinga så att det för stora utsticket kureras. har iofs inte haft dubbpunka därefter, men som sagt det gnager att inte veta när nästa gång inträffar. punka i vinterväglag är inte kul.

förslag att du efter säsongen studerar dina däck noga, särskilt insidan. ser du dubbar som är på väg att kantra in genom corden, kassera dessa. men du kan ha fått varianten med ett isolerande lager på insidan; grattis isf, men då också grattis till bättre träningseffekt aka sämre rull.
 

DanielS

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
jusy dom där däcken trivs med lite högre tryck helt klart, men det lär vara bättre med gissningsvis kring 3,5 bar.

de är också i för hög utsträckning drabbade av dubbpunka. körde nyss förbi en drabbad dam..
Jag hade en tidigare årsmodell (2018?) av Schwalbe marathon winter, de fick jag dubbpunka på efter ett par månader.

Senaste två vinter-säsongerna har jag kört på Schwalbe Marathon Winter Plus 42mm och de har hittills klarat sig utan punka, även denna veckas "grusvägar" har fungerat bra. Nu efter 2 vintrar börjar mönstret se rätt slitet ut och någon enstaka dubb har lossnat.

Har även kört på motsvarande Suomi W106 av ~2010 års modell och de var inte utslitna när jag bytte efter 8 år (1-2 mil/dag under vintersäsongen). Dock lite hårdare och mindre stabila på ren asfalt (vilket vi har mycket av i sthlm även detta år).

Salt bryr jag mig inte så mycket om. Tvättade cykeln (ej högtryck) förra helgen eftersom alla pratar om att saltet är så farligt, efter det så började det gnissla om vevlagret, skulle hållit mig borta från tvättandet.
 
Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
Engelska motorcyklister brukar dränka in sina motorcyklar med något som heter acf50 för att skydda mot korrosion vintertid.
Dock aldrig provat själv
 

Lejon

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
det finns flera, men för bekymmerfri pendling år efter år rekommenderar jag suomi w106.

gillar schwalbe marathon winters rull och grepp, men deras benägenhet till dubbpunka ger en osäker gnagande känsla ute på vägen. funderat på att rycka dubben för att slippa problemet, men än så länge bara slipat ned dubben lite, med diamantklinga så att det för stora utsticket kureras. har iofs inte haft dubbpunka därefter, men som sagt det gnager att inte veta när nästa gång inträffar. punka i vinterväglag är inte kul.

förslag att du efter säsongen studerar dina däck noga, särskilt insidan. ser du dubbar som är på väg att kantra in genom corden, kassera dessa. men du kan ha fått varianten med ett isolerande lager på insidan; grattis isf, men då också grattis till bättre träningseffekt aka sämre rull.
Rycka ur Schwalbes dubb???!!! Då har ju verkligen skapat ett däck utan några som helst bra egenskaper!
Tillägg: om du gör verklighet av vansinnesplanen så tipsar jag om att pilla ur dubben med en smal mejsel som lirkas in under dubbflänsen. Att rycka ur dubb ur ett däck är riktigt bökigt.
 

kais01

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
lejon, man vrider ur dubben med t ex ett därtill utformat verktyg från schwalbe, eller en vinklad näbbtång. det kallas för att rycka dubben, och är en smidig hantering. inget vansinne någonstans:)

det är användbart när dubbdäcken börjar bli slitna, risken för dubbpunka därför ökar. man får ett däck med fortfarande greppig vinterdäckgummiblandning, användbart i mellansäsong. fördelen är betydligt bättre rull, och forfarande betydligt bättre greppegenskaper kring nollan än ett renodlat sommardäck.

vill man ytterligare förbättra rullet kan man slipa ned skulderklackarna något, de bromsar framfarten med än något annat.
 

Lejon

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
lejon, man vrider ur dubben med t ex ett därtill utformat verktyg från schwalbe, eller en vinklad näbbtång. det kallas för att rycka dubben, och är en smidig hantering. inget vansinne någonstans:)

det är användbart när dubbdäcken börjar bli slitna, risken för dubbpunka därför ökar. man får ett däck med fortfarande greppig vinterdäckgummiblandning, användbart i mellansäsong. fördelen är betydligt bättre rull, och forfarande betydligt bättre greppegenskaper kring nollan än ett renodlat sommardäck.

vill man ytterligare förbättra rullet kan man slipa ned skulderklackarna något, de bromsar framfarten med än något annat.
Jag kan skänka dig ett slitet Conti Top Contact Winter. Det är ett däck med rimliga egenskaper och vintervänlig Gummiblandning utan att man behöver modifiera det med dubbverktyg eller dremel. Jag tycker inte någon människa borde behöva rulla på ett däck så hemskt som jag tänker mig att ett Schwalbe utan dubb måste vara.
 

kais01

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
på vilket sätt måste de bli hemska? marathon winter har åtminstone genom åren tidigare haft tunn stomme, för tunn för dubb uppenbarligen, och bör funka bättre utan den barlasten. och då blir en följsam stomme plötsligt en tillgång.

användningsområdet blir annorlunda, men man slipper kassera däcken i förtid, och får ett gäng reservdubb att använda till andra däck som faktiskt tål dubb.
 

Mange.

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
16144971432798935718066753831836.jpg

Blöta dagar spolar jag av och drar med borsen på utsatta ställen. Nån gång i veckan sprutar jag på mucoff också. Smörja kedjan, sen klart.
Har redan mosat ett kolfibervevparti pga saltlösningen på vägen. pedalgängan som växte.
 

Lejon

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
på vilket sätt måste de bli hemska? marathon winter har åtminstone genom åren tidigare haft tunn stomme, för tunn för dubb uppenbarligen, och bör funka bättre utan den barlasten. och då blir en följsam stomme plötsligt en tillgång.

användningsområdet blir annorlunda, men man slipper kassera däcken i förtid, och får ett gäng reservdubb att använda till andra däck som faktiskt tål dubb.
Fortfarande jättetunga, snabbslitns och jättestötiga antar jag. De egenskaperna kan rimligen inte förbättras påtagligt av att inte ha dubben kvar. Men visst, det finns säkert sämre däck (dock aldrig några som jag provat).
 

kais01

Aktiv medlem
Skydda cykel mot salt
det låter som du pratar om plusvarianten, den med extra punkteringskydd. närmast spot on beskrivning av dem? och förstås ingen större ide ta bort dubben där, de tycks tåla dem.

det finns ett däck jag kört som är ännu mer träigt, nämligen conti spike claw 240. det värsta är att dubbarna är för stora eller runda, eller trycks in i däcket. eller vad det är? resultatet är iaf nada isgrepp.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer