Slaglängd och kul i skogen

marran sa:
soderblom sa:
marran sa:
Inflyttat bromsok måste vara det största tramset sen Giants egen styrhuvdstandard. Onödigt bred baktriangel och onödigt meckigt att justera bromsok och byta belägg, och inga fördelar alls. Nu ska sur farbror gå och lägga sig, gonatt!

Kan inte "surfarbror'n" fördriva tiden under sin rehab med att konstruera den ultimata stigcykeln? ;-)

:)
Jag är ju upptagen med att gnälla på vad alla andra gör, det måste väl anses vara mer konstruktivt

Blir inte mycket snyggare än så här med bara raka rör utan hängbuk. Någon smart utväxling för länkaget och normalbreda däck så köper jag. Bara att börja konstruera åt mig.. ;-)

p5pb13214955.jpg

Lite kul nytänk från the North American Handmade Bicycle Show på länken nedan:
http://www.pinkbike.com/news/north-american-handbuilt-bike-show-nahbs-2016.html

soderblom sa:
marran sa:
soderblom sa:
marran sa:
Inflyttat bromsok måste vara det största tramset sen Giants egen styrhuvdstandard. Onödigt bred baktriangel och onödigt meckigt att justera bromsok och byta belägg, och inga fördelar alls. Nu ska sur farbror gå och lägga sig, gonatt!

Kan inte "surfarbror'n" fördriva tiden under sin rehab med att konstruera den ultimata stigcykeln? ;-)

Jag är ju upptagen med att gnälla på vad alla andra gör, det måste väl anses vara mer konstruktivt

Blir inte mycket snyggare än så här med bara raka rör utan hängbuk. Någon smart utväxling för länkaget och normalbreda däck så köper jag. Bara att börja konstruera åt mig.. ;-)

Den htn med pinion och rem ser trevlig ut i länken.

soderblom sa:
marran sa:
soderblom sa:
marran sa:

Designen påminner om den första generationens heldämpade freeridecyklar (typ rocky pipeline). Hade inte sagt nej till en i 90-talslila framtriangel, senapsgul baksving och borstat alu på övriga komponenter. Givetvis med Magura MT7 gula bromsar för nostalgifaktorn.

soderblom sa:
marran sa:
soderblom sa:
marran sa:

Ser ut som en slankare version av Orange Alpine/Four fast snyggare o mer clean.

Själv tyckte jag det ser ut som en plottrigare version av Orange Five/Alpine, påminner en del om första generationens Santa Cruz om inte minnet sviker mig. Men jag gillar det korta sadelröret!

marran sa:
Själv tyckte jag det ser ut som en plottrigare version av Orange Five/Alpine, påminner en del om första generationens Santa Cruz om inte minnet sviker mig. Men jag gillar det korta sadelröret!

santa_cruz_heckler.JPG

Inte långt ifrån, fast den där Matter ser ut att vara svetsad av en slöjdlärare som gått bananas i skrotlådan.

Luthman Photography sa:
Inte långt ifrån, fast den där Matter ser ut att vara svetsad av en slöjdlärare som gått bananas i skrotlådan.

Nu beskrev du nog 90% av alla som ställer ut på NAHBS. Det verkar vara det som är grejen. Vissa tävlar om vem som kan använda flest rörstumpar i samma ram, andra tävlar om vem som kan ha flest böjar på samma rör i en ram, och vissa tävlar om att ha flest böjda rörstumpar. Samtliga givetvis plus-size, vilket kanske säger en del om målgruppen :)

Samtidigt måste jag ge kudos till alla som bygger en egen ram, även de som inte faller mig i smaken. Det är lätt att sitta på internet och raljera, det är svårare att faktiskt producera något.

marran sa:
Luthman Photography sa:

Nu beskrev du nog 90% av alla som ställer ut på NAHBS. Det verkar vara det som är grejen. Vissa tävlar om vem som kan använda flest rörstumpar i samma ram, andra tävlar om vem som kan ha flest böjar på samma rör i en ram, och vissa tävlar om att ha flest böjda rörstumpar. Samtliga givetvis plus-size, vilket kanske säger en del om målgruppen :)

Samtidigt måste jag ge kudos till alla som bygger en egen ram, även de som inte faller mig i smaken. Det är lätt att sitta på internet och raljera, det är svårare att faktiskt producera något.

När det gäller cyklar gillar jag själlösa, massproducerade grejer som finns överallt och fungerar bra. Inte hemslöjd.

Den är topologiskt helt annorlunda än en Bird eftersom kedjar inte går genom baktriangeln, det förstör likheten för mig som avdankad naturvetare. Bird i den färgen var för övrigt grymt snygg!

soderblom sa:
marran sa:
soderblom sa:
marran sa:

Tjena!

Blev toksugen på den där.. Har alltid gillat SP och enkelheten med ett styrlager är genial, bara att ploppa in ett CK så behöver man inte fundera mer sen..

Att titta på länkarna på en vpp/dw/maestro/osv och dra slutsatser om hur den är att cykla på är som att titta på djur med kikare och dra slutsatser om du de smakar när de passerat grillen.

För övrigt så har redan Pinkbike testat och mellan raderna sågat den där ganska hårt.

Jo jag såg just det, deras tänk (DB's alltså) verkar tydligen inte helt genomtänkt. Och jag baserade inte kommentaren om länk/pivot-punkt på bilderna utan på texten om hur det är tänkt att funka (i teorin... ;)
Nåja, tur att hojens färgsättning gör den ful som stryk, busenkelt att avfärda den då. Hade varit jobbigt om den hade en funktion som faktiskt fungerade, då skulle vi få se folk på högeffektiva FULA hojar i skogarna (kanske mest i Amerikat som är DB's hemmaplan).

larsaw sa:
Jo jag såg just det, deras tänk (DB's alltså) verkar tydligen inte helt genomtänkt. Och jag baserade inte kommentaren om länk/pivot-punkt på bilderna utan på texten om hur det är tänkt att funka (i teorin... ;)

Förlåt, jag får omformulera mig.

Att läsa tillverkarens marketing blurb om ettt länkage och dra slutsatser om hur den är att cykla på är som att titta på djur med kikare och dra slutsatser om du de smakar när de passerat grillen. ;)

Och Giant har redan tillverkat cyklar som verkar fungera utmärkt trots att de ser ut som stryk, tyvärr

Senast ändrad:
Ska vi fortsätta med lite tyckande om estetik? ;-)

marran sa:

Visst finns det likheter med Orange, men jag föredrar de cirkulära rören på cykeln ovan istället för Orange's överblivna rambalkar/fyrkantsprofiler från en nedlagd brittisk fordonsindustri.

Hetsjägar´n sa:
marran sa:

Jag tycker den ser ut som en Bird.

Som i sin tur inte är helt olik Devinci Spartan sedd i profil. Skillnaden är ledpunkt på kedjestag istället för i axeln (Split Pivot) och att länken som driver dämparen sitter i överröret istället för sadelröret.

marran sa:
Förlåt, jag får omformulera mig.

Att läsa tillverkarens marketing blurb om ettt länkage och dra slutsatser om hur den är att cykla på är som att titta på djur med kikare och dra slutsatser om du de smakar när de passerat grillen. ;)

Och Giant har redan tillverkat cyklar som verkar fungera utmärkt trots att de ser ut som stryk, tyvärr

Jaja surgubbe, jag fattar vinken ;)

Känns som det är färdiginternetcyklat i den här tråden. Kan inte någon som kör både en Enduro (≈160mm) och en kortslagig AM-hoj (≈120mm) rapportera om sina upplevelser och Strava-PR-status?

durietz sa:
Känns som det är färdiginternetcyklat i den här tråden. Kan inte någon som kör både en Enduro (≈160mm) och en kortslagig AM-hoj (≈120mm) rapportera om sina upplevelser och Strava-PR-status?

Min gamla cykel var 5" med 26" hjul min nya 160mm med 650b, slår pb utan att försöka dock har det mer med konditionen att göra än något annat skulle jag tro. Bosöns slutslinga är bra som testtrack (finns på strava), den är strax över minuten och förhållandevis snabb. Jag kan testa den i helgen med båda cyklarna och återkomma, väntar bara på att min förkylning släpper.

Jag gick från en Spez Camber på 110 i slag till en Niner WFO med 150/160 i slaglängd. Omedelbart förbättrades mina Strava-tider rejält. Jag tyckte inte ens att jag tog i, men när jag kollade tiderna hade det gått vansinningt mkt fortare än innan. Ju köttigare sträcka desto större var förbättringen. Trampsträckor gav ingen större skillnad. Det går helt enkelt bra att trampa även en långslagig 29:a.
Nackdelen med en sån cykel är väl just att det går att köra så fort att en krasch får mkt större konsekvenser.
Borde ha behållt min Camber...

durietz sa:

Okej då tycker inte det är så stor skillnad med min 160/140 mot min am ht på 140. största skillnaden är vad man slänger på för däck tycker jag.

Jag blev snabbare bara av att gå till en modern endurocykel från en mindre modern am-cykel. Den inbjuder mer till det. Nu mäter jag iofs inte objektivt utan det är snarare en uppskattning baserad på hur hårt jag får slita för att hänga med samma människor och hur lätt jag tar mig över svåra partier.

Man ska nog inte underskatta placebo-effekten heller. Tror man är snabbare generellt på en ny cykel då man är gladare när man trampar runt. Som golf, då blir man faktiskt bättre med nya klubbor som man själv upplever som bättre för att så mycket handlar om psyket. Enda korrekta mätningen torde kunna ske av någon som reguljärt kör samma slinga med två nya cyklar i vardera klass, och så något slags medelvärde över tid eftersom dagsformen och stigförhållandena är såpass avgörande.

durietz sa:
Man ska nog inte underskatta placebo-effekten heller. Tror man är snabbare generellt på en ny cykel då man är gladare när man trampar runt. Som golf, då blir man faktiskt bättre med nya klubbor som man själv upplever som bättre för att så mycket handlar om psyket. Enda korrekta mätningen torde kunna ske av någon som reguljärt kör samma slinga med två nya cyklar i vardera klass, och så något slags medelvärde över tid eftersom dagsformen och stigförhållandena är såpass avgörande.

Du får leta reda på xenomof och titta på hans utmaning nere i gbg (kommer inte ihåg vad den heter) där det cyklas samma slinga med gps. Har nåt minne av att han cyklat det mesta där.

Stor skillnad i fart (inte upplevd fart) att gå från AM-Ht till FS-150/134 slag. Inte för att det direkt hjälper dig i din ursprungsfråga.

Personligen på tal om den röd svarta cykeln så är det ju hårdrock !! Jag tyckte just att det ni inte gillar antar att det är det med att bakre länkaget inte tar upp småskit. Är just vad som tilltalar mig det lilla skiter jag fullständigt i då blir ju cykeln bara mer levande som en HT fjädringen vill jag ha när det händer grejer hopp å dropp osv annars ur komfort synpunkt så kan det vara. Visst man kanske tappar lite grepp uppför men vad fan jag kommer ju knappt upp ändå så...
På tal om långslagit så har min Jofa / Spitty hakat på 6 st xc Spez raketer idag & mestadels legat topp 2 nån uppförsbacke nästan sist men ändå. Sen går det ju bara åt en liten liten utförslöpa så är man ikapp det man förlorade på vägen upp :)

EST sa:
Personligen på tal om den röd svarta cykeln så är det ju hårdrock !! Jag tyckte just att det ni inte gillar antar att det är det med att bakre länkaget inte tar upp småskit. Är just vad som tilltalar mig det lilla skiter jag fullständigt i då blir ju cykeln bara mer levande som en HT fjädringen vill jag ha när det händer grejer hopp å dropp osv annars ur komfort synpunkt så kan det vara. Visst man kanske tappar lite grepp uppför men vad fan jag kommer ju knappt upp ändå så...

+1 Äntligen ngn som fattar poängen. Tror också den skulle funka fint om det nu är KUL i skogen som eftersträvas.
Fast det finns ju några andra jag hellre skulle välja i så fall, ex. Orange Four och Whyte T-130
Dock är "kul i skogen" inte lika för alla, TS bedämning på't är att vara snabbast (typ STRAVA-jakt) och då är det väl mera en utflackad XC-hoj som efterfrågas.

Senast ändrad:
Men om man ska vara snabbast på Strava får man ju sluta dricka öl å chips osv. Iallafall på platten så det går ju fetbort oavsett?

EST sa:
Men om man ska vara snabbast på Strava får man ju sluta dricka öl å chips osv. Iallafall på platten så det går ju fetbort oavsett?
Helt rätt inställning :-)

Fjädringen har väl egentligen ett huvudsyfte, att hålla hjulen på marken så atr de får grepp. Sekundärt för oss amatörer att vi ska ha en chans att hålla oss kvar på cykeln.

Sen kommer fetton som jag som vill ha komfort också. Då börjar det bli dekadent på riktigt.

Kan ju fortsätta att sabba denna tråden eftersom TS redan beställt en ny cykel. ;-)

Kan man lägga ut ett beställningsjobb på geometrianalys av Larsa??

Som flera säkert sett så körde Cody Kelley en Yeti SB4.5c som dual-slalomcykel vid Sea Otter tidigare i år. Saken är den att det är egentligen en 29er, men han körde med 27.5"-hjul och kompenserade med lite längre slag fram.

Vore intressant om någon med intresse för geometri gjorde en jämförelse mellan originalcykeln och den modifierade och kunde se hur pass "sabbad" geometrin blev. Dvs funkar BB-höjden utanför grävda leder och blir sadelvinkeln för flack? Eller har Cody lyckats få två cyklar i en?

http://www.vitalmtb.com/photos/feat...ti-SB4-5c-Dual-Slalom-Bike,104041/bturman,109

29er original
yeti-sb45c-bike_h.jpg

27.5" dual-slalom
s1200_BT_20160416_untitled_shoot_390.jpg

/David

Jag har kikat på många 27,5-ramar och tänkt att de skulle må bra av 26" bakhjul, men med 29 känns det som man får suboptimalt långa kedjestag.

On topic har jag råkat beställa en Trek Ticket S. Det ska bli kul tror jag.

marran sa:
Jag har kikat på många 27,5-ramar och tänkt att de skulle må bra av 26" bakhjul, men med 29 känns det som man får suboptimalt långa kedjestag.

Min första tanke med, men 437mm är ju 5mm kortare än båda Yetis 27.5or som har 442mm. Dock "långt" i jämförelse med många andra konkurrenter.

marran sa:

Ser läcker ut! Vad är tankarna om spec och användningsområde? Ersättare till din 4X HT?

marran sa:

Varför skall man ha kortare kedjestag med mindre hjul? Hjulbasen blir ju den samma och det är ju vikt/balansen över den som är viktig.

Tillbaka
Topp