Fick punka på mitt bakdäck som var 15 år gammalt (ingen punktering sen cykeln var ny!) och använt som pendling till jobbet 8 km tur och retur. Tänkte det var dags att byta slang och däck och lämnade in hojen (en gammal Marin Pine Mountain hoj med X139 fälgar). Efter en vecka fick jag punktering igen. :(
Misstänker att jag blev lite lurad av försäljaren då jag ordade att jag ville ha kvalitetsdäck och pendlar till jobbet. Betalade 1000 spänn för två däck (fram och bak) av märket Continental Raceking (men efteråt visade sig vara deras budgetmodell). Nu är jag riktigt sur, men vill inte skylla i från mig min ovishet och blåögdhet.
Nu har jag funderat på att skaffa slanglöst då många säger att det är nästan punkteringsfritt, dock är jag osäker om det gäller bara för stigåkning. För min del är det året runt pendling ner till -20 celsius grader, bryr mig inte så mycket om rullmotstånd, vill ha helst ett bra allaround däck för året runt cykling i snö och sommarvärme.. Frågan är om jag ska satsa på nya däck, stöd för slanglöst eller inte, och chansa på att sätta prova på slanglöst, eller köpa andra ej slanglösa däck, eller behålla befintiliga och sätta dit nya slangar själv och hoppas på att att jag inte får punktering igen.
En annan fråga, tycker ni man skall satsa på dubbar till vintern och köra andra däck på sommaren?