Slanglöst och kyla.

Slanglöst och kyla.
Finns det några nackdelar med att köra slanglöst i vinter?
Tål tätningsvätskan minusgrader, eller kommer jag glida runt med isbitar i däcken? Min cykel kommer periodvis att övernatta i kallgarage.
Tacksam för svar!
 
Slanglöst och kyla.
bossanova93 sa:
Ok.
Tror köldgränsen är passerad med råge vid -34. Tackar för svaret!

Jo, så sant. Jag brukar cykla ner till 8-10 minus, inte för att jag fryser eller tycker det är kallt med lägre temperatur. Utan för att dämparna verkar tycka illa om kylan och blir sega med dålig funktion.

Funderar på bygga ihop en helstel MTB som vintercykel. Med 27,5" eller 29" plushjul.
Alternativt köpa en färdig helstel med plushjul. Vet bara inte vilken man ska ha, eller om det ens finns någon sådan, hehe!
 
Slanglöst och kyla.
Då tar jag helt enkelt och stansar dubbdäcken på mina extra fälgar, så får de invänta vinterns skogsäventyr.
Undviker cykling under -5 då fötter och händer inte gillar det.
Har inte haft några problem med dämparna tidigare men det ska bli intressant och se hur min Fox Transfer dropper klarar av kallgrader.
 
Slanglöst och kyla.
Fick punka på mitt bakdäck som var 15 år gammalt (ingen punktering sen cykeln var ny!) och använt som pendling till jobbet 8 km tur och retur. Tänkte det var dags att byta slang och däck och lämnade in hojen (en gammal Marin Pine Mountain hoj med X139 fälgar). Efter en vecka fick jag punktering igen. :(

Misstänker att jag blev lite lurad av försäljaren då jag ordade att jag ville ha kvalitetsdäck och pendlar till jobbet. Betalade 1000 spänn för två däck (fram och bak) av märket Continental Raceking (men efteråt visade sig vara deras budgetmodell). Nu är jag riktigt sur, men vill inte skylla i från mig min ovishet och blåögdhet.

Nu har jag funderat på att skaffa slanglöst då många säger att det är nästan punkteringsfritt, dock är jag osäker om det gäller bara för stigåkning. För min del är det året runt pendling ner till -20 celsius grader, bryr mig inte så mycket om rullmotstånd, vill ha helst ett bra allaround däck för året runt cykling i snö och sommarvärme.. Frågan är om jag ska satsa på nya däck, stöd för slanglöst eller inte, och chansa på att sätta prova på slanglöst, eller köpa andra ej slanglösa däck, eller behålla befintiliga och sätta dit nya slangar själv och hoppas på att att jag inte får punktering igen.

En annan fråga, tycker ni man skall satsa på dubbar till vintern och köra andra däck på sommaren?
 
Slanglöst och kyla.
Vantskruv sa:
Fick punka på mitt bakdäck som var 15 år gammalt (ingen punktering sen cykeln var ny!) och använt som pendling till jobbet 8 km tur och retur. Tänkte det var dags att byta slang och däck och lämnade in hojen (en gammal Marin Pine Mountain hoj med X139 fälgar). Efter en vecka fick jag punktering igen. :(

Misstänker att jag blev lite lurad av försäljaren då jag ordade att jag ville ha kvalitetsdäck och pendlar till jobbet. Betalade 1000 spänn för två däck (fram och bak) av märket Continental Raceking (men efteråt visade sig vara deras budgetmodell). Nu är jag riktigt sur, men vill inte skylla i från mig min ovishet och blåögdhet.

Nu har jag funderat på att skaffa slanglöst då många säger att det är nästan punkteringsfritt, dock är jag osäker om det gäller bara för stigåkning. För min del är det året runt pendling ner till -20 celsius grader, bryr mig inte så mycket om rullmotstånd, vill ha helst ett bra allaround däck för året runt cykling i snö och sommarvärme.. Frågan är om jag ska satsa på nya däck, stöd för slanglöst eller inte, och chansa på att sätta prova på slanglöst, eller köpa andra ej slanglösa däck, eller behålla befintiliga och sätta dit nya slangar själv och hoppas på att att jag inte får punktering igen.

En annan fråga, tycker ni man skall satsa på dubbar till vintern och köra andra däck på sommaren?

Inte för att jag har djupa kunskaper om slanglöst, men så mycket har jag snappat upp att fälgen måste vara gjort för det. Det lär inte fungera på dina 15 år gamla hjul.
 
Slanglöst och kyla.
Hmm, misstänkte det jag också. Dock har jag sett att det räcker med att tejpa med slanglös-tejp för att konvertera fälgarna. Men kanske utgröpningen av fälgen spelar roll?
 
Slanglöst och kyla.
Fälgens profil är avgörande. Däcket har en kant som skall ”poppa i” för att hålla tätt. Förutom fälgtejp, gucka, ventil och annat djävulskap.
 
Slanglöst och kyla.
Gällande din fråga om dubbdäck så beror väl det kanske lite på vart du bor. Själv kör jag dubbdäck på vintern vid pendling sedan några år. Funkar hur bra som helst. Bara att cykla på. Kör Schwalbe Marathon Winter tror jag de heter. Kommer fortsäta med det vintertid.
 
Slanglöst och kyla.
Tack för svaren. :)

@Pfaff, låter som du är rätt erfaren ändå av slanglöst. :D

@Berget, pendlar i Dalarna, mest asfalt så det blir både snömodd, is och svartis. Funkade i och för sig bra i vintras med mina gamla däck, dock förutom när snön smälte. :) Men jag kommer nog testa dubbar ändå när det väl kommer mycket snö och risk för svartis.

@hm, jo du har en poäng i det. Men som jag är personligen vill jag alltid ha det bästa av kvalité, både praktiskt och hållbart, och när man hör något som slanglöst blir man ju väldigt intresserad, ty man frågar sig 'är det fördelaktigt mot slang i alla förhållanden'? Slanglöst får jag testa med min andra nya motions-cykel istället tror jag (när jag väl får punktering på den).
 
Tillbaka
Topp