Slowbuild leverans

NickPick

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Min favorithjulbyggare har bra priser om man är med i ”klubben”.
865E60F7-9AFE-49FC-815F-2CB3AD316FAC.png

Jiv

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ett litet instick gällande Slowbuilds crash replacement. Jag köpte en uppsättning Zi30G/Zi27G på DT 370-nav, och fälgen bak dog efter en halv dag i bike park. Ingen aning om vad som hände, men en rejäl böngel i fälgen som dessutom blev helt sned.

Kontaktade Slowbuild då de stoltserar med 50 EUR crash replacement, bara att skicka in hubben. Då Zi27G-fälgen verkar vara gjord av folie tänkte jag även passa på att fråga om det går att få en EX511 istället.

Inga problem med EX511, men då skulle det kosta 99 EUR istället. Och 30 EUR i frakt. Där tappade jag intresset. För att använda crash replacement behöver jag alltså betala frakt till Tyskland (200:- ish), och sedan strax över 300:- för att få tillbaka hjulet igen. Utöver strax över 500/1000:- beroende på fälg.

Totalsumman landar då närmare ordinarie priser än någon fördelaktig crash replacement. Något att ha i åtanke, om inte annat.

Jag kommer beställa en EX511 (FR541 verkar tyvärr inte finnas i lager nånstans) och ekrar från nån annan tysk och inleda projekt "Lära mig bygga hjul" istället.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag funderar på ett nytt park-bakhjul med Newmen sl eg30-fälg och "valfritt" boostnav. Kan du bedöma vad bara bakhjulet i ditt kit skulle gå på?

QSVESAH

Ny medlem
Slowbuild leverans
Någon som har beställt någonting därifrån sista tiden?

Efter att ha googlat runt lite är han ju väldigt mycket billigare än andra och om man håller sig till det som finns i "Express"-konfiguratorn så kanske man har har grejerna före sommaren iaf, ha ha.
Funderar på DT350 SP CL med XM481 och det enda jag känner mig lite osäker på är hur stabila/hållbara de blir med 28 DT Comp race (enda alternativet i konfiguratorn).

Har RF AR30 på billig Shimanohub och 32 (tjockare) ekrar idag som jag antagligen inte varit ens i närheten av att paja.

84 kg tung, 140/150 cykel, kör mest runt Järva/Sigtuna/ kommer att bli en del Hellas/Högbo men åker även till typ Lofsdalen/Idre/Bruksvallarna och smådroppar/hoppar/kör i stök när det finns men allt under grundförutsättningen "45 årig tvåbarnspappa med skapligt hög riskmedvetenhet"..

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag har deras SL A30 med 240 EXP, väger runt 90 kg utan utrustning. Kör inga direkta dropp/eller parker.. men kan vara en del rötter/stenar där jag cyklar och efter snart 10 månader är hjulen fortfarande raka. Inget direkt svar på din fråga, men du har inte funderat på hjul från Newman?

QSVESAH

Ny medlem
Slowbuild leverans
Jag har deras SL A30 med 240 EXP, väger runt 90 kg utan utrustning. Kör inga direkta dropp/eller parker.. men kan vara en del rötter/stenar där jag cyklar och efter snart 10 månader är hjulen fortfarande raka. Inget direkt svar på din fråga, men du har inte funderat på hjul från Newman?
Tack för input.
Jo, SL A30 är absolut ett alternativ utifrån det lilla jag läst om dem.
Kör du på SBs 28/DT comp race dvs?

Jensen

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ekrarna isig är ju inte nå konstigt. Skulle vara att man kanske hade velat ha 32 för ändamålet. Men om de anser att 28 räcker så gör det ju säkert det.

QSVESAH

Ny medlem
Slowbuild leverans
Vilken egenskap hos DT Comp Race är det som gör dig osäker på hjulens ev stabilitet/hållbarhet?
Och varför SP-nav?
SP är det enda alternativet som finns för DT350 i konfiguratorn. Ska man ha "non-SP" är det 240 som gäller och då är det minst +120 Euro.
Det går säkert att beställa annat också men när jag läser tråden så känns det som att custombeställningar från just SB kan komma om en vecka eller "will be sent tomorrow" i ett halvår.

Jag kanske tänker fel men lägre antal ekrar (28) ger större spänningar per eker och att det då finns större risk för vridningar/problem med ekrarna, speciellt om man kör på lite tunnare varianter?
Men som jag skrev, jag är nybörjare på det här.

HåkanC

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
SP är det enda alternativet som finns för DT350 i konfiguratorn. Ska man ha "non-SP" är det 240 som gäller och då är det minst +120 Euro.
Ök, då förstår även jag och 120 € för DT240-nav är det tveksamt om även jag skulle ha betalat (de DT240-nav jag har är köpta på rea)
Jag kanske tänker fel men lägre antal ekrar (28) ger större spänningar per eker och att det då finns större risk för vridningar/problem med ekrarna, speciellt om man kör på lite tunnare varianter?
Det kommer troligen att fungera utan problem
Spänningen blir ju inte större bara för att ekern är tunnare.
Dessutom är det minskningen som är den största ekerspänningsförändringen när hjulet belastas och tunnare ekrar flexar (en aning) mer vilket betyder att fler ekrar är med och delar på ekerspänningsförändringen. Särskilt med en modern styv fälg.

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Hur kinkigt är "max systemvikt"? Funderar på att beställa X.A.25 som snabba grusvägshjul (och lättare stig) med max systemvikt på 125kg. Kommer att sitta på en stål-ht och jag väger lite mindre än 120kg.

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Hur kinkigt är "max systemvikt"? Funderar på att beställa X.A.25 som snabba grusvägshjul (och lättare stig) med max systemvikt på 125kg. Kommer att sitta på en stål-ht och jag väger lite mindre än 120kg.

Jag har haft dom och dom är inte så tåliga på stig men på grus kan det inte vara något problem. Om du avser Aluminum? Jag väger iofs bara 90kg men smiskade dom ändå rätt hyggligt i skogen.

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ja jag tänkte mig aluminium. Skogsåka blir det inte direkt med dessa, på sin höjd i maklig takt bredvid dottern när hon skrittar (på häst).

Det är ingen problem. Dom är frigivna för XC-tävling up till maxvikt. Newmen skriver faktiskt att SL X.A.25 är kategorie 5, son tillåter (sporadiska) drop av 1 meter höjd!

Overigens skriver Newmen att viktslimiten är 130 kg.

Men om du cyklar brevid dottern är vikten av fälgen väl inte så viktigt. Varför då inte välja SL A.30 som har 150 kg som viktlimit och är frigiven till Enduro? Dessutom bredare, som är trevligt.

Senast ändrad:

Tengil84

Medlem
Slowbuild leverans
Jag har smiskat minna SL X.A25 med dt 350 rätt hårt på mestadels stig. Dom har gått ungefär 100mil förra säsongen och alla ekrar tappa spänningen och blev lösa. Har haft hjulen inne och riktat och kollat ekerspänningen. Så får jag se hur dom håller denna säsong.

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Det är ingen problem. Dom är frigivna för XC-tävling up till maxvikt. Newmen skriver faktiskt att SL X.A.25 är kategorie 5, son tillåter (sporadiska) drop av 1 meter höjd!

Overigens skriver Newmen att viktslimiten är 130 kg.

Men om du cyklar brevid dottern är vikten av fälgen väl inte så viktigt. Varför då inte välja SL A.30 som har 150 kg som viktlimit och är frigiven till Enduro? Dessutom bredare, som är trevligt.

Jag tänkte även ha dem till att cykla "långt och snabbt" på grusväg...

daniel.evertsson

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Konstigt ... Bara dom två Newmen fälgar verkar har en limit och DT XM481 som har en limit på 120 kg hos Slowbuild och 110 kg enligt DT Swiss.

Enda jag skulle vara rädd för är problem vid garantiärenden, om du ger din verkliga vikt.

På vissa hjul kan man köpa extrafälg direkt så då behöver man inte fundera, då kan man fixa det själv om man skulle köra sönder en fälg.

Men det är väl lika bra att ta lite kraftigare fälgar, ett par 100 gram roterande vikt extra märks säkert inte så mycket.

Är det någon som testat "Z-fälgarna"? Zi30SLA/Zi30G. På de hjulen kan man speca vikt på cyklisten när man beställer

Jiv

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
På vissa hjul kan man köpa extrafälg direkt så då behöver man inte fundera, då kan man fixa det själv om man skulle köra sönder en fälg.

Men det är väl lika bra att ta lite kraftigare fälgar, ett par 100 gram roterande vikt extra märks säkert inte så mycket.

Är det någon som testat "Z-fälgarna"? Zi30SLA/Zi30G. På de hjulen kan man speca vikt på cyklisten när man beställer

Jag har testat Zi30G, höll en dag så svårt att rekommendera dem. Att köpa crash replacement-fälg + frakt landade på ungefär samma som en DT EX511, så nu sitter det en sådan bak istället.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp