Vilken ”klubb”? :)Min favorithjulbyggare har bra priser om man är med i ”klubben”. Visa bilaga 581337
Slowbuilds kundklubb. Har du köpt ett par hjul blir du medlem i kundklubben och får lite erbjudanden och rabatter.Vilken ”klubb”? :)
har köpt 4 par men inget lösenord till kundklubben?
Tack för koden beställde
Tack för input.Jag har deras SL A30 med 240 EXP, väger runt 90 kg utan utrustning. Kör inga direkta dropp/eller parker.. men kan vara en del rötter/stenar där jag cyklar och efter snart 10 månader är hjulen fortfarande raka. Inget direkt svar på din fråga, men du har inte funderat på hjul från Newman?
Vilken egenskap hos DT Comp Race är det som gör dig osäker på hjulens ev stabilitet/hållbarhet?Funderar på DT350 SP CL med XM481 och det enda jag känner mig lite osäker på är hur stabila/hållbara de blir med 28 DT Comp race (enda alternativet i konfiguratorn).
SP är det enda alternativet som finns för DT350 i konfiguratorn. Ska man ha "non-SP" är det 240 som gäller och då är det minst +120 Euro.Vilken egenskap hos DT Comp Race är det som gör dig osäker på hjulens ev stabilitet/hållbarhet?
Och varför SP-nav?
Ök, då förstår även jag och 120 € för DT240-nav är det tveksamt om även jag skulle ha betalat (de DT240-nav jag har är köpta på rea)SP är det enda alternativet som finns för DT350 i konfiguratorn. Ska man ha "non-SP" är det 240 som gäller och då är det minst +120 Euro.
Det kommer troligen att fungera utan problemJag kanske tänker fel men lägre antal ekrar (28) ger större spänningar per eker och att det då finns större risk för vridningar/problem med ekrarna, speciellt om man kör på lite tunnare varianter?
Standrad 28 ekrar med DT comp race. Gick inte att ändra då jag valde express.Tack för input.
Jo, SL A30 är absolut ett alternativ utifrån det lilla jag läst om dem.
Kör du på SBs 28/DT comp race dvs?
Hur kinkigt är "max systemvikt"? Funderar på att beställa X.A.25 som snabba grusvägshjul (och lättare stig) med max systemvikt på 125kg. Kommer att sitta på en stål-ht och jag väger lite mindre än 120kg.
Ja jag tänkte mig aluminium. Skogsåka blir det inte direkt med dessa, på sin höjd i maklig takt bredvid dottern när hon skrittar (på häst).Jag har haft dom och dom är inte så tåliga på stig men på grus kan det inte vara något problem. Om du avser Aluminum? Jag väger iofs bara 90kg men smiskade dom ändå rätt hyggligt i skogen.
Ja jag tänkte mig aluminium. Skogsåka blir det inte direkt med dessa, på sin höjd i maklig takt bredvid dottern när hon skrittar (på häst).
Det är ingen problem. Dom är frigivna för XC-tävling up till maxvikt. Newmen skriver faktiskt att SL X.A.25 är kategorie 5, son tillåter (sporadiska) drop av 1 meter höjd!
Overigens skriver Newmen att viktslimiten är 130 kg.
Men om du cyklar brevid dottern är vikten av fälgen väl inte så viktigt. Varför då inte välja SL A.30 som har 150 kg som viktlimit och är frigiven till Enduro? Dessutom bredare, som är trevligt.
Nej det är väl kanske inte så viktigt, men skulle vilja känna på hur det känns att cykla på lite rappare hjul i kombination med lättrullade och lätta däckOch för att komplettera Berks kommentar: om systemvikten är 120 kg+, vad gör då kanske 100 gram extra på hjulen?
Enligt slowbuild har SL A30 samma limit som X.A.25...
Varför då inte välja SL A.30 som har 150 kg som viktlimit och är frigiven till Enduro? Dessutom bredare, som är trevligt.
Enligt slowbuild har SL A30 samma limit som X.A.25
"Maximales Systemgewicht Newmen SL A30 und X.A.25: 125kg"
Men är det limit på fälg eller hela hjulen då?
På Newmens websidan står 150 och 130 kg, för både fälg och kompletta Newmen hjul samma limit.
Den gränsen står i expresskonfiguratorn: https://slowbuild.de/produkt/mtb-alu-express-konfigurator/
Konstigt ... Bara dom två Newmen fälgar verkar har en limit och DT XM481 som har en limit på 120 kg hos Slowbuild och 110 kg enligt DT Swiss.
Enda jag skulle vara rädd för är problem vid garantiärenden, om du ger din verkliga vikt.
På vissa hjul kan man köpa extrafälg direkt så då behöver man inte fundera, då kan man fixa det själv om man skulle köra sönder en fälg.
Men det är väl lika bra att ta lite kraftigare fälgar, ett par 100 gram roterande vikt extra märks säkert inte så mycket.
Är det någon som testat "Z-fälgarna"? Zi30SLA/Zi30G. På de hjulen kan man speca vikt på cyklisten när man beställer