Slowbuild leverans

JakobGawlik

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Sugen på beställa från slowbuild på grund av priserna men är det många som har problem med kvalite?
Jag kan bara svara för mig själv och min upplevelse.
Hade jag beställt från honom igen hade jag inte gått på de lättaste fälgarna till mtbn.
Gravelhjulen funkar utan problem.

Crash replacement-priset var inte jättebilligt när jag spräckte fälgen.

CD

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag köpte newmanfälgar med dt350-nav, som jag skrivit innan fick jag problem med flera ekrar. Hjulet behövdes helt byggas om då det var snedraget från början. Hade också väldigt lång leveranstid.

Kan såklart vara otur, men tror de haft för mycket att göra länge. Får hoppas att det blir bättre framöver.

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Sugen på beställa från slowbuild på grund av priserna men är det många som har problem med kvalite?

Har fått dra efter ekrar på mina Newmen id25 men inte värre än så. TCM byggde ett id30 bakhjul till mig (också Newmen) som gått betydligt hårdare (både park och stig) och längre tid som jag inte behövt röra sen om det beror på kralligare hjul eller byggkvalité kan jag inte avgöra.

Westman98

Medlem
Slowbuild leverans
´Sugen på ett par lätt mtb kolhjul till sommaren och har snubblat in i den här tråden. Men ju mer man läser i den så verkar det bara bli sämre och sämre. Törs man beställa därifrån eller har ni tips på någon annan sida nu? :)

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
´Sugen på ett par lätt mtb kolhjul till sommaren och har snubblat in i den här tråden. Men ju mer man läser i den så verkar det bara bli sämre och sämre. Törs man beställa därifrån eller har ni tips på någon annan sida nu? :)

Man kan köpa kompletta Newmen hjul. Dyrare, men då har du dom inom en vecka isf att kanske får att vad du hade beställt efter några veckor eller månader.

Westman98

Medlem
Slowbuild leverans
Man kan köpa kompletta Newmen hjul. Dyrare, men då har du dom inom en vecka isf att kanske får att vad du hade beställt efter några veckor eller månader.

Det är kanske lika bra, sen har väl newman crach replacment. Tål att funderas på!

oskarp

Ny medlem
Slowbuild leverans
Jag följer upp mitt förra inlägg med ytterligare erfarenheter. Pga strul med första ordern fick jag rabatt på ett nytt köp. Då jag inte kom i närheten i pris hos andra samt att de då nya Lucky Jack SLS 3 6ters samt de då nya 350 naven inte fanns hos någon annan körde jag på Stefan.

För att säkerställa att allt fanns i lager för bygge för leverans ringde jag och kontrollerade. Det var inga problem 2v leveranstid. Detta var i april 2021 och jag har fortfarande inte fått några hjul.

Min strategi har varit att ge Stefan dubbla tiden att slutföra inom ramen för vad han kommunicerar. Det har inneburit ca 50 mail med kanske 10 svar av den välkända typen.
"shit, will send next week"
"Sorry, give me some days more"
...
Det har jag följt upp med samtal varje månad.

Efter några månader fick jag en orderbekräftelse, ytterligare en eller två månader senare en tracking länk som aldrig uppdaterades.
När säsongen, enligt mig, för finhjul var över taggade jag ner för att efter årsskiftet få ett slut. Några ytterligare samtal gav ingenting mer än att han ville ha reminders på mail.
Till slut lyckades jag fånga honom på kontoret och fick honom att öppna datorn och avsluta ordern och återbetala mig. Jag fick kvitto på transaktionen direkt. Samt informationen att han hade stor leverans från Duke på gång inom 2 veckor alltså samma information som för nästan ett år sedan. Jag fick tillbaka mina pengar idag.

Mina köp har alltså varit specialbyggen och inte gått via express konfiguratorn via webshop:en

Så bra priser på hjul.
Den här tråden visar ju att leveranser, kvalite, hantering kan va allt från snabbt, bra, smidigt till osnabbt, obra, osmidigt.

Lycka till med era köp.

Principia

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag beställde ett par hjul före hjul och betalade med Paypal. Efter ett par veckor hade inget hänt trots löfte om någon veckas levtid vid själva köpet. Påminde och fick svaret att de skulle skickas dagen efter. Hörde inget på någon vecka och hotade då med att starta ett ärende hos Paypal och då skickades de i inom någon dag.
Hjulen ser fina ut men inte testat dem (det är gravelhjul).

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Lade en beställning i onsdag vid kl 14, betalade via paypal och fick bekräftelse samma dag. Fick mail i fredags att mitt paket var på väg, idag står det att det ankommit Sverige och är i Malmö.

Beställde ett par SL A30 med 240 EXP så ingen direkt specialbeställning. Han kanske hade uppsättning redan färdigbyggd?

Juhlin

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Beställde ett set med 25mm Newmen och DT240 2 veckor och en dag sedan.

Jag har inte sådär jättebråttom egentligen men visst höjer jag ett ögonbryn eller två när herrn ovan får leverans efter en vecka.

Naturligtvis skickade jag ett mail efter 2 veckors väntan frågandes vad problemet är, jag är medveten om Stefans oförmåga att svara på mail så jag ger det några dagar innan jag ringer ner, men jag tycker det är oprofessionellt.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag mailade Stefan ett par ggr och frågade lite saker och så innan jag beställde. Fick svar oftast samma dag eller dagen därpå. Får hoppas det är ett par hjul som dyker upp imorgon, eller så är det något annat.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Postnord har haft paketet sen i morse.. såg att de var ute för utkörning och skulle levereras idag. Tittade vid 14 igen innan jag slutade jobbet och såg nu att de flyttat fram leveransen till imorgon..

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Då har jag hämtat upp mitt paket. Paketet anlände Sverige i måndags, var i Göteborg i tisdags men levererades först idag. Knapp 3 dagar att få det hemskickat. En rulle tejp låg bredvid.

Hur är tejpen när man ska köra tubeless? Gäller att få den ganska så tight och bra men håller den tätt annars, för er som fått den med?

hermannjoh

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Då har jag hämtat upp mitt paket. Paketet anlände Sverige i måndags, var i Göteborg i tisdags men levererades först idag. Knapp 3 dagar att få det hemskickat. En rulle tejp låg bredvid.

Hur är tejpen när man ska köra tubeless? Gäller att få den ganska så tight och bra men håller den tätt annars, för er som fått den med?
Tejpet har funkat för mig iaf, svart ganska plastigt?

Frippe99

Aktiv medlem
Slowbuild leverans

Jag tyckte tejpen som medföljer fungerade väldigt bra, bättre än många andra jag testat. Ett tips som jag brukar följa är att montera slang och låta sitta med däck och slang i 1-2 dygn innan man kör tubeless.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag tyckte tejpen som medföljer fungerade väldigt bra, bättre än många andra jag testat. Ett tips som jag brukar följa är att montera slang och låta sitta med däck och slang i 1-2 dygn innan man kör tubeless.
Kanske är en bra idé.. men jag vill ju provcykla.
Är de lätta att få tätt? Tänker om man behöver kompressor eller klarar en bra golvpump av att fixa tubeless.. bor i lägenhet så kompressor är lite svårt för mig.

Frippe99

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Är de lätta att få tätt? Tänker om man behöver kompressor eller klarar en bra golvpump av att fixa tubeless.. bor i lägenhet så kompressor är lite svårt för mig.

Om man behöver kompressor eller inte har för mig mest berott på däcket och hur tajt det ligger ”av sig själv” i fälgen. Jag använder oftast en golvpump jag köpte billigt på ClasOhlson 😊

I värsta fall kan du ju testcykla med slang i för att låta tejpen sätta sig lite 👍

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Golvpump räcker oftast men det beror ju på däck. Vilket däck är det som gäller?

Jag har gått bet en gång senaste åren men då på graveln.

Edit: jag går alltid på med hårtork efter jag tejpat.

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Om du gör på rätt sätt får du tejpen tät direkt, finns öht inga skäl att använda slang. Av den anledningen. Däremot är det inte säkert att ”hela systemet” (tejp-ventil-däck) tätar direkt, men då är det ett bra knep att ge sig ut och köra. Ta med en pump bara.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Det gäller maxxis forekaster och ett minion dhr och mina maxxis förut har oftast poppat rätt med lite såpa vid. Testar att tejpa och massera bra så får jag se hur jag gör.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Har tejpat hjulen, blev små bubblor.. försökte få det så fint jag kunde. Men hann inte fixa mer. Men ska in med slang och låta däcken stå över natten alt ta en tur.. sen såfall testa om jag får de täta med vätska och en golvpump :)

Juhlin

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Efter 5 veckor och 2 mail som jag inte direkt förväntade mig att få svar på men ändå hoppades ringde jag ner och jag ska såklart få ett tracking nummer imorgon, så jag bekräftade med:

Ok, so they will be shipped within the next couple of days?

Stefan:
No, tomorrow.

😆
Det verkar vara väldigt viktigt att vara "on brand" absolut inte om några dagar utan imorgon, punkt.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Efter 5 veckor och 2 mail som jag inte direkt förväntade mig att få svar på men ändå hoppades ringde jag ner och jag ska såklart få ett tracking nummer imorgon, så jag bekräftade med:

Stefan:
No, tomorrow.

😆
Det verkar vara väldigt viktigt att vara "on brand" absolut inte om några dagar utan imorgon, punkt.
Väldigt konstigt att jag fick mina inom 4 dagar när du har i princip beställt samma setup.. hm.. Har iaf kört med mina 3 turer och hittills fungerar allt bra. Däcken håller sig täta och är raka. Är en skön känsla att köra jämfört med slang.. nu liksom "greppar" däcket om ojämnheter och bara kör. Har ej vägt de dock..

Juhlin

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Väldigt konstigt att jag fick mina inom 4 dagar när du har i princip beställt samma setup.. hm.. Har iaf kört med mina 3 turer och hittills fungerar allt bra. Däcken håller sig täta och är raka. Är en skön känsla att köra jämfört med slang.. nu liksom "greppar" däcket om ojämnheter och bara kör. Har ej vägt de dock..
Ja lite lustigt är det. Det skulle vara kul att få se Stefans process, jag har en känsla av att det kanske just saknas en process som är anledningen.

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ja lite lustigt är det. Det skulle vara kul att få se Stefans process, jag har en känsla av att det kanske just saknas en process som är anledningen.
Jag menar, du har exakt samma nav och samma ekrar och en 25mm fälg istället för 30..och att ha mina färdigbyggda på lager kanske stämmer... men då borde han lika bra kunna ha 25 mm färdigbyggda.

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Tejp följer med men hur är det med ventiler? Gissar att det inte gör det…

Fick för övrigt sändningsnummer i måndags efter en månad sedan beställning och två mail. Givetvis inte skickat än men jag har inte så bråttom. Newmen SL A 30/ DT 350 så inga konstigheter.

Principia

Aktiv medlem
Slowbuild leverans

Fick för övrigt sändningsnummer i måndags efter en månad sedan beställning och två mail. Givetvis inte skickat än men jag har inte så bråttom. Newmen SL A 30/ DT 350 så inga konstigheter.
Jag fick varken tejp eller ventiler med mina gravelhjul. Har för övrigt kört några rundor nu och hjulen känns bra!

Bilagor

• 83285881-9380-4AAC-A482-2B4275AED8C5.jpeg
    83285881-9380-4AAC-A482-2B4275AED8C5.jpeg
    894.6 KB · Besök: 41

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans

En vecka senare har jag nu hämtat ut dom men det här är ju inga Newmen-fälgar... Antar att det är Z-i30SLA som jag fick istället, suck. Nåja, då får jag testa hur det funkar med returer.
Edit: tejp följde med :-)
IMG_2438.jpeg

LDG

Aktiv medlem
Slowbuild leverans

Stefan:
No, tomorrow.

😆
Haha, en kompis beställde för flera veckor sedan, vet inte hur många men minst 5-6v. Vid kontakt 1 sa Stefan att de glömt att skicka, vid kontakt 2 några veckor senare skickas nästa måndag och fortsatt inget fraktnr, hoppas de har mkt att göra för blir fan värre och värre ;)
Men mina 3 par håller sjukt bra! (dt350 med alu newmen sl a30 och xa25) inte en buckla trots massa parkåka. Behövt spänna bakhjulet som användes i parken men det är i princip allt än så länge!
Så fortsatt värt det om man kan ta väntan enligt mig! Grymma hjul för bra peng!

kievY

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag är fortsatt nöjd med mina Sl-A30.. raka och fina och styva. Hör inget oljud från ekrarna heller och gick på 1 vecka totalt så väldigt konstiga leveranser är det hos Stefan.

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag är fortsatt nöjd med mina Sl-A30.. raka och fina och styva. Hör inget oljud från ekrarna heller och gick på 1 vecka totalt så väldigt konstiga leveranser är det hos Stefan.

Om jag var säkert att allt skulla funka hade jag beställt samma hjul. Biligare än att köpa komponenterna och bygga själva. Jag kan också finjustera hjulerna om det skulle behövas. Men vill gärna undvika allt strul som kommer up här i tråden.

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Funderar lite på att behålla dom där Z-i30SLA som jag fick felskickat till mig om jag lyckas deala till mig ett bra pris men hur bra är dom???
Vad jag förstått är det Newmen som tillverkar dom och det är samma profil. Däremot är det en annan legering och finish och en något lättare fälg. Lyckas inte hitta några tester eller liknande. Det enda jag hittar, förutom hos Slowbuild själva, är att de nämns på ett tyskt forum men min tyska är lite sisådär och jag hittar inget som ser ut som något omdöme.

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Funderar lite på att behålla dom där Z-i30SLA som jag fick felskickat till mig om jag lyckas deala till mig ett bra pris men hur bra är dom???
Vad jag förstått är det Newmen som tillverkar dom och det är samma profil. Däremot är det en annan legering och finish och en något lättare fälg. Lyckas inte hitta några tester eller liknande. Det enda jag hittar, förutom hos Slowbuild själva, är att de nämns på ett tyskt forum men min tyska är lite sisådär och jag hittar inget som ser ut som något omdöme.

Vikten är samma som Newmen Evolution SL A.30.

Kan du posta länken till tyska forumet? Hittar den inte. Jag kan översätta.

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Vikten är samma som Newmen Evolution SL A.30.

Kan du posta länken till tyska forumet? Hittar den inte. Jag kan översätta.
Stefan skriver själv i det tyska forumet att den är 20 gram lättare, försumbart alltså och i verkligheten är det nog samma vikt.

Tråden i det tyska forumet är ganska lång och Z-i30SLA nämns lite här och där. Du behöver inte översätta allt :-) men om du hittar något omdöme eller liknande så är det välkommet!

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Stefan skriver själv i det tyska forumet att den är 20 gram lättare, försumbart alltså och i verkligheten är det nog samma vikt.

På websidan av Slowbuild står att dom väger 510 gram, som är precis samma som Newmen Evolution SL A.30. Har också hittat "20 gram lättare", men det går inte ihop. Den finns Evolution A.30 utan "SL", dom är 540 gram.

Tråden i det tyska forumet är ganska lång och Z-i30SLA nämns lite här och där. Du behöver inte översätta allt :-) men om du hittar något omdöme eller liknande så är det välkommet!

Inte mycket mer information där tyvärr. Enda är att ytan av fälgen är slätt (coh snygg) och inte som på Newmen. Den som köpte den verkar vara nöjd, men tror att hen bara hade tagit dom ut från lådan.

Köp & Sälj

Topp