Slowbuild leverans

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Hjulen har anlänt men jag som inte haft cl innan. Borde inte ringen för att skruva fast skivorna ingått?
8184FF84-8E81-4AEE-879F-A96DEFBC6C26.jpeg

Såg nu att det verkar vara sram som snålar med att inte skicka med ringar..

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
aldrig haft CL men vill minnas att det är något som kommer med skivorna (om de kommer med över huvudtaget) och inte med naven, oftast

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
aldrig haft CL men vill minnas att det är något som kommer med skivorna (om de kommer med över huvudtaget) och inte med naven, oftast

Såg det efter lite googlande, hade det följt med hade det väl ändå inte passat. Behövde ju en ring med större hål för 15 thru axle, är väl bara att åka ner till lbs och hoppas dom har hemma.

HP

Medlem
Slowbuild leverans
Tre månader från betalning där allt skulle finnas i lager. Fortfarande ingen leverans...

Trackingnummer skickat för över två månader sedan...

Inget svar på mejl...

Vid telefonkontakt idag uppges att det ska skickas imorgon...

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Tre månader från betalning där allt skulle finnas i lager. Fortfarande ingen leverans...

Trackingnummer skickat för över två månader sedan...

Inget svar på mejl...

Vid telefonkontakt idag uppges att det ska skickas imorgon...

Trist när han har så otroligt dålig koll och inte prioriterar att vara ärlig. När du väl får dina hjul är dom förhoppningsvis välbyggda som mina. Han sa till mig också att jag skickar imorgon men det blev några dagar till men i sammanhanget så var det ju småpotatis. Jag väntade 2-2,5mån tror jag det blev

Slowbuild leverans
Råkade krascha mitt slowbuild-bakhjul förra helgen. Inte förvånad egentligen, lätta kolfälgar från Kina är inte kompatibla med dåliga spårval…
Tänkte att det säkert inte är ett problem att få Stefan att skicka en ny fälg. Men det var just inte så lätt det heller. Mailat ett par gånger och ringt ”lite” också. När jag ringde i måndags skulle han skicka en fälg ”tomorrow” Kunde knappt hålla mig för skratt 😂
Har ingen info, ingen fälg och är allmänt trött på honom. Han är säkert trött på mig med iofs.
Skiter nog i hans fälgar och beställer något som inte är gjort av rispapper. Någon som vet vad det är för ERD-mått på hans smci28-fälgar?
/J

Lilk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag fick min crash replacement ca 2 månader efter även om han lovade 1 vecka turn around. "Priority for crash replacement etc"

DJ_Datte

Medlem
Slowbuild leverans
Hej,

Vad hade man vågat använda sådana här hjul till. Jag har tidigare på en gravel haft DT 1501 Spline, och de har varit enormt bombsäkra, på ostabil bumpy väg, med cykeln nerlastad för touring, etc. Hur mycket mer behöver man vara rädd om cykeln om man kör deras lättare alternativ (såg att de hade ett fint med 25mm innerbredd).

Tack!

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Hej,

Vad hade man vågat använda sådana här hjul till. Jag har tidigare på en gravel haft DT 1501 Spline, och de har varit enormt bombsäkra, på ostabil bumpy väg, med cykeln nerlastad för touring, etc. Hur mycket mer behöver man vara rädd om cykeln om man kör deras lättare alternativ (såg att de hade ett fint med 25mm innerbredd).

Tack!

Jag kör på som vanligt med mina newmen id 25, tar dom inte till järvsö såklart men dom tål bra. Kör en insert bak

CD

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
6 veckor höll mina newman SL A30 hjul, en eker gick av och 4 andra är väldigt lösa.

Mycket möjligt handhavande fel från mitt håll, kollade aldrig ekerspäningen efter första turen och kör relativt hårt verkar det som.

Tokslut på ekrar i stan och lyckades beställa för kort längd(296mm). Skulle gissa att det är 300mm det ska vara. Något som vet?

magnil

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
6 veckor höll mina newman SL A30 hjul, en eker gick av och 4 andra är väldigt lösa.

Mycket möjligt handhavande fel från mitt håll, kollade aldrig ekerspäningen efter första turen och kör relativt hårt verkar det som.

Tokslut på ekrar i stan och lyckades beställa för kort längd(296mm). Skulle gissa att det är 300mm det ska vara. Något som vet?
Ja 300 skall det vara. Verkar vara slut överallt. Beställde 298 och 302 från Bike24, något av det lär nog fungera.

Edit: 300mm är till 35 mm, tror det är samma på 30 mm.

fimp81

Medlem
Slowbuild leverans
Efter 30+ samtal och löften så kanske, kanske dom kommer leverera mina hjul nu efter 5månader. Men det är ju 3 dagar kvar till måndag så dom hinner nog klanta till den här gången med :)

Slowbuild leverans
Hej,

Tack!
För grus är det nog ingen som helst fara. Såvida inte du kör cx med lågt tryck på stenig bana...
Jag köpte ett par gravel-fälgar av honom också och använder dem just bara till det. Med tanke på hur sjukt klen MTB-fälgen är vågar jag inte utsätta gravelfälgarna för cx...

Nä, summan av kardemumman är... lägg pengarna någon annanstans. Denna göken och hans hjul är inte prisvärda.

Freddie L

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
För grus är det nog ingen som helst fara. Såvida inte du kör cx med lågt tryck på stenig bana...
Jag köpte ett par gravel-fälgar av honom också och använder dem just bara till det. Med tanke på hur sjukt klen MTB-fälgen är vågar jag inte utsätta gravelfälgarna för cx...

Nä, summan av kardemumman är... lägg pengarna någon annanstans. Denna göken och hans hjul är inte prisvärda.
Det var lite nya tongångar, efter alla hyllningar.
Har du nåt att backa upp klenheten för Mtb-fälgen? Gissar att vi snackar I25 eller I28? Inte ute efter att käfta, men väldigt nyfiken!

Slowbuild leverans
Det var lite nya tongångar, efter alla hyllningar.
Har du nåt att backa upp klenheten för Mtb-fälgen? Gissar att vi snackar I25 eller I28? Inte ute efter att käfta, men väldigt nyfiken!
Ja, självklart! Det är en i28.

Körde över en kattskalle för några veckor sedan. Spräckte fälgen då, rätt tydligt utvändigt.
Har förvisso kört på den sedan dess ändå.. Den håller än 🤷‍♂️
Plockade av däcket häromdagen för att inspektera skadan och såg att fälgen var sprucken rakt igenom. Inte bara fälgkanten utan helt rätt igenom i botten och allt.
Har pillat en del med kolfiberlagning och misshandlat min beskärda del av kolfibermaterial. En såhär kraftig skada är inte jättevanlig på en bra kolfiberfälg.

Inte konstigt egentligen, Bred fälg, massa material men ingen vikt. Krävs ingen vidare vetenskap för att inse fakta.

Sedan ska jag tillägga att jag är sur på naven också. Splajs nytt 240-nav och dekalen har redan fallit bort till hälften. Dessutom är lagerna tröga som satan! På ett helt nytt 240-nav ?! Det enda som snurrar är endcapsen. Axeln rör sig inte frivilligt.

Ta vad jag skriver precis som du vill, men om du har hjul från slowbuild så släng in inserts i däcken snabbt som tusan...
/J

Freddie L

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ja, självklart! Det är en i28.

Körde över en kattskalle för några veckor sedan. Spräckte fälgen då, rätt tydligt utvändigt.
Har förvisso kört på den sedan dess ändå.. Den håller än 🤷‍♂️
Plockade av däcket häromdagen för att inspektera skadan och såg att fälgen var sprucken rakt igenom. Inte bara fälgkanten utan helt rätt igenom i botten och allt.
Har pillat en del med kolfiberlagning och misshandlat min beskärda del av kolfibermaterial. En såhär kraftig skada är inte jättevanlig på en bra kolfiberfälg.

Inte konstigt egentligen, Bred fälg, massa material men ingen vikt. Krävs ingen vidare vetenskap för att inse fakta.

Sedan ska jag tillägga att jag är sur på naven också. Splajs nytt 240-nav och dekalen har redan fallit bort till hälften. Dessutom är lagerna tröga som satan! På ett helt nytt 240-nav ?! Det enda som snurrar är endcapsen. Axeln rör sig inte frivilligt.

Ta vad jag skriver precis som du vill, men om du har hjul från slowbuild så släng in inserts i däcken snabbt som tusan...
/J
Det var tråkigt! Vad sa Stefan om det? Jag har inte Slowbuild fälg, men en annan bred och lätt och den har hållit ihop för kattskallar i några år, så fysikens lagar verkar kanske olika trots allt? Eller mer troligt QC.
Naven är kanske inte Slowbuilds fel?

Slowbuild leverans
Det var tråkigt! Vad sa Stefan om det? Jag har inte Slowbuild fälg, men en annan bred och lätt och den har hållit ihop för kattskallar i några år, så fysikens lagar verkar kanske olika trots allt? Eller mer troligt QC.
Naven är kanske inte Slowbuilds fel?
Han sa: "I will ship tomorrow"..
Och där slutade jag ta honom på allvar.

Kommer plocka ner hjulet, mäta ERD och beställa en ny fälg med samma mått någon annanstans. Förhoppningsvis kan jag återanvända ekrar och nipplar då.
Möjligtvis hinner han höra av sig innan dess och då kanske jag kan köpa en billig fälg av honom, men just nu svarar han varken på mail eller telefon.

Nä, naven är såklart inte slowbuilds fel! Men sammantaget blev det ett tråkigt köp.

Freddie L

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Han sa: "I will ship tomorrow"..
Och där slutade jag ta honom på allvar.

Kommer plocka ner hjulet, mäta ERD och beställa en ny fälg med samma mått någon annanstans. Förhoppningsvis kan jag återanvända ekrar och nipplar då.
Möjligtvis hinner han höra av sig innan dess och då kanske jag kan köpa en billig fälg av honom, men just nu svarar han varken på mail eller telefon.

Nä, naven är såklart inte slowbuilds fel! Men sammantaget blev det ett tråkigt köp.
Så han erbjöd dig rabatt på en ny fälg?

Jag förstår att du är besviken men, för någon vid sidan av, så kanske avrådan att handla är lite förhastat. Fälgar går sönder tyvärr oavsett fabrikat, och kör man lättviktare så ökar risken förstås. Du verkar vara den enda här i tråden som haft en trasig fälg, och det är bra att du delar med dig av det! Men ännu mer värdefullt blir det om du följer upp hur Slowbuild hanterar ärendet framöver. Fälgar går sönder ibland så är det bara, men hur företagen backar sin produkt varierar.

Slowbuild leverans
Så han erbjöd dig rabatt på en ny fälg?

Jag förstår att du är besviken men, för någon vid sidan av, så kanske avrådan att handla är lite förhastat. Fälgar går sönder tyvärr oavsett fabrikat, och kör man lättviktare så ökar risken förstås. Du verkar vara den enda här i tråden som haft en trasig fälg, och det är bra att du delar med dig av det! Men ännu mer värdefullt blir det om du följer upp hur Slowbuild hanterar ärendet framöver. Fälgar går sönder ibland så är det bara, men hur företagen backar sin produkt varierar.
Nej, han erbjöd ingenting.
Vet inte vad han menade egentligen men ren tystnad därefter.

där är fler i tråden som har mosat sina fälgar, bara läs :)

Tyvärr, jag är inte duktig på att knyta näven i fickan. Stefan, slowbuild och hans fälgar är rent värdelösa. Om mitt inlägg kan bespara någon frustration över kassa grejer och dålig service så är jag nöjd.

Freddie L

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Nej, han erbjöd ingenting.
Vet inte vad han menade egentligen men ren tystnad därefter.

där är fler i tråden som har mosat sina fälgar, bara läs :)

Tyvärr, jag är inte duktig på att knyta näven i fickan. Stefan, slowbuild och hans fälgar är rent värdelösa. Om mitt inlägg kan bespara någon frustration över kassa grejer och dålig service så är jag nöjd.
Jag har läst tråden. Nu är det två mosade fälgar. En kolfiber och en alu. Ser inte riktigt mönstret än, men det kanske klarnar! :-)

Hursomhelst är det första du skriver riktigt värdefullt. Ingen vettig support från Stefan när saker går åt skogen, det är skäl att välja annat. Och ungefär vad jag misstänkte, tyvärr.

Jag har redan bränt mig hos en annan ökänd tysk, Udo på Superlightbikeparts, så är inte intresserad av fler strulpellar! Kommer handla någon annanstans troligen.

Slowbuild leverans
Jag har läst tråden. Nu är det två mosade fälgar. En kolfiber och en alu. Ser inte riktigt mönstret än, men det kanske klarnar! :-)

Hursomhelst är det första du skriver riktigt värdefullt. Ingen vettig support från Stefan när saker går åt skogen, det är skäl att välja annat. Och ungefär vad jag misstänkte, tyvärr.

Jag har redan bränt mig hos en annan ökänd tysk, Udo på Superlightbikeparts, så är inte intresserad av fler strulpellar! Kommer handla någon annanstans troligen.
Jag ska förklara lite långsammare så att det klarnar för dig.
Omfattningen av skadan står inte i relation till det den utsattes för. Vilket också är vad jag skriver, det är du som blandar in antal skadade fälgar.
Släpper ämnet här, orkar inte tjafsa.
Köp var du vill.

Freddie L

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag ska förklara lite långsammare så att det klarnar för dig.
Omfattningen av skadan står inte i relation till det den utsattes för. Vilket också är vad jag skriver, det är du som blandar in antal skadade fälgar.
Släpper ämnet här, orkar inte tjafsa.
Köp var du vill.
Nämen. Är du så kränkt att du inte klarar att läsa hela inlägg? Hade du gjort det hade du sett var jag inte kommer handla.

Oavsett hoppas jag det löser sig för dig!

HåkanC

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Om du istället nöjer dig med att mäta ekerlängderna, kanske genom att endast ta bort en eker/sida, och räkna baklänges till ERD så kommer hjulbygget med nya fälgen att i praktiken bli mkt enklare, åtminstone enl mig.
Du tejpar då fast den nya fälgen, rättvänd, på den gamla och flyttar över eker för eker. Det är även bättre för ekrarnas livslängd om de får sitta kvar i samma position.

Slowbuild leverans
Om du istället nöjer dig med att mäta ekerlängderna, kanske genom att endast ta bort en eker/sida, och räkna baklänges till ERD så kommer hjulbygget med nya fälgen att i praktiken bli mkt enklare, åtminstone enl mig.
Du tejpar då fast den nya fälgen, rättvänd, på den gamla och flyttar över eker för eker. Det är även bättre för ekrarnas livslängd om de får sitta kvar i samma position.
Tusen tack för tipset!
/J

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer