Slowbuild leverans

jonte987

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Om du istället nöjer dig med att mäta ekerlängderna, kanske genom att endast ta bort en eker/sida, och räkna baklänges till ERD så kommer hjulbygget med nya fälgen att i praktiken bli mkt enklare, åtminstone enl mig.
Du tejpar då fast den nya fälgen, rättvänd, på den gamla och flyttar över eker för eker. Det är även bättre för ekrarnas livslängd om de får sitta kvar i samma position.
Kan vi få en snabb instruktion på detta? På mätning alltså. Tänkte chansa men det är kanske lite obegåvat.

EDIT. Orkade till sist kolla själv och jag måste så klart räkna med nav och göra det ordentligt

fimp81

Medlem
Slowbuild leverans
Efter 30+ samtal och löften så kanske, kanske dom kommer leverera mina hjul nu efter 5månader. Men det är ju 3 dagar kvar till måndag så dom hinner nog klanta till den här gången med :)
Inte helt oväntat så blev det ingen leverans den veckan heller. Stefan måste vara den otrevligste lögnaren jag någonsin träffat på... Skulle aldrig rekommendera någon att köpa från Slowbulid, flera verkar ju ha samma problem...

FYI Beställde sista veckan i Mars...

JakobGawlik

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
HA! Jag hittade ett Tyskt forum där Mr. Nobuild-Stefan är aktiv. Svarade så sent som idag.
Passade på att spy lite.
Kanske fler som vill hitta dit?

slowbuild

Ny medlem
Slowbuild leverans
HI Jakob, I just replied to your email. We currently have 3-4 open orders / repairs with Swedish customers, which we are trying to process promptly. You actually wrote several emails that I missed. I would like to sincerely apologize to you for this. cheers. stefan

to everyone else, please let me know if you need any help with our service. in fact, times are very, very difficult for us. This year we have three times the turnover of 2019. So we are well utilized in production and also have to constantly deal with the supply chain. This is currently not much fun and takes up a lot of time. We are currently planning 2024. At slowbuild.de we currently only offer products that we have in stock. The shipping time is 1-5 days.

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Inte helt oväntat så blev det ingen leverans den veckan heller. Stefan måste vara den otrevligste lögnaren jag någonsin träffat på... Skulle aldrig rekommendera någon att köpa från Slowbulid, flera verkar ju ha samma problem...

FYI Beställde sista veckan i Mars...

Tog det någon fart för dig också sen han dök upp i tråden?

JakobGawlik

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ja, ska man summera det hela så struntade Stefan i oss alla (och en del andra i DE) ända tills någon spydde av sig i ett forum som uppenbarligen var viktigt för honom. Jag fick pris på 250euro på crash replacement eller 220euro för en fälg. Lite billigare än Duke på r2 men r2 skickar inom 2 dagar.

Han brydde sig inte om att svara på mina frågor om varför ett helt nytt nav kärvade ihop så jag köpte verktyg till nav också.
Man kan lika gärna handla på eBay/alibaba när service, kvalite och garanti är så usel.

skier

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Ja, ska man summera det hela så struntade Stefan i oss alla (och en del andra i DE) ända tills någon spydde av sig i ett forum som uppenbarligen var viktigt för honom. Jag fick pris på 250euro på crash replacement eller 220euro för en fälg. Lite billigare än Duke på r2 men r2 skickar inom 2 dagar.

Han brydde sig inte om att svara på mina frågor om varför ett helt nytt nav kärvade ihop så jag köpte verktyg till nav också.
Man kan lika gärna handla på eBay/alibaba när service, kvalite och garanti är så usel.
En 28mm bred fälg (invändigt) med uppgiven vikt på 320 gram, det blir ju inte hållbart. Är det sen en vanlig kinafälg så är väl inte kvalitetskontrollen den bästa, så det lär ju bli rätt stor spridning i hållbarheten. De flesta större tillverkare verkar ligga runt 360-370 gram för att ha nån slags marginal, personligen tycker jag det är vettigare än att vara tvungen att köra med högt tryck och/eller inserts bara för att skydda fälgen.

Sen är det förstås ingen ursäkt för att ha dålig kundservice, att man har mycket kunder tycker jag aldrig kan vara en ursäkt. Enda sättet att få till en förändring är ju att folk slutar handla där, annars har de ingen anledning att ändra beteende, så det är jättebra att både positiva och negativa erfarenheter kommer fram.

Själv är jag för snål för att handla fälgar från Europa, så jag håller mig till skumma ebay-handlare :)
Jag knäckte en tre år gammal ebay-fälg i vintras, kontaktade säljaren som direkt skickade en ny (kom fram på en vecka), fick 20% rabatt på (det redan låga) nypriset eftersom garantitiden gått ut. Det tyckte jag var bra service.

Frippe99

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Beställde ett par aluhjul förra helgen via Slowbuild's express-konfigurator och fick mail nu med trackingnummer så det känns ju lovande givet ovanstående historier. 🙂

Sam

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag beställde två identiska hjul av instegsmodell (mer info finns i början av tråden). Dessa är sprikraka och finfina fortfarande. Så man får välbyggda hjul.

fimp81

Medlem
Slowbuild leverans
Jag fick en sån länk i början av April, inga hjul än 😅💪
74E885F2-A556-4D3D-9797-08E19496EB0A.jpeg

Nu finns det hopp att hjulen är på väg…
En riktig jinxning men bara att hålla tummarna 😁👍

attbresinhand

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Är det seriöst?

Förstår inte att folk skulle ville köpa hos Slowbuild efter man har läst allt vad som har skrivits här.
Jag fick mina hjul för mindre än hälften av vad motsvarande hjul från någon annan, med samma vikt och bredd. Jag är nöjd helt enkelt.
Enda kruxet var ju recall på navet men det var ju dtswiss fel.
Jag har ju faktiskt köpt något därifrån och det tog visserligen en vecka längre än vad som sagts men... De som gör skrattemojis har nog aldrig handlat från slowbuild. Läste en massa från tyska forum innan beställning först såklart.

En missnöjd kund berättar för 100, en nöjd kund för 10.

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag fick mina hjul för mindre än hälften av vad motsvarande hjul från någon annan, med samma vikt och bredd. Jag är nöjd helt enkelt.
Enda kruxet var ju recall på navet men det var ju dtswiss fel.
Jag har ju faktiskt köpt något därifrån och det tog visserligen en vecka längre än vad som sagts men... De som gör skrattemojis har nog aldrig handlat från slowbuild. Läste en massa från tyska forum innan beställning först såklart.

En missnöjd kund berättar för 100, en nöjd kund för 10.

Även om många kanske inte har haft problem och bara en vecka fördröjning, så är det väldigt många här som har haft problem. Tror att chansen är riktigt hög att det tar flera månader. Också har några fått fel eller saknade komponenter. Antal problem här är mycket högre än vid andra butiker.

EDIT: glömde kanske viktigaste problem: att han nästan aldrig svarar och ofta ljuger när han svarar.

implor

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Var ju någon annan firma från polen eller annat öst-land man rekommenderade i någon tråd med. Priser var liknande Stefans. Någon som minns vilken de var?

Edit:
Mina SL 30 har böja få lösa ekrar efter varje tur. Iofs har de rullat park i Järvsö, Åre, Kungsberget och Källviken. Kanske behöver en översyn bara men extra hjulpar vore inte fel.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Var ju någon annan firma från polen eller annat öst-land man rekommenderade i någon tråd med. Priser var liknande Stefans. Någon som minns vilken de var?

Edit:
Mina SL 30 har böja få lösa ekrar efter varje tur. Iofs har de rullat park i Järvsö, Åre, Kungsberget och Källviken. Kanske behöver en översyn bara men extra hjulpar vore inte fel.

Jag är på min tredje säsong på mina sla30 och +400 mil utan att ha rört en eker. Iaf på grund av att dom blivit lösa, krökte en fälg som riktades förra sommaren så då spändes väl allt upp. Men sen fick jag ett helt nytt bakhjul av tcm pga att dom klantat sig och skickat mig ett G1 nav när det skulle vara G2.

Så jag har ju cyklat på tre st olika sla30 utan att behöva spänna en eker. Men dom är från tcm får se hur newmen id25 från SB håller. (dom är på första säsongen) och nu kör jag id25 bak och id30 fram så jag blandar. Det är perfekt med två hjulset och kunna byta efter underlag.

Frippe99

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag vet att många väntat länge på sina hjul så detta kanske sticker lite i ögonen hos er som inte fått leverans ännu men jag är supernöjd med SB. Beställde hjul via alu express konfiguration förra lördagen och idag kunde jag hämta mina hjul på posten. Blev glatt överraskad när de nya DT swiss 370 naven levererades med star ratchet 36T body 😊 vikten landade på 1800g för dessa.

Bilagor

• B1D9B451-348C-4C5C-8B44-AB0CF8F23173.jpeg
    B1D9B451-348C-4C5C-8B44-AB0CF8F23173.jpeg
    1.4 MB · Besök: 99

Juhlin

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Personligen är jag mer intresserad av kvalitén på montaget än något annat. Komponenterna får man ju välja själv så SB tillför inget direkt på den fronten.
Bra att veta att man behöver planera något halvår innan vid beställning av custom, men custom hjul brukar jag inte spontanshoppa och förvänta mig leverans av på kortare tid än 2-3 månader.

Försöker bestämma mig för hur fina finhjul jag ska beställa och om SB är en potentiell leverantör.
Jag tror jag klassar dem som väldigt prisvärda på halv-fina hjul. Frågan är om jag ska köpa halv-fina eller fin-fina. Halv-fina är för mig 5k, fin-fina 10k...

JakobGawlik

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Personligen är jag mer intresserad av kvalitén på montaget än något annat. Komponenterna får man ju välja själv så SB tillför inget direkt på den fronten.
Bra att veta att man behöver planera något halvår innan vid beställning av custom, men custom hjul brukar jag inte spontanshoppa och förvänta mig leverans av på kortare tid än 2-3 månader.

Försöker bestämma mig för hur fina finhjul jag ska beställa och om SB är en potentiell leverantör.
Jag tror jag klassar dem som väldigt prisvärda på halv-fina hjul. Frågan är om jag ska köpa halv-fina eller fin-fina. Halv-fina är för mig 5k, fin-fina 10k...

SB bygger bra, det har jag aldrig sagt något om. Jämn ekerspänning, snyggt och prydligt gjort. Bra emballage till skillnad från kinaskräpet man beställer ibland.
Priset är också bra. Service, eftermarknad och kommunikation - riktigt kass...

Det finns en hjulbyggare i Eslöv där jag bor, duktig, noggrann och återkopplar alltid. Han har byggt flera hjulpar till mig som jag tävlar på år efter år.
Priset hos SB lockade lite nu när jag skulle ha nya hjul.
Jag kan förmedla kontakten till min lokala hjulsmed om någon är intresserad av att få byggt i Sverige i stället. Blir någon tusenlapp dyrare, men servicen är bättre ;)

Topp