Slowbuild leverans

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Stefan skriver själv i det tyska forumet att den är 20 gram lättare, försumbart alltså och i verkligheten är det nog samma vikt.

Tråden i det tyska forumet är ganska lång och Z-i30SLA nämns lite här och där. Du behöver inte översätta allt :-) men om du hittar något omdöme eller liknande så är det välkommet!

Jag gissar att det är samma fälg som Newmen Evolution SL A.30 men med en annan, eller utan, ytbehandling. Vet inte om ytbehandlingen gör fälgen tuffare.

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
På websidan av Slowbuild står att dom väger 510 gram, som är precis samma som Newmen Evolution SL A.30. Har också hittat "20 gram lättare", men det går inte ihop. Den finns Evolution A.30 utan "SL", dom är 540 gram.

Inte mycket mer information där tyvärr. Enda är att ytan av fälgen är slätt (coh snygg) och inte som på Newmen. Den som köpte den verkar vara nöjd, men tror att hen bara hade tagit dom ut från lådan.
Ja det kan nog varit så han menade, 20 gram lättare än andra versionen.

Tack för hjälpen! :-)

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Kan bara nämna att man enligt facebooks propain owners-sida ska hålla sig borta från de billigare newmenfälgarna. Men de vanliga Evolution SL A30 e ju grymma.

Jiv

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Jag beställde två par hjul förra veckan, torsdag vid lunch. Ett par "Newmen A30 DT 370 36T 1750gr" och ett par "Zi30G" (DT 370 + Zi30G/Zi27G).

Det första paret hämtade jag ut igår, så de tog ganska exakt 7 dagar inkl helg att få dem. Vägde in på 1760 gram på min fulvåg, så viktangivelse verkar stämma.

Det andra paret är inte skickat ännu. Värt att notera är att levtiden på första paret var satt till 1-4 dagar, andra paret till 7-10 dagar - så än så länge har jag inget att klaga på.

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Funderar lite på att behålla dom där Z-i30SLA som jag fick felskickat till mig om jag lyckas deala till mig ett bra pris men hur bra är dom???
En uppdatering:
Valde att behålla dessa felaktiga hjul och är nöjd med det. Stefan erbjöd 50 euro i återbetalning vilket jag tyckte var lite snålt men orkade inte bråka. Någon återbetalning dök inte upp och efter tredje påminnelsen hotade jag med att anmäla till Paypal. Hände fortfarande inget så då anmälde jag till Paypal, trodde jag. Jag satte förvisso igång ett ärende via Paypal men det var ju Stefan som fick detta. Oavsett funkade det och återbetalningen kom en dag senare.

Kommer aldrig handla därifrån igen.

osclin

Ny medlem
Slowbuild leverans
SB bygger bra, det har jag aldrig sagt något om. Jämn ekerspänning, snyggt och prydligt gjort. Bra emballage till skillnad från kinaskräpet man beställer ibland.
Priset är också bra. Service, eftermarknad och kommunikation - riktigt kass...

Det finns en hjulbyggare i Eslöv där jag bor, duktig, noggrann och återkopplar alltid. Han har byggt flera hjulpar till mig som jag tävlar på år efter år.
Priset hos SB lockade lite nu när jag skulle ha nya hjul.
Jag kan förmedla kontakten till min lokala hjulsmed om någon är intresserad av att få byggt i Sverige i stället. Blir någon tusenlapp dyrare, men servicen är bättre ;)
Finns din Eslövskontakt fortfarande kvar?

MarcusL79

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Då har man ställt sig i kön på ett par Newmen Evo sla30 Alu med nya dt 350. Beställde igår.
Betalade med PayPal för säkerhets skull. Fick bekräftelse direkt och kvitto på fakturan nån timme senare.

Hoppas på det bästa. Heller välbyggda och att se får ta lite längre tid än tvärtom.
Är inte akut behov men inom en månad hade man ju såklart velat ha dem

iMats

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Funderar lite på att behålla dom där Z-i30SLA som jag fick felskickat till mig om jag lyckas deala till mig ett bra pris men hur bra är dom???
Jag kan svara på min fråga själv nu då jag valde att behålla dom och kört en hel del.
Inte helt hundra men det är nog samma fälg som Newmen men med annan finish och annat namn. Mest har dom rullat på småländska höglandet, rikligt med rötter och en del sten, ett antal gånger i Hellas samt en vecka lite hårdare körning i Tjeckien.
Förutom några stenskott och skrap så är dom som nya. Raka, runda och utan en enda skada i kanterna trots en del genomslag.
Så vill man spara några kronor mot Newmen Sla30 så kan man köpa dessa istället.

Jiv

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Någon som har koll på vilka fälgar Zi30G och Zi27G är kopior på? Jag bönglade min Zi27G på första dagen, trots 26 psi och Rimpact. Vet inte ens vad jag träffade!

Nypåmtb

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Beställde två par hjul i onsdags, skickades på fredagen och hämtades ut igår. Klart imponerad!
Ett av paren var Newmens advanced SL XA 30 med dt 240. Riktigt fina :). Känns tryggt med Newmen, har sedan tidigare SLA 30 som fungerat mkt bra. Dessutom ingick någon crash replacement på Newmen hjulen (vilket inte gällde slowbuilds noname kolfälgar).

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Beställde två par hjul i onsdags, skickades på fredagen och hämtades ut igår. Klart imponerad!
Ett av paren var Newmens advanced SL XA 30 med dt 240. Riktigt fina :). Känns tryggt med Newmen, har sedan tidigare SLA 30 som fungerat mkt bra. Dessutom ingick någon crash replacement på Newmen hjulen (vilket inte gällde slowbuilds noname kolfälgar).
Vad kostade advanced-hjulen? Tänkte varför du inte köpte newmen oem? Mycket billigare eller något annat?

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Vad kostade advanced-hjulen? Tänkte varför du inte köpte newmen oem? Mycket billigare eller något annat?

Antar att du menar Newmen hjul och inte OEM hjul?

Slowbuild är betydligt billigare. Och DT 240 är en av de bästa och mest pålitliga nav som finns.

Jag kör nu sedan 1,5 år Newmen Fade nav på min helstel. Då och då hör jag ett hög ljud från en klacka. Hoppas att den överlever.

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Antar att du menar Newmen hjul och inte OEM hjul?

Slowbuild är betydligt billigare. Och DT 240 är en av de bästa och mest pålitliga nav som finns.

Jag kör nu sedan 1,5 år Newmen Fade nav på min helstel. Då och då hör jag ett hög ljud från en klacka. Hoppas att den överlever.
Sant tänkte fel, menade newmen rakt av. Det ser ju ut att kosta ca 13 300:- hos Stefan och det matchar väl vad jag betalat för newmens med fade-navet men dt240 kanske är bättre.

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Sant tänkte fel, menade newmen rakt av. Det ser ju ut att kosta ca 13 300:- hos Stefan och det matchar väl vad jag betalat för newmens med fade-navet men dt240 kanske är bättre.

Det var väl du som hitta både hjul till en riktigt bra pris, eller?

Dom är 1523 euro hos r2-bike. Bike-discount har riktigt bra pris med 1103 euro men inte på lager. Undrar om prisen är samma när dom kommer på lager.

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Det var väl du som hitta både hjul till en riktigt bra pris, eller?

Dom är 1523 euro hos r2-bike. Bike-discount har riktigt bra pris med 1103 euro men inte på lager. Undrar om prisen är samma när dom kommer på lager.
Ja jag hittade nog rätt bra pris, hade blivit ännu bättre om jag köpt båda hos bike-boarder men nu blev det ett hos bikester och ett hos bike-boarder. Landade på ca 13 700:- tror jag.

Edit: finns i lager för 1225 EUR på bike-boarder

MarcusL79

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Hjulafton!
Beställde i mån em. Fanns hos ombud idag (fre) 😁😁
Sla30 Evo Alu+ dt 350 center lock.
839g+916g=1755g.

Ingen tejp alls varken på fälg eller i lådan.. kanske gick så snabbt så den gömdes bort.

Bilagor

• PXL_20220819_124415142.jpg
    PXL_20220819_124415142.jpg
    1.2 MB · Besök: 56

MarcusL79

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Kanske dum fråga, men var hittar man hjulen och hur man beställer?
Om du beställer med Centerlock, tänk på att det finns låsningar innre eller yttre gånger mot nav även om båda sorterna har extern splines.

När jag väl skulle montera upptäckte jag att mina gamla hjul hade externa splines men med intern gänga (helt platta låsningar), medan de till dt350 naven har extern splines med extern gänga mot nav. Shimano HB-M618 passade. Ingen stor grej men lite surt då jag precis fått fick vänta en vecka på tejpen och får en frakt till.

Hur som helst. Hjulen var riktigt snygga på och gjorde sig grymt bra till Specz däcken.👌
Bara kört ett pass än men viktskillnaden i skogen kändes ungefär som jag hoppats på.
Vet inte om jag inbillade mig att naven kändes mer lättrullande vid cykling (inomhus rullade de sjukt lätt) men skillnaden mellan 24 och 36poe var kännbar. Blir verkligen sugen på 54 Ratchet.

kottenp

Medlem
Slowbuild leverans
kollade lite på beställa hjul också men
370 nav eller nya 350 är det någon skillnad utöver vikten ?
är det "nya" typen av ratchet på 370 navet också?

Är sjukt sugen på 350 nav men svårt att försvara mellanskillnaden om det inte är något mer än typ 30-40 gram i vikt som skiljer för ett hjulpar

Nypåmtb

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
350 naven är den bästa kompromissen enligt mig. 350 har den äldre ratchet varianten med två ringar, smidigare att byta (tex uppgradera till 54t) än nyare EXP varianten som behöver specialverktyg för att göra samma sak. Dessutom får du numera 36t standard på 350 och behöver inte uppgradera om du inte är väldigt kräsen vad gäller POE. Har ett hjulsett med 54 och ett med 36 och tycker helt klart 36 räcker.
370 är en enklare variant utan ratchet och fungerar säkert bra den också. Har man lite olika hjul med 350/250/180 kan man väldigt enkelt flytta runt kassetter mellan hjul (om man också har flera bodys). Smidigt och trevligt men naturligtvis inte nödvändigt.

kottenp

Medlem
Slowbuild leverans
350 naven är den bästa kompromissen enligt mig. 350 har den äldre ratchet varianten med två ringar, smidigare att byta (tex uppgradera till 54t) än nyare EXP varianten som behöver specialverktyg för att göra samma sak. Dessutom får du numera 36t standard på 350 och behöver inte uppgradera om du inte är väldigt kräsen vad gäller POE. Har ett hjulsett med 54 och ett med 36 och tycker helt klart 36 räcker.
370 är en enklare variant utan ratchet och fungerar säkert bra den också. Har man lite olika hjul med 350/250/180 kan man väldigt enkelt flytta runt kassetter mellan hjul (om man också har flera bodys). Smidigt och trevligt men naturligtvis inte nödvändigt.
Dock så har både 350 och 370 LN ratchet
hos slowbuild verkar leverera 370 naven uppgraderade till 36t så samma engagement på 350 och 370
skillnad i vikt verkar vara 30-40 gram per hjulpar

Onekligen verkar 370 vara sjukt prisvärda men kanske missat något

Bilagor

• ratchet.JPG
    ratchet.JPG
    75.9 KB · Besök: 36

Berk

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
Dock så har både 350 och 370 LN ratchet
hos slowbuild verkar leverera 370 naven uppgraderade till 36t så samma engagement på 350 och 370
skillnad i vikt verkar vara 30-40 gram per hjulpar

Onekligen verkar 370 vara sjukt prisvärda men kanske missat något

Hade också en vag minne av att 370 hade uppgraderats till star ratchet (med 18t som standard). Då skiljer den sig inte mycket från gamla 350, eller kanske inte alls. Jag bryr mig inte mycket om vikten av naven, så 370 med 36t för en låg bra är vad jag skulle välja.

kottenp

Medlem
Slowbuild leverans
Hade också en vag minne av att 370 hade uppgraderats till star ratchet (med 18t som standard). Då skiljer den sig inte mycket från gamla 350, eller kanske inte alls. Jag bryr mig inte mycket om vikten av naven, så 370 med 36t för en låg bra är vad jag skulle välja.
verkar som 18t är standard men dem har någon deal med DT så det kommer med 36t (oklart om det gäller alla hjul som säljs av dem)

Bilagor

• 370.JPG
    370.JPG
    26.9 KB · Besök: 38

MarcusL79

Aktiv medlem
Slowbuild leverans
På tal om dt350. Hur ofta serva/smörjer ni dem?

När jag monterade kassetten (sram xg-1275) fettade in gängor med propelleraxelfett och drog med biltemas stora momentnyckeln vågade jag inte dra tills den "klickade" på 40nm. Ändå pingade det i ekrarna när jag slutade dra.
Gick ut och provade 40nm på bilens hjulbultar och det var klart mycket lösare.
Inte tänkt ta av kassetten än på ett tag, men ser väl inte fram emot det..

LDG

Aktiv medlem
Slowbuild leverans

När jag monterade kassetten (sram xg-1275) fettade in gängor med propelleraxelfett och drog med biltemas stora momentnyckeln vågade jag inte dra tills den "klickade" på 40nm. Ändå pingade det i ekrarna när jag slutade dra.
Är en del av livet att man drar hårt på cykel ;)
Klickandet är väl ändå från låsringen på shimano olika bodys, sån har väl inte XD?

Hälsingland

Aktiv medlem
Slowbuild leverans

Jag drar alltid 48nm till "klick" aldrig varit något problem att lossa kassetten.

Köp & Sälj

Topp