Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde SRAM X.9 med en 40t från One up och
> hade inte svårt att få till det.

Jag tolkar det som att den där kombon är en riktig brudmagnet :)

/Johan

Snik XX1 alternativ
Rattnalle skrev:

> Att Shimanos prylar är mycket billigare att köra
> sönder är ett rätt starkt argument också.

Ett par hundralappar mellan XT och X9 bakväxel, visst procentuellt ganska mycket. Köper man en rad cage blir det fördel X9. Borde inte skriva detta men jag har endast kört sönder en bakväxel på 22 år. Den gamla X9 som sitter på nu har precis fyllt 10 år... Några växelöron har iofs gått åt under tiden.

Snik XX1 alternativ
På bike-components kostar x7 och slx 45€, x9 63 och xt 55 så det skiljer inte så mycket.

Jag råkade meka sönder min fjäder till cagen och när jag sen kollade runt lite såg jag att de nu heter x7/x9 type 2.1 och det lät ju intressant så jag blev tvungen att prova en x7 :-) Kändes lite fel att byta ner sig från x9 bara…

Snik XX1 alternativ
Har de sänkt X7 Type2 så mycket? Den kostade bara 10€ mindre än X9 Type2 tidigare, alltså typ 65-70€.

Shimano å sin sida har Shadow+ även på Deoreväxlarna som kostar typ 35€. Växelprestandan är precis lika bra så är inte vikthets en faktor ser jag ingen anledning att köpa något annat.

Snik XX1 alternativ
Så här blev min konvertering till 1x10 från 2x10.

XT 2x10 vev med raceface 32T N/W klinga med distanser mellan klinga och spindel samt en överflyttad distans i vevlagret för bra kedjelinje.
XT Shadow+ bakväxel med RADr-cage från one-up components
40T drev från superstarcomponents
16T drev som ersatt befintligt 15+17T drev på XT kassett.

Bilagor

• IMG_1808.jpg
    IMG_1808.jpg
    88.3 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
johak skrev:
> Så här blev min konvertering till 1x10 från
> 2x10.
>
> XT 2x10 vev med raceface 32T N/W klinga med
> distanser mellan klinga och spindel samt en
> överflyttad distans i vevlagret för bra
> kedjelinje.
> XT Shadow+ bakväxel med RADr-cage från one-up
> components
> 40T drev från superstarcomponents
> 16T drev som ersatt befintligt 15+17T drev på XT
> kassett.

inte bara färg å designmässigt snyggt utan oxå riktigt snyggt jobbat måste jag säga.
slänger in en fråga till dig.. ser ut som om vi har samma cykel. spark? 27,5?
jag själv bygger om min spark på nästan samma konvertering. 11-36 kasset med 15+17 bort å ersättter med 16. 40T hope drev och xt shadow. Men fram bytte jag hela vevpartiet till raceface och kör 34T N/W.. frågan är alltså om jag ska ta en 32 istället? har du hunnit köra med den för å känna efter?

Snik XX1 alternativ
MRW skrev:
> johak skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så här blev min konvertering till 1x10 från
> > 2x10.
> >
> > XT 2x10 vev med raceface 32T N/W klinga med
> > distanser mellan klinga och spindel samt en
> > överflyttad distans i vevlagret för bra
> > kedjelinje.
> > XT Shadow+ bakväxel med RADr-cage från one-up
> > components
> > 40T drev från superstarcomponents
> > 16T drev som ersatt befintligt 15+17T drev på
> XT
> > kassett.
>
> inte bara färg å designmässigt snyggt utan oxå
> riktigt snyggt jobbat måste jag säga.
> slänger in en fråga till dig.. ser ut som om vi
> har samma cykel. spark? 27,5?
> jag själv bygger om min spark på nästan samma
> konvertering. 11-36 kasset med 15+17 bort å
> ersättter med 16. 40T hope drev och xt shadow.
> Men fram bytte jag hela vevpartiet till raceface
> och kör 34T N/W.. frågan är alltså om jag ska
> ta en 32 istället? har du hunnit köra med den
> för å känna efter?

Tack! Alldeles riktigt, även 27,5" här.
Vettigt att byta bort 15+17 mot 16, tyckte det blev för stort hopp innan jag satte på 16T.
Och angående framklingan så är det ganska personligt. Var själv inställd på att köpa en större (34 eller 36T), men efter en ordentlig koll på vilka befintliga växlar jag verkligen använde och lite räknande i en utväxlings-kalkylator så valde jag 32T och jag måste säga att det passar mig perfekt. Jag har nyligen hittat tillbaka till MTB-cyklingen och är säkert svag i benen också;)

Snik XX1 alternativ
MRW skrev:
> johak skrev:
> -----
> > Så här blev min konvertering till 1x10 från
> > 2x10.
> >
> > XT 2x10 vev med raceface 32T N/W klinga med
> > distanser mellan klinga och spindel samt en
> > överflyttad distans i vevlagret för bra
> > kedjelinje.
> > XT Shadow+ bakväxel med RADr-cage från one-up
> > components
> > 40T drev från superstarcomponents
> > 16T drev som ersatt befintligt 15+17T drev på
> XT
> > kassett.
>

glömde fråga.. behövde du använda annan radcage? eller tog det säkra före det osäkra så att säga?

Snik XX1 alternativ
MRW skrev:
> MRW skrev:
> -----
> > johak skrev:
> >
>
> > -----
> > > Så här blev min konvertering till 1x10
> från
> > > 2x10.
> > >
> > > XT 2x10 vev med raceface 32T N/W klinga med
> > > distanser mellan klinga och spindel samt en
> > > överflyttad distans i vevlagret för bra
> > > kedjelinje.
> > > XT Shadow+ bakväxel med RADr-cage från
> one-up
> > > components
> > > 40T drev från superstarcomponents
> > > 16T drev som ersatt befintligt 15+17T drev
> på
> > XT
> > > kassett.
> >
>
> glömde fråga.. behövde du använda annan
> radcage? eller tog det säkra före det osäkra
> så att säga?

Kan jag tyvärr inte svara på då jag monterade båda samtidigt. Ville ändå ha en kortare cage på bakväxlen, då det tidigare var en långcage. RADr-cage är mellan short- och medium-cage och gamla RAD-cage motsvarar medium-cage.

Snik XX1 alternativ
Någon med en RADr cage som testat montera den på en landsvägsväxel?

Mina klena ben kommer nog tyvärr skrika efter en 32T när jag skall ner till alperna och l'Etape du Tour. Funderade på om det skulle gå att montera en RADr på min Dura-Ace RD-9070-SS bakväxel. Annars blir väl alternativet att helt enkelt köpa en Ultegra RD-6870-GS. Att modda min nuvarande växel med en Ultegra GS-bur skulle visserligen kompensera för längre kedja men hjälper väl inte om trissorna kommer för nära största kugget på kassetten...

Snik XX1 alternativ
Tänkte konvertera och jag har försökt läsa mig till det i denna tråd men hittar inte ett svar, min fråga: Jo jag har ett vevparti shimano m552-10 42-32-24 och en Xt bakväxel från 2013. Finns det på något sätt att jag kan konvertera utan massa krångel, dvs Köpa en nw klinga i rätt storlek och slänga på, ta bort allt vad framväxel heter för att sedan kunna dra ut och kötta.. Eller kommer det bli problem? Tacksam för svar.

Snik XX1 alternativ
Okey! Härligt värre! vad ska man välja för storlek då? Kör fyror på 300w så superstark är man ju inte, är 36 för mycket? Tänkte bara köra något stökiga stigar och rätt mycket långloppscup!

Snik XX1 alternativ
Vad har du för hjulstorlek? Och vad har du för cykel?

Jag tycker att 30T är lagom på min Enduro 29", jag körde 32T och 34T på min 26". Men är man mer åt tävlingshållet så skulle jag säga minst 34T på 26" eller 27,5" och runt 32T på 29".

Snik XX1 alternativ
okey, jag kör en 29:a. 32 låter lite väl lite? Inte för att jag trampar ur min 42:a nu men 32 tycker jag låter väldigt lite? snarare 34-36? För att vara på säkra sidan kanske man ska köpa 2 en 34 och en 36? jo jag är rätt tävlingsinriktad och siktar iaf rätt högt iår.

Snik XX1 alternativ
Okey, hade inte tänkt på det. måste ju vara enklast att köra med två kedjor.

Finns det instruktioner om hur man monterar nw klingan och mäter ut kedjan?

Snik XX1 alternativ
Har du heldämpat eller hardtail?

Det är väldigt enkelt att montera. Av med vevarmen och sen är det bara att gänga ur klingbultarna, byta klinga och i med klingbultar och sen på med vevarmen igen.

Lägg i lättaste växeln bak och måtta kedjan när den ligger på båda dreven (fram och bak). Bryt kedjan först.

Snik XX1 alternativ
Jag kommer testa en udda variant. Hoppas att det kommer funka. SLX reglage modifierat till 11s med en extra kuggkrans innanför 36t kuggen. Lite som XTR är konstruerat. Kommer dessutom köra en 64bcd 30t fram för bättre kedjelinje än om jag ersatt yttre klingan fram.
Kitet med kugg och reglage köps av en Ikomar från Spanien. De jag läst om som testat det skriver att det funkar bra. Kostnadsmäsdigt blir det lite dyrare än en OneUp lösning men jag slipper 16t kugg fixen och får jämnare steg i växlingen.
Kommer kombineras med en fulmoddad cage ala Radcage. Tiden får utvisa om cagen håller.
Inga delar har anlänt än så jag går i väntans tider.

Snik XX1 alternativ
@Tigaz
Då kan du lägga kedjan runt stora-stora och lägga på 2lr3 länkar, hur lång cage har din växel? Har själv en zee shortcage och där är 2 länkar lagomt.

Snik XX1 alternativ
Är det någon som slängt på oneup components 40t 16t på en canyon nerve 7.9??
Funderar om det går att göra rakt av och om man ska tänka på något??

Snik XX1 alternativ
johak skrev:
> Så här blev min konvertering till 1x10 från
> 2x10.
>
> XT 2x10 vev med raceface 32T N/W klinga med
> distanser mellan klinga och spindel samt en
> överflyttad distans i vevlagret för bra
> kedjelinje.
> XT Shadow+ bakväxel med RADr-cage från one-up
> components
> 40T drev från superstarcomponents
> 16T drev som ersatt befintligt 15+17T drev på XT
> kassett.

Var hittade du distanser, och hylsor som är tillräckligt långa för att räcka igenom distansen.
Jag kör med likadan klinga och spindel.

Snik XX1 alternativ
Sitter och ska byta ut 15 o 17 mot en 16 och 42a bak i min xt-kassett, men när jag plockat isär så sitter ju 5 st ihopnitade så jag inte får loss 15 och 17, ska man knacka lös sprintarna eller hur går jag till väga?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    92.4 KB · Besök: 37
Snik XX1 alternativ
Attans skit! la precis beställning från crc, går det koplettera order även om man tryckt på köp? :D

Någon som behöver något från crc?

Snik XX1 alternativ
Jag funderar oxå på det där, för en ny så sitter ju ändå alla lösa? så länge man har distanserna kvar i mellan så komme ju allt tightas åt och sitta ihop sen ialfl, eller?

Jag tänkte ju försöka knacka ur dom, men kanske är enklare o såga av?

Snik XX1 alternativ
Jo, visst är det så att det sitter löst på vissa andra, men:

"Note the loose sprockets have the potential to cause more damage to aluminum free hub bodies. For peace of mind it should be noted that SRAM PG-1030 cassettes have loose cogs as high as 28T.

If you choose to continue, do so at your own risk."

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp