Soffpotatisen som tänker bli elitcyklist

Jag tänkte komma topp två i elit. Träna istället för att jobba och inte sova förrän i september. Tyvärr hann jag inte köpa någon startplats. Nu kan den före detta eliten andas ut ett tag till. Hur svårt kan det vara att cykla en liten sväng? ;)

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Är man fet men snabb kan man ju köra omkull cyklister för att avancera.

Är man fet blir man snabb utför.

"Thomas Nilsson är inte helt otränad. Han har hållit på med kampsport. Men det var för 20 år sedan"

Känns som att jag kan underhållsträna 2 dagar i veckan och klå han rätt lätt om jag nu skulle åka cykelvasan.

Kollade själv upp det och räser med rakt styre är tillåtet enligt 4.1.039
Skummade igenom reglerna och undrar vad det är för nötter som skrivit dom och hur fn de resonerar.
Att gå och spreja stenar och rötter känns väl konstigt, det är ju trots allt i skogen MTB ska cyklas eller har jag missförstått nåt? För isåfall har jag gjort fel alla år jag åkt runt bland rötter och stenar på bruksleden :D

Senast ändrad:
Lite tungt måste jag medge, men om han kommer att pendla de 9,8 milen tre dagar i veckan plus all annan träning så är iaf träningsdosen på elitnivå+. Respekt.

Undrar om han får en chock när han börjar cykla utomhus och märker att han inte kommer 50 km på 65 minuter... :-)

DT skrev:
> Undrar om han får en chock när han börjar cykla
> utomhus och märker att han inte kommer 50 km på
> 65 minuter... :-)

+42

Haha

Lite märkligt träningsprogram för en topp 10-aspirant kan tyckas - mycket styrketräning och crosstrainer? Men det är klart, har man en coach som verkar driva något slags butik för styrketränings-kosttillskott så kanske man får ett lite annat program än från Aktivitus. :-/

DT skrev:
> Lite märkligt träningsprogram för en topp
> 10-aspirant kan tyckas - mycket styrketräning och
> crosstrainer? Men det är klart, har man en coach
> som verkar driva något slags butik för
> styrketränings-kosttillskott så kanske man får
> ett lite annat program än från Aktivitus. :-/

Man måste ju komma med ett annat upplägg än alla andra. Top 10 gänget har ju tränat typ hela livet på cykel, alltså måste det här upplägget vara effektivare och revolutionerande :) Han kanske är mtb-vasans svar på Graeme Obree?

Miss Lycka skrev:
> Det räcker med att han kör med en 3 liters
> Camelback och har kompressionsstrumpor.

Nej det räcker inte.

andematt skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det räcker med att han kör med en 3 liters
> > Camelback och har kompressionsstrumpor.
>
>
> Nej det räcker inte.

Raphakläder!

andematt skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det räcker med att han kör med en 3 liters
> > Camelback och har kompressionsstrumpor.
>
>
> Nej det räcker inte.

Jo, om han placerar camelbacken regelvidrigt på magen.

Snacka om att ha noll koll på hur fort det egentligen går för proffsen! Det är ju alltid bra att sätta ett ambitiöst mål, men det hade kanske varit roligare för honom om han hade satt ett realistiskt!

Sen är vit text på svart bakgrund är fan det värsta som finns...annars hade det varit kul att kika igenom hans blogg.

mytomspunnen skrev:
> Själv tänkte jag vinna tdf i sommar...

LÄGG AV ! Du har snott min idé Erik !!

Skogling skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > Själv tänkte jag vinna tdf i sommar...
>
> LÄGG AV ! Du har snott min idé Erik !!

Det är fortfarande inte parkett på TdF...

Miss Lycka skrev:
> Det räcker med att han kör med en 3 liters
> Camelback och har kompressionsstrumpor.

Får man ha det? 3l CB. Ja det är kanske ingen tävling. För om det är det få red väl inte vara större än 0.5l.

Ridley skrev:
> Lite tungt måste jag medge, men om han kommer att pendla de 9,8 milen tre dagar i veckan plus > all annan träning så är iaf träningsdosen på elitnivå+. Respekt.

Jag har under det 30 senaste dagarna kört ca 100mil ute och det fördelat på 20 pass. Det ger ett snitt på ca 5mil/pass. Till det styrketräning. Elit? Nä långt där ifrån. En halvtaskigt motionär på sin höjd, möjligen. Så att träna länge/mycket säger bara just det. Att man tränar länge/mycket. Inget om nivån på den tränade.

Morsning korsning!

Han kan ju ta rygg på Gustav Larsson så finns en chans att nå målet. Han kom ju åtta förra året så det är ju en lagom nivå.

Saknas bara en så där 15 års träning, talang och ungdom annars skulle det nog funka.

Kul med optimister så det är bara att önska honom lycka till, klart man ska ha ambitioner men top 10 var lite att ta i kanske.

Vi får köra en vadslagning på placering, sätter min lott på 412 plats.

Det troligaste är väl att han går ut stenhårt på CV så att det ser ut som att uppsatt mål är inom räckhåll. Sen klotar han, eller skadar sig, eller kraschar hojen, bryter loppet och ingen vet hur det skulle gått trots att alla vet att det är omöjligt. Eller så blir han sjuk eller skadad på grund av överbelastning. Jag ger honom dock cred för att sticka ut hakan och göra ett försök, men man kunde kanske nöja sig med ett mindre Herkulesdåd och ändå varit duktig.

Hasse#7 skrev:
> Det troligaste är väl att han går ut stenhårt
> på CV så att det ser ut som att uppsatt mål är
> inom räckhåll.

Jag finner detta extremt osannolikt. Att arbeta sig upp till topp-10 ens under de första kilometrarna på ett långlopp kräver att man är i rejält bra form, speciellt med tanke på att han knappast kommer att starta i något av de första startleden.

Pebben skrev:

>
> Jag har under det 30 senaste dagarna kört ca
> 100mil ute och det fördelat på 20 pass. Det ger
> ett snitt på ca 5mil/pass. Till det
> styrketräning. Elit? Nä långt där ifrån. En
> halvtaskigt motionär på sin höjd, möjligen.
> Så att träna länge/mycket säger bara just det.
> Att man tränar länge/mycket. Inget om nivån på
> den tränade.

+1
Tycker inte heller hans träning (om man slår ut det) är något speciellt "på pappret". Men för honom och närmast sörjande är det säkert en stor sak och han kommer säkert bli mer fit och må bättre. Det är väl det som är det viktiga i sammanhanget. Inget ont i det. Det är ju bara tramsigt att tidningen i fråga inte har bättre koll innan de publicerar. Elit? Vi är isf alla "elit" :)

Äh, var lite happy nu, även om målet är ganska orealistiskt så är ju tanken rätt happy. Dessutom har det här skapat minst en utmaning, Globalistic ska inte komma efter honom i Cykelvasan - det blir den ensamma nybörjarutmanaren mot elit-happykollektivet;)

Hoppas han tycker det ar skoj och kan njuta av traningen, det ar val det viktigaste. Men jag maste saga att han har inte sa hoga tankar om elitcyklister om han tror att det bara kravs 7 manaders traning for att bli en av dem...

Nu ska väl egentligen ingen skugga falla på snubben som efter 20 års stillasittande tillvaro nu har satt upp ett högt mål och tränar järnet, det är ju egentligen bara bra. Hans PT däremot verkar ju inte ha koll på någonting, och borde omedelbart kokas i diesel.

fredrikw skrev:
> Nu ska väl egentligen ingen skugga falla på
> snubben som efter 20 års stillasittande tillvaro
> nu har satt upp ett högt mål och tränar
> järnet, det är ju egentligen bara bra. Hans PT
> däremot verkar ju inte ha koll på någonting,
> och borde omedelbart kokas i diesel.

Miljödiesel, om jag får be.

Ähh, allihop glömmer ju att han tränat kampsport. Tänk Chuck Norris, han skulle ju vinna CV med förbundna ögon.

alltså, han kommer ju aldrig nå dit, är ju heller inte helt övertygad om att han själv tror på det. men det är väll bra om han sätter upp höga mål för sig själv och är väll bra för han själv att han börjat träna bra istället för att ligga på soffan :D

Ganska självklart är det ett för högt uppsatt mål men man ska inte håna honom för det, han kommer nog göra ett ganska respektabelt lopp, om han nu genomför det och inte kör slut på sig innan.

Gammal kampsportare kan ju förövrigt betyda vad som helst, allt från värsta hårdingen till ingen tuffing alls. Mina ca femton år inom karaten har väl gett en del för träningsmoralen om inte annat.

Om det leder till att han efter 20 år utan någon egentlig träning kommer igång igen är det väl bra. Misstänker dock att det är stor risk att han kommer att ge upp cyklingen rätt snart, antingen p.g.a. skada/överbelastning eller p.g.a. att han inser att han aldrig kommer att komma i närheten av sitt mål och då inte pallar att träna p.g.a. allt-eller-inget-inställningen.

Tillbaka
Topp