Soffpotatisen som tänker bli elitcyklist

Vad är poängen med att sätta upp ett orealistiskt mål? På vilket sätt bidrar det
till att öka motivationen? Om han hade satt upp samma mål fast på 5års sikt tycker
jag däremot att det vore skitkul att följa honom.

Nu? knappast.

Hm, blir ju än mer parodiskt när han med mindre än fem månader kvar till loppet fortfarande inte har en egen cykel och dessutom inte varit ute och cyklat än!

Någon som vet ungefär vad de effektvärden han rapporterar från crosstrainer kan vara värda för cykling? Är naturligtvis helt omöjligt att göra en direkt översättning, men går det att säga om det är lättare, svårare eller ungefär likvärdigt att ha t.ex. 150W på crosstrainern som 150W på en riktig cykel, eller är effektvärdena på crosstrainern totalt godtyckliga?

En sak är i alla fall säker, andelen personer på happy som känner till Proteinbutiken i Uppsala är definitivt högre nu än den var för en vecka sedan.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak är i alla fall säker, andelen personer
> på happy som känner till Proteinbutiken i
> Uppsala är definitivt högre nu än den var för
> en vecka sedan.

Visserligen, men till vilken nytta, ska du dit och botanisera?

AxelSthlm skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > En sak är i alla fall säker, andelen personer
> > på happy som känner till Proteinbutiken i
> > Uppsala är definitivt högre nu än den var för
> > en vecka sedan.
>
>
> Visserligen, men till vilken nytta, ska du dit och
> botanisera?

Absolut, det verkar ju vara ett vinnande koncept. Proteinpulver och crosstrainer = elit.

Han behöver väl minst 400w för att vara med täten och då med en vikt på runt 75 kg. Frågan är om han har hunnit träna upp cykeltekniken.

GoranS skrev:
> Ah, så det hela är bara en "reklamkupp" från P-butiken. Smart!

Vad skulle det annars vara. Ett seriöst försök att nå elitnivå?

Självklart är hans mål helt orealistiskt men talesättet är ju att man ska sikta på månen... Skulle han lyckas placera sig över mitten vore det ju en bedrift helt klart med tanke på att han startat från noll. Om inte annat så tränar han hårdare än 99% av alla på Happy.

samtidigt, vad för reklam ger det för proteinbutiken? seriös reklam, knappast :D men i o för sig, för en som inte vet nått om cykel så kan de ju gå på det.

alltså, tar du en top 3 cyklist i sverige, petar ner honom i det startled denna kille kommer få stå i, så kommer även denna ha svårt att nå top 10, om inte helt omöjligt :D

föresten, har killen hört talas om att mycket sömn behövs (me tanke på när han stiger upp) och att kroppen även behöver vila, att det ä då musklerna byggs (o inte bara bryta ner) :D

Senast ändrad:
Mathias skrev:
> Självklart är hans mål helt orealistiskt men
> talesättet är ju att man ska sikta på månen...
> Skulle han lyckas placera sig över mitten vore
> det ju en bedrift helt klart med tanke på att han
> startat från noll. Om inte annat så tränar han
> hårdare än 99% av alla på Happy.

Visst, men artikeln kunde varit formulerad på ett annat sätt. T.ex som ett mer neutralt reportage om en som gett sig fan på att bli fit och börja med MTB. Att dra till med top 10 och elitåkare gör det hela bara oseriöst och löjligt eftersom det är orealistiskt. Undrar om reporten hade gjort ett likadant reportage om det handlat om att bli elitskidåkare och hamna på top 10 i vasaloppet? Bara det att gubben är tränad eftersom han sysslat med kampsport, men sen visar det sig att det var 20 år sen(!) bevisar nivån på journalisten som skrev om eländet. Hur fan kan man påstå att någon ens har grundkondis enbart av 20 år gamla meriter? Pinsamt (av journalisten).

Men jag hoppas han lyckas komma någonstans iallafall, och tycker det är tillräckligt kul att sen fortsätta.

En människa tränar och har höga mål. Gud så PROVOCERANDE! Hur vågar han tro att han ska kunna lyckas? Dessutom har han det dåliga omdömet att inte inse sina begränsningar! Det ställer ju verkligen oss andra i dålig dager som inte ens har några ambutioner kvar utan bara bitterheten av att aldrig ha försökt. Ingen respekt för sporten alls.

Äsch, nu stöttar vi honom istället för att dra ner honom. : )

Jag är mest "orolig" över att han kommer bränna ut sig och dra på sig skador. Mycket vilja + hård träning + hög ålder brukar ofta resultera i skador tyvärr. Jag hoppas han och hans egen tränare är medvetna om detta och ökar träningsmängd/intensitet långsamt...

Hans satsning faller innan loppet för förmodligen kommer han inte få stå i elitledet.
Och gör han inte det så finns inte watt i världen som gör att han kan köra i fatt luckan som blir efter bara 100m.

Så extremt hårt är det väll inte. 15 mil i veckan är väll inte så mycket på cykel. Det låg jag på i löpning ett tag (synnerligen kort tag ifs och utan elitambitioner...).
Kör hann bara inte för hårt på alla passen inkluderat styrkan så är det väll inte omöjligt att hans kropp klarar hålla ihop. Den träningen lär väll däremot inte göra honom till någon elit direkt. Men tränar han bra och har en hel kropp som svarar bra kan han säkert göra en respektabel motionärstid på sju månader. Valet av cykelvasan är väll ett vettigt val av lopp dessutom.
Fast själva målsättningen är konstig tycker jag. Vad är det för kul med en målsättning som man inte ens har skuggan av en chans att vara i närheten av. Förhoppningsvis är det en konstruktion av journalisten. Om inte, har en inte upptäckt det orimliga tidigare lär han göra det nära han ska köra seedningslopp.

Fan också. Jag som blev sugen och topp 100 borde jag kunna fixa;7) men nu går det ju inte.

"Trots en trög start på grund av ett överbelastat anmälningssystem, har nu CykelVasans 90-kilometerslopp 2012 fyllts med 9000 anmälda, vilket är lika med nytt deltagarrekord. Det tog inte ens 48 timmar för de 9000 platserna att ta slut."

Nä helt ärligt kanske och ev topp 1000 och knappt det. Nä det vore osannolikt att jag kulle fixa det. Topp 1000, det är inte bara det.

På Startplatser så ligger den nu en säljorder med ett pris på 2500 och köpordrar på mellan 1500 och 2500 för en startplats i 90km-varianten. Så 2500kr verkar vara där man kan mötas som köpare och säljare i dagsläget.

Blir det som vanliga vasaloppet så kan man köpa billiga biljetter sista veckorna när vissa börjar banga ur och ska akutsälja biljetten.

Graj skrev:
> Så extremt hårt är det väll inte. 15 mil i
> veckan är väll inte så mycket på cykel.

Nej det är det verkligen inte. Jag har när denna vecka är slut (imorgon) gjort 27 mil blandat med hårda intervallpass och distanspass och jag är sannerligen ingen "elit" och skulle inte drömma om att kalla mig för det heller ;-) Jag har några lopp jag ska köra och jag är glad att komma runt på hyfsad tid. Det roliga är att deltaga hade jag suktat efter top 100 hade jag nog hängt mig för länge sen *garv*

46 år, överviktig, inte tränat (hårt) på länge...

Hur gammal har den äldsta topp-10 deltagaren varit under CV's alla år?
Hur tung har den tyngsta topp-10 deltagaren varit...?
Hur lite (minsta antalet hårda träningstimmar) har den sämst tränade topp-10 deltagaren lagt ner (låt säga 500 dagar) innan loppet?

Jag tror att svaren på dessa frågor jämfört med soffpotatisens värden indikerar om det överhuvudtaget är möjligt. Lägg därtill lite grand om cykelteknik och taktik...

Tänk vad festligt om han - mot alla odds - skulle lyckas.

Då skulle alla elitmotionärer i östra Svealand vallfärda till Proteinbutiken i Uppsala, PT-Krister skulle bli den nya Andrew Coggan, och alla skulle byta ut sina Monarker mot crosstrainer-maskiner.
:-)

Tycker det är bra att han sätter ett tydligt mål och går ut med att han ska göra och klara av det. Bra driv och motivation - Jag tror att han kommer att klara det! Vore jättekul. Här är det mer hardcore ! Gillar`t På dem bara Thomas!! Heja heja

/ Morre

Senast ändrad:
MorrEd skrev:
> Jag tror att han
> kommer att klara det!

Du tror på allvar att den 46-årige 97-kilosklumpedunsen, som har "bra grundform" eftersom han "tränade kampsport för 20 år sedan", och som kör enligt ett träningsprogram som en PT på ett gym i Uppsala har lagt upp åt honom, och som inte har skaffat en mountainbike än, kommer att komma topp-10 på Cykelvasan?

Samma lopp där, som jämförelse, OS-silvermedaljören 2008 i tempo kom 8:a förra året.

Joråsåattdet...

Haha, en känd happyit har varit på hans blogg och anmärkt på ordet "carbon". :-)

Men nu har han tydligen fått låna en cykel och cyklat "i nästan en timme" med en snittfart "strax under 25 km/h".

Bra att han har kommit igång och cyklat i alla fall. Häromdagen försökte han springa 6 km, men det blev bara 3 km plus 3 km promenad. Bara han inte skadar sig. :-(

MorrEd skrev:
> Lite annat än att anmäla sig till Biggestlooser och skämma
> ut sig i tv. Här är det mer hardcore !

Jag skulle nog söga att Biggestloser är ganska hardcore också. Sjukt imponerande resultat hos flera av deltagarna, som många gånger har riktigt kassa förutsättningar.

Sen kan man ju tycka olika om det som tv-program.

Ja varför inte! Tror han skiter i hur andra ser på hans träning, att han satt upp ett högt mål är i mitt tycke helt kanon. Inte lägger väl du ner all träning och ställer i någon tävling med målet inställt på att komma tvåa?

Senast ändrad:
MorrEd skrev:
> Funderar starkt på att sponsra killen med en riktig hoj så att han kan visa vad han går för!

Gör det.

42Hz skrev:
> Kunde han inte bli fotbollsproffs istället?

Springa är inte hans grej.

MorrEd skrev:
> Ja varför inte!

Inte för att vara taskig, men då har du nog lika dålig verklighetsuppfattning om elitcykling som Tomas. :-)

> Tror han skiter i hur andra ser
> på hans träning, att han satt upp ett högt mål
> är i mitt tycke helt kanon. Inte lägger väl du
> ner all träning och ställer i någon tävling
> med målet inställt på att komma tvåa?

Det beror väl på vad man ska tävla i och vad man har för förutsättningar? Jag funderar till exempel på att springa Stockholm Marathon någon gång, men det vore tämligen fånigt om jag hade som mål att komma etta (eller topp-10) och basunerar ut det vitt och brett. Det vore liksom inte seriöst på något sätt utan bara löjligt.

> Proteinbutiken och
> Mindxmedia lär nog inte ha mycket att invända
> med den mediacirkus som startat.

"Mediacirkusen" har väl mest varit i cyklistkretsar, och här har väl de flesta dragit på smilbanden. Tror inte att Proteinbutiken kommer få särskilt många nya cyklistkunder... :-)

Humor.. hoppas Thomas har massor av den varan. Eftersom han tydligen vägrar att kolla in kritiken kan man lätt ana att han kommer behöva massor av humor sen när han vaknar upp och Proteinbutiken bommat igen butiken.

Frågan är, om han kommer att envisas med att leva i sin bubbla fram till CV? Han borde ju ställa upp i nåt motionslopp innan CV, så att han vet lite om vad han ger sig in på. Fast om han gör det så lär han nog uppleva ett brutalt uppvaknande och lägga planerna på hyllan. Ser precis på hans blogg, att han blivit kontaktad av Radio P4 för intervju.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3065&artikel=3593804

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Vilken adress har bloggen?

mamrebloggen.blogspot.se

Tillbaka
Topp