Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Crocko sa:
Vilken bok det skulle kunna bli, Yonna och happyraften på äventyr i Monstergäddornas land.
Om du någonsin trampar runt i det nordvästra hörnet av hälsingeskogarna så kan jag ta med din på gäddsafari som botar PTGSD du kan till och med få låna min lilla fiske "haft" så kallad v-boat där man hänger ner benen och plaskar så man verkligen kan bli gäddmat :) Har inte lyckats få något av de riktiga monstren på kroken än men det verkar ju vara en konst du behärskar, den största hittills som kommit upp var på 11,5kg bara.

Chris

Gäddsafari som botar PTGSD?! Haha, förstås vill jag det göra! Kul, tack för inbjudan Chris! ?
Jag googlade v-boat men hittade ingen gäddmatbåt, vad är det för nåt? Kanske samma som en Bellyboat? Du får gärna posta en bild :)

Lisjön i Dalarna är ett riktigt gäddaparadis, har fått där några gånger mycket snabbt ett stort monster på kroken. Och mycket enkelt: jag paddlar och bakom båten hänger lina + krok i vattnet, det är bara att paddlingshastigheten måste vara så högt att fiskedraget inte sjunker till bottnen. That's all :)
Men om gäddan är stor (tror mer än 5kg) då får man inte slå honom på huvudet men får den släppas eftersom en gädda är en kannibal (han äter allt, inkl sina mindre syskon och barn) och på det sätt blir det inte för många gäddor. Vet inte om det gäller i helt Sverige, iaf är det så i några sjöar i Dalarna.

Yonna sa:
Lisjön i Dalarna är ett riktigt gäddaparadis, har fått där några gånger mycket snabbt ett stort monster på kroken. Och mycket enkelt: jag paddlar och bakom båten hänger lina + krok i vattnet, det är bara att paddlingshastigheten måste vara så högt att fiskedraget inte sjunker till bottnen. That's all :)
Men om gäddan är stor (tror mer än 5kg) då får man inte slå honom på huvudet men får den släppas eftersom en gädda är en kannibal (han äter allt, inkl sina mindre syskon och barn) och på det sätt blir det inte för många gäddor. Vet inte om det gäller i helt Sverige, iaf är det så i några sjöar i Dalarna.

När jag läste din gäddhistoria ovan så tänkte jag att det nästan lät som Lisjön och senare ser jag att det var det. :-) I Lisjön finns/fanns det sjukt mycket gäddor. Jag och några polare fick över 80 st på ett par dagar där för "100" år sen. Mestadels smågäddor men även några "monster".

leffe81 sa:
Starta en blogg eller hemsida Yonna!
Jo, det har jag börjat :)
Men vet inte om jag hinner skriva där för jag får nu jobba några 14pass, men då har jag tjänat en surly pizzarack plus en Anfibioboy flytväst så får inte klaga. ? Plus en ny cykeljacka, kedja, vattenflaska, 2 bottombracket, 4 bromsbelägg, 12 ekrar + nipplar, repairkit, pannlampa .. jag köpte alltså nya spännande cykeläventyr! Härligt :)

NiclasY sa:
På tal om sura trådar, det här är beviset på att Happy fortfarande är Happy. Feelgood!
Va, finns det sura muppar på Happy medan sjukdomen är så superlätt att bota?! Det är ju bara hoppa på en cykel för det finns ingen tid att sura när man trampar runt och har det kul. Och efter cykelturen får man posta RR och bilder och dessutom tjata och gnälla att det finns happyraft-ätande monsters i vattnet och får man snälla uppmuntrande ord och smarta tips och då är alla happy på Happy :)

muppetsonbikes.jpg

Masjevel sa:
Yonna sa:

När jag läste din gäddhistoria ovan så tänkte jag att det nästan lät som Lisjön och senare ser jag att det var det. :-) I Lisjön finns/fanns det sjukt mycket gäddor. Jag och några polare fick över 80 st på ett par dagar där för "100" år sen. Mestadels smågäddor men även några "monster".
Jösses, mer än 80 gäddor på ett par dagar?! Tänkte fiska där igen men nu börjar jag tvivla, tror inte det är bra med PTGSD ;)

En av de bästa trådarna här på Happy :)
Inspirerande och med fina foton !

Nån gammal stockholmare har väl redan sagt att ditt förnamn är perfekt (?)
Jonna är ett slanguttryck för att cykla... fast, så klart... här på Happy ska man ju köra slanglöst... ;)

Rut-66 sa:
En av de bästa trådarna här på Happy :)
Inspirerande och med fina foton !

Nån gammal stockholmare har väl redan sagt att ditt förnamn är perfekt (?)
Jonna är ett slanguttryck för att cykla... fast, så klart... här på Happy ska man ju köra slanglöst... ;)

Tack för dina ord :)

Jag visste inte att yonna betyder 'att cykla', kul! Då borde mina föraldrar hade fått en klart framsyntsbild av mig när jag föddes :)

Bikzz sa:
Provade lite camping igen, men det blev svinkallt på natten, ca -10, brrr, och lite klantig som jag var hade jag gasköket med, så det blev knappt något kaffe på morgonen... Hoppas det blir varmare snart !!
.

Förstår inte varför folk kör med gaskök som monteras ovanpå flaskan och sen klagar på gasen. Det är ju en embarlig produkt. Gaskök ska vara av spindeltyp och med så lång slang att man kan välta/skaka/värma flaskan. Då kan man köra mitt i vintern utan specialgas.

Längtar iof också efter lite värme i Sverige.

Der Kaiser sa:
Förstår inte varför folk kör med gaskök som monteras ovanpå flaskan och sen klagar på gasen. Det är ju en embarlig produkt. Gaskök ska vara av spindeltyp och med så lång slang att man kan välta/skaka/värma flaskan.

+1
Jag har därför en MSR whisperlite combo kök (gas och flytande bränsle som bensin etc), den funkar alltid. Men ändå tycker jag mer om mitt mini Trangia spritkök; lättare, enklare, billigare och framförallt tar den mycket mindre plats på cykeln (viktigt vid bikepacking). Förresten tycker jag ur miljösynpunkt inte om engångsgastub/flaska, det är ju skittråkigt att varje gång kasta behållaren efter några dagar.

Jag har faktiskt ett MSR whisperlite oxå, men det var länge sen jag använde det, lite mekkigt med bensin och fotogen. Jag använde det förut vid biketouring i Usa & Japan, alltid lika kul att cykla in på en bensinstation i Japan för att köpa 3 dl bensin :) Men nu tycker jag gas är enklast & bäst, åtminstone om man kommer ihåg att kolla tempen först...

Jag menar ett universal combi hybrid kök, alltså ett kök som bränner både på gas och bensin, fotogen, lampolja etc. Som MSR Whisperlite Universal. Ett vanligt Whisperlite kan det inte. Med ett universalt kök finns det som Kaiser sa en slang mellan gasbehållaren och brännaren så att det är möjligt att vändas upp och ned gasbehållaren eller värma den, vilket förbättrar trycket och gör att köket brinner bra även när gasen håller på att ta slut eller om det är kallt.

det där bikzz är totalt livsfarligt.

aldrig aldrig ALDRIG hälla sprit ur flaska mot redan existerande eld. explosionsartad brand blir följden. du eller happyledningen bör redigera bort din post. allvarligt.

metanol är förresten ett bättre bränsle än etanol i trangiakök. sotar inte.

säljs under disk hör och där..

trangia kommer från trångsviken, därav namnet. men det visste ni säkert. ligger halvvägs mellan östersund och åre.

Bummer, Var tvungen att leta upp mitt Trangia Mini och testa på diskbänken. Så här gör man !
.

Bilagor

• TR5.JPG
    TR5.JPG
    179.5 KB · Besök: 139
du skrev tänd brännaren först, sedan häll på sprit. tacksam om du redigerar, alla är inte 'basic'.

det där är svårt att göra på ett säkert sätt.

det som är skrivet på nätet vandrar runt, det är bra om det står på ett korrekt sätt i denna fina tråd.

Bikzz sa:
Bummer, Var tvungen att leta upp mitt Trangia Mini och testa på diskbänken. Så här gör man !
.

Honestly, funkar kanske i tiomannatältet, men i ett litet bikepackingtält är det nog en genväg till att sova ute. Plus att jag tror att det gör av med en massa bränsle, som redan går åt mer av eftersom det, som du skrev, har mindre energinnehåll.

PS, var försiktiga med bensin/fotogenkök i tält, folk har dött av kolmonooxidförgiftning när de fått dålig förbränning. Ytterligare en fördel för gas.

Der Kaiser sa:
Bikzz sa:
.

Honestly, funkar kanske i tiomannatältet, men i ett litet bikepackingtält är det nog en genväg till att sova ute. Plus att jag tror att det gör av med en massa bränsle, som redan går åt mer av eftersom det, som du skrev, har mindre energinnehåll.

PS, var försiktiga med bensin/fotogenkök i tält, folk har dött av kolmonooxidförgiftning när de fått dålig förbränning. Ytterligare en fördel för gas.

Och när gas brinner så bildas...?
När gas inte brinner så är den också farlig.

Bikzz sa:
No, läs igen, det funkar kanon, vi använde det hela tiden. Tsprit i stekpannan under köket, tänd på, då blir det mkt bra drag !! Och såklart inte hälla på en redan existerande eld, det är väl basic !

Ett värmeljus under brännaren är ett effektivt sätt att boosta trangian. Ett beprövat trick från Finska Försvarsmakten.
Skulle tro att ditt sätt värmer upp bränslet i brännaren ungefär på samma sätt, men det går nog åt mera bränsle.

Inga bilder här, men ja byggde in multifuel brännare i trangiat. Kan köra det mest på det, men bibehåller trangias fördelar med vindskydd osv. (jag vet att trangia har en egen multifuelbrännare med)

Pii sa:
Ett värmeljus under brännaren är ett effektivt sätt att boosta trangian. Ett beprövat trick från Finska Försvarsmakten.
Skulle tro att ditt sätt värmer upp bränslet i brännaren ungefär på samma sätt, men det går nog åt mera bränsle.
Eller kan man köpa direkt från Trangia en förvärmare som passar under brännaren:
preheater.png

( https://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/ )

Man häller ett par droppar sprit på nån slags glasfiberkudde och sätter under brännaren. Funkar toppen för att underlätta tändning när det är kalt och dels boostar också som du skriver. Jo, kanske inte så spännande som stekpanna full av brinnande sprit, men lite mer praktiskt tror jag. :)

ForesterGuy sa:
Der Kaiser sa:
Bikzz sa:
.

Gas brinner rent eller för all del inte alls, men bensin o fotogen kan brinna orent och bilda kolmonooxid, fast det ser ut som att det brinner. Varsågod o testa, men klaga inte på mig om du dör.

Der Kaiser sa:
Gas brinner rent eller för all del inte alls, men bensin o fotogen kan brinna orent och bilda kolmonooxid, fast det ser ut som att det brinner. Varsågod o testa, men klaga inte på mig om du dör.
En gasbrännare kan absolut producera kolmonoxid! Ingen bra idé att tro att man är absolut säkert från kolmonoxidförgiftning med gaskök!

Det har väldigt lite att göra med ren eller oren (i stil med "smutsig") förbränningen. Kolmonoxid produceras när en bränslemolekyl "hinner inte att hitta" tillräcklig många syremolekyler för att reduceras helt till CO2 och vatten. Men då behöver ingen sot eller annan "smuts" produceras.

Hur bra funkar förbränningen beror mest på hur bra är syretillförsel och hur kan en brännare blanda syre med bränsle. Det kan stämma att gaskök brukar vara generellt bättre (jag vet faktiskt inte), men det är inte samma sak som absolut kolmonoxidfria! Jo, en brinnande pöl av sprit har bra chans att producera kolmonoxid i massor, men trangia (eller likadan) kök skulle vara ganska bra på att förbereda rätt blandning av avdunstad bränsle med luft.

Der Kaiser sa:
ForesterGuy sa:
Der Kaiser sa:
Bikzz sa:
.

Förbränning i dåligt ventilerade utrymmen är obra. Meddelas endast på detta sätt.

Der Kaiser sa:
Bikzz sa:
Provade lite camping igen, men det blev svinkallt på natten, ca -10, brrr, och lite klantig som jag var hade jag gasköket med, så det blev knappt något kaffe på morgonen... Hoppas det blir varmare snart !!
.

Förstår inte varför folk kör med gaskök som monteras ovanpå flaskan och sen klagar på gasen. Det är ju en embarlig produkt. Gaskök ska vara av spindeltyp och med så lång slang att man kan välta/skaka/värma flaskan. Då kan man köra mitt i vintern utan specialgas.

Längtar iof också efter lite värme i Sverige.

Jag förstår inte folk som klagar. Man ska väl vara nöjd att man får leva. Däremot förstår jag folk som har toppmonterat gaskök. Det är ju ett av dom lättaste köken. Är det kallt väljer man ju ändå inte gas ändå. Kör själv med ett Soto bensinkök tankat med blåaspen.

kais01 sa:
det där bikzz är totalt livsfarligt.

aldrig aldrig ALDRIG hälla sprit ur flaska mot redan existerande eld. explosionsartad brand blir följden.
+1000
Mycket farligt, framförallt i eller i närheten av ett tält eller lycra cykelkläder.

Bikzz sa:
Största problemet med Tsprit-kök tycker jag ändå är att man inte kan reglera effekten. När man lagar käk så behöver man ofta småkoka på låg värme under 10 minuter, eller steka på låg värme i stekpannan under ganska lång tid. Och det funkar inte alls med Tsprit...
Sen gissar jag att en liter Tsprit motsvarar 1/2 liter gas el bensin, el mindre --
Då blir det dags för en lär-dig-laga-mat-kurs för det går att reglera lågan; låg eller hög, precis vad behövs när man koka vatten till kaffe/te och frystorkade påsrätter. Steka nåt eller koka pasta/ris etc går också bra, så förstår inte vad problemet är. Dessutom tar spritkök liten plats, väger mindre, brinner länge och man kan välja hur mycket bränsle man vill ha med sig (t.ex i en liten petflaska). Skillnad med gas, för om jag tar med gasköket behöver jag ofta två 250g gastank (en som är halvtom plus en reserv) och dem väger cirka 400gr per styck (plus en tung brännare) så kan inte säga att det är lätt.

mb5 sa:
Pii sa:
Eller kan man köpa direkt från Trangia en förvärmare som passar under brännaren:

( https://trangia.se/tillbehor/brannare-och-brannartillbehor/ )

Man häller ett par droppar sprit på nån slags glasfiberkudde och sätter under brännaren. Funkar toppen för att underlätta tändning när det är kalt och dels boostar också som du skriver.
Kul, det visste jag inte. Ska jag prova nästa vinter :)

Hmmm, nyfikenhet är den bästa drivkraft strax efter latheten, eller hur var det? :-) Detta kan inte ge vilken som helst märkbart energi, eller? Bäst att testa själv ... så jag hittade en gammal fläkt, tog den isär och experimenterade lite. :)

OK, det funkar ... slags av. Laddningsström ungefär 5-10 mA, kanske 20 mA i riktig stark vind (man kunde optimera lite mer för starka vindar tror jag). Vanligt PC fläkt 8,5 cm i diameter. Väl ... rund 10 mA är inte direkt ingenting, men samtidigt lång ifrån att ladda ett batteri med några Ah kapacitet i vettig tid. Så det är på dig att bedöma om det är värd nåt (eller om du vill experimentera vidare med större fläktar, bättre elektronik osv.).

Annars ett par iakttagelser:

Joul thief kretsen är helt överflödig och snarare direkt skadlig för en verkningsgrad. Utspännig stiger upp till 4 V nästan så snart som fläkten börjar rotera (fördelen jämfört med dynamo är att varvtal är inte fastkopplad till nåt annat, så den kan snurra (nästan) så snabbt som behövs att generera tillräckligt hög spänningen) och man vill inte bromsa den (jo, tillkopplad last funkar självklart som en broms, med kortslutade ledningar stannar fläkten även i stark vind) mer än så för att vid låg varvtal stannar fläkten helt.

Så jag byggde en likriktare från fyra Schottky dioder, en kondensator (den är inte nödvändigt, men underlättar mätning av laddningsström), kopplade till ett litet Li-pol batteri och that's all, enklare än enligt länken (dock skulle jag iaf bygga i ett spänningsskydd för en "på allvar" konstruktion -- en enkel shunt regulator över batteri räcker och kostar nästan ingenting ... jo man kan lita på skyddskretsar inbyggda i batteriet, men ...).

Vid starka vindar (eller med annan fläkt kanske) kunde det vara värd en spänningsomvandlare i "motsats" riktning -- neråt (alltså strömstyrka uppåt). Min fläkt genererade över 20 V utan last när jag varvade den upp med en dammsugare, så där skulle finnas en möjlighet att boosta ström åtminstone ett par gånger.

Fläkten har viss styvhet/motstånd i stillastående läge (känns som magnetkraft mellan några delar) så det behövs viss vindstyrka att varva den upp. Det var enligt prognosen 5 m/s vind med 9 m/s byar. Jag testade ute (stående, inte på cykel), det var inte 100% öppet plats, men man kände att det blåser. Då behövdes vindbyar att få fläkten att snurra och därför snurrade den inte kontinuerlig utan bara då och då (alltså i svag vind funka det inte).

mb5 sa:
Hmmm, nyfikenhet är den bästa drivkraft strax efter latheten, eller hur var det? :-) Detta kan inte ge vilken som helst märkbart energi, eller? Bäst att testa själv ... så jag hittade en gammal fläkt, tog den isär och experimenterade lite. :)
Wow! Du är fantastiskt! Härligt att läsa!

mb5 sa:
OK, det funkar ... slags av. Laddningsström ungefär 5-10 mA, kanske 20 mA i riktig stark vind (man kunde optimera lite mer för starka vindar tror jag). Vanligt PC fläkt 8,5 cm i diameter. Väl ... rund 10 mA är inte direkt ingenting, men samtidigt lång ifrån att ladda ett batteri med några Ah kapacitet i vettig tid. Så det är på dig att bedöma om det är värd nåt (eller om du vill experimentera vidare med större fläktar, bättre elektronik osv.).
Hmmm, tror inte det är vård att bygga och ta med på cykeläventyr. Tack för ditt experiment! Om du vill kan du posta det på nätet (på engelska) med några bilder, alltid kul att hitta sådana experiment/tester. ?

Ja, jag vill ha en fast jag inte behöver nån ha ha :D

Undrar om en handvevad generator är nåt att ha (?)
Denna verkar i alla fall bättre än de billiga plastprylarna, men hittar ingen säljare i Europa.

Edit: Hittade svensk sida med färre än 30 betyg på Trustpilot, 1500:- för ett högljutt motionspass kanske inte är så lockande (?)

Senast ändrad:
mb5 sa:

.

Senast ändrad:
4 V var menad som (ungefärlig) spänning över ett Li-pol batteri (jag kopplade ett urladdat direkt till utgång, så spänningen var styrd av batteriet) ... och sedan är den enkelt: 10 mA laddningsström menar 250 timmar att ladda 2.5 Ah batteri ... typ.

Jo, självklart, inget att jämföra med en dynamo, men detta med nack- och fördelar av dynamo diskuterades redan i tråden tror jag. Förresten, om du vill ha 20-30 W från din dynamo (och du ska inte byta magneter eller likadant), då är enda chans att få denna effekt att trampa jävligt snabbt. :) Motståndet förblir ungefär lika stor dock, effekten "förbrukad" av dynamon är produkt av vridmoment ("motstånd") och varvtal, så det behövs inte gå trögare för större effekt. Lika som anledning varför man svettas mer när man trampar uppförsbacke snabbare -- motståndet (lutning) är ju samma, men högre fart ger högre effekt som behövs.

Energi i vinden är inte hopplöst, när det blåser 5 m/s är det mer än en watt på 10x10 cm ytan och riktig bra vindturbin skulle klara rund 50 % verkningsgrad (dock detta kanske gäller bara för stora? vet inte... men även 10-20 % är bra). En PC fläkt är låååång ifrån ideal båda i aerodynamiska och elektriska egenskaper, men det är helt rimlig att generatorn Rut-66 länkade kan lätt ge ett par watt.

Det gäller dock nästan samma som med solpaneler -- tillgänglig energi avtar mycket snabbt när vindstyrka minskar, halva vindhastigheten är nästan bara en tiondel av effekt. Så det blir ingen laddning att prata om i svag vind.

mb5 sa:
Det gäller dock nästan samma som med solpaneler -- tillgänglig energi avtar mycket snabbt när vindstyrka minskar, halva vindhastigheten är nästan bara en tiondel av effekt. Så det blir ingen laddning att prata om i svag vind.
Samma sak med en navdynamo; om man inte har en viss konstant hastighet eller inte trampar finns det ingen laddning. Däremot kan sol/vind ladda när man inte cyklar, så det kan vara 24tim :)
Men bäst är fortfarande powerbanks och en snabb elladdare (enkel, lätt, billig, säkert, finns överallt att köpa osv), tyvärr för det skulle var kul att lada med sol, vatten eller vind.

Jag har förresten bott många år på vattnet/fartyg utan 'riktigt' el. Bara när vi låg i hamn var det fanns el hade vi landström så vi hade vindgenerators, 24v/240v inverters osv. Kul att leva utan elbolag, fasta el- månadskostnader etc. Känslan att vara helt fri är obetalbar, dessutom lär man sig mycket, inte heller dåligt :)

Den handvevade 30wattaren kommer jag återkomma med. Har en på väg då jag blev för nyfiken :D
Enligt svenska sidan väger den snarare 650 gram (än 480 jag sett på annat håll) och med min tyngsta powerbank blir det ca 880 gram.
Med min lilla blir det ca 775 gram.
Även nyfiken på hur högljudd den är så ska mäta med decibelmätar-app...

Tillbaka
Topp