Sommarcykling i Norge

MagerValp

Aktiv medlem
Sommarcykling i Norge
Förra årets resa till Aosta blev fantastiskt lyckad och vi ska helt klart ner dit igen, fast det blir nog om ett par år när den nya liften upp till toppen är på plats. I år har vi bestämt oss för att dra norrut istället, närmare bestämt så blir det Norge vecka 30.

Mat blir inte riktigt en faktor den här gången, Norge är ju Norge, men cykelmässigt är det lite samma upplägg som tidigare — sambon vill inte ha för brant och stökigt, sonen gillar att åka läskigt fort i bikepark och jag gillar det mesta. Personligen är jag nästan mest nyfiken på Nesbyen, men iom att det saknas lift tvekar jag på om det är rätt för en familjeresa — shuttle kanske funkar bäst om man är ett kompisgäng där alla är på ungefär samma nivå? Har iofs aldrig provat.

Så vad har ni för rekommendationer i Norge?

Sommarcykling i Norge
Nu har jag aldrig cyklat i Norge, men ... Trysil verkar given. Hajfjell verkar vara en av de häftigaste bikeparks som finns in Norden. Och jag har läst mycket positivt om en lång tur man kan cykla där uppe på fjällen, verkar vara en av de bästa som finns i Norge.

Sommarcykling i Norge
Sommarcykling i Norge
Sogndal/Kaupanger är svårslaget. Men det är trampa som gäller, och mycket är rätt brant.

Nesbyen är också fint, men inte alls samma naturupplevelse och stökigare stigar. Är ni krokarna där så rekommenderas även Ål, Torpo och Högevarde. Alla stigar finns på trailguide.net

Sommarcykling i Norge
Förra årets resa till Aosta blev fantastiskt lyckad och vi ska helt klart ner dit igen, fast det blir nog om ett par år när den nya liften upp till toppen är på plats. I år har vi bestämt oss för att dra norrut istället, närmare bestämt så blir det Norge vecka 30.

Mat blir inte riktigt en faktor den här gången, Norge är ju Norge, men cykelmässigt är det lite samma upplägg som tidigare — sambon vill inte ha för brant och stökigt, sonen gillar att åka läskigt fort i bikepark och jag gillar det mesta. Personligen är jag nästan mest nyfiken på Nesbyen, men iom att det saknas lift tvekar jag på om det är rätt för en familjeresa — shuttle kanske funkar bäst om man är ett kompisgäng där alla är på ungefär samma nivå? Har iofs aldrig provat.

Så vad har ni för rekommendationer i Norge?

Trysil: Finns mycket fin cykling runt om för den som trampar för egen maskin. Gullia är rätt häftigt på sitt sätt, konceptet liknar liksom inget annat man sett och det är väldigt mycket bra cykling på liten yta. Men åk inte dit och tänk "bikepark".

Hafjell: Väldigt bra bikepark. Bland de sämre lösningarna för cykel på lift jag sett. Flowspåren brukar vara rätt slitna så det är de svårare spåren som är den stora behållningen (tycker jag, men jag kör inte stora hoppleder ska tilläggas).
Finns en otroligt fin fjällrunda ovanför parken, Tre Toppar eller vad den nu heter.

Övriga destinationer vet jag inget om, men det verkar finnas mycket bra om man är beredd på att trampa en del.

Sommarcykling i Norge
Her kommer et tips fra en nordmann: Du skal kjøre langt nord til Harstad - Narvik og Lofoten. Harstad bikepark skal være svært bra, Lofoten er vilt vakkert og stisyklingen i området Narvik - svenskegrensa er topp.

Bla nedover til sykkelturen som ble foretatt i realityserien 71grader nord.

https://harstadsykkelpark.no/

Sommarcykling i Norge
Nesbyen är helt fantastiskt men jag kan förstå om man saknar lift. Har inte testat så mycket mer än isaberg och ramundberget men utav dem så är Nesbyen överlägset.

Sommarcykling i Norge
Då har vi bokat Trysil 19/7 - 24/7 🤘🏼 Verkar finnas gott om stugor om någon är sugen att haka på.

Får se om vi kanske trycker in något på helgen efter också.

Tillbaka
Topp