Spånga - Tumba, vilken väg?

jonja

Aktiv medlem
Hur cyklar jag? Vill ha en snabb och kort väg på asfalt. SL-appen föreslår Slagstafärjan och vidare längs Albysjön. Är Hågelbyleden användbar för cykling? Hur ofta går färjan?

Färjevägen är trevligast och innehåller ju en liten paus. Det finns cykelbana som är bra på Slagstasidan. Färjor hel och halv från Ekerö mellan 6.00 och 22.30 oftare i högtrafik se vv.se.

Visst ja. Glöm inte att du måste köpa biljett med kort innan du åker ombord. 10 kr enkel resa och du måste köpa i omedelbart samband med överfart. Alltså inte två biljetter samtidigt för morgon och kväll. Är det en regelbunden resväg köper man månadskort för 200 kr och slipper krångla.

jonja sa:
Ok, hel och halv från Ekerö, oftare i högtrafik, bra!

Första från Ekerö går faktiskt 5.45, sista från Slagsta 22.45 men jag ville inte krångla till det. Personligen höftar jag till restid och färja. Jag gillar inte stressen att cykla utan marginaler map säkerhet.

Det finns en jättebra cykelbana längs med Hågelbyleden och sedan tumbavägen från rondellen fram till Tumba station.
Från färjeläget tar du direkt vänster under E4 för att hamna på cykelbanan längs Albysjön. Följ den till småbåtshamnen i Alby och sedan tvärs igenom Alby till Hågelbyleden.

Var i Spånga? Jag cyklar till och från Tumba station. Bor i Mariehäll.
Det skiljer någon km till fördel för färjan i längd. Men samtidigt så måste du vänta på färjan. Så generellt går det lika snabb att vykla "runt".
Jag har aldrig testat cykla över essingeöarna. Utan jag tar ofta vägen via Liljeholmen - Västerbron - Tranebergsbron. Hemåt alltså, pga att färjan inte går rätt tider på natten. Till timba cyklar jag via färjan, mest för variation.
Så det finns tre olika "grundvägar". Färjan, Essingeöarna eller Västerbron.
Cykelvägarna på Färjeleden och Västerbron är ungefär lika dåliga båda två.

Jag är lite nyfiken på varför ingen nånsin nämner cykelbanan bredvid tvärbanan. Först trodde jag att det inte fanns nån men sen åkte jag tvärbanan av en händelse och det fann ju cykelbana över från Alvik till andra sidan. För söderpendlare borde det väl vara en genväg?

Hasse#7 sa:
Jag är lite nyfiken på varför ingen nånsin nämner cykelbanan bredvid tvärbanan. Först trodde jag att det inte fanns nån men sen åkte jag tvärbanan av en händelse och det fann ju cykelbana över från Alvik till andra sidan. För söderpendlare borde det väl vara en genväg?
Den vägen cyklar jag alltid om jag inte tar färjan. Runda vägen i Alvik- Tvärbanebron- Stora Essingen (håll vänster) Essingeleden - Gröndal.

Smidigt och snabbt men lite längre än färjan väl, definitivt inte lika rofyllt?

nieves sa:
Hasse#7 sa:
Den vägen cyklar jag alltid om jag inte tar färjan. Runda vägen i Alvik- Tvärbanebron- Stora Essingen (håll vänster) Essingeleden - Gröndal.

Smidigt och snabbt men lite längre än färjan väl, definitivt inte lika rofyllt?

Där ser man! De alternativ som angetts innan, förutom färjan, känns ännu längre och ännu mindre rofyllda.

Hasse#7 sa:
Skrev om Essingen två timmar innan ditt inlägg :-)

Trollskogen sa:
Hasse#7 sa:
Skrev om Essingen två timmar innan ditt inlägg :-)

Jag läser som regel alla inlägg och såg det. Men gjorde ingen koppling till tvärbanan. Såg framför mig Tranebergsbron och annat krångel. Men nu förstår jag. Huvudsaken är att man kan söka vägen över Alvik utifrån trådens info.

Tillbaka
Topp