GlennJohansson
Ny medlem
Specialized Epic - The tråd
Jag kör Epic expert wc från 2015. Kan inte jämnföra med något annat men geon passar min kropp perfekt. 195cm/78kg XL modell
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oggler sa:Vad väger egentligen epicramarna? Är epicen tung jämfört med andra ramar? Hur är det med Anthem och spart tex? Självfallet måste man jämföra relevanta modeller.
Oggler sa:Visst, jag håller med om att man inte ska stirra sig blind på vikten. Men när jag läste om nya sparken som väger under 2kg (osäker uppgift), och Canyons specralram (AM??) som också väger under 2kg. Då börjar man ju funder varför en epicram ska väga så mkt. De lättaste epicramarna väger väl fortfarande 2,2-2,3 kg eller något sådant. Eller? Min comp carbon väger 2,6 tror jag. Detta är främst ett akademiskt problem, såklart.
Oggler sa:Vad väger egentligen epicramarna? Är epicen tung jämfört med andra ramar? Hur är det med Anthem och spart tex? Självfallet måste man jämföra relevanta modeller.
fyrbåk sa:För den som vill köra fort mellan Sälen och Mora är det WC som gäller. För mer stök och bök (inte för att Epic nu är bästa valet för sånt) så är det inte WC som gäller.
Rompa sa:fyrbåk sa:För den som vill köra fort mellan Sälen och Mora är det WC som gäller. För mer stök och bök (inte för att Epic nu är bästa valet för sånt) så är det inte WC som gäller.
Vad grundar du detta på?
fyrbåk sa:Oggler sa:Vad väger egentligen epicramarna? Är epicen tung jämfört med andra ramar? Hur är det med Anthem och spart tex? Självfallet måste man jämföra relevanta modeller.
Min Epic Elite carbon WC storlek M i originalskick men bytt framklinga till 32T och tubeless samt pedaler och två Spec flaskhållare väger in på 11 kg, nästan prick.
Oggler sa:fyrbåk sa:Oggler sa:Vad väger egentligen epicramarna? Är epicen tung jämfört med andra ramar? Hur är det med Anthem och spart tex? Självfallet måste man jämföra relevanta modeller.
Min Epic Elite carbon WC storlek M i originalskick men bytt framklinga till 32T och tubeless samt pedaler och två Spec flaskhållare väger in på 11 kg, nästan prick.
Men vad väger ramen?
Rompa sa:fyrbåk sa:För den som vill köra fort mellan Sälen och Mora är det WC som gäller. För mer stök och bök (inte för att Epic nu är bästa valet för sånt) så är det inte WC som gäller.
Vad grundar du detta på?
Oggler sa:Ja man hoppas ju att man får något för de extra grammen.
En annan sak. Igår när jag var ute och hojade så provade jag att ställa brainfaden i mjukaste läget. helt öppen alltså. Jag måste säga att det inte var så förfärligt stor skillnad mot att tex ha den i mittersta läget. Det är ju ganska mjukt även när bakdämparen är låst. Ibland undrar man ju om det verkligen är värt komplexiteten med en braindämpare. Eller så önskar jag kanske att den var mera låst när den var låst så att säga. Som de äldre modellerna. Näst intill helt stum när den är låst.
fhansson925 sa:Kan någon förklara vad som är så bra med Specialized mountainbikes? Har hört flera talat sig lyriska om dem men när jag själv kollar så tycker jag att man får "mer för pengarna" om man väljer Trek eller Scott. Komponentmässigt får man ungefär samma setup på en Trek som kostar 5 000 kr mindre så vad är det man betalar för på en Specialized egentligen?
En "WC-dämpare" är hårdare tunad än en från vanliga Epic, enligt spesch själva.Oggler sa:Är det någon som vet om man kan få en dämpare som är tunad annorlunda när man byter in dämparen för service? Mera firm i låst läge alltså.
Oggler sa:Rompa. Rent geometrimässigt. Märker du någon större skillnad på WC och den "vanliga" ramen. I dessa tidevarv när allt som är brantare än 67 graders gaffelvinkel anses mer eller mindre obrukabart så undrar man ju. WCn har väl brantare gaffelvinkel och lite längre reach?
+1 även jag upplever detta men nu byter jag till S-works wc bakram och hoppas att detta gör susen?Oggler sa:Det där flexet i baksvingen tycker jag att jag känner av då och då. Och detta trots att jag inte har något styvare att jämföra med.
Oggler sa:Jag har fått ett klonkande missljud i min bakdämapre på Epicen. En epic comp carbon 2015 för övrigt.
När jag har brainfaden inställd på max firm så klonkar det när jag belastar dämparen. När jag öppnar brainfaden till ca halvöppen så försvinner det.
Vad kan detta vara?
Det är inga bussningar eller skruvar som glappar. Klonket kommer från själva dämparen.