Specialized Epic - The tråd

Om man bara riktar in sig på WC, skiljer sig Carbon wc och Elite wc i geometri? Just nu lutar det mest åt en Elite. Men våndan inför köpet är påtaglig.

Alla WC har samma geometri.

Förutom geometri har WC 1x11, den andra varianten har 2x10 beg/11 ny. Så för XC-banor talar geometri och 1x11 för WC. Sen talar massa annat för 1x11, är väl 80-20% mix misstänker jag på Epic nu.

Fundera på vilka framdrev du behöver. 30T verkar standard (typ för alperna), försök får 32T. CV kör snabba åkare med 34/36T.

Endast S-Works har baksving i karbon.

Ovan är ej faktakollat, men ganska sant.

Vad väger egentligen epicramarna? Är epicen tung jämfört med andra ramar? Hur är det med Anthem och spart tex? Självfallet måste man jämföra relevanta modeller.

Är det någon som vet när 2017 kommer börja säljas ? Skillnader ?
Tänlt köpa en Epic carbon WC.
Vet inte om det är värt att köpa en nu när de rear 20-30% på 2016, eller vänta på 2017!

Oggler sa:
Vad väger egentligen epicramarna? Är epicen tung jämfört med andra ramar? Hur är det med Anthem och spart tex? Självfallet måste man jämföra relevanta modeller.

Toppmodellerna av Epicen är bland de lättaste i sin kategori. Min 2014 S-works WC (medium) vägde ca 9.8 kg vid köp och gick att banta ner till 9,5 kg utan någon större ansträngning (slanglöst, byte av sadel andra andra "personliga" komponenter).

Har för mig att Sparken (hela cykeln) väger mer än Epicen, är dock osäker på ramarna. Jag skulle dock strunta helt i vikten om jag valde mellan Epicen och Sparken. Den stora skillnaden är helt andra saker (t.ex. brain mot twin lock). Båda är grymma cyklar men ganska olika.

Visst, jag håller med om att man inte ska stirra sig blind på vikten. Men när jag läste om nya sparken som väger under 2kg (osäker uppgift), och Canyons specralram (AM??) som också väger under 2kg. Då börjar man ju funder varför en epicram ska väga så mkt. De lättaste epicramarna väger väl fortfarande 2,2-2,3 kg eller något sådant. Eller? Min comp carbon väger 2,6 tror jag. Detta är främst ett akademiskt problem, såklart.

Min spark 700 -15 ram är nog något lättare än vad min s-works epic -15 var...?
Ca 300gram lättare totalt med tyngre hjul men lättare däck och ganska liknade delar i övrigt. Så lite svårt att svara exakt på.

båda är lätta men skiljer sig totalt i känslan så vikten är som sagt den lilla skillnaden.

Oggler sa:
Visst, jag håller med om att man inte ska stirra sig blind på vikten. Men när jag läste om nya sparken som väger under 2kg (osäker uppgift), och Canyons specralram (AM??) som också väger under 2kg. Då börjar man ju funder varför en epicram ska väga så mkt. De lättaste epicramarna väger väl fortfarande 2,2-2,3 kg eller något sådant. Eller? Min comp carbon väger 2,6 tror jag. Detta är främst ett akademiskt problem, såklart.

Tycker epic'n kändes väldigt rejält byggd och som dom inte snålat på material i den . Vilket är positivt men som syns såklart på vågen...

Ja man hoppas ju att man får något för de extra grammen.

En annan sak. Igår när jag var ute och hojade så provade jag att ställa brainfaden i mjukaste läget. helt öppen alltså. Jag måste säga att det inte var så förfärligt stor skillnad mot att tex ha den i mittersta läget. Det är ju ganska mjukt även när bakdämparen är låst. Ibland undrar man ju om det verkligen är värt komplexiteten med en braindämpare. Eller så önskar jag kanske att den var mera låst när den var låst så att säga. Som de äldre modellerna. Näst intill helt stum när den är låst.

För den som vill köra fort mellan Sälen och Mora är det WC som gäller. För mer stök och bök (inte för att Epic nu är bästa valet för sånt) så är det inte WC som gäller.

Kan man räkna med 25-30% rea på 2016 års modeller? Jag har hört lösa rykten om att Specialized för ovanlighetens skull producerat fler cyklar än dom kunnat sälja under året.

Oggler sa:

Min Epic Elite carbon WC storlek M i originalskick men bytt framklinga till 32T och tubeless samt pedaler och två Spec flaskhållare väger in på 11 kg, nästan prick.

Rompa sa:
fyrbåk sa:
För den som vill köra fort mellan Sälen och Mora är det WC som gäller. För mer stök och bök (inte för att Epic nu är bästa valet för sånt) så är det inte WC som gäller.

Vad grundar du detta på?

Det undrar ja oxå? Kulhavy tar sig ju runt diverse WC-banor som åtminstone på tv ser lite mera utmanande ut en CV...
för övrigt väger min S-works wc strl S ca2300g.(med dämpare och brainenhet) så lite tyngre är nog epic-ramarna om man jämför med till ex. spark eller Canyon.

fyrbåk sa:
Oggler sa:

Min Epic Elite carbon WC storlek M i originalskick men bytt framklinga till 32T och tubeless samt pedaler och två Spec flaskhållare väger in på 11 kg, nästan prick.

Men vad väger ramen?

Oggler sa:
fyrbåk sa:
Oggler sa:

Men vad väger ramen?

Inte en susning. Sorry.

Oggler sa:
Ja man hoppas ju att man får något för de extra grammen.

En annan sak. Igår när jag var ute och hojade så provade jag att ställa brainfaden i mjukaste läget. helt öppen alltså. Jag måste säga att det inte var så förfärligt stor skillnad mot att tex ha den i mittersta läget. Det är ju ganska mjukt även när bakdämparen är låst. Ibland undrar man ju om det verkligen är värt komplexiteten med en braindämpare. Eller så önskar jag kanske att den var mera låst när den var låst så att säga. Som de äldre modellerna. Näst intill helt stum när den är låst.

Jag har liknande erfarenhet och skulle också vilja ha ett mer "låst" läge än vad som är möjligt. Ska experimentera med lite högre tryck i dämparna i kombination inställningen av returen för att försöka hitta ett läge som passar mig bättre än rekommenderade settings, men som ändå är möjlig att göra tillräckligt mjuk när det behövs.

Är det någon som vet om man kan få en dämpare som är tunad annorlunda när man byter in dämparen för service? Mera firm i låst läge alltså.

Kan någon förklara vad som är så bra med Specialized mountainbikes? Har hört flera talat sig lyriska om dem men när jag själv kollar så tycker jag att man får "mer för pengarna" om man väljer Trek eller Scott. Komponentmässigt får man ungefär samma setup på en Trek som kostar 5 000 kr mindre så vad är det man betalar för på en Specialized egentligen?

fhansson925 sa:
Kan någon förklara vad som är så bra med Specialized mountainbikes? Har hört flera talat sig lyriska om dem men när jag själv kollar så tycker jag att man får "mer för pengarna" om man väljer Trek eller Scott. Komponentmässigt får man ungefär samma setup på en Trek som kostar 5 000 kr mindre så vad är det man betalar för på en Specialized egentligen?

Lyssnade du inte på vad personerna sa? Om de var lyriska så måste de ha berättat varför Specialized är så bra. Annars hade de väl inte varit lyriska utan bara pratat rent allmänt om Specialized. ;)

Tänkte mer om det var något jag missat vad gäller Specialized cyklar varför de kostar mer än andra? Ta Epic Comp 29 som kostar 30 000 kr och jämför med Trek Top Fuel 8 som också kostar 30 000 kr men har bättre komponenter. Vad är då så bra med Specialized Epic? Jag är nyfiken för jag håller på att köpa en ny cykel men den lokala handlaren säljer bara Specialized och Crescent så jag är lite kluven. Tekniker i dämparen som AutoSag och Brain har jag hört om men annars vet jag inget mer.

Har någon någonsin betalat fullpris för en specialized? Jag kan ha helt fel. Men är det inte mera vanligt med nedsatta priser på specialized hojar?

Epic är Specialized tävlingsmodell när det gäller Cross Country (XC). Epic-serien innehåller 8 olika modeller (om jag inte minns helt fel) och kostar mellan ca 30 000 och 110 000 kr.

Det som gör Epicen unik är Brain-funktionen som automatiskt låser/låser upp dämparna. Du slipper hålla på fippla med reglage på styret. Vissa modeller har Brain både på framdämparen och bakdämparen medan andra modeller bara har det på bakdämparen. Utöver det så är det nog ingen större skillnad på ingångs-/mellan-modellerna av Epicen och konkurrenterna. Toppmodellen är en av de absolut snabbaste och lättaste heldämpade 29" XC-tävlingshojarna med massor med VM-guld, världscup-segrar och OS-guld (London 2012). Sen är frågan om segrarna beror på Epicen eller på cyklisten.

Många älskar Brain-funktionen och minst lika många ogillar den. Funderar på du att köpa en Epic så bör du verkligen provcykla först så att du vet vad du köper. Epicen ligger någonstans mitt emellan en HT och en FS och har det bästa från båda världar. Är du van vid mycket dämning så kan den upplevas som lite annorlunda. Att jämföra Epicen med en Top Fuel är det lite som att jämföra äpplen och päron så provcykla är det bästa rådet du kan få. Top Fuelen känns mer lika Scott Spark.

Som du säger så är Epic-cyklarna lite dyrare än konkurrenterna men du får något för det du betalar för. T.ex. ramar som håller, bra hantering av garantiärenden, extremt snabb och smidig service av Brain-dämparna (du ringer cykelhandlaren och beställer service, när du kommer dit med cykeln så står de och väntar med en nyservad Brain som de byter ut mot din befintliga och du kan sedan cykla vidare på nolltid), mm. Men som alltid så betalar du för märket precis som du gör med andra "premium" märken som Scott och Trek.

Om du tittar på Epicen och Top Fuelen så tycker jag du ska titta på Scott Spark också. Den är lite mer lik en traditionell stigcykel med lite mer/snällare dämpning och är också det en tvälingsmodell med inte allt för mycket slag.

Epic Comp 29 har 100 mm slaglängd och 70 graders styrvinkel, det är väldigt mycket XC med dagens mått mätt. Jag skulle nog också definiera både Top Fuel och Scott Spark som high-end XC-cyklar. Det faktum att man får bättre komponenter på märkescyklar som Trek eller Scott för samma pris gör en minst sagt fundersam. Brain har jag precis som du säger hört både bra och dåligt om. Principen att en hård stöt måste initiera funktionen gör att många upplever en viss fördröjning i den upplåsta dämpningen. Trek har motsvarande RE:AKTIV dämpning som öppnar en ventil som reagerar på dämphastigheten vilket ger en direkt funktion i samma slag. Principen är hämtad från Formel-1 bilar. Vad som är bäst går säkert att diskutera men både AutoSag och Brain har sina för och nackdelar som inte enbart kan motivera det högre priset. Service och garantier är andra viktiga aspekter så jag antar att de ställer ganska stora krav på en handlare som säljer Specialized i sitt sortiment.

Senast ändrad:
Jag har hört talas om det. Men vad menas egentligen med "hårdare tunad" Att den är hårdare i låst läge? Eller att det krävs mer för att den ska öppna?

Rompa. Rent geometrimässigt. Märker du någon större skillnad på WC och den "vanliga" ramen. I dessa tidevarv när allt som är brantare än 67 graders gaffelvinkel anses mer eller mindre obrukabart så undrar man ju. WCn har väl brantare gaffelvinkel och lite längre reach?

Jag laddar på med flera geometrifunderingar.

Epicen, och många andra FS-hojar har ju ett sadelrör som i praktiken lutar mera bakåt än "netto-lutningen" som anges i geometritabellen. En ram med helt rakt sadelrör från sadeln ner till vevpartiet kommer ju alltid att ha samma vinkel på sadelns läge oavsett höjd.

Min enda analys av det är att om jag är lång och har sadeln väldigt högt så kommer sadeln också väldigt långt bak. Och jag bör då kompensera detta genom att skjuta fram sadeln en hel del. Här någon stans börjar man ju undra hur man ska förhålla sig till måttet effektiv topprörslängd? Fast och andra sidan är väl det skit samma eftersom reach-måttet säger väldigt mkt mer.

Kanske är detta en delförklaring till att jag tycvker jag sitter så långt bak på epiken. Jag är ju 185 lång och kör på en L. Det betyder att stolpen nästan sitter på max.

Motsatta förhållandet råder såklart om man har en stor ram i förhållande till sin längd.

Är det här ett känt fenomen i FS-världen.

För övrigt så är det så märkligt att epicen känns så liten. Jag har tidigare åkt på HT-ramar med kortare reach och inte funderat så mycket på den saken. Är det så att man vill ha mera reach på en FS av någon outgrundlig anledning?

Jag bumpar tråden och passar på och kolla om det inte är någon som vill byta en Epic XL mot en L. Jag har en L alltså, och skulle nog behöva en XL. Hela hojen. Eller bara ramen. Eller bara huvudtringeln. Det är en comp carbon jag har.

Oggler sa:
Rompa. Rent geometrimässigt. Märker du någon större skillnad på WC och den "vanliga" ramen. I dessa tidevarv när allt som är brantare än 67 graders gaffelvinkel anses mer eller mindre obrukabart så undrar man ju. WCn har väl brantare gaffelvinkel och lite längre reach?

Ja det gör man. Epic WC är rappare och mer orolig och snabbare. Epic är mer långsammare och samtidigt tryggare och tyvärr lite mer flexig då baksvingen på WC är grövre.

Jag har haft båda cyklarna samtidigt, en Sworks epic och en Sworks epic WC, båda 2014.

Det där flexet i baksvingen tycker jag att jag känner av då och då. Och detta trots att jag inte har något styvare att jämföra med.

Någon som sett någon geometritabell på den ramen.

Och jag passar på och flika in den ständiga frågan som jag aldrig får svar på. Varför är det generellt sett kortre reach på HT jämfört med FS?

Jag har fått ett klonkande missljud i min bakdämapre på Epicen. En epic comp carbon 2015 för övrigt.

När jag har brainfaden inställd på max firm så klonkar det när jag belastar dämparen. När jag öppnar brainfaden till ca halvöppen så försvinner det.

Vad kan detta vara?

Det är inga bussningar eller skruvar som glappar. Klonket kommer från själva dämparen.

Oggler sa:
Jag har fått ett klonkande missljud i min bakdämapre på Epicen. En epic comp carbon 2015 för övrigt.

När jag har brainfaden inställd på max firm så klonkar det när jag belastar dämparen. När jag öppnar brainfaden till ca halvöppen så försvinner det.

Vad kan detta vara?

Det är inga bussningar eller skruvar som glappar. Klonket kommer från själva dämparen.

Har ett liknande missljud på min med, försvinner efter en stund. Har ingen aning vad det kan vara dock...

Tillbaka
Topp