Specialized Epic - The tråd

Oggler sa:
Vad är det för gaffel? Om det är en reba 2012 dual air så borde det bara vara att plocka bort ett par spacers inuti gaffeln.

Lysande, det måste jag kolla upp.
Tack för hjälpen :-)

efter lite Googlande tror jag att på just 2012 Dual Air går det bara att få ut 110mm, inte värt besväret.

Senast redigerad av en moderator:
Nu behöver jag er hjälp.

cykeln jag använder är en Epic expert Wc 2015 med Brain fram och bak. Fram tycker jag att dämparen gör sitt jobb med att vara låst och öppen. Men bak får jag inte riktigt till det.

Med autosag får jag ett tryck på 210psi. SAGen är då 19%
Står jag upp och trampar på asfalt tycker jag den gungar, detta irriterar mig då jag vill ha och hört den ska vara stum. Hur upplevs era?

Har därför provat att laborera med ännu högra tryck i dämparen. 230psi blir 12% men fortfarande att den gungar. Lite mindre men svårt att använda hela gaffel längden. Så hur gör ni ?

Skriv gärna av er hur era inställningar är, och om ni också har gung.

Längd: 193cm
vikt: 80kg

Jag är 185 och väger 80kg. Jag kör på en Epic XL. Innan Epicen så körde jag 20 år på HT. Jag har alltså ingen egentlig annan erfarenhet av FS. När jag hamnade på Epicen tyckte jag den kändes svampig ibak. Inställningen var då autosag och brainfade i mitten ungefär. Med tiden har jag vant mig vid att den inte är lika rapp som HTn. Man anpassar ju åkstilen. Nu föredrar jag lägre och lägre tryck i bakdämparen. Autosagen har jag gett upp för länge sedan. Nu kör jag på 175psi i bak. Jag har svårt att kvantifirera sagen. Men det är nog mer än 20%. Trots det låga trycket så är det fasen omöjligt att bottna dämparen. Jag har mer och mer börjat se saken från andra hållet. Istället för att kolla så mkt på sagen så ställer jag trycket så lågt jag kan utan att bottna dämparen under normala omständigheter,

Epicens dämpare verkar vara väldigt progressiv.

Det känns som mycket kraft försvinner till gunget istället för att få den effektivt framåt, Min gungar 7mm när jag kör stående spurter vilket jag tycker känns mycket. Skall det vara så får man nog bara acceptera de!

Hur mäter du upp just 7mm. Och var mäter du dessa? Avser du 7mm röresle på dämparens kolv? Eller är det bakhjulet som rör sig 7mm.

Jag är lite nyfiken på att prova med en annan dämpare min epic. Men jag har inte lyckats förstå hur man får dit en sådan?

GlennJohansson sa:
Först vet jag hur många mm o-ringen är vid autosag, sedan trampar jag och mäter igen. Då är oringen förflyttat 7mm ytligare. Trots hårdaste inställningen.

Om jag förstått rätt så låser ju inte brainen dämparen. Den stryper bara oljeflödet så att dämparrörelsen blir rejält dämpad. Det är ju därför den ändå saggar till samma nivå när den är låst osv.

Jag har i alla fall gett upp tanken om att epicen skulle kunna vara rapp som en HT. För det första väger den ju en hel del. Och för det andra så verkar den inte gå att låsa helt.

Jag undrar om inte föregångaren (2013 eller tidigare) till nuvarande brain var bättre. Där var det ju verkligen en distinkt skillnad mellan låst och öppen dämpare.

Låser den inte helt undrar jag ju personligen vad meningen är. Eller kanske snarare denna omvändning. Det talades ju så starkt om hur bra Brain var när den kom. Hur den låste dämparen. Nu får man bara mer och mer ifrån det. Ändrad åsikt från dem eller hade de fel när de påstod det?

Om möjligheten till "helt låst" dämpare gör att dämparen fungerar dåligt i öppet läge så kan det ju vara en kompromiss för att åstadkomma bättre egenskaper i öppet läge. Jag har kört båda och även om jag gillar den "helt låsta" i "låst" läge bättre så måste jag ändå påstå att den nuvarande "ej helt låsta" dämparen fungerar klart bättre i öppet läge, vilket den ju är under mycket längre tid än den är låst. Nettoeffekten av det bör vara bättre.

Jag spekulerar ju bara i mina utsagor här. Men även en kraftigt strypt dämpare kan ju vara trameffektiv. En fördel med att den ändå låter oljan flöda lite är ju att saggen hamnar där den ska vara även när dämparen är "låst". Fast och andra sidan så sätter sig ju hojen då också på bakarslet när man klättrar med dämparen "låst".

Jag läste något om en långsökt teori som gick ut på att den lilla rörelsen i dämparen, när brainen inte är öppen, på något sätt skulle släcka gunget man kan få från svajet i bakdäcket som man ibland kan uppleva på en HT. Inte vet jag om det är sant. Det låter lite långsökt. Det kanske funkar i teorin.

Det värsta problemet med braindämparna är inte funktionen tycker jag. Det är snarare de täta serviceintervallen som stör mig. Jag är inne på min andra dämpare och båda dämparna började gurgla och bete sig lite märkligt redan efter ganska få timmar i drift.

Nu låter det som jag inte uppskattar min Epic. Men det gör jag. Den är liksom lönnsnabb som någon sa.

Crashade i slutet av föra året och nu såg att spaken till min X7 främre växel är borta. Kan man byta till vilken växel som helst? Kan jag bara köpa spaken...några förslag?

Detta gäller Epic Comp 29", model 2014.

Bilagor

• IMG_3183.JPG
    IMG_3183.JPG
    217.3 KB · Besök: 118
Är det bara jag som upplever min braindämapre väldigt progressiv. Trots att jag kör med lågt tryck i dämparen och därmed mycket sag så nyttjar jag väldigt liten del av slaglängden.

Eller i siffror:
Jag väger 80kg. Jag kör med 175psi i dämparen. Det ger nästan 30%sag. Trots att jag ställer brainfaden så mjukt som det går så nyttjar jag nästan aldrig mer än 75% av slaget när jag hojar på mina favoritstigar. Och det inkluderar en hel del rotmattor och en och annan mindre luftfärd. Jag tycker inte att jag har en defensiv åkstil direkt.

Är det stop i brainenheten, eller? Kan det här vara relaterat till att det inte är sommartemperaturer nu på vinterhalvåret?

Hur beter sig era braindämpare när tempen är runt nollan. Av vad jag kan minnas så var min dämpare lika dan i somras.

Jag har i princip aldrig autosagat den här dämparen. Händer det något annat hokus pokus när man autosagar som man missar om man bara ställer trycket med pumpen?

Jag kör med 145psi o väger 83kg, jag utnyttjar hela slaglängden , jag kör min brain så mycket åt firm som möjligt. Fungerar utmärkt på långloppen och i Hellas :)

145psi. Nu snakcar vi lågt tryck. Hur mkt sag får du så? Jag inser att det här kan variera kraftigt med olika sittställningar osv.

När jag autosagar, vilket var väldigt länge sedan. Då har jag för mig att pumpens manometer visar en bra bit över 200psi när jag ansluter den. Dämparen blir ju väldigt hård.

När vi ändå är inne på ämnet. Hur mår dämparen av att bottnas?

Lite för mycket men det funkar väldigt bra, "låst" när man trampar uppför o platten, öppnar när man vill.
Men jag kör aldrig på öppen så jag lider inte av att det är lite mkt sag ibland.

Funkar precis som jag vill :)

Sagen påverkas ju inte av hur brainen är inställd. Så med så lågt tryck borde ju hojen sätta sig på bakarslet rejält vid klättring, eller?

Är det någon som egentligen vet hur braindämparna funkar? finns det någon principskiss så man ser hur flöden och kammare ser ut? Om jag förstått saken rätt så är det en ganska rejäl mängd olja som ska flöda från dämparen genom den lilla slangen ut i brainenheten. Hur får man en sådan konstruktion att bli temperaturoberoende?

Och när det här karakteristiska gurglandet uppstår i dämparen. Var är det då luften kommit in?

Nej den sätter sig inte. Den ligger nog på 20-25% och jag nyttjar precis hela slaglängden när jag testat. Hade man kört den mer mot öppen så kan ja tänka mig att den sätter sig mer än vad sag är.
Min är en Sworks Wc så den är ytterligare lite mer tunad åt det hårdare hållet.

Men om jag har förstått braindämparen rätt så ska sagen hamna på samma nominella nivå oavsett hur brainfaden är inställd. Dvs även med hårt inställd brainfade så kan dämparen röra sig i hela slaget, fast väldigt mycket mera dämpat.

Kolla i stora yardsaletråden, det är säkert många som har bytt upp sig från x7 och kan skicka dig en spak alt. att du köper ett nytt reglage (x7, x9 och förmodligen de andra tioväxlade också).
Montaget kan vara nog så pilligt så ta det väldigt försiktigt.

smislo sa:
Crashade i slutet av föra året och nu såg att spaken till min X7 främre växel är borta. Kan man byta till vilken växel som helst? Kan jag bara köpa spaken...några förslag?

Detta gäller Epic Comp 29", model 2014.

Det kan vara ganska ojämn kvalitet på brainenheten har jag märkt... ställer man på hårdaste och det "flåsar" och är mjuk första cm så är det något fel .

Flåsar vet jag inte. Men gurglar lite, eller swoshar. Inte en hel cm. Men väl 5mm kanske. Samma sak var det med min förra dämpare. Det är ju bara de försa milen/timmarna som de verkar funka som de ska utan missljud.

Fast nu har jag kört med min gurglande dämpare ett bra tag. Och det verkar faktiskt inte förvärras så mycket.

Oggler sa:
Flåsar vet jag inte. Men gurglar lite, eller swoshar. Inte en hel cm. Men väl 5mm kanske. Samma sak var det med min förra dämpare. Det är ju bara de försa milen/timmarna som de verkar funka som de ska utan missljud.

Fast nu har jag kört med min gurglande dämpare ett bra tag. Och det verkar faktiskt inte förvärras så mycket.

Ok, svårt att säga när man inte känt på den själv. Gå in till närmsta Specialized handlare och låt de känna på den eller jämför med någon som har en Epic .

Jag har kört sönder ett antal i kyla men den senaste har funkat bra.

En ny Epic kommer nog till sommaren nån gång... hur den ser ut vet bara Specialized. Personligen tror jag det blir Öhlins dämpare både fram och bak på iaf S-Works.

Ja du har nog rätt... det är en sidblå sid som sitter där... tyckte gaffeln såg silvrig ut först.

Men jag tror/hoppas ändå d blir Öhlins till nästa år :)

Senast ändrad:
Angående det här gurglandet i braindämparna som verkar vara vardagsmat för många. Är det någon som har en teori om vad som låter. Har det kommit luft in i dämparkretsen? Och i så fall, borde det inte ha kommit ut olja? Eller kan det vara så att det läcker olja från dämparkretsen in till luftkammaren? Och att det också är därför som dämparen upplevs som så progressiv(i mitt fall). Att luftkammaren i praktiken är mindre eftersom den har lite olja i sig också?

Oggler sa:
Angående det här gurglandet i braindämparna som verkar vara vardagsmat för många. Är det någon som har en teori om vad som låter. Har det kommit luft in i dämparkretsen? Och i så fall, borde det inte ha kommit ut olja? Eller kan det vara så att det läcker olja från dämparkretsen in till luftkammaren? Och att det också är därför som dämparen upplevs som så progressiv(i mitt fall). Att luftkammaren i praktiken är mindre eftersom den har lite olja i sig också?

Det låter ju inte helt otroligt att det är så.

Nej det har jag inte. Det är är inget jätteproblem. Dämparen gurglar och jag upplever den som väldigt progressiv. Men den är fullt åkbar. Kanske ska dessa dämpare vara väldigt progressiva? Men man undrar ju vart oljan tar vägen?

För övrigt så hänvisar väl specialized till sina återförsäljare, och de är ju inte så intresserade.

En annan grej du kan kolla. Släpp ut all luft och dämpa hojen se om ens dämparen går i båtten. Gjorde detta test på min 2017 camber då jag tyckte o.ringen inte gick i bönn. Och mycket riktigt när jag släppte ut luften så går inte dämparen hela vägen i stroket men endå används hela slaglängden.

Slaglängden är 100mm, men det är nog inte så lätt att mäta hur långt bakaxeln rör sig. Men jag är ganska säker på att hela dämparen används på epic comp 2014 för jag har haft gummiringen på dämparen väldigt nära slutet.

Yes cambern har tex bakdämpar måtten 205x53mm men den använder 48mm för att uppnå 120mm slag på bakhjulet. Så fick jag det förklarat av specialized service.

Tillbaka
Topp