Specialized Epic - The tråd

Japp. Top of seattube är ju definierat som en horisontell linje från toppen av headtube. Sadeln sitter mycket högre om man inte har taxben.

Röd är nya geometrin och svart är 2022
1714736600704.png

Nu råkar jag ju åka på både Epic 8/evo samt wc . Och man lurar sig på pappret lite . Då 2024/25 modellerna känns lite länge helt klart efter några rundor.

Bilagor

• IMG_20240329_213551.jpg
    IMG_20240329_213551.jpg
    221.8 KB · Besök: 138
  • IMG_20240329_213549.jpg
    IMG_20240329_213549.jpg
    186.2 KB · Besök: 139
Jag har börjat snegla lite på Epic 8 EVO. Har alltid tänkt att byta till en Stumpjumper som nästa hoj från min trail hardtail, men denna verkar ju vara en vass allround som är stabil utför men också rappare än Stumpjumpern? Någon som har input? :)

Jag är ganska dåligt påläst när det gäller geo men jag kan ju förstå att gaffelvinken är typ samma på alla?

Skulle dessutom tro att det kommer en ny Stumpjumper inom kort då mycket är slut och det varit mycket reor på hela Stumpjumper serien...

Senast ändrad:
Är det någon här som sitter på en Specialized Epic kolfiber ram från modellen 2015/2016 där någonstans?

Jag har en välskött 2016 med alu ram som jag helst hade velat uppgradera. Gillar cykeln men hade velat ha kolfiber ram.

En helt annan sak... jag har en comp fact11 2018 och jag byter upp mig när saker går sönder alt. att jag tröttnar,, jag har inte råd att köpa ny hoj och är dessutom supernöjd med det jag har ..

Till frågan , jag har ingen brain i gaffeln och är ganska tung enligt mig ...

Vad finns att tillgå och kommer jag märka skillnad på tex SID ?

En helt annan sak... jag har en comp fact11 2018 och jag byter upp mig när saker går sönder alt. att jag tröttnar,, jag har inte råd att köpa ny hoj och är dessutom supernöjd med det jag har ..

Till frågan , jag har ingen brain i gaffeln och är ganska tung enligt mig ...

Vad finns att tillgå och kommer jag märka skillnad på tex SID ?
Jag hade en 2016 med en Reba gaffel, på den bytte jag insats till en SID och det gjorde susen. Med den upplevde jag att man fick en plattform även i fullt öppet läge som gjorde cykeln mer responsiv. Om det är möjligt på just din modell känner jag inte till. Men det kan vara värt att höra med din LBS.

Jag hade lite batteri-noja/räckviddsångest några veckor innan ja fick hojen, så jag beställde en sån här, men jag tror mer på att det är användbart om man kört en hel vecka (7h+) och sen ska ut på långpass som det kan vara behövligt. Än så länge har jag haft mycket kvar på batterierna trots flertalet långa pass innan.
IMG_9218.jpeg
IMG_9214.jpeg
IMG_9216.jpeg
IMG_9215.jpeg

Jag hade en 2016 med en Reba gaffel, på den bytte jag insats till en SID och det gjorde susen. Med den upplevde jag att man fick en plattform även i fullt öppet läge som gjorde cykeln mer responsiv. Om det är möjligt på just din modell känner jag inte till. Men det kan vara värt att höra med din LBS.
Eller leta i Rockshoxs reservdelskatalog

U1 00.4018.783.009 DAMPER UPGRADE KIT - CHARGER RLC,100 MAX TRAVEL, CROWN ADJUST (INCLUDES COMPLETE RIGHT SIDE INTERNALS) - SID RLC (A1-B1/2017-2019)/SID RL,XX,WC(B1+/ 2017+)/REBA RL(A7+/2018+)

U2 00.4018.783.010 DAMPER UPGRADE KIT - CHARGER RLC,100 MAX TRAVEL, REMOTE (INCLUDES RIGHT SIDE INTERNALS & ONELOC REMOTE) - SID RLC (A1-B1/2017-2019)/SID RL,XX,WC(B1+/ 2017+)/REBA RL(A7+/2018+)

00.4020.546.001 DAMPER UPGRADE KIT - CHARGER RACE DAY REMOTE (INCLUDES COMPLETE RIGHT SIDE INTERNALS, REMOTE SOLD SEPARATELY) - 32MM 100MM MAX TRAVEL - REBA A7 80-100MM (2018+)/SID 100 A1 (2017+)

U2 00.4020.546.000 DAMPER UPGRADE KIT - CHARGER RACE DAY CROWN (INCLUDES COMPLETE RIGHT SIDE INTERNALS) - 32MM 100MM MAX TRAVEL - REBA A7 80-100MM (2018+)/SID 100 A1 (2017+)

Jag bytte Motion Control dämparen på min Reba till en Charger dämpare, en otroligt stor skillnad! Men då fanns nya SID inte. Nuförtiden skulle jag byta till en SID Select. DebonAir är mycket känsligare och 35 mm ben är mycket styvare. Dessutom är SID mycket snyggare.

Jag tycker att funktion på en gaffel är mycket viktigare än vikt. Men en SID Select väger 1650 gram, som är som en Reba. En SL är nästan 100 gram lättare, men flexar lite mer (dock kanske lite mindre än en Reba) och kommer med max 110 mm slag. Race Day dämpare på Ultimate är mycket lättare men verkar kräva mer underhåll

Tjena! Vet ej var detta syns, men hoppas i tråden epic. Har köpt en epic expert 2020, framdämparen är bytt till en sid Ultimate SL Brain, jag är tredje ägaren. Inte körd mycket alls känns det som. Undrar med service på fram och bakdämpare, samt om det är liknande underhåll som på vanliga dämpare. Den bakre pyser lite emellan åt

Tjena! Vet ej var detta syns, men hoppas i tråden epic. Har köpt en epic expert 2020, framdämparen är bytt till en sid Ultimate SL Brain, jag är tredje ägaren. Inte körd mycket alls känns det som. Undrar med service på fram och bakdämpare, samt om det är liknande underhåll som på vanliga dämpare. Den bakre pyser lite emellan åt
Hur van brain-åkare är du ?

Hur van brain-åkare är du ?
Jag har precis köpt den, har varit ute på 5 pass. Det sista i helgen känner jag att det lossna lite mer. Sänkte trycket till 70 fram, sen har jag nästan det dubbla där bak. En fråga till det där med positiv och negativ luft, kan det göra att det pyser? Är det att rekommendera att göra mindre service på fram och bakdämpare? Tack på förhand

Jag har precis köpt den, har varit ute på 5 pass. Det sista i helgen känner jag att det lossna lite mer. Sänkte trycket till 70 fram, sen har jag nästan det dubbla där bak. En fråga till det där med positiv och negativ luft, kan det göra att det pyser? Är det att rekommendera att göra mindre service på fram och bakdämpare? Tack på förhand

Tjena!

Pyser det så är det dags för stor service. Bara att ta med hojen in på närmsta butik som säljer Specialized så beställer dom ny bakdämpare och ny dämpare till gaffeln.
Alternativt någon fristående verkstad som servar Brain, så vitt jag vet är det bar Racing Bike Sweden i Hovmantorp som gör det. Han kan även bygga om bakdämparen så man inte har brain.

Tjena!

Pyser det så är det dags för stor service. Bara att ta med hojen in på närmsta butik som säljer Specialized så beställer dom ny bakdämpare och ny dämpare till gaffeln.
Alternativt någon fristående verkstad som servar Brain, så vitt jag vet är det bar Racing Bike Sweden i Hovmantorp som gör det. Han kan även bygga om bakdämparen så man inte har brain.
Samtidigt så kan man luras av brain...

Är det en epic så är det mellan 80-120 fram och 300 bak

Tillbaka
Topp