Specialized Epic - The tråd

Jag körde och kör gummitejp typ:

Bara att klippa till samma bredd som kedjestagen och tejpa över hela glipan, fungerar klockrent!
Fick bli ett första test med Marshguard. Springa nog för att slippa sten/grövre grus/ och gnugg. Vattnet som rinner ner längs sadelröret rinner inte in i bakriangeln i samma mängd…förhoppningsvis?

IMG_3347.jpeg

Hejsan! Undrar om det går att byta ut hjärnan på sid sl ultimate 2021 till en Rock Shox Charger RL3 3-Pos 35 mm? Om inte vilka alternativ har jag att byta till? Rack på förhand

Hej igen! Med risk för att låta tjatig! Jag har gett mig på att ta bort freefloat på sid sl ultimate brain, kom inte så långt. Nu kan jag inte få fast rebound samt hjärn skruven. Eller har jag tappat något här. Tack på förhand
20240818_191201.jpg

Det ska ligga en liten kula på fjädern i det nedre silvriga hålet+ en lite "tapp" som sticker upp I ett av dem svarta hålen, det bestämmer läget på brain-justeringen.

Har en Epic Expert
Expert2019.jpg
2019 år modell och nu är det dags för dämpar(ut)byte bak igen. Tänk att ingen upplyste mig om att att dämparen inte kunde servas när jag köpte den... utan måste köras igenom Specialized "utbytessystem".

Men det var då det... nu läser jag här och där om att den går att bygga om, eller bytas ut mot alternativ.

Gillar dock Brain när det funkar (XC)...

Har någon erfarenhet av ombygge eller byte till alternativ, kanske den numera går att servas lokalt?

Tacksam för tips!

Bilagor

inte såna i alla fall. De är till gaffel

möjligvis passar dessa
Visa bilaga 721881

om det är SIDLux (Får bara träff på gaffel på SID SL)
Tänker att det är någon av dem finare bakdämpare dem har vid tidpunkten, har sökt på modell nummer utan framgång
inte såna i alla fall. De är till gaffel

möjligvis passar dessa
Visa bilaga 721881

om det är SIDLux (Får bara träff på gaffel på SID SL)
Var hittade du dem?

Att sätta in volym spacers på bakdämpare, är det något som går att gör själv

Det görs när man servar luftburk så gör man det själv så är det troligen inget problem.
Men först måste man veta vad det är för dämpare. SIDlux fanns nog inte 2020 och google indikerar att det kanske är nåt hokus pokus.

Tystnaden i tråden kan ev beror på att konsensus är att om man måste fråga så ska man inte pilla med den. Det håller jag inte med om till 100% men nog måste man veta vad det är dämpare och skaffa sig en service manual först.

Sen KAN det vara så att om luftburken inte är servad sen 2020 så är token det sista man behöver bekymra sig om.

Det görs när man servar luftburk så gör man det själv så är det troligen inget problem.
Men först måste man veta vad det är för dämpare. SIDlux fanns nog inte 2020 och google indikerar att det kanske är nåt hokus pokus.

Tystnaden i tråden kan ev beror på att konsensus är att om man måste fråga så ska man inte pilla med den. Det håller jag inte med om till 100% men nog måste man veta vad det är dämpare och skaffa sig en service manual först.

Sen KAN det vara så att om luftburken inte är servad sen 2020 så är token det sista man behöver bekymra sig om.
Det är denna dämpare rockshox rs-brn-b1,får det till en delux. Första ägaren gick tyvärr bort, så första o andra året är den knappt körd. Han jag köpte den av körde ett pass i veckan på sommaren, på mest grusvägar. Dem har ett utbytessystem med brain enheter.

Det är denna dämpare rockshox rs-brn-b1,får det till en delux. Första ägaren gick tyvärr bort, så första o andra året är den knappt körd. Han jag köpte den av körde ett pass i veckan på sommaren, på mest grusvägar. Dem har ett utbytessystem med brain enheter.
Ja, det var den jag såg på google.
Då det finns någon service manual nedan så är det stop för mig.

bakdämpare med brain byts ju ut i sin helhet via specialized, finns ju de som kan serva också, tex mkcycling.se.

då det är en knöligt system så bör man nog överväga annat typ bikeyoke + dämpare ifall man vill greja med tokens etc.

men om du inte har servat den så börja med det och se vad som händer.

jag köpte min MY19 beggat då den var använd under en två-tre månader och den behövde en service direkt för att brainen skulle funka.

Är det inte enklare att bara diskutera det i den tråd du lade den i från början. Det blir väldigt rörigt och jobbigt för andra när du spammar med samma sak…

Nu när epic 8 funnits ute ett tag vore de intressant att höra lite va ni som har kört och använt dom ett tag tycker om modellen . Hur fungerar magic middle jämfört med Brain?skulle vara roligt att höra från någon som tyckte brain fugerade bra. ( att någon som tyckte brain var dåligt kan man ju förstå att de tycker de nya magic middle är bättre :-) ) Använder ni förvaringsutrymmet i ramen ? Är den nya geometrin "bättre"? för/nackdelar. är de "värt" att byta från en 2021 modell till den senaste epic 8

Tillbaka
Topp