Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Hoppas även att man inte skrotar 27.5" på vanliga Stumpyn. Gissar att de nya möjligheterna till justering även tricklar neråt till vanliga Stumpy. Hade vart grymt med ett riktigt kort kedjestagsläge, 65 +/- 1* headset och markskrapslågt BB.

Verkar grym =)
Frågan är vad de kommer att kosta i Sverige och hur svårt det blir att få tag på en.
Sen borde väl även en ny "vanlig" Stumpjumper komma? Undrar om de kommer ha kvar en ST och en LT eller om det bara kommer en ny variant med typ 140mm slaglängd.

Gissar att Compen kommer ligga som Epic Evo Compen runt 50k, och sen i början på nästa år kommeren "Base" och kanske en snikig alumodell.

Yep 53 i MTBStore i GBG
Lite sugen på Evo men vet inte om det blir lite overkill i Sthlm stigar
Har en Enduro Comp 2020 för just trail och enduro
Den vanliga har 130 140 så det borde väl räcka men där finns ju Occam + ett helt gäng som konkurrerar till bra priser

Den ser superintressant ut. Säkert mäktigt med alla möjligheter. Köpte en 2020 expert i somras. Super nöjd.
Men..Tyckte att den ställbara geometrin var ett argument innan men efter köpet ser jag ingen anledning att köra annat än i flackaste läget..

Hämtade min SP SJ Evo S4 21 Expert idag. Kompletterar MIN SP Enduro S4 Comp 2020
Som vanligt så är Cykelhuset i U-Väsby min leverantör.
Återkommer med en första rapport...
:-)

SP SJ Evo.jpg

Specialized verkar har prickat det mesta med den cykeln ändå. Kan inte direkt komma på något man skulle vilja ändra på.

Ok efter de första rundorna på grusväg så motsvarar S4 SJ EVO en XL på SP SJ LT 19 - 20 storleksmässigt.
Kört enbart i öppet läget 64,5 HA, bak om det är HIGH el LOW har jag inte hunnit kolla
Känns mer "Rowdy" än SJ LT 19-20 helt klart, kanske mer lite som Ibis Ripmo någonting...

Jämförbar med min SP Enduro Comp i låst dämpare fram och bak med SJ Evo Expert i helt öppet läge, så är SJ Evo lättare samt är 15-20% mer tramp-effektiv på platten. Annars är det mer el mindre samma geo samt storlek.

SJ Evo är "seamless" Trai/ Enduro men ersätter inte Enduron i tuffare terräng utan kompletterar mer. Dock så skall jag prova Flottsbro och Väsjö Bikepark kommande vecka.

Skall testa i morgon med mer med inställningar HA och BB samt dämpare.
Allt känns dock helt "rätt"...de e bar å åk som Stenis säger...se till och köp en :-)

Vad skiljer nya Stumpjumper mot den gamla då?
Duger Evon att trampa runt på oxå? Eller blev den för köttig för det?
Eller ska man hålla sig till vanliga Stumpjumper?

Hämtade sonens cykel från service på min LBS idag. Passade på att fråga om Stumpjumper ”standard” och vad som väntas 2021. Förutom Status, Enduro och Evo kommer det enligt dem att bara bli nya färger. Samt att Spech inte kommer att kunna leverera en bråkdel av redan befintliga och fulla orderböcker.
Sensmoral: Sitt nöjd och sälj inte din SJ innan den nya står i farstun ?

Hämtade sonens cykel från service på min LBS idag. Passade på att fråga om Stumpjumper ”standard” och vad som väntas 2021. Förutom Status, Enduro och Evo kommer det enligt dem att bara bli nya färger. Samt att Spech inte kommer att kunna leverera en bråkdel av redan befintliga och fulla orderböcker.
Sensmoral: Sitt nöjd och sälj inte din SJ innan den nya står i farstun ?
[/

Efter att ha klämt på den nya Stumpjumper S-works i några veckor så är det inte mycket alls som är lika den gamla.. Inget egentligen... Borträknat hålen för styrlager och sadelstolpe och vevlager... Dock är ju vevlagret gängat numera...

Den butiken kanske borde läsa på lite mer?

Efter att ha klämt på den nya Stumpjumper S-works i några veckor så är det inte mycket alls som är lika den gamla.. Inget egentligen... Borträknat hålen för styrlager och sadelstolpe och vevlager... Dock är ju vevlagret gängat numera...

Den butiken kanske borde läsa på lite mer?
Har insett det nu, har i övrigt stort förtroende för dem så vi skippar namnet och skyller på en dåligt påläst mek. ?

Men är desto mer nyfiken på dina intryck av nya S-works, och är det 130/140?

Har insett det nu, har i övrigt stort förtroende för dem så vi skippar namnet och skyller på en dåligt påläst mek. ?

Men är desto mer nyfiken på dina intryck av nya S-works, och är det 130/140?

Tjena!

Denna artikeln är väl rätt välfylld med info om vad man får. Kliar rätt bra i plånkan nu..

Härligt med single pivot!

Geometriskt är den intressant. Toklåg i låga läget. 333mm vevlagerhöjd med 130mm bak kommer vara utmanande för alla som tycker redan 335-337 är lågt. Och höga läget höjer ju ganska mycket, 340 är istället högt. Så man får välja på toklågt eller lite onödigt högt. Blir nog en vattendelare.

Ser sjukt lång ut jämfört med min från 2019. Jag vet att det är modernt och allt sånt men iaf Evon ser galet krallig/lång ut för den cykling som jag håller på med i Hellas. Skulle jag byta skulle det isf bli till en som inte är Evo trots att den såklart är lika lång. Borde ju funka att bromsa sig nerför Järvsö och Flobban med oxå. Annars känns min LT lagom mellanmjölk för mig som vill ha en hoj för all cykling.

Precis.. Som jag skrev, jämfört med den jag har. Kommer säkert att hamna där ändå någon gång men tills vidare kommer jag lalla omkring med mitt gamla härke.

Någon som har lite input att ge kring Stumpjumper basmodell som just släppts? Är den prisvärd?

Jag tänkte investera i min första MTB och det lutar åt denna. Efter strul med en tidigare beställning kommer jag även kunna köpa den med 15% rabatt.

Jag är ju dock ny i denna värld och får gärna lite input från er som är mer insatta. Kommer vilja cykla stig främst men även gränsa mot XC. Vill gärna ha något som jag känner mig nöjd med ett par år varpå jag landat i att jag vill gå direkt på en FS :)

Någon som har lite input att ge kring Stumpjumper basmodell som just släppts? Är den prisvärd?

Jag tänkte investera i min första MTB och det lutar åt denna. Efter strul med en tidigare beställning kommer jag även kunna köpa den med 15% rabatt.

Jag är ju dock ny i denna värld och får gärna lite input från er som är mer insatta. Kommer vilja cykla stig främst men även gränsa mot XC. Vill gärna ha något som jag känner mig nöjd med ett par år varpå jag landat i att jag vill gå direkt på en FS :)
Specialized brukar man inte förknippa med prisvärd. Är det den billigaste Alu-modellen med SRAM SX på som du syftar på?

Kolla in Allebike Alpha, den är prisvärd.

En helt ny modell är inte prisvärd om man vill ha ett modernt och spännande märke... Däremot kan man bygga vidare på en bra cykel man trivs på. Provtur kanske?

Specialized brukar man inte förknippa med prisvärd. Är det den billigaste Alu-modellen med SRAM SX på som du syftar på?

Kolla in Allebike Alpha, den är prisvärd.
Precis, det var den jag syftade till. Hade egentligen spanat in mig på en Canyon Neuron men i och med att jag har rabatt hos en återförsäljare av just Specialized så kollade jag in Stumpjumpern. Ska kolla in Allebike Alpha som du tipsar om!

En helt ny modell är inte prisvärd om man vill ha ett modernt och spännande märke... Däremot kan man bygga vidare på en bra cykel man trivs på. Provtur kanske?
Jag är egentligen inte så brydd i märken utan gillar bäst när märket är så dolt som det bara går på en cykel. Var mest rabatten jag har hos Specialized som fick mig att kolla in den. Kommer säkert vilja bygga vidare på den i framtiden när jag faktiskt cyklat lite mer och har bättre koll på vad jag föredrar.

Tillbaka
Topp