SRAM guide R bra eller anus?

ipkis

Aktiv medlem
Tjo!
Nån som har erfarenhet av ovannämnda bromsar?
Har läst både bra och dåligt om dem. Vissa säger att de har grym bromsverkan och känsla och andra säger att de havererar efter väldigt kort tid?
Hur är det egentligen?

Har också läst att många går sönder och jag tycker mina inte är särskilt bra och dessutom lite svampiga. Jag har även Sram db5 som jag tycker har minst lika bra bett och mycket bättre känsla i än Guide. Tydligen blir Srams bromsar mycket bättre nästa år på flera punkter, bland annat lättare att lufta och bättre hållbarhet så avvakta tills dess.

Tycker dom är riktigt bra, dock var det problem första året(åren?) handtagen gillade inte värme och nöp inuti.
Skulle inte vilja gå tillbaka till shimano utan skulle välja Hope om jag ville uppgradera.

onegear sa:
Har också läst att många går sönder och jag tycker mina inte är särskilt bra och dessutom lite svampiga. Jag har även Sram db5 som jag tycker har minst lika bra bett och mycket bättre känsla i än Guide. Tydligen blir Srams bromsar mycket bättre nästa år på flera punkter, bland annat lättare att lufta och bättre hållbarhet så avvakta tills dess.
Beror på vilken årsmodell du har på Guide. Årsmodell 17 är skit lätt att lufta om man har Srams luftnings kit eller likanade
Har man med luftbubblor in i oljan när man skall lufta så blir bromsarna svampiga och det gäller nog överlag.
Man kan se hur kolvarna böjer skivan när man bromsar =ger svampighet

Jag har ett set Guide RSC och ett set Guide R. Båda är bra m a p modulation tycker jag.

Konstruktionsmässigt säger chef-preacher att RS/RSC är bättre. Mellanskillnaden är inte jättestor i pris, så oroar du dig för haveri köp RS.

Jag har guide r på stigcykeln och code rsc på downhill cykeln, bägge av senaste modell (-18). Och bägge är jag väldigt nöjda med. Det är klart att code bromsarna har bättre belägg, större volym och mer justerbarhet. Men guide r funkar ypperligt som broms till stigcykel med bra modulation och kraft.
Det är ju inte den här av/på känslan som shimano har på deras bromsar, vilket jag har väldigt svårt för...

lite OT. Är inte shimanos bromsar lite som sport knappen på moderna bilar med elektroniska gasspjäll. Effekten är densamma i slutändan, men man ändrar bara kurvan hur fort den går från 0-100% verkan. Vilket ger i sig en sämre känsla att "modulera" effekten.

Jag gillar shimano bättre, bromsar bara när det behövs och då vill jag att det biter. Har guide RS på nya hojen och gillar inte känslan då jag tycker att man måste trycka riktigt hårt för att de ska ta i hög fart.

inzani sa:
Jag har guide r på stigcykeln och code rsc på downhill cykeln, bägge av senaste modell (-18). Och bägge är jag väldigt nöjda med. Det är klart att code bromsarna har bättre belägg, större volym och mer justerbarhet. Men guide r funkar ypperligt som broms till stigcykel med bra modulation och kraft.
Det är ju inte den här av/på känslan som shimano har på deras bromsar, vilket jag har väldigt svårt för...

Code RSC är som shimano XT i bett med Guides modulation. Exakt det jag vill ha från en broms. Kunna nypa hårt och sedan ha ABS-liknande modulering. Gick från Guide RSC (ej S4) till Code RSC på stigcykeln och min reservcykel bytte jag XT M8000 till mina Guide RSC för vikten. XT bromsarna kommer hamna på trialcykeln.

Kan tänka mig att Code RSC är vad man egentligen vill ha. Tycker också Guide kräver väl hårt tryck om man ska bromsa rejält. Men fina för finlir.

Ultralite sa:
Har guide RS på nya hojen och gillar inte känslan då jag tycker att man måste trycka riktigt hårt för att de ska ta i hög fart.

Westman sa:
Kan tänka mig att Code RSC är vad man egentligen vill ha. Tycker också Guide kräver väl hårt tryck om man ska bromsa rejält. Men fina för finlir.

Hade lite samma känsla på mina Guide rs med originalbeläggen. Efter byte till sram sintrade guldfärgade belägg så blev bromsarna som jag vill ha dem. (kan dock tänka mig att Code RSC är ännu bättre, men tyngre).
Har ni de svarta/organiska beläggen så kan ni prova att byta till guld/sintrade för att se om det passar er bättre.

inzani sa:

lite OT. Är inte shimanos bromsar lite som sport knappen på moderna bilar med elektroniska gasspjäll. Effekten är densamma i slutändan, men man ändrar bara kurvan hur fort den går från 0-100% verkan. Vilket ger i sig en sämre känsla att "modulera" effekten.

Finns ens -18 Guide bromsar att köpa ännu? har inte sett dom någonstans

onegear sa:
Var har du läst om nya bromsarna och när kommer dom?

Cannondale jekyl 1000 sa:
onegear sa:
Var har du läst om nya bromsarna och när kommer dom?
Skulle jag också vilja veta. Har inte sett någonting annat än om Code bromsarna för 2018, och ska man gå efter dom så är luftningen samma som på -17 Guide med bleeding edge.

Trådkapning.....

Skaffade just mig en ny cykel med Sram Guide R bromsar men upptäcker att de tar så sjukt långt in, handtaget går mot styret.

Har skruvat på justerskruven för handtagen men de kommer ändå mot, vad kan man göra?

Mvh Erik

erkkn sa:
Trådkapning.....

Skaffade just mig en ny cykel med Sram Guide R bromsar men upptäcker att de tar så sjukt långt in, handtaget går mot styret.

Har skruvat på justerskruven för handtagen men de kommer ändå mot, vad kan man göra?

Mvh Erik

Reklamera mot butiken eller lufta :)

erkkn sa:
Trådkapning.....

Mvh Erik

Lufta, öka trycket. Det brukar hjälpa. Men Guide brukar ta långt in, har ganska lång modulation. Vissa gillar det, vissa inte. Shimano är mer mer Nypa direkt.

Men som sagt, finns lite guider på tuben hur du kan få ordning på bromsarna.

Jozerof sa:
erkkn sa:
Trådkapning.....

Mvh Erik

Lufta, öka trycket. Det brukar hjälpa. Men Guide brukar ta långt in, har ganska lång modulation. Vissa gillar det, vissa inte. Shimano är mer mer Nypa direkt.

+1

Det får man med dubbelkolv, eller man får (på Shimano?) små marginal mellan disk och belägg.

Gillar känslan av mina Guide R, men föredrar mina (svaga) Level i Hellas för att den tar snabbare.

Tar Guide RS(C) märkbart snabbare?

Du kan ta ur hjulet/hjulen och trycka EN gång på bromsen. Sätt tillbaks hjulet/hjulen igen och testa. Funkar det så är det bra, funkar det inte så tycker jag att du ska reklamera.

Jag har haft Guide R på mina 2 senaste Specialized Stumpjumper. Dom har fungerar okey. På min senaste stumpjumper 2018 så blev bromsarna dåliga rätt fort och förra veckan la dom av helt i handtaget så då gav jag upp och bytte till Sram Code RSC.

Stor skillnad på bromsarna. Kommer aldrig mer köra med Guide R bromsar

foto_micke sa:
Jag har haft Guide R på mina 2 senaste Specialized Stumpjumper. Dom har fungerar okey. På min senaste stumpjumper 2018 så blev bromsarna dåliga rätt fort och förra veckan la dom av helt i handtaget så då gav jag upp och bytte till Sram Code RSC.

Nu blev jag nyfiken, vad var det som la av helt i handtaget?

Mini_me sa:
erkkn sa:
Trådkapning.....

Mvh Erik

Reklamera mot butiken eller lufta :)

Ja, det är ju lite besvärligt då den är köpt över internet och kom från Belfast. Får nog prova lufta...

Jozerof sa:
erkkn sa:
Trådkapning.....

Mvh Erik

Men som sagt, finns lite guider på tuben hur du kan få ordning på bromsarna.

Får pröva detta! ? Tack för hjälpen!

UrTomas sa:
foto_micke sa:

Nu blev jag nyfiken, vad var det som la av helt i handtaget?

Det var nån packning i handtaget som gjorde att inte kolvarna gick tillbaka som dom skulle så bromsen låg på även när jag inte bromsa. Fick trycka och rulla hjulet flera ggr för att det skulle släppa.

Sen när jag bromsa nästa gån så blev det samma visa igen.

Jag drabbades av samma fenomen som ovan på mina R bromsar, läste mig till att det fanns en nyare version då (-18) bytte till dem och problemet försvann. Nu har jag bytt cykel men har likadana bromsar, samma svampig känsla trots luftning men ändå bra bett. Kanske läge att byta till annat?!

Berk sa:
Jozerof sa:
erkkn sa:
Trådkapning.....

Mvh Erik

+1

Det får man med dubbelkolv, eller man får (på Shimano?) små marginal mellan disk och belägg.

Gillar känslan av mina Guide R, men föredrar mina (svaga) Level i Hellas för att den tar snabbare.

Tar Guide RS(C) märkbart snabbare?
Jag har nyss fått Guide R bromsar och jag tycker också att de tar alldeles för långt in.
Säger ni att detta alltså bara är att leva med?
Jag har luftat dom och fått ut en del bubblor vilket gjorde den mindre svampig, men den behöver nästan lika lång väg för att ta. Kanske minskade den längden med en halv centimeter men det tar fortfarande typ 3cm får lång ”lever travel” (hittar inget bra svenskt ord) innan bromsen tar märkbart.
Har precis justerat oken (lossat-bromsat-skruvat fast) vilket gjorde det lite mer distinkt, men fortfarande för lång ”lever travel”.
Tittar jag på oken när jag rör bromsspaken så reagerar oket direkt när jag rör på spaken. Känns liksom som att oket inte justerar in särskilt bra.

Om ovanstående är att leva med om jag ska köra med Guide R, vad kan jag byta till för att få det bättre? Shimano (är det kompatibelt med hålbilden på cykeln?)?
Guide RSC (dyrt och vekar vara för DH och kan jag tänka mig STORA skivor? Har en stigcykel med 130-slag)?
Bromsarna är grymma i övrigt, bara alldeles för lång ”lever travel”...

Edit: Guide R vs Guide RSC; är det även olika ok? Dvs måste jag byta ok och handtag eller räcker det med handtaget?

Senast ändrad:
Guide RSC är inte för DH! Då behövs Code! Innan nya Code lanserade så var det populärt med Guide-handtag ok Code-ok.

För mera info om dom olika modellerna av Guide’s är det bara att Googla, då hittar du ex. denna tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3471246/3471543

Enl den här gamla artikeln: https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/sram-updates-guide-range-s4-caliper.html så lär oken vara dom samma. Mer vet inte jag, då jag aldrig ägt några Guide’s.
Inom Shimano-sfären så har ju ofta dom finare versionerna keramiska kolvar vs metall i dom enklare (keramiska tål värme bättre), men av vad jag tycker mig minnas efter att ha nekat med en kompis Guide-bromsar i somras så är det keramiska även i Guide-oken.

larsaw sa:
Guide RSC är inte för DH! Då behövs Code! Innan nya Code lanserade så var det populärt med Guide-handtag ok Code-ok.

För mera info om dom olika modellerna av Guide’s är det bara att Googla, då hittar du ex. denna tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3471246/3471543

Enl den här gamla artikeln: https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/sram-updates-guide-range-s4-caliper.html så lär oken vara dom samma. Mer vet inte jag, då jag aldrig ägt några Guide’s.
Inom Shimano-sfären så har ju ofta dom finare versionerna keramiska kolvar vs metall i dom enklare (keramiska tål värme bättre), men av vad jag tycker mig minnas efter att ha nekat med en kompis Guide-bromsar i somras så är det keramiska även i Guide-oken.
Ok, tack för infon! ?

Gick och köpte ett par Guide Ultimate för att få ”bite point” funktionen.
Ser då på etiketten på förpackningen att handtagen är tillverkade 2017 vecka 45.
Någon som vet när ungefär Sram rättade till problemet med spakar som fastnade efter att cykeln stått i solen ett tag tex?
Mina har tillägget G2 i benämningen, vilket jag tolkar som generation 2 och isf de som är åtgärdade map fastnande spakar, men det kanske är fel?

Tillbaka
Topp