Stänkskärm i Carbon TEC Sicco - erfarenheter?

Jag är också nyfiken. Har cyklat mer i regn än torrt denna sommaren och känner att jag är färdighärdad nu. Dags för skärmar.

Inte testat just den produkten men väl testat SKS Raceblades som är betydligt mer skärm, men ändå rätt smidiga. Funkar OK som kompromiss, tar bort det allra värsta, men går inte att jämföra med riktiga skärmar.
Förstår jag det rätt att den där bara tar stänket på framhjulet dessutom? Verkar helt värdelöst.
För mig är det största irritationsmomentet vid våt vägbana att det stänker upp på ryggen och man blir blöt i häcken och sen sitter och gnider på en blöt cykelbyxa.

Nej det finns för bak och framskärm.. den är ju rätt snygg. men frågan är väl hur effektiv den är?

En kompis köpte en sådan till vätternrundan. Den började vibrera när det var för mycket vatten på vägen, det resulterade i att den gick sönder efter 100km.

Jag har TEC bakskärm som jag använt ett par tillfällen, bland annat på vättern. Nu kanske årets upplaga inte riktigt kan anses ge en rättvis bild av om den fungerar bra eller inte då det var mer simning än cykel :) Men dagar då det är lite blött på vägen och kanske duggar eller så fungerar den utmärkt. Visst blir man lite blöt men det fylls inte hela tiden på med nytt kallt vatten. Sen är den ju rätt cool för att vara en skärm!
Däremot hjälper den inte cyklisten som ligger bakom det minsta, han/hon blir precis lika nerstänkt som om man inte hade haft någon skärm alls, om man nu bryr sig...
/M

Använde TEC sicco slutet förra året o va nöjd, och nu åker den på igen inför vintern. Testade att montera den fram, funkar där med för att ta bort sprutet mot vevparti/skorna. Passar även bredare däck, så i år blev det 28mm Contineltal 4-seasson. Det va inte mycket bredare än de Hutchinsson 25orna jag hade på innan, så kan vara värt att testa att gå upp i bredd. 4-seasson är klart styvare så för att få lite mer dämpning gick jag upp till 28:A.

Bilagor

• sicco_skarm.gif
    sicco_skarm.gif
    478.9 KB · Besök: 276
  • sicco_skarm_faste.gif
    sicco_skarm_faste.gif
    388.2 KB · Besök: 157
Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en TEC stänka till MTB'n verkar vara Bianchis
> och Crescents husmärke. Nöjd med den för
> övrigt

Stämmer, TEC, tillsammans med Spectra, är Cycleurope-gruppens tillbehörsmärken.

Va ute ett långpass igår i riktigt skitväder, skärmen funkar kanon, det tar bra med skvätt som annars kommer på ryggen, o även bakåt tar den en del för den som ligger på rulle. Tror nyckel är placeringen, att mäta så den tar vinkeln från sadel till ryggen.

Crud Roadracer känns som ett mycket trevligare alternativ. Förvisso 180 g istället för 72, men å andra sidan gör de nog ungefär tio gånger så mycket nytta och kostar hälften så mycket.
Är mycket imponerad av hur något som känns så rackligt när man packar upp det kan funka så bra när det sitter på plats.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp