Stigstatus Hellas

Stigstatus Hellas
Jag var ute och gick en bit längs gröna igår.
Statusen var: en massa sorbetsnö och stora vattenansamlingar här och var.
Men bitvis hade det faktiskt blivit barmark.

Jag tror jag låter MTB:n vila lite innan jag ger mig ut dit igen faktiskt.

Stigstatus Hellas
Igår var det isgata deluxe på väldigt många ställen, tror ni man kommer våga sig ut imorgon utan dubb med tanke på den varma temperaturen?

Stigstatus Hellas
Körde med vanliga däck idag utan problem. De stora isflödena är kvar och bottenfrusna/is under vattnet i vissa blöthål men annars helt ok. Rätt bra grepp överlag

Senast ändrad:
Stigstatus Hellas
Så här ser det ut på Area 51 just nu, inte långt ifrån där den går ihop med Corona och blåa. Inte roligt att försöka ta sig förbi.

Area51.jpg

Stigstatus Hellas
Crossmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ser det ut på stigarna just nu? Har all is
> smält bort än?

Jag körde i tisdags, då var det isfläckar. Tror inte allt är borta men majoriteten!

Stigstatus Hellas
var ute en sväng i Sicklaskiftet till fots med hunden i förmiddags – torrt och isfritt, barmark överallt, enstaka isfläckar i diken och norrsluttningar.

Stigstatus Hellas
Körde en två timmar idag på stiftet, masterna, blå och Dow Jones. Episkt. Var några få ställen med is, annars som vårkänsla all the way! Ut och rulla innan vintern återkommer.

Bilagor

• received_1018311778207427.jpeg
    received_1018311778207427.jpeg
    120.2 KB · Besök: 59
Stigstatus Hellas
Ut o cykla! Det är fantastiskt före ute i Hellas nu!

Ingen hindrande snö, den mesta geggan är genomfrusen, till och med de flesta isfläckarna kan man rulla rakt över. Bättre tempo än så här går det inte att hålla nån gång känns det som. Som extra grädde på moset är det perfekt spårsnö så man kan följa andras hjulspår och hitta nya fina stigar.

Inga dubb behövs.

Passa på!

Stigstatus Hellas
kontorsråttan sa:
Ut o cykla! Det är fantastiskt före ute i Hellas nu!

Ingen hindrande snö, den mesta geggan är genomfrusen, till och med de flesta isfläckarna kan man rulla rakt över. Bättre tempo än så här går det inte att hålla nån gång känns det som. Som extra grädde på moset är det perfekt spårsnö så man kan följa andras hjulspår och hitta nya fina stigar.

Inga dubb behövs.

Passa på!

Instämmer, det är sällan det är såhär bra grepp annat än en snustorr sommardag:-) Visst finns det lite is här och där, men den är väl synlig och kan cyklas runt i de allra flesta fall. Funderar starkt på att bränna ut om en stund ikväll innan det blir snösörja imorrn.

Stigstatus Hellas
Jag cyklade ett par timmar i Hellas ikväll. Helt fantastiskt före, det var länge sedan jag upplevde sådant flyt i cyklingen.
Nej, dubbdäck behövs inte men det är knappast en nackdel då det var en del is på sina håll.

Stigstatus Hellas
I afton var det lite annorlunda. Ganska många centimeter snö på sina ställen och ungefär lika halt som en regnig dag, fast man inte såg rötter och stenar. Dock jävligt kul och inget behov av dubbdäck eller fatbike, men grovt mönster skulle vara bra att ha. Det bidde till att gå uppför i många backar på grund av noll klättergrepp.

Om det fryser på nu så kan det bli riktigt spännande på de ställen där det var tunn slasksnö ovanpå hällarna. Skridskobana tjohej!

Stigstatus Hellas
Jag har inte varit ute sen i söndags men då var det snorhalt på många ställen. Jag överlevde utan dubb då men åkte på tvären av och till och fick gå någon gång. Med rådande väderlek skulle jag inte tro att det ser mycket bättre ut nu, men vi får väl se imorgon. Men det har inte varit så varmt eller regnat så mycket så jag skulle gissa att en del is ligger kvar. Håller man sig till små otrafikerade stigar är det nog ok, cyklar man där många har gått eller cyklat ligger det nog mer is.

Stigstatus Hellas
Igår kväll var det ganska mycket is kvar. Det går förstås att köra utan dubb om man tar det piano. Nu har säkert lite mer smält bort dessutom.

Stigstatus Hellas
Var ute idag (fredag). Cyklade med dubbdäck och jag hade inte velat vara utan. Det är ganska mycket is både i backar och på platten. Det hade kanske gått utan men det är ju inte så kul att få gå halva tiden. Däremot är det en väldigt kul upplevelse att göra sina första turer i skogen nu med dubbdäck, bara att trampa uppför backarna även om det är heltäckande ismattor :)

Stigstatus Hellas
Idag lördag var det avgjort mindre is kvar. Skogen är i stort sett snöfri, de mindre stigarna är det inte mycket is på heller, de mer trampade stigarna typ från Lilla Sickla / Filosofens grav upp i skogen är mer eller mindre rodelbana. Fast isen var lite mjukare nu och man fick oftast ett hyggligt fäste även utan dubb. Men nu börjar det bli blött... rötterna var inte att leka med...

Stigstatus Hellas
Igår när jag var ute var det faktiskt halare än den senaste veckan. Isen hade typ stöpt ner så den lilla is som fanns kvar var halare och svårare att cykla över utan dubb. Men det var bara små ytor. Annars var det helt ok.

Annars börjar det bli blött och lerigt. Det är vår.

Stigstatus Hellas
jofahjalm sa:
Jag var ute igår vid masterna och det var ocyklingsbart. Ryktet på gatan är att några förtvivlade cyklister skottar nacke 1 idag...
En mycket hedersvärd insats som flyttade upp dagens tafatta ansats till stigcykling ett steg från totalt och förbehållslöst elände.

IMG_2791.JPG

Senast ändrad:
Stigstatus Hellas
Jag 'cyklade' våta fötter igår med en kompis, bara för att se om det gömde sig några cyklingsbara delar där inne.

Det gjorde det inte.

Pulsa i 20 cm fluffig kramsnö och 99% släpa cykeln. Asjobbigt.

Stigstatus Hellas
qma sa:
Jag 'cyklade' våta fötter igår med en kompis, bara för att se om det gömde sig några cyklingsbara delar där inne.

Det gjorde det inte.

Pulsa i 20 cm fluffig kramsnö och 99% släpa cykeln. Asjobbigt.

Pushbike är en underskattad träningsform. Finns få bättre sätt att få hög puls och knappt komma framåt...

Stigstatus Hellas
Ehm, är det inte vid den här årstiden cykeln/cyklarna hellre ska plockas isär o gå's igenom än dras genom förödande och misserabelt slask?
Dessutom är det rätt mysigt att sitta i sin man(eller women)-cave o sippa bärs samtidigs som en smeker på sin leksak... ;)

Stigstatus Hellas
Jag o Ubu var ute ett par timmar igår förmiddag. Jag på feting, Ubu på 29" med dubb fram. Kämpade oss igenom Traktormakt från poetens grav och insåg att hundägarna hittills gjort ett värdelöst jobb att trampa stig. Körde sen i elljusspår vid sida av skidspår vilket blev väsentligt mer cykling. Tog oss ut till blåa elljusspåret och tuggade runt biten som korsar ulvsjöslingan, men det var knappt körbart i löpspåret där heller. Svårt läge just nu och fatbike är nog bästa alternativet tills dess att hundägarna trampat till gångarna och iskakan lagt sig. Tisdagsrajden imorgon kan bli tålamodsbeprövande.

Stigstatus Hellas
LasseB sa:
Jag o Ubu var ute ett par timmar igår förmiddag. Jag på feting, Ubu på 29" med dubb fram. Kämpade oss igenom Traktormakt från poetens grav och insåg att hundägarna hittills gjort ett värdelöst jobb att trampa stig. Körde sen i elljusspår vid sida av skidspår vilket blev väsentligt mer cykling. Tog oss ut till blåa elljusspåret och tuggade runt biten som korsar ulvsjöslingan, men det var knappt körbart i löpspåret där heller. Svårt läge just nu och fatbike är nog bästa alternativet tills dess att hundägarna trampat till gångarna och iskakan lagt sig. Tisdagsrajden imorgon kan bli tålamodsbeprövande.

Gäller bara att inte ligga först! Hetspellarna får ta värsta smällen! ;)

Stigstatus Hellas
En bild från "turen" i lördags - det var så här mest hela vägen.
Grymt gjort av er som skottade uppe vid masterna.

Bilagor

• IMG_6760_2.JPG
    IMG_6760_2.JPG
    59.3 KB · Besök: 55
Stigstatus Hellas
Samma erfarenhet som Jofa och qma. Var ute och försökte cykla i lördags. På stigarna, eller den snutt jag försökte ta mig fram, var det helt otrampad halvmeter tungsnö och nedfallna träd att ta sig genom. På elljusspåret var det skidåkare. Inte mycket bättre det. Men töar ju på bra och ska väl ta ännu mer fart i veckan, så till helgen ska det väl bli cyklingsbart. Har dock sett några filmer från norra sidan om stan, och där ser det ut som de nästan kan cykla. I alla fall de minuter de lagt upp ;)

Stigstatus Hellas
phew, vad skönt, jag var på väg ut i lördags men sket i det, tänkte att det kunde vara ganska illa. :)

Nu töar det som faen, finns väl risk för totalt dubbföre då?

Stigstatus Hellas
LasseB sa:
Kommer nog snarare vara slushcykling. Regn och plusgrader kommer hålla det ovanför fryspunkten. Härlig misär.
+1
Bump...
larsaw sa:
Ehm, är det inte vid den här årstiden cykeln/cyklarna hellre ska plockas isär o gå's igenom än dras genom förödande och misserabelt slask?
Dessutom är det rätt mysigt att sitta i sin man(eller women)-cave o sippa bärs samtidigs som en smeker på sin leksak... ;)

Stigstatus Hellas
Jag tyckte det var skönt före idag. En hel del pölar och bäckar av smältvatten, och otroligt fuktigt, med dimslöjor. Nån enstaka skrå-häll var lite för hal, någon pöl lite för djup annars var allt cykelbart.

Stigstatus Hellas
Kan inte minnas när det senast var så blött i Hellas/Sicklaskiftet. Men riktigt roligt är det, och man kommer fram överallt (bortsett från där det fallit stora träd över stigen, exempelvis två st på Fem Svåra).

Tillbaka
Topp