Stigstatus Hellas

Stigstatus Hellas
Japp. Eventuellt lite torrare där vi cyklade idag, gröna, a-trail, vita till röset, och sen vita som svänger ut i brandområdet bort till skjutbanan. Inga fallna träd där.

Stigstatus Hellas
Jag körde våta fötter och lite gröna idag. Det var schysst - lite barmark med några pölar, den mesta av isen var snöbelagd med hyggligt grepp, bara lite blankis här och där. Det blev plattisdojor då jag misstänkte SPD-misär, och det verkade stämma. Grymt väder annars ju.
Erstaviksvägen / snöromsvägen var skridskobana - den var rätt utmanande utan dubb.
Mötte bara en cyklist på MTB, som körde Erstaviksvägen med dubb. Mötte även några på CX där.
Såg ingen på cykel i skogen, men många äldre par som vandrade omkring.
Hellasgården bygger om och har stängt tills den 27:e. Det står en vagn där och säljer några maträtter och kaffe dock.

Stigstatus Hellas
Fint väglag uppe i skiftet idag. Få isfläckar och lätta att undvika. Ungefär lika många lerpölar. Lite blött men inte alls som jag hade trott. Stenarna var hyfsat torra, bara rötterna var lite hala.

Stigstatus Hellas
Körde Gömmaren igår kväll. Slushfest, blött och mkt push bike. I stort sett ingen bärighet även på upptrampad stig. Halvkul helt enkelt.

Stigstatus Hellas
Tog en kort lunchpromenad uppe i skogen närmast Sickla. Kom ju inte så långt men så här såg det ut:

Man får planera angreppsvägen iallafall om man kommer från Sickla hållet. Gångvägen från träbron var rena isbanan.
20170120_122042.jpg

Man får också planera var man tar de första höjdmetrarna in i skogen. Hyfsat isigt upp vid Lilla Sickla.
20170120_122629.jpg

När man väl är uppe och på de mindre stigarna är det snöigt, lite is, en aning lera och rätt blött här och där.
20170120_123405.jpg

20170120_123647.jpg

Men på det stora hela skulle jag våga säga att det är cykelbart även utan dubb, bara man hittar en bra väg in och ut.

Stigstatus Hellas
Kör ni hellasgorillor oftast med dubbdäck nu? Kan man haka på nästa tisdagsrajd utan dubb/fatbike eller kör ni på stigar som gör det omöjligt?

Stigstatus Hellas
Gröna mellan gamla kyrkogården och masterna, till och inklusive A-trail, Area 51 och Corona var helt OK idag. Resten av det vi körde var lite isigare och/eller lerigare men fortfarande klart njutbart. Inte dubbföre, Bambi-faktorn är låg. :)

Stigstatus Hellas
Oklanderligt vinter före i Hellas idag. En del krispig is och grynig snö men inte där det är i vägen.
Kom hem efter drygt tre timmars tur med en kompis för en timme sen, bara rejsigt damm på cykeln och dämperiet bottnat både fram och bak. Toppendag i skogen.

Stigstatus Hellas
Som väldigt många märkte igår och idag så var det ju typ sommarföre, och idag var det ju sjukt varmt för att vara Mars.
Igår var det ju blåsigt och kallt, men idag var det perfekt med shorts och T-shirt utan varken isolerande lager eller vindskydd, helt underbart i solskenet. Lite smältvatten i surhålen var bara trevligt.

Det blev heldag både igår och idag, jag är helt slut och pumpad full med endorfiner. Toppenhelg.

Stigstatus Hellas
IMG_20181220_122314.jpg

Igår: Kanske inte så mycket bob-bana som en osalig balndning av ojämn isbana, mörjig djup snö, blöta hällar (där det var plusgrader) och en hel del lera och pölar under tunn is, det fanns iof hållbar is också.
Se upp för tjädern på gröna spåret :-D

Stigstatus Hellas
Bump! Gissar på en hel del nedfallna träd efter gårdagens storm, ni som varit ute idag eller kör imorgon får gärna rapportera om var det är stigblockage.

Stigstatus Hellas
Hur isigt är det idag? Vi tänkte köra i morgon men jag har inte lust att bryta höften. Mest orolig för ställen där det runnit över hällar och som har blivit is. Tänkte köra bygg ole, area 52, my dear, hellre och sen upp via hoola bandola och rundan där.

Stigstatus Hellas
Jag har knallat runt i nackaskogarna idag. Det är inte halt. Cykla inte på isen blir det perfa. Nära optimalt cykelföre.

Nästan optimalt om man kan undvika de många pölarna. Efter att man har kört genom en halkar däck på rötter. Och jag upptäckte en orimligt djup pöl mitt på Triagonalen. Håller dock med att föret mellan pölarna är nära optimalt. Jag har längtat länge efter det!

Stigstatus Hellas
Nästan optimalt om man kan undvika de många pölarna. Efter att man har kört genom en halkar däck på rötter. Och jag upptäckte en orimligt djup pöl mitt på Triagonalen. Håller dock med att föret mellan pölarna är nära optimalt. Jag har längtat länge efter det!
Ja många pölar är enorma. Det gäller att hålla sig på hällmark.

Stigstatus Hellas
Ännu krispigare idag, men rötterna var också klart halare. Mitt och sonens bakhjul gled ofta en halv meter åt sidan. Jag ramlade en gång när jag stöd stilla, efter bakhjulet spinnade på en rött, och fick en stor repa i min fina shorts ...

Sonen hittade ett däckspår som han trodde var mitt. Det borde vara en Dissector, men jag byta till vinterdäck på min helstel för några veckor sen så det här är någon annans.

2025-11-16-15-52-47-730.webp

Senast ändrad:
Stigstatus Hellas
Ännu krispigare idag, men rötterna var också klart halare. Mitt och sonens bakhjul gled ofta en halv meter åt sidan. Jag ramlade en gång när jag stöd stilla, efter bakhjulet spinnade på en rött, och fick en stor repa i min fina shorts ...

Sonen hittade ett däckspår som han trodde var mitt. Det borde vara en Dissector, men jag byta till vinterdäck på min helstel för några veckor sen så det här är någon annans.

Visa bilaga 804058
Snygg bild!

Stigstatus Hellas
Öventät bra underlag på Gula idag. Många hinder blev enklare så att även jag kunde köra nästan allt. Vågade dock inte rulla efter sonen nedför stepdown i mitten (på bilden). Riktigt få vandrare på eftermiddagen.

Skulle gärna har kört lite mer men vi såg inget annat som var upptrampad.

2026-01-25-15-41-40-728.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp