Jag tycker inte det är stor skillnad. Den största positiva skillnaden, för mig, är att jag känner mig lite säkrare när jag drar hårt vid t ex klättringar eller spurter. Däremot är SPD-SL väldigt stela i sidled jämfört med SPD. Man kan knappt vrida dem (detta trots att det är de "gula" klossarna som ska tillåta rörlighet) och det krävs väldigt mycket kraft (som verkligen känns i knälederna) för att vrida. SPD kan man "dansa runt" på med lätthet utan att de löser ut, och därmed minska vridbelastningen på knäna.
SPD (med riktiga SPD-skor som har gåbar sula) gör också att man kan trampa rätt tryggt och säkert utan att ha klickat i. Med SPD-SL är alla kontaktytor glashala och man halkar och glider som fan om man inte är jätteförsiktig. Missar man att få fast klossen omedelbart om man ska iväg från ett stopp kan det gå riktigt illa! Så är inte fallet med SPD.
Att klicka i kräver mer precision med SPD-SL. Det är mycket svårare. Efter mer än ett år med SPD-SL missar jag fortfarande ofta och får slörulla en stund innan jag får i klossen. Detta beror delvis på att pedalen är baktung och inte viktad för att ha mekanismen uppåt. Med SPD räcker det att sätta foten på pedalen på någorlunda rätt plats, och sen sitter klossen fast inom en sekund, nästan hur man än gör. Särskilt om man har dubbelsidiga pedaler som Shimanos PD-M540 och liknande modeller.
Klicka ur går ungefär lika snabbt med båda, men kräver väldigt mycket mer kraft med SPD-SL. Inget jätteproblem i praktiken, men man bör klicka ur med lite beredskap jämfört med SPD, som man lätt kan klicka ur på en bråkdel av en sekund efter att man stoppat helt.
Även om många påstår att de inte går några längre sträckor i cykelskor, så blir det ändå en del gång, och där är SPD-SL både obekvämt och farligt jämfört med SPD. Klossarna och skosulorna är glatta och hårda, så blankpolerade betongtrappor, stentrappor, marmorgolv och liknande kan erbjuda "spännande" upplevelser om man inte går väldigt försiktigt. Riktiga SPD-skor är ganska bekväma att gå i. När jag pluggade hade jag spinning/touring-SPD-skor och använde dem som vanliga skor de dagar jag cykelpendlade. Det spelar dock mindre roll för ren träningscykling, så klart.
När jag bytte på landsvägscykeln trodde jag att det skulle bli större skillnad än det blev, utan några större nackdelar förutom det där med att gå med dem. Tyvärr motsvarade inte upplevelsen mina förväntningar. Men i det stora hela är inte problemen så stora att jag helt ångrar det, och det känns som sagt lite tryggare när jag tar i ordentligt, så jag kommer inte att byta tillbaks nu. Men hade jag vetat det jag vet i dag, så hade jag förmodligen inte bytt till SPD-SL.