Stor skillnad mellan SPD och SPD SL?

mikaelw

Ny medlem
Funderar på hur stor skillnad det är för en motionscyklist att köra med SPD-pedaler, typ Shimano PD-A520 på en landsvägscykel jämfört med några med SPD SL, t.ex. Shimano R540?

jag tycker skillnaden är rätt stor. Sen om du gillar det eller inte, det är en annan fråga. båda har sina nackdelar.

spd-sl känns stabilare osv. spd är enklare att komma i och lättare att gå me skorna, men frågan är ju om man ska gå så mycket med skorna, det heter ju cykelskor av en anledning :D

Senast ändrad:
Mycket stor skillnad på spd och spd sl, den enda likheten är att man tramparfast pedalklossarna i skon och vrider loss med hälen. Lvg-versionen spd-sl har en mycket större yta som sko/kloss vilar mot och håller även ett mycket fastare grepp mellan sko och pedal. Spd är väl raka motsatsen med så lite yta som möjligt för god "ler-rensning" och lätt i/urtramp vid mer teknisk cykling.
http://www.shimano-nordic.com/publi...product.-code-PD-M540.-type-.pd_mountain.html
http://www.shimano-nordic.com/publi...oad/product.-code-PD-7900.-type-.pd_road.html

Jag tycker det är väldigt stor skillnad. SPD-SL är klart mycket mer stabilt. Justeringsmöjligheterna är även mycket bättre på SPD-SL.

Du kommer dock inte cykla fortare med SPD-SL än med SPD.

Jag tycker inte det är stor skillnad. Den största positiva skillnaden, för mig, är att jag känner mig lite säkrare när jag drar hårt vid t ex klättringar eller spurter. Däremot är SPD-SL väldigt stela i sidled jämfört med SPD. Man kan knappt vrida dem (detta trots att det är de "gula" klossarna som ska tillåta rörlighet) och det krävs väldigt mycket kraft (som verkligen känns i knälederna) för att vrida. SPD kan man "dansa runt" på med lätthet utan att de löser ut, och därmed minska vridbelastningen på knäna.

SPD (med riktiga SPD-skor som har gåbar sula) gör också att man kan trampa rätt tryggt och säkert utan att ha klickat i. Med SPD-SL är alla kontaktytor glashala och man halkar och glider som fan om man inte är jätteförsiktig. Missar man att få fast klossen omedelbart om man ska iväg från ett stopp kan det gå riktigt illa! Så är inte fallet med SPD.

Att klicka i kräver mer precision med SPD-SL. Det är mycket svårare. Efter mer än ett år med SPD-SL missar jag fortfarande ofta och får slörulla en stund innan jag får i klossen. Detta beror delvis på att pedalen är baktung och inte viktad för att ha mekanismen uppåt. Med SPD räcker det att sätta foten på pedalen på någorlunda rätt plats, och sen sitter klossen fast inom en sekund, nästan hur man än gör. Särskilt om man har dubbelsidiga pedaler som Shimanos PD-M540 och liknande modeller.

Klicka ur går ungefär lika snabbt med båda, men kräver väldigt mycket mer kraft med SPD-SL. Inget jätteproblem i praktiken, men man bör klicka ur med lite beredskap jämfört med SPD, som man lätt kan klicka ur på en bråkdel av en sekund efter att man stoppat helt.

Även om många påstår att de inte går några längre sträckor i cykelskor, så blir det ändå en del gång, och där är SPD-SL både obekvämt och farligt jämfört med SPD. Klossarna och skosulorna är glatta och hårda, så blankpolerade betongtrappor, stentrappor, marmorgolv och liknande kan erbjuda "spännande" upplevelser om man inte går väldigt försiktigt. Riktiga SPD-skor är ganska bekväma att gå i. När jag pluggade hade jag spinning/touring-SPD-skor och använde dem som vanliga skor de dagar jag cykelpendlade. Det spelar dock mindre roll för ren träningscykling, så klart.

När jag bytte på landsvägscykeln trodde jag att det skulle bli större skillnad än det blev, utan några större nackdelar förutom det där med att gå med dem. Tyvärr motsvarade inte upplevelsen mina förväntningar. Men i det stora hela är inte problemen så stora att jag helt ångrar det, och det känns som sagt lite tryggare när jag tar i ordentligt, så jag kommer inte att byta tillbaks nu. Men hade jag vetat det jag vet i dag, så hade jag förmodligen inte bytt till SPD-SL.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Däremot är SPD-SL väldigt stela i sidled jämfört med SPD.
> Man kan knappt vrida dem (detta trots att det är
> de "gula" klossarna som ska tillåta rörlighet)
> och det krävs väldigt mycket kraft (som
> verkligen känns i knälederna) för att vrida.

Du vet väl att du kan justera fjädern? :-)

Men SPD-SL har väl inget fjädrande float (dvs glappet de gula klossarna ger är helt fritt)?

Du kanske skall vrida dina klossar lite så du inte pajar knäna?

> Detta beror delvis på att pedalen är baktung och inte viktad för att ha mekanismen uppåt.

Men man vill ju ha mekanismen nedåt för att enkelt trä framsidan av klossen i pedalen.

Senast ändrad:
pLu skrev:
> Du vet väl att du kan justera fjädern? :-)

Den är redan på lösaste spänningen.

> Men SPD-SL har väl inget fjädrande float (dvs
> glappet de gula klossarna ger är helt fritt)?

Ja, det är inte ett fjädrande motstånd, utan bara ett jämnt, stort motstånd.

> Du kanske skall vrida dina klossar lite så du
> inte pajar knäna?

Det handlar inte om positionen i sig, utan att jag vill kunna vinkla fötterna medan jag cyklar. Ibland genom ett tramptag. Detta går lätt och smidigt med SPD men är väldigt tungt och besvärligt med SPD-SL.

> Men man vill ju ha mekanismen nedåt för att
> enkelt trä framsidan av klossen i pedalen.

Så kanske en del vill ha det, men i praktiken slår jag oftast till pedalen med tårna, så den får snurr och hamnar fel. Så även många jag cyklar med. Med SPD slipper man det problemet.

pLu skrev:
> Du kanske skall vrida dina klossar lite så du
> inte pajar knäna?

Rasmus och jag har haft den här diskussionen tidigare,
då kom vi fram till att eftersom hans erfarenheter av SPD-SL
skiljer sig så mkt från 'alla' andras beror de troligen på dålig matchning mellan klossar och skor
och/eller felaktig montering av klossarna.

Till TS
För de allra flesta fungerar både SPD och SPD-SL bra, även på lvg.
Men för den mindre klossen hos SPD ställer större krav på skosulans styvhet.

Skall du köpa SPD-SL-pedaler rekommenderar jag inte R540 utan istället 105-varianten PD-5700
Den är ännu ngt bredare och även snyggare
40 € här http://www.bike-discount.de/shop/k418/a32628/105-pedal-spd-sl-pd-5700-silber.html

/Håkan

HåkanC skrev:
> pLu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kanske skall vrida dina klossar lite så du
> > inte pajar knäna?
>
> Rasmus och jag har haft den här diskussionen
> tidigare,
> då kom vi fram till att eftersom hans
> erfarenheter av SPD-SL
> skiljer sig så mkt från 'alla' andras beror de
> troligen på dålig matchning mellan klossar och
> skor
> och/eller felaktig montering av klossarna.

Inget fel på nåt av det där. Vad du tror är en sak. "Vi" har inte kommit fram till nåt. Det som skiljer är möjligen förväntningarna och behoven.

geologen skrev:
> Nu har jag mätt lite och får vridmomentet för
> att initiera "float"-rörelse runt klossens
> vridningspunkt till ca 210 Nm.

Inte kan du vrida foten med sånt vridmoment.
Dela med 10, minst.

3.7 kg belastning i "höjd" med hälsenan, ca 17 cm från rotationspunkten. Jag kan ha räknat fel.

Hmm, jag har nog vänt på det i min migrändimma. Hur låter 6.2 Nm?

Senast ändrad:
geologen skrev:
> 3.7 kg belastning i "höjd" med hälsenan, ca 17
> cm från rotationspunkten. Jag kan ha räknat
> fel.
>
> Hmm, jag har nog vänt på det i min migrändimma.
> Hur låter 6.2 Nm?

Mycket mer rimligt.

Förstår dock att du upplever det som mycket. Svårt att uppskatta sådär utan en vikt och våg men spontant känns det som mycket

Tack alla, speciellt geologen för det utförliga svaret. Blir lite att fundera på.
Saken är den att jag är nybörjare på det där med "sitta fast"-pedaler sånär som att kört en del spinning förut så jag har ett par skor som bara har SPD-fäste. Därmed tänkte jag att det rätta för mig kunde vara att köra med SPD, multi-release-klossar och Shimano PD-A520 så man vänjer sig. Jaja, lite fegt kanske men med en axel paj efter en rejäl MTB-vurpa tidigare i år har jag ingen lust att göra någon tokig SPD-nybörjarkrasch för att jag inte får loss fötterna. ;)

Bara du inte låter geologen montera pedaler och klossar så är det inga som helst problem att klicka ur SPD-SL. Det är lite svårare att klicka i och betydligt svårare att gå med.

Stevie DeVille skrev:
> Jag kör med SPD-SL och jag har väldigt mjuk och
> fin float. Ta inte Geologens upplevelser som den
> absoluta sanningen.

+1

/Håkan

Vill man hamna i landet mellanmjölk så har jag mycket positiva erfarenheter av SPD-pedalen M980 (XTR), betydligt mycket mer kontaktyta än tidigare Shimano-pedaler och motsvarande SPD-pedaler. Kör det på räsern (för att ha samma skor till alla cyklar) och skillnaden i kontaktyta är riktigt märkbar. Inte som en SPD-SL pedal, men fasen inte långt ifrån...

Jag har kört SPD hela tiden, både på MTB och sedermera på racer med Shimanos A520 med trampbåge runt för att öka kontaktytan. I och urklickning ur "vanliga" SPD går väldigt enkelt men på 520 måste man ha lite koll på vad som är upp och ner. Man får öva upp tekniken för att klicka i.

Just nu är det så att om jag har en låg växel i och gör ett halvt tramptag så är det bara att trycka ner högerfoten (som oftast är den jag klickar ur) och så klickar jag i - pedalen är såpass dämpad att den snurrar tillsammans med vevarmen upp med "rätt" sida upp. Håller jag kvar där så börjar den tilta ner efter ett par tiondelar, men det går tokfort när man fått snits på det.

Nu kommer jag snart överge till förmån för "riktiga" SPD-SL-pedaler och det som jag har har hört och läst är just att floaten är mindre men jag tror det är bra för att försöka hålla ben och fötter i rätt position för att inte snedbelasta höft, knän och fotleder.

Vi får se!

geologen skrev:
> Förklara gärna hur monteringen av pedal och/eller kloss kan påverka hur trögt det går att vrida klossen...

Hade jag kunnat det så hade jag löst ditt problem. :-)

Det var inte så allvarligt menat, men du har ju uppenbarligen en pedal/kloss/sko-kombination med friktion utöver det vanliga.

En förklaring jag kan tänka mig är att klossen sitter långt bak och är lite böjd utefter sulan, men ni har väl diskuterat det här i någon tråd med bilder, så jag har nog inte så mycket att tillföra.

Kloss långt fram på skon gör att du måste vrida ut hälen mer för att klicka loss ... så har man problem så kan man ju testa att sätta klossen långt bak istället ...

pLu skrev:
> En förklaring jag kan tänka mig är att klossen
> sitter långt bak och är lite böjd utefter
> sulan, men ni har väl diskuterat det här i
> någon tråd med bilder, så jag har nog inte så
> mycket att tillföra.

Den sitter en aning framför mitten i det justeringsintervall som finns. En Shimano-kloss på en Shimano-sko. Klossen är rak och har jämn skruvspänning. Båda klossarna är lika tröga i vridning.
Jag kanske har fått ett måndagsexemplar? Klossarna är hur som helst väldigt slitna nu, så jag ska köpa ett nytt par inom kort. Ska bli intressant att se om det förändrar det hela.

Jag kör med SPD på både MTBn och på LVGn. Mest beroende på att skorna är lättare att gå med och dessutom slippa dubbla uppsättningar skor för vinter, vår och sommar.

Kör med ett par gamla Look-pedaler på racern. Funkar finfint!

Jag var först lite skeptisk då jag inte kört landsväg tidigare och hade flera år av spd-erfarenhet, men tvingades erkänna att landsvägspedaler funkar bäst på landsväg.

Det där med att kunna röra foten lite (vet inte vad det kallas):
Jag har ett par landsvägsskor med Looks röda klotsar som medger några graders spel och ett annat par skor med Looks svarta klotsar som är helt fix. Jag kanske är okänslig, men jag har aldrig haft problem med de svarta, varken i knäna eller någon annanstans. Däremot märker jag att då jag byter från svart tull rött, krävs det en liten tillvänjning vid den utlösningsfördröjning som de röda klotsarna ger pga spelet. Var nästan på väg att falla en gång pga det. Fruktansvärt pinsamt. Har aldrig fallit pga pedalerna förut och vill gärna hålla nollan.

Jag har kört med både SPD-SL och SPD pedaler senaste året. Två gånger har jag nog vippat med SPD-SL pedalerna när man tappat balansen eller behövt bromsa snabbt vid korsning etc, men inget allvarligt.

Jag brukar försöka använda racer hojen även ibland när jag ska trampa iväg och göra något ärende någonstans och upplevde då, naturligtvis, dilemmat med SPD-SL pedaler när man skulle gå. Dessutom hade det varit skönt och slippa ha speciella skor på sig så jag slog till och köpte sådana där pedaler med SPD på ena sidan och "vanliga" på andra sidan. Jag tycker inte skillnaden är markant mellan vilken pedal man trampar fast i, men jag har ju inte heller cyklat speciellt länge. Cykeln används mer med vanliga skor, men en riktigt stor fördel för mig som måste cykla igenom ett antal övergångsställen, vägkorsningar som är skymda etc innan jag kommer ut på öppen väg är att jag kan cykla på den "vanliga" sidan på pedalen genom stan, vilket gör risken för olyckor avsevärt mindre. När jag väl kommer ut sparkar jag bara till den ett halvt varv och knäpper fast mig.

Ja, det ser förjävligt ut med sådana Shimano pedaler på, men cykeln går lite mer och framförallt känns det lite tryggare i skymda korsningar.

tror jag aldrig upplevt att spd-sl skulle vara svår att komma ur. känns som man måste vara rätt svag för att ha problem med det. o mer distinkt klick, när man klickar ur får man ju leta efter :D

att man vickar med spd-sl o inte kommer loss, känns mer som nått man gör när man ä ovan, inget illa menat.

Jag tycker nog att det är tillräckligt stor skillnad på spd och spd-sl för att motivera ett inköp. Jag tycker att det känns som om man är mer ett med pedalen med spd-sl så att säga. Spd är lite mer rackligt.

Visst är det lättare att klicka ur skogspedalerna, men inte är det svårt med lvg-pedalerna.

Hur svårt man tycker det är att klicka i är nog olika från person till person. Jag tycker att det är enklare att klicka i mina lvgpedaler. (åtminstone när man haft dem ett tag, i början ställer dom sig inte i rätt läge.) Det är bara att "sparka" i pedalen eftersom den är baktung och ställer sig med bygeln uppåt.

Ska man gå är det nog bara spd eller promenadskor som gäller dock ;-)

Förra året körde jag SPD på min racer och använde mina gamla SPD-skor. Blev då trött i fötterna efter cirka 3 timmar och köpte till i år nya racerskor med hård kolfibersula och SPD-SL pedaler. Kontaktkänslan är bättre och mina fötter blir inte längre trötta/domnade då jag kört upp till 6.5 timmars pass. En del beror säkert på skorna passar bättre på mina fötter.

Upplever också att SPD-SL är lättare att klicka i, medans jag under stressade förhållanden ibland hade svårt att hitta rätt och klicka i med SPD pedalerna. Det är ingen skillnad för mig att komma ur dem, bara vrida hälen utåt och så är man loss. Enda nackdelen med SPD-SL är att man inte kan gå någon längre bit med skorna. Med mina SPD-skor kan man knata flera km utan problem.

Kunde inte hålla mig ... Spontant:

1. Det är lättare att klicka i SPD-SL. Chansen att “träffa rätt” när man försöker klicka i är betydligt större eftersom ytan man försöker komma åt är större, och det märks.

2. Klickljud för i och urklickning är betydligt distinktare än för SPD. Normalt sett vet man när man klickar i och ur så det borde inte spela någon roll, men det märks i alla fall.

3. Rörligheten för den gula klossen är större än för mina SPD-klossar – tiden får utvisa om det är bra eller dåligt.

4. Det krävs lite mer kraft för att komma ur pedalerna, men skillnaden är minimal. Jag har både mina SPD och nu mina SPD-SL satt på lägst motstånd.

Lite mer här:
http://blog.selstam.nu/2011/07/22/spd-vs-spd-sl/

Frolicc skrev:
> Eller så köper man ett par time och får större
> rörlighet på fotleden =)

+1 så enkelt, så bra, så snyggt.

JT skrev:
> Justeringsmöjligheterna är även mycket bättre
> på SPD-SL.

Nej, Jag vill gärna justera mina skor så att tårna pekar inåt, för att få i hop knäna bättre. På SPD är det inga problem att vrida klossen. SPD-SL har ju bara ett läge i sidled!

selstam skrev:
> Mina SPD-SL gick att justera rätt mycket i
> sidled, i alla fall 5-6 mm ...

Jag har en Shimano-sko. Kan bara justera framåt-bakåt. Vad har du för dojja?

SPD står för Shimano Pedaling Dynamics som blivit ett begrepp för "klosspedaler/skor". Men vad står egentligen -SL för på Shimanos landsvägspedaler/skor?

Ny här men skriver i en gammal tråd. Frågeställningen har väl varit uppe förut verkar det som.. finns tydligen olika åsikter.

Kör nu med en landsvägssko (helt slät under) och SPD. Man hör ofta att landsvägsskor inte "går" att gå i. Ja, det är rätt kass. Men en SPD-SL-kloss gör väl det inte svårare än SPD utan det är själva skon? Mina mountinbikeskor med infälld kloss skulle jag nog kunna gå flera mil i så det är ju en väldig skillnad. Behovet av att gå så mycket är väl inte så stort heller, bor i hus osv så har cykeln nära.

Anledningen att jag frågar är att jag får lite domningar efter ett par timmar oftast. Tänkte därför beställa ett par SPD-SL för att testa själv efter allt läsande.

Är dessa ok?
http://www.wiggle.se/shimano-pd-r550-spd-sl-landsvagspedaler/
Har inget behov av att de ska va dyra..

Klossen på SL är helt annorlunda och den är mycket svårare att gå i.
Testa styvare skor eller sulor. Eller först testa att flytta tillbaks klossarna!
SL är enligt mig mycket mindre förlåtande.

Tillbaka
Topp