Stor skillnad mellan SPD och SPD SL?

På sätt och vis är det väl nästan lättare att gå med SPD-SL är SPD på LVG-skor då SL-klossarna är bredare.

Shimanopedalerna du länkar kör med väldigt beprövad konstruktion och fuktionsmässigt räcker de för alla. De har den nya plattformen och de dyrare varianterna är lättare och förmodligen snajdigare materialval. 105 och Ultegra har så gott som samma axel/lager-konstruktion, medan Dura-Ace har en krångligare lagerkonstruktion (som rullar som en dröm). För mig rullar motsvarande pedaler glatt på utan mankemang. Någon gång kan man behöva fylla på med fett, vilket kräver ett specialverktyg*, men för mig dröjer det år mellan gångerna det behövs.

* https://www.google.se/search?q=TL-PD40

Senast ändrad:
geologen sa:
pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vet väl att du kan justera fjädern? :-)

Den är redan på lösaste spänningen.

> Men SPD-SL har väl inget fjädrande float (dvs
> glappet de gula klossarna ger är helt fritt)?

Ja, det är inte ett fjädrande motstånd, utan bara ett jämnt, stort motstånd.

> Du kanske skall vrida dina klossar lite så du
> inte pajar knäna?

Det handlar inte om positionen i sig, utan att jag vill kunna vinkla fötterna medan jag cyklar. Ibland genom ett tramptag. Detta går lätt och smidigt med SPD men är väldigt tungt och besvärligt med SPD-SL.

> Men man vill ju ha mekanismen nedåt för att
> enkelt trä framsidan av klossen i pedalen.

Så kanske en del vill ha det, men i praktiken slår jag oftast till pedalen med tårna, så den får snurr och hamnar fel. Så även många jag cyklar med. Med SPD slipper man det problemet.

Jag hade ett par Shimano SPD-SL pedaler (med de gula klossarna) tidigare men fick problem med ena knät.
Det hjälptes genom att byta till ett par Time pedaler med större float/rörlighet.
Speedplay skall väl också ha stor inbyggd float/rörlighet i sina pedaler.
Skulle jag behöva köpa nytt så vet i fasiken om det trots allt inte skulle blivit SPD pedaler med en sko med rejält stuv sula. Detta för att undvika Bambi på hal is känslan när du väl går i cykelskorna, det sliter rätt bra att bara gå den lilla biten från huset till garaget samt under fikadelen på själva klossarna dessutom samt att det är halt som fasiken med risk för en praktvurpa om man inte tänker sig för.

TBy sa:
På sätt och vis är det väl nästan lättare att gå med SPD-SL är SPD på LVG-skor då SL-klossarna är bredare.

Shimanopedalerna du länkar kör med väldigt beprövad konstruktion och fuktionsmässigt räcker de för alla. De har den nya plattformen och de dyrare varianterna är lättare och förmodligen snajdigare materialval. 105 och Ultegra har så gott som samma axel/lager-konstruktion, medan Dura-Ace har en krångligare lagerkonstruktion (som rullar som en dröm). För mig rullar motsvarande pedaler glatt på utan mankemang. Någon gång kan man behöva fylla på med fett, vilket kräver ett specialverktyg*, men för mig dröjer det år mellan gångerna det behövs.

* https://www.google.se/search?q=TL-PD40

Ja.. tänker att det borde va nästan lättare med.

Ok, låter bra.

Bilagor

• C3.jpg
    C3.jpg
    53.3 KB · Besök: 24
  • C2.jpg
    C2.jpg
    48 KB · Besök: 22
Köpt och testat lite SPD-SL nu. Känns väl bra, tycker nästan det är lättare att hitta rätt när man ska i. Sen får man vrida lite hårdare när man ska ur men då har jag inte rört justeringen alls. Tror det är lite bättre för fötterna även om jag upplevde lite domningar, tror det blir betydligt värre när det är lite kyligare så ska nog köra lite mer med skoöverdrag.

Körde blå klossar. Justerade lite så jag tyckte det verkade bra. Så länge man inte känner något i knän eller så behöver man inte bekymra sig över att klossarna sitter fel tänker jag?

fiskarn sa:
när det är lite kyligare så ska nog köra lite mer med skoöverdrag.
Det bästa sedan både innan och efter skivat bröd.
Dessutom håller överdragen så mycket bättre med spdsl / keo -klossar :-)
fiskarn sa:
Så länge man inte känner något i knän eller så behöver man inte bekymra sig över att klossarna sitter fel tänker jag?
Det är väl en väldigt bra start.
(Har för mig framåt när det gör mot på framsidan och bakåt när det gör mot i bak - men jag är inte helt hundra på det :-) Pedalaxeln rakt under trampdynorna som start :-) )
När man blir riktigt elajt (om man blir det, jag blir det inte) så kan man flytta dom / vinkla dom för maximal effekt över trampet via en bikefit.

Tillbaka
Topp