OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Per: Man ska bottna, annars så skulle man ju lika
> gärna kunna köra med en gaffel med mindre slag.
— hmm, jag vill hävda, i) att det inte är nyttigt för gaffeln att bottna, att det medför risk för att det uppstår mekaniska skador (metall slår i metall på ett ej avsett sätt), ii) att gaffeln är feljusterad om man bottnar, rätt justering innebär att det alltid finns någon milimeter kvar av slaglängden. Kan inte förstå varför man skulle ha en 119 mm´s gaffel istället för en 120 mm´s.
Med luftgafflar krävs f ö mer kraft ju mer av slaglängden som gått åt, så det krävs mycket kraft för att få till ett 119 mm slag på en 120 mm gaffel. Spiralfjädergafflar är snarare "linjära" och kan vara lättare att bottna, beror ytterst på fjärdern.
Detta gäller vid normal åkning, inklusive mkt aggresiv åkning på teknisk stig. Hoppar man från höga saker med hojen är det kanske oundvikligt att bottna.
Min egen erfarenhet är att när mina gafflar bottnat har det varit hög tid för service (läckage, tryckförlust) eller så är fjädern för mjuk. Har bottnat någon gång när jag prövat min frus vanilla som har en spiralfjäder för personer under 50 kg.