Stötdämpar tryck

hucky

Ny medlem
Stötdämpar tryck
Hejsan.

Jag undrar hur mycket luft jag ska ha i dämparna för framgaffeln.
Väger 75 kg så vill ha dämparna inställda på ca 75-80 kg.

Hur många bar behövs för att nå min vikt?

Tacksam för svar

Stötdämpar tryck
Det är väldigt olika mellan olika gafflar, olika körstil och olika terräng och det finns heller inga regler/rekommendationer som stämmer med verkligheten för personligt tycke och smak rockar fett jämfört med nån trist tysk anal-akademisk manual.
Jag tycker du skall strunta fullkomligt i vad mätaren visar istället prova dig fram vad som känns bra.

Stötdämpar tryck
Är det en dämpare med luftfjäder? (dvs fjäder av lufttryck istället för fjäder av metall)

Jag kan bara rekommendera dig att sätta ett buntband kring inre gaffelbenet som kan glida lätt, och sedan fästa det ca 20% in i stroken för XC och kanske 30% in i stroken för DH.

Efter det så höjer du lufttrycket tills gaffeln är ganska hård, sätter dig på cykeln och släpper ut luft tills den har fisit ihop ned till den av dig själv angivna sagen.

(SAG är den längden en dämpare skall sjunka ihop av din egen vikt)

Det finns inga rätt eller fel ang. lufttrycket i din framgaffel eller bakdämpare, det handlar om dina personliga preferenser. Men du kan utgå ifrån angivna procentsatser och labba vidare därifrån.

Om din gaffel har låt säga 160mm slaglängd och du aldrig använder mer än 130mm så kan du sänka trycket lite, om du bottnar igenom ofta så kan du höja lite.

Om du vidare anger exakt vilken gaffel, slaglängd och vikt du har så kan säkert någon svara på hur mycket du skall pumpa!

//K

Senast redigerad av en moderator:
Stötdämpar tryck
En liten grej bara.. tänk på inom vilket spann du vill använda pumpen.

För att pumpa SPV vill du ha mellan 0-150psi, för att pumpa en luftfjäder kanske du vill kunna komma upp i 300psi osv.

Vissa pumpar är graderade från 0-600psi, vilket gör dem obrukbara för finlir till SPVn.

Problemet blir när man har en pump med väldigt stort spann, och vill lira på storheten om 5psi. Det är sjuukt svårt!

Så mitt råd är att tänka igenom vad du skall pumpa och sedan köpa en pump med en manometer graderad efter detta.

Tut

//K

Stötdämpar tryck
En bra grej är montera på pumpen och sedan laborera. Pumpen kan du alltså tejpa fast på ramen och sedan labba runt genom att pysa ur med pysventilen eller pumpa i. Givetvis funkar det inte om du kör på i stökat men det funkar fint att cykla runt och labba med. -du behöver alltså inte ta av pumpen mellan pumpningarna.

Stötdämpar tryck
Vänsterbacken skrev:
-------------------------------------------------------
> Med risk att kapa tråden lite, men var hittar jag
> rätt pump för att labba med lufttrycket lite?
>
> Har en Marzocchi MX Pro 80mm. Hittade denna:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=22256
>
> Är det bara den som funkar eller finns det
> generella pumpar?

Just när det gäller Marzocchis dämpare (iaf MX Comp/Pro) så är de lågtrycksgafflar. Jag brukar rulla runt med 30-40 bar i min MX Comp (iofs är jag rätt lätt och kör inte så mycket brötigare terräng än Hellas). För att få i lagom lite luft passar det bra att ha en pump som har en rätt låg gradering alltså. Att försöka hitta rätt runt 30-40-50 är svårare med en pump graderad till 300 än en till 100.

Stötdämpar tryck
Vänsterbacken skrev:
> Hm, många grejer på ett spett, tydligen.
>
> Efter Mårtens tips om BBB hittade jag den här:
> http://www.bbbparts.com/pumps_airshock-bmp19.php
> som verkar finnas lite här och där. "Specially
> designed for 400psi/30 bar suspension shocks"
> låter ju bra för min MX Pro. Ska kika på LBS'en
> i morgon om julklappshandeln går smidigt.

Nu tänker du nog fel, vi snackar PSI och bar. Du vill ha en pump som visar upp till ungefär 100 PSI (som mest) för att det ska vara optimalt. 30-40 PSI är ungefär 2-3 bar. Med den där kommer du ha svårt att se vad du har för tryck då du kommer utnyttja cirkus en tiondel av skalan.

Obs, det går ju givetvis att använda en annan pump men det känns onödigt att köpa "fel" och få svårt att använda tryckmätningen när det är just den man är ute efter.

Stötdämpar tryck
Atlas skrev:
> En bra grej är montera på pumpen och sedan
> laborera. Pumpen kan du alltså tejpa fast på
> ramen och sedan labba runt genom att pysa ur med
> pysventilen eller pumpa i. Givetvis funkar det
> inte om du kör på i stökat men det funkar fint
> att cykla runt och labba med. -du behöver alltså
> inte ta av pumpen mellan pumpningarna.

Fast det där är väl lite klurigt om båda benen har luft i sig, då måste man ju nästan ha en pump kopplad till varje ben för att kunna göra sådär ;).
Sitter annars med samma dilemma då jag har en MZ AM 3:a med luftfjädrar i båda benen, antar att jag måste hålla på att skruva av och på pumpen på respektive ben ett 100-tal ggr innan jag hittar rätt tryck ;).

Senast redigerad av en moderator:
Stötdämpar tryck
Jag nöjer mej med att mäta sag vid stillastående, följer rekommendationen från tillverkaren, huruvida man vill ha en "plush", eller "firm" gaffel. Sen får man köra lite för att ställa in returen, men det är snart gjort!

Stötdämpar tryck
hucky skrev:

Kebarbs råd täcker väl standard proceduren som vi alla följer. Det gäller att hitta rätt "sag" (lit., hopsjunking). Man brukar säga 10-15% av slaglängden för xc, 20-25 för aggresiv åkning i teknisk terräng, och 30-40% för dh. Gaffeln ska aldrig bottna.

> Hur många bar behövs för att nå min vikt?

Trycket brukar anges i psi http://en.wikipedia.org/wiki/Pounds_per_square_inch. De flesta pumpar anger tryck i psi. När du väl hittat rätt "sag" är det bara att komma ihåg hur många psi du tryck i. Kom ihåg att det inte går att efterkontrollera på manometern, så fort du skruvar i pumpen åker nämligen lite av trycket ur, in i pumpen.

Det kan vara en god idé att ta med sig pumpen på de första turerna, åka ensam, och finlira med pumpen, dock knappast nödvändigt om du fått rätt "sag". Nya gafflar har ofta mycket täta bussningar och måste köras in. De kan därför kännas tröga i början, efter några timmar i skogen blir det bättre.

Stötdämpar tryck
OskarH skrev:
> Per: Man ska bottna, annars så skulle man ju lika
> gärna kunna köra med en gaffel med mindre slag.

— hmm, jag vill hävda, i) att det inte är nyttigt för gaffeln att bottna, att det medför risk för att det uppstår mekaniska skador (metall slår i metall på ett ej avsett sätt), ii) att gaffeln är feljusterad om man bottnar, rätt justering innebär att det alltid finns någon milimeter kvar av slaglängden. Kan inte förstå varför man skulle ha en 119 mm´s gaffel istället för en 120 mm´s.

Med luftgafflar krävs f ö mer kraft ju mer av slaglängden som gått åt, så det krävs mycket kraft för att få till ett 119 mm slag på en 120 mm gaffel. Spiralfjädergafflar är snarare "linjära" och kan vara lättare att bottna, beror ytterst på fjärdern.

Detta gäller vid normal åkning, inklusive mkt aggresiv åkning på teknisk stig. Hoppar man från höga saker med hojen är det kanske oundvikligt att bottna.

Min egen erfarenhet är att när mina gafflar bottnat har det varit hög tid för service (läckage, tryckförlust) eller så är fjädern för mjuk. Har bottnat någon gång när jag prövat min frus vanilla som har en spiralfjäder för personer under 50 kg.

Stötdämpar tryck
Vilka gafflar slår eg. metall i metall? Har inte alla en liten gummikudde som ska hindra just det? (Bottom out bumper?)

Nåja.

Jag hävdar att BBB-pumpen funkar utmärkt till både Marzocchi-gafflar, Fox-gafflar och Fox-bakdämpare. Finns något undantag med Fox 36:an som det inte alltid funkar med av någon konstig anledning.

Iofs. skulle jag klara mig utan manometer på dämparpump eftersom jag brukar gå efter känsla och sag. Men det är klart, är man ingenjör kanske man vill sitta med grafer och formelpapper när man mekar cykel. Vi andra nöjer oss antagligen med att det känns bra och funkar bra.

Stötdämpar tryck
Mårten skrev:
> Iofs. skulle jag klara mig utan manometer på
> dämparpump eftersom jag brukar gå efter känsla
> och sag. Men det är klart, är man ingenjör
> kanske man vill sitta med grafer och formelpapper
> när man mekar cykel. Vi andra nöjer oss
> antagligen med att det känns bra och funkar bra.

Ja det där låter ju bra och det känns säkert skönt att kunna raljera lite om ingenjörer, men en fördel med manometer på dämparpumpen är att man slipper mäta sag och gå på känsla varenda gång man ska kolla trycket. Det är enklare, och framför allt snabbare, att ha en siffra på den där perfekta inställningen jag fick till sist, än att gissa sig fram. Men identitet är också viktigt.

Stötdämpar tryck
fredrikw: Jag kom på det ganska snabbt efter inlägget. Men, man behöver ingen perfekt manometer för det. Så länge man använder samma pump räcker det att man pumpar till samma tryck enligt manometern. Sen om det är 50 eller 100psi enligt visaren spelar ju ingen roll.

Förövrigt tror jag inte det är bra att stirra sig blind på en optimal siffra, undrar hur många som egentligen kör med det perfekta trycket? Undrar hur många som ändrar beroende på var dom cyklar och hur dom cyklar för stunden?

Och ja, det är lite kul att raljera över ingenjörer här på Happy eftersom man direkt får mothugg. :)

Stötdämpar tryck
Somliga vill gärna få det att framstå som att man måste ha en viss speciell pump till just den gaffel man köpt. Det är trams, pumparna är en enkel produkt (som det ibland klistras dekaler på), och har gaffeln några egenheter som gör att det inte bara är att skruva på ett vanligt schrader munstycke så brukar det följa med en adapter. Har haft sådana både till Marzochhi och en SID, samma funkade för båda. Manometer är standard.

Stötdämpar tryck
Håller med både Fredrik och Mårten (får man göra så på Happy?). Ja det går bra att köra på känsla, det är ändå det man själv upplever som bäst som är bäst i detta fallet, men det är klart att det är enklare att nå just det trycket snabbt och enkelt om man har en mätare som hjälper en. Då är det också bäst att ha en mätare anpassad för ändamålet, dvs en som visar ungefär det tryck man är intresserad av för den gaffeln. Det är helt enkelt lättare att pumpa "rätt" om man har en skala där det syns skillnad mellan tex. 35 och 40 PSI, något jag tvivlar på att det gör på en 400 PSI-pump. Ska man ändå lägga ~300kr på en pump så skulle jag själv köpa den som gav mig bäst utbyte.

Ska jag säga som kör bildäckstryckluftspumpen på macken på min MX Comp...

Stötdämpar tryck
Per: Får du 119mm ur en 120mm gaffel så har du bottnat...
Den sista milimetern är oftast det som "gummibiten" bottomoutbumpern kan flexa, så har det iaf varit på de gafflar jag har kört med.

nisseson: Pumpa inte med bildäckspumpen!
Det kommer för stora luftvolymer på samma gång, risken finns att någon packning säger upp sig med en fin smäll.

Stötdämpar tryck
OskarH skrev:

>
> nisseson: Pumpa inte med bildäckspumpen!
> Det kommer för stora luftvolymer på samma gång,
> risken finns att någon packning säger upp sig
> med en fin smäll.

Öhhhh, Nu rä jag sådär skeptisk igen:)

Du menar alltså att de typ 3 bar som finne i en luftpump som pressas genom ventilen in i dämpraen påfrestar mer än när du har fyllt dämparen med 100psi och ökar trycket genom att fjädra på den?

Är det så?

Stötdämpar tryck
Ska man lägga ett miljöperspektiv är det bättre att köpa en pump som funkar till alla ens dämpare...

Mao är en 400psi-pump är ganska bra om man har både gaffel och bakdämpare. :D

Trolleri trollera.

Stötdämpar tryck
Jag håller med Ville när det gäller risken med bildäckspumpen, krafterna när jag komprimerar gaffeln efter något drop (nåja, med mina mått mätt) torde vara större än smällen av det snabba uppumpningen. Problemet (som nog leder till att jag köper en lämplig pump) är att man hamnar i intervallet +/- 10 PSI runt det man vill ha (typ 40 för mig), vilket blir lite väl oexakt.

Stötdämpar tryck
kebarb skrev:
> Jag kan bara rekommendera dig att sätta ett
> buntband kring inre gaffelbenet som kan glida
> lätt, och sedan fästa det ca 20% in i stroken
> för XC och kanske 30% in i stroken för DH.
>
> //K

Intressant tips. Det är tvärt emot vad som står i vissa manualer som rekommenderar 25-30% för AM och 15-20% för DH.
Personligen har jag mest erfarenhet av att 20% fungerar bra med min körstil, dvs lagom bottnad efter en kul tur. Är många drop så vill nog höja trycket lite.

När det gäller pumpar så har jag märkt att man skall hålla sig till en och samma pump när man kontrollerar trycket i en dämpare. Har råkat komma över en pump till av samma fabrikat och märkte att 20% sag på min Fox 36 gavs av 50psi i den ena pumpen och 60psi i den andra pumpen. Rätta stor onoggrannhet alltså.

Stötdämpar tryck
Ville skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > nisseson: Pumpa inte med bildäckspumpen!
> > Det kommer för stora luftvolymer på samma
> gång,
> > risken finns att någon packning säger upp sig
> > med en fin smäll.
>
>
> Öhhhh, Nu rä jag sådär skeptisk igen:)
>
> Du menar alltså att de typ 3 bar som finne i en
> luftpump som pressas genom ventilen in i dämpraen
> påfrestar mer än när du har fyllt dämparen med
> 100psi och ökar trycket genom att fjädra på
> den?
>
> Är det så?

Det är vad jag har fått lära mig iaf, the hard way tyvärr.

En Mz DJ Pro fick sin luftkammares packningar bortblåsta av en bilpump. Jag stod brevid och hade tinitus i många veckor efter...

Stötdämpar tryck
Robert skrev:

> När det gäller pumpar så har jag märkt att man
> skall hålla sig till en och samma pump när man
> kontrollerar trycket i en dämpare. Har råkat
> komma över en pump till av samma fabrikat och
> märkte att 20% sag på min Fox 36 gavs av 50psi i
> den ena pumpen och 60psi i den andra pumpen.
> Rätta stor onoggrannhet alltså.

Beror ofta på hur mycket luft som pumpen kräver för att fyllas med trycket.

Så ditt antagande är helt korrekt. Att hålla sig till samma pump är en god idé.

Stötdämpar tryck
jag tror det ar poäng i att hålla isär manometer disskussionen beroende på vad man pumpar.

För luftfjadern kan man gå på känsla, men för spv och boostvalve ar det väldigt viktigt att veta vart man ligger eftersom små tryck gör skillnad, och man måste göra flera åk för att veta om det blev bättre eller sämre.

Bara att ansluta pumpen sabbar hela inställningen, varför manometern ar nödvändig. Att inbilla sig att man kan ställa in spv eller boostvalve utan manometern ar ungefär som att blunda när man cyklar ;)

Om man åker mycket och på olika banor ar det bra att teckna ned inställningarna. En slät bana med några stora drop behöver helt andra inställningar än en stalpig skogsbana. Det beror ju givetvis också på hur noga man ar och varför man åker.

Om manometern visar rätt eller inte gör ingen skillnad, bara man använder samma pump varje gång.

Jag vet inte för xc/am men för DH kör man 30% på langslagiga gafflar, sagen mats där med fördel hängandes över styret eftersom man kör i starkt medlut. 20% kan vara en vettig siffra om man sitter mer neutralt.

Det finns givetvis inga definitiva sanningar, men vissa saker är bra utgångslägen och andra ar sunt förnuft ;)

//k

//k

Stötdämpar tryck
zvenzzon skrev:
> Funkar det verkligen att cykla med pumpen ansluten
> till gaffeln? Då får man ju med pumpens
> luftvolym som en del av luftfjädern...

Nope, men du får med pumpslangens volym, den är däremot försumlig. Efter pumpslangen sitter det en backventil i pumpen.
-Är man riktigt jävla petnoga så kan man ju skaffa sig Topeaks pump son har av/på ventil i pumpmunstycket.

Stötdämpar tryck
zvenzzon skrev:
> Funkar det verkligen att cykla med pumpen ansluten
> till gaffeln? Då får man ju med pumpens
> luftvolym som en del av luftfjädern...

Vem vill ha en pump dinglande på gaffeln? Däremot kan man mkt väl låta pumpen sitta kvar medan man justerar "sag".

Viss försiktighet bör dock iaktas vid pumpning av bakdämpare så att inte pumpen krockar med något. Har egen bitter erfarenhet av detta. På min hoj sitter ventilen för bakdämparen så att en del av dämparvaggan, eller vad man ska kalla "rockern" för på svenska, slår i pumpen om man sätter sig på hojen för att pröva "sag" när pumpen är ansluten. Ventilen bryts då av från dämparen.

Stötdämpar tryck
Per skrev:

>
> Vem vill ha en pump dinglande på gaffeln?
> Däremot kan man mkt väl låta pumpen sitta kvar
> medan man justerar "sag".

Om man tejpar fast den på gaffelbenet kan man gott ta sig ett LITET provvarv. Typ uppför och nedför trotoarkanter, hänga på och komprimara gaffeln, kollar retur-gensvaret osv. Men det är ju såklart inte meningen att du skall ut och hojja så.

>
> Viss försiktighet bör dock iaktas vid pumpning
> av bakdämpare så att inte pumpen krockar med
> något. Har egen bitter erfarenhet av detta. På
> min hoj sitter ventilen för bakdämparen så att
> en del av dämparvaggan, eller vad man ska kalla
> "rockern" för på svenska, slår i pumpen om man
> sätter sig på hojen för att pröva "sag" när
> pumpen är ansluten. Ventilen bryts då av från
> dämparen.

MYCKET bra synpunkt! men funkar det med ventilen gäller samma sak här, ett ordentligt provgung och lite sådant gör det mycket lättare att få trycket rätt. Och Många sätter saget till vad dämpartillverkaren säger utan att laborera. Det hänger ju på länkaget och progressionen vilket sag man vill ha. Dämpartillverkaren kan bara ge en fingervisning.

Stötdämpar tryck
Många länkage kräver ett visst specifikt sag för att funka optimalt. Ett sag som inte alls stämmer med vad dämpartillverkaren uppger.

Quad, DW, VPP, mfl. har den lilla egenheten tex.

Stötdämpar tryck
Jag kunde inte förstå varför santacruz envisades med 50% sag på v10, men om man kollar på utvaxlingskurvan i linkage så ser man hur de tänkt! Den har ju ändå 5" kvar när man sjunkit genom halva slaget :)

Mårten skrev:
> Många länkage kräver ett visst specifikt sag
> för att funka optimalt. Ett sag som inte alls
> stämmer med vad dämpartillverkaren uppger.
>
> Quad, DW, VPP, mfl. har den lilla egenheten tex.

Tillbaka
Topp